Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2009, 15:14
MTpower
MTpower is offline
Jaha, de zomer staat nu écht voor de deur (hoop ik ). Dat betekent miljarden van die vervelende vliegjes op je bumper/voorruit. Wat weer leidt tot poetsen

Hoe poets jij je voertuig?

Knal je je auto gewoon door de wasstraat, laat je de buurtkinderen je auto wassen voor veel te weinig geld of blijf je net zo lang doorrijden tot de originele kleur niet meer te raden is?
Of doe je het misschien zelf met de hand?

Ik poets m'n auto het liefst zelf met de hand. Niet omdat ik het leuk vind, maar het resultaat is 10x beter dan als ik hem door de wasstraat gooi. Plus dat als ik hem handmatig was ik geen plekje over sla. Zo kom ik altijd veel te weten over miniscule schade-tjes of mini roestplekjes die ik dan weer snel aan kan pakken voordat het erger wordt.

Aan de buitenkant was ik hem altijd eerst even voor zodat het vuil goed los kan weken. Daarna goed wassen met shampo, drogen en dan wax erop.

Aan de binnenkant ga ik altijd helemaal loos met verschillende middeltjes/sprays. Ik ben gek op cockpitspray en dashboardshine, uiteraard nadat ik grondig hem gestofzuigd en alles goed met een doek af heb gedaan

Helaas ben ik ook vaak lui en ram ik hem alsnog door de wasstraat, want voor een goede wasbeurt met de hand ben ik snel 2 tot 2,5 uur kwijt

Aanleiding van dit bericht: Gisteren op tv een of andere Brit ('de beste autowasser ter wereld') die voor zijn beste programma 5000 pond rekent (er stonden o.a. 2 Bugatti Veyron eigenaren in de rij voor die wasbeurt).
Oud 14-04-2009, 15:40
Verwijderd
Dan is die Brit nog goedkoop, er zijn wel duurdere autowassers. Was het niet 5000 GBP per uur?

Zelf rij ik de auto's altijd naar de wasbox om ze daar te wassen. Voor de velgen gebruik ik speciaal spul en ik maak ook een sopje of 2 waarmee ik de hele auto schoonmaak. Wel gewoon met sponsjes, niet met speciale handschoenen ofzo, dat gaat me wat te ver (het is bovendien mijn auto ook niet). Wax gebruik ik gewoon de hotwax voor, dat ga ik niet allemaal zelf er op gooien want dat is me echt veel teveel werk. Het interieur reinig ik met van die doekjes die je bij de BP kunt kopen en een stofzuiger, werkt tot nu to prima.
Het normale programma ziet er ongeveer zo uit:
Velgen inspuiten en afnemen, nogmaals inspuiten. Auto afspoelen met koud water. Auto wassen met 60*C water + wasmiddel (x2). Sopje maken en gebruiken, auto afspoelen met koud water. Weer sopjedingen doen, afspoelen met 60*C water+wasmiddel. Auto afspoelen met koud water (x2). Hotwax erop, auto afspoelen met koud water. Auto afspoelen met gedemineraliseerd water.

Wasstraat rij ik 'm eigenlijk nooit doorheen, behalve als het me gevraagd wordt.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 16:12
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dan is die Brit nog goedkoop, er zijn wel duurdere autowassers. Was het niet 5000 GBP per uur?
Dat zou ook goed kunnen, viel er midden in tijdens het zappen
Oud 14-04-2009, 16:24
Verwijderd
Hehe ja, het lijkt me iets realistischer Overigens ben ik voor een goede poetsbeurt ook zo 2 tot 2,5 uur kwijt. Maar goed, daarvoor leent het weekend zich mooi. Wel moet ik zeggen dat ik alleen ga wassen wanneer de zon niet meer fel schijnt, want 's middags wassen in de blakerende zon is funest voor je laklaag.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 17:07
MTpower
MTpower is offline
Ik wacht inderdaad ook altijd tot de zon een beetje weg is
Oud 14-04-2009, 18:47
PV
PV is offline
mijn vader vermaakt zich meestal met het poetsen van de auto's (waaronder de mijne als ik dan thuis ben), ik heb er zelf nooit zo'n zin in.
het blijft overigens bij water, een sopje en soms de ramen zemen. voor de binnenkant een stofzuiger en een doekje met wat water.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 19:02
Verwijderd
Zelden. Af en toe door de wasstraat smijten, het dure programma, zodat alles gedaan wordt. Aan de binnenkant de nicotine van de ramen afpoetsen, en stofzuigen. Dan vind ik het wel goed.

En als ik een tussenstop maak, dan pleur ik vaak de lege pakjes, flesjes, zakjes, papiertjes en doosjes weg.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 20:07
M@rco
M@rco is offline
Wasstraat FTW
Oud 14-04-2009, 21:34
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Wasstraat FTW
Mits je krassen wilt...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 06:49
Verwijderd
Dat zeggen ze, maar eerlijk gezegd is het mij nog niet opgevallen.
Maar goed een auto is voor mij ook een economische onkostenpost ipv een troetelkindje
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 09:01
Methuselah
Methuselah is offline
Maandag de auto met de hand gedaan, gewoon met één emmertje met poetsmiddel erbij. Dan volledig met de stofzuiger gedaan, alle oude rommel van m'n moeder eruitgegooid en dan de ramen langs binnen en buiten gedaan met 'n speciaal product...
Oud 15-04-2009, 12:30
31337
31337 is offline
Vrijdag nieuwe auto gekocht. 2ehands, dus meteen schoongemaakt. Gewoon met een sopje en een spons. En binnenkant met stofzuiger helemaal schoon gezogen
Oud 15-04-2009, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Dat zeggen ze, maar eerlijk gezegd is het mij nog niet opgevallen.
Maar goed een auto is voor mij ook een economische onkostenpost ipv een troetelkindje
Kijk maar eens naar de lak wanneer de zon er op staat. Je kunt precies de kringen en krassen zien van de wasstraat.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 15:55
Ivo
Ivo is offline
Wasstraat is voor mij absoluut geen optie. Een canvas schuifdak geeft een hoop plezier als het mooi weer is, maar de waterstralen die bij een wasstraat horizontaal op de zijkant van de auto spuiten zorgen met zo'n dakje dat ik de binnenkant van m'n auto ook moet dweilen.
En anders ging ik overigens ook niet naar de wasstraat, een Mini wordt daar niet goed schoon.

Lekker met de hand de wagen verwennen dus, ongeveer 4 a 6 weken. Als ie erg vies is nog wel wat sneller tussendoor.
Ik begin met afspoelen met de tuinslang, zodat het meeste zand en grove vuil weg is. Ook de bodem en wielkasten spuit ik zo goed mogelijk schoon. Dan komt de emmer+sop er aan te pas en wordt elk plaatdeel zorgvuldig gewassen. Vervolgens weer afspuiten en de hele auto droogzemen.
Elke 2 a 3 wasbeurten volgt er vervolgens een wax-beurt. Ook helemaal met het handje. De ramen aan de buitenkant worden vervolgens opgepoetst met een anti-rain goedje. Werkt best goed.

Het interieur maak ik schoon met de stofzuiger en een doekje met een allesreiniger sopje. Ramen aan de binnenkant met de standaard ruitenreiniger-spray die je moeder ook voor de ramen van het huis en de badkamerspiegel gebruikt.
Als ik het echt nodig vind (heel zelden), pak ik het leervet en ga ik m'n stoelen+achterbank eens grondig poetsen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 17:56
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Mits je krassen wilt...
Is mij ook nog nooit opgevallen, en wetenschappelijk onderzoek is het zelfs met je oneens Maar al zou het zo zijn, dan zou het me niet zoveel kunnen schelen. Ik vind dat een auto een gebruiksvoorwerp is en met de hand wassen vind ik gewoon tijdverspilling.
Oud 15-04-2009, 18:00
Verwijderd
Eh ja, "Bovag.nl"
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 18:04
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Is mij ook nog nooit opgevallen, en wetenschappelijk onderzoek is het zelfs met je oneens Maar al zou het zo zijn, dan zou het me niet zoveel kunnen schelen. Ik vind dat een auto een gebruiksvoorwerp is en met de hand wassen vind ik gewoon tijdverspilling.
De praktijk bewijst wel iets anders, wat die krassen betreft...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 18:07
Balance
Balance is offline
Ik was mijn auto zodra hij er enigszins vuil uit ziet. Dat kan best om de maand zijn oid, ligt er aan op wat voor terrein ik heb gereden. Als ik mijn auto was doe ik dat meestal zelf bij CarWash. Euro of 4 / 5 er in gooien en dan het hele programma doorlopen, van velgen schoonmaken, tot hoge druk spuit, van sop tot wax en alles wat er tussen in zit
Meestal maak ik de auto ook even schoon van binnen met de stofzuiger en schoonmaakdoekjes.

Als ik echt lui ben gooi ik de auto door de wasstraat. Vooral ook omdat ik die gratis krijg door tankstempels. Dan spuit ik hem wel even schoon van te voren zodat er zo min mogelijk zand mee gaat (ivm krassen). En tja, er zit ongetwijfeld nog zand van de voorganger in de machine, dat is dan maar zo.
Oud 15-04-2009, 21:19
KIET
KIET is offline
De ervaring met wasstraten blijkt afhankelijk te zijn aan welke wasstraat en de frequentie, dat lees ik althans altijd terug in dit soort discussies. Sommige mensen hebben er geen last van, anderen wel.

Ik was zelf altijd met de hand, maar dat is gewoon om wat op de kosten te besparen. Ik doe het als ik er zin in heb, als hij heel erg vies is, of als ik er een beetje goed mee voor de dag wil komen - maar dan gaat-ie ook even in de was. Ik heb eigenlijk maar één keer een auto door de wasstraat gereden, en dat was de Picasso als bedankje dat we hem een weekje mochten lenen op vakantie. Dat had ook meer met tijdgebrek te maken Mooi schoon werd hij wel.
Oud 16-04-2009, 15:34
MTpower
MTpower is offline
Ik weet niet wat het is, maar de laatste tijd is het wel erg met het smerig worden van de auto...
Heb eigenlijk ook geen zin om hem 2x per week te wassen
Oud 16-04-2009, 20:27
KIET
KIET is offline
Pollen? Ik heb al een wat groenige waas er overheen. Was vorig jaar ook zo (alleen een stuk erger; de hele auto was gewoon lichtgroen).
Oud 17-04-2009, 09:32
Verwijderd
Ja, dat lijkt me het meest logische. Ik zag uit onze kerstboom (ja, dat heet anders maar goed ) onlangs een waas pollen vertrekken daar wordt je akelig van

Maar goed, met pollen is het gewoon een zaak van even goed afspoelen, je hoeft niet meteen alles in het sop te zetten (al is dat soms best verleidelijk )
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 15:38
MTpower
MTpower is offline
Ik lever niet graag half werk
Maar het regent nu toch, dus dat zal het meeste van die zooi er wel afspoelen
Oud 17-04-2009, 21:37
KIET
KIET is offline
Tenzij er zand in het regenwater zit, zoals vandaag hier een beetje het geval is, dan wordt 't er niet beter op
Ik had vorig jaar net de auto gewassen toen de halve Sahara via het regenwater op m'n auto belandde. Leuk
Oud 18-04-2009, 09:29
MTpower
MTpower is offline
Oud 18-04-2009, 13:04
Verwijderd
Ik ga er dus hoe dan ook niet aan ontkomen.

Mijn boot op wielen heeft een enorme voorruit, waartegen insecten erg graag te pletter vliegen...
Daarnaast is hij wit...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 20:18
MTpower
MTpower is offline
Heb die van mij vandaag weer een goede wasbeurt gegeven en in de wax gezet, hij glimt weer mooi
Oud 21-04-2009, 11:16
31337
31337 is offline
auto is na anderhalf week alweer helemaal stoffig en vies van buiten, maar ik ga hem nog niet weer wassen. Ze zijn namelijk bezig met geluidschermen te plaatsen en daardoor waait al dat zand op de auto's.
Oud 21-04-2009, 18:58
KIET
KIET is offline

De auto begin mei vorig jaar (niet helemaal goed te zien, maar er zat dus een compleet groene waas overheen):

En 20 dagen, een schoonmaakbeurt en een 'regen'bui later...:

Oud 21-04-2009, 19:31
Verwijderd
Niet goed te zien zegt ie dan

Ja, dat is wel zuur natuurlijk, heb je 'm net gewassen, komt de Sahara even voorbij
Met citaat reageren
Oud 21-04-2009, 19:55
KIET
KIET is offline
Ja, sorry Ik bedoelde meer dat het vanuit een andere hoek zo erg was dat je niet eens meer door het raam kon kijken. Hogedrukspuit erop, in Breda nog eens goed schoongemaakt en daarna glimmend de Nürburgring op

En ik was gelukkig niet de enige met een zand-auto toen, iedereen was het bokje
Oud 21-04-2009, 20:00
Verwijderd
Ja snap ik, zoiets heb ik ook wel gehad met m'n Micra. Best bizar eigenlijk dat dat zo snel gaat Gelukkig idd een kwestie van ff de hogedrukspuit erop en weer gaan, maar toch

Zelfde met dat zand. Eigenlijk moet je dat er juist wel vanaf spuiten als je wat om je auto geeft (lees: als je 'm niet ziet puur als gebruiksobject), maar vrijwel niemand doet dat. Volgens mij zijn er sowieso al weinig mensen die zo ijverig poetsen als de mensen in dit topic, maar dat terzijde
Met citaat reageren
Oud 21-04-2009, 20:16
KIET
KIET is offline
Ik heb hem natuurlijk/inderdaad wel weer schoongemaakt met de spuit. Ik ga niet in een mislukt kievitsei rondrijden
Oud 21-04-2009, 20:30
Verwijderd
Terecht! Dat zou iedereen moeten doen
Met citaat reageren
Oud 21-04-2009, 21:47
Verwijderd
Ik ben er nog steeds niet aan toegekomen.... De insecten beginnen nu een soort van landkaart te vormen op mijn voorruit. Met heuse beekjes....
Met citaat reageren
Oud 21-04-2009, 23:14
PV
PV is offline
mijn auto staat nu al ruim een week onder een boom waar vanalles uit valt, voor ik er weer mee ga rijden gooi ik een fles water over de ruiten en dan vind ik het wel weer best
Met citaat reageren
Oud 21-04-2009, 23:33
KIET
KIET is offline
Een boom waar van alles uitvalt? Ik zie opeens jouw auto voor me met allemaal meuk erop wat je er met een flesje water er echt niet zomaar afkrijgt...

(Het spijt mij. Het is laat, en ik ben flauw)
Oud 22-04-2009, 07:49
31337
31337 is offline
Citaat:

De auto begin mei vorig jaar (niet helemaal goed te zien, maar er zat dus een compleet groene waas overheen):
[afbeelding]

En 20 dagen, een schoonmaakbeurt en een 'regen'bui later...:
[afbeelding]

Zo ziet mijn auto er nu ook ongeveer weer uit. Alleen maar omdat die bouwvakkers niet opschieten met het bouwen van die geluidsmuur voor ons huis
Oud 22-04-2009, 11:53
PV
PV is offline
Citaat:
Een boom waar van alles uitvalt? Ik zie opeens jouw auto voor me met allemaal meuk erop wat je er met een flesje water er echt niet zomaar afkrijgt...

(Het spijt mij. Het is laat, en ik ben flauw)
ja ik weet niet wat voor soort boom het precies is, maar dr valt bruin spul uit, van de vruchten denk ik? en natuurlijk de gebruikelijke vogelstront en verder takjes en blaadjes... de parkeerplaatsen die níet onder een boom liggen, zijn altijd bezet
Met citaat reageren
Oud 22-04-2009, 12:21
Verwijderd
Bruin spul kan ook prima hars zijn van die boom. Ik zou 't gewoon ff er af spuiten met de hogedrukspuit. Dat kost je maar 10 minuten max, maar dan blijft je auto tenminste wel toonbaar
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 00:26
PV
PV is offline
dat heb ik op mijn studentenkamertje niet echt bij de hand Dittrich mijn vader heeft er wel een, maargoed daar moet ik eerst heen rijden
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 10:15
Verwijderd
Nou ja, dan rij je ff langs een wasbox. Op m'n studentenkamer heb ik ook geen hogedrukspuit staan, maar wel een emmer en meer van zulks
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 00:23
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Wasbox
En dan alleen als ik mijn auto vies vind, dus een keer per maand ofzo. Dan doe ik hem schoonmaken met water (hogedruk) en borstel met sop, afspoelen en dan een laagje hotwax.
Binnenkant doe ik eens in de zoveel tijd met een stofzuiger en sopje voor de kunststof delen

Wat me opvalt nu ik op de Nederlandse Antillen zit... hier is het een vrij droog klimaat, dus veel zand/stof, plus zout van de zee en vieze regen. En de mensen hier wassen de auto echt twee keer per week. Terwijl water hier dus vrij prijzig is, omdat het schaarser is
(Is dat een trend? Hoe duurder het water hoe vaker de auto wordt gewassen? )
Oud 25-04-2009, 06:34
Qimm
Qimm is offline
wasboxen ftw idd. Ik heb bij huis ook geen mogelijkheid voor een tuinslang. Dus ik ga altijd met m'n emmertje ne spons naar de was box (hoewel je niet een emmer en spons mee mag nemen!) Maar die borstel die ze daar aan de hogedrukspuit hebben zitten echt zó vernaggelt is dat je, als je een beetje van je auto houdt, het gewoon pijn doet dat ding over je auto te halen.
Dan rij ik naar huis, is de auto droog en ga ik handmatig waxen. Dat is toch wel het aller mooist
Oud 25-04-2009, 09:02
Verwijderd
Citaat:
Wasbox
En dan alleen als ik mijn auto vies vind, dus een keer per maand ofzo. Dan doe ik hem schoonmaken met water (hogedruk) en borstel met sop, afspoelen en dan een laagje hotwax.
Binnenkant doe ik eens in de zoveel tijd met een stofzuiger en sopje voor de kunststof delen

Wat me opvalt nu ik op de Nederlandse Antillen zit... hier is het een vrij droog klimaat, dus veel zand/stof, plus zout van de zee en vieze regen. En de mensen hier wassen de auto echt twee keer per week. Terwijl water hier dus vrij prijzig is, omdat het schaarser is
(Is dat een trend? Hoe duurder het water hoe vaker de auto wordt gewassen? )
Nee, zand/stof/zout is vrij funest voor je auto als je dat niet regelmatig weghaalt. Zout (en dus ook pekel hier in Nederland wanneer het weer eens dreigt te gaan vriezen) heeft de vervelende neiging om anti-roestlagen weg te vreten en dat is niet zo fijn als je niet wilt dat je auto gaat roesten.
Heb ik je gelijk de reden gegeven waarom je in de winter vaker dan normaal je auto moet afspoelen, want er wordt dan veel gestrooid en dat moet niet allemaal in je wielkasten blijven hangen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 22:22
MTpower
MTpower is offline
Was vandaag weer in een poetsbui
Hij is zo mooi als ie net gewassen is
Oud 08-05-2009, 13:58
Verwijderd
Haha, poetsaholic Ik zal vandaag ook de auto weer eens poetsen aangezien ik 'm de hele week mocht gebruiken, lijkt me dat wel zo netjes
Met citaat reageren
Oud 14-05-2009, 15:11
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Haha, poetsaholic Ik zal vandaag ook de auto weer eens poetsen aangezien ik 'm de hele week mocht gebruiken, lijkt me dat wel zo netjes
Als het mooi weer is en m'n auto is vies gaat het altijd kriebelen
Oud 14-05-2009, 15:12
MTpower
MTpower is offline
Ik wil hem eigenlijk eens een keer laten polijsten, iemand enig idee aan welke prijs ik ongeveer moet denken dan?
Oud 14-05-2009, 15:56
Verwijderd
Alleen polijsten of meteen helemaal fatsoenlijk laten schoonmaken? Volledig schoonmaken door een autopoetsbedrijf kost je zo'n €150,-.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten