Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2009, 12:44
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik ben onlangs terug uit de V.S. en moet helaas weer de bittere waarheid van de service in de Nederlandse horeca slikken.

Hoe vinden jullie de service in de horeca in Nederland en eventueel het buitenland? Mijn inziens is dus dat de service slecht is; wachttijden zijn lang, de medewerkers zijn niet altijd even vriendelijk en er wordt weinig aandacht besteed aan klantenbinding.
Oud 17-08-2009, 13:25
Rationeel
Rationeel is offline
dat ligt echt helemaal aan de tent waar je bent, ongeacht het land.

in berlijn viel mij trouwens op dat ze op meerdere plekken 'tot aan de tafel serveerden'. oftewel: de ober/serveerster houdt de borden in de lucht en je moet ze zelf maar aanpakken, het bestek werd ook gewoon aan één kant van de tafel neergesmeten en dan moest je het zelf maar verdelen. in griekenland ben ik meermalen van een hoofdgerecht voorzien terwijl ik nog rustig met mijn voorgerecht bezig was.

maar ook hier geldt: dat ligt echt helemaal aan de tent waar je bent, ongeacht het land.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 18:26
martijn1985
martijn1985 is offline
Het grote verschil met de VS is natuurlijk dat ze daar moeite moeten doen om nog een beetje fatsoenlijk loon te krijgen. Dus hoe beter ze hun best doen, hoe beter ook de fooien. En in Nederland is ober ook geen beroep, maar een bijbaantje. Deze zomer was ik in frankrijk en daar is ook in het meest simpelste eetcafé een ober die gewoon een baan heeft.

Het hangt er uiteraard vanaf waar je bent, maar er zitten wel degelijk verschillen tussen landen.
Oud 17-08-2009, 19:43
Balance
Balance is offline
Ik heb eigenlijk weinig te klagen over de service in Nederland in horecagelegenheden. Hoogstens dat ze mijn glas altijd weer bovenaan vastpakken, dat vind ik een beetje jammer.

Maar verder leggen ze keurig het bestek neer per gast, willen ze uitleggen wat er op de kaart staat, vragen ze netjes wat ik wil drinken, wat ik wil eten, of ik een nagerecht wens en of alles smaakt. Alles met een gepaste, niet overdreven glimlach en een grapje kan er op zijn tijd vanaf, mits de gast daar ook voor te porren is.
De wachttijden vind ik niet opvallend lang. Ik snap ook wel dat ze even de tijd nodig hebben om mijn eten klaar te maken en ik zit er niet op te wachten om binnen 5 minuten mijn voorgerecht op te eten omdat het hoofdgerecht alweer staat te wachten.

Ik ga redelijk vaak uit eten en mijn slechte ervaringen zijn echt maar uitzonderingen.
Misschien komt dat doordat ik zelf in de horeca werk (wel een ander type dan het restaurant, maar toch) en ik daardoor meer begrip heb voor mijn collega's. En daardoor ken ik ook de keerzijde. Het is hard werken en je krijgt regelmatig snauwende klanten om niets, blijkbaar een kutdag gehad die ze op jou mogen afreageren. Of mensen die nog niet eens 1 minuut zitten en al zeuren dat ze al 10 minuten wachten op een drankje.. Tja.
Oud 17-08-2009, 20:01
Verwijderd
Ik ga niet zo vaak uit eten maar zit wel met regelmaat in de kroeg. Ik vind het ontzettend raar dat er een meisje in de stamkroeg van m'n dispuut werkt dat ons rustig 10 minuten kan laten wachten (naja, dan lopen we zelf al naar de bar) terwijl het ontzettend rustig is. We komen er elke week, betalen ons blauw aan de rekening en dan nog moeten we vaak ons eigen drankje halen.

En ik vind het hinderlijk als ze m'n glas als weghalen als er nog een ruime slok in zit. Dat roep ik dan ook terug. Verder heb ik in de restaurantjes hier nooit problemen eigenlijk.

Maar ik geef geen fooi, dat geef je ook niet aan de buschauffeur.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 23:25
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Het grote verschil met de VS is natuurlijk dat ze daar moeite moeten doen om nog een beetje fatsoenlijk loon te krijgen. Dus hoe beter ze hun best doen, hoe beter ook de fooien. En in Nederland is ober ook geen beroep, maar een bijbaantje. Deze zomer was ik in frankrijk en daar is ook in het meest simpelste eetcafé een ober die gewoon een baan heeft.
Inderdaad. Geen fooi geven in een restaurant is in de VS ook min of meer een doodzonde

Hoewel ik in Nederland ook niet zo vaak te klagen heb over de service, maar het zal ook inderdaad per restaurant/ober wel verschillen. Plus dat ik het niet met de VS kan vergelijken, nog nooit geweest!
Oud 18-08-2009, 00:34
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Moet je naar Rusland gaan en dan terug naar Nederland komen, zie je het opeens van een heel andere kant!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 18:14
Uice
Uice is offline
Hangt van de tent af.

Wat ze in ieder geval moeten doen, is ervoor zorgen dat de fooi die aan een bepaalde serveerder gegeven wordt, ook echt naar die serveerder gaat, en niet zoals in veel restaurants onder het personeel verdeeld wordt (of zelfs naar de eigenaar gaat).
Oud 22-08-2009, 10:21
Verwijderd
Ik heb hier in Nederland eigenlijk maar één of twee keer een slechte ervaring gehad (lang wachten (terwijl je ziet dat mensen die na je binnen kwamen eerder konden bestellen, of mensen die later besteld hadden veel sneller hun eten krijgen), brutale bediening). Het ligt natuurlijk ook volledig aan het restaurant waar je naar toe gaat. Als het slecht is, dan geen fooi, als het goed is, dan een nette fooi

Laatst gewijzigd op 22-08-2009 om 11:03.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2009, 11:01
Verwijderd
Als de service mij niet aanstaat, geef ik geen fooi. Maar dat is tot nu toe zeldzaam geweest. Eigenlijk wat Balance zegt...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2009, 13:42
Nona
Nona is offline
Juist, wat Balance zegt. Ik heb liever dat horeca personeel op een normale manier met mij omgaat (zeg maar: communiceren als er een probleem is, een praatje kunnen maken als het rustig is en leuk kunnen doen) dan dat ze keihard voor me rennen. Zo kom ik soms in een tentje in Drachten waarbij bedienend personeel er bij het opnemen van de bestelling rustig even bij komt zitten. En dan kun je nog wel eens een discussie krijgen over het wel of niet bijvoegen van amandelen bij een dame blanche en of slagroom nu echt wel wat toevoegt aan een nagerecht. Dat mag ik wel, gewoon als mensen met elkaar omgaan en op een ontspannen manier communiceren.
Oud 24-08-2009, 23:15
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ben niet zo ontzettend kritisch en ik ga ook naar tenten die zo goedkoop zijn dat je niet echt kritisch kunt zijn, dus een goedgevormde mening heb ik niet.
Wat ik wel heel irritant vind en wat met enige regelmaat gebeurt, is obers/serveersters die door de zaak lopen en gewoon níet om zich heen kijken, waardoor je heel veel moeite moet doen om iemands zn aandacht te trekken. Ik vind dat dat toch wel een van basisdingen is van in de horeca werken.
Reageren

Regels voor berichten