Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2009, 17:15
Rivka
Rivka is offline
Ik ben 13 jaar, en ik merk steeds vaker dat ik mensen gewoon niet kan 'dissen', terwijl zij mij makkelijk onderuit halen met opmerkingen over mijn andere stijl en mening, ander soort kapsel... Met één lullig opmerkingetje klap ik al dicht. Ik wil wel iets lulligs terugzeggen (ik ben niet bang) maar ik kan dat nooit op dat moment. Ik wil graag adequaater zijn.
Vroeger ben ik heel erg gepest, ook geestelijk. Ik kan nu gewoon niks meer terugzeggen als mensen rot doen. Ik denk ook dat het door het pesten komt van vroeger.
Hebben jullie tips?
Oud 13-06-2009, 17:55
Wammus
Wammus is offline
Je zou vooraf dingen kunnen bedenken. Als je weet waar je vaak opmerkingen over krijgt kun je proberen er nu iets gevats op te bedenken zodat je dat later kunt gebruiken.
Oud 13-06-2009, 18:48
McGrijns
McGrijns is offline
Doe een assertiviteitscursus.
Oud 13-06-2009, 19:08
AzN
AzN is offline
Je hoeft er toch niet per se op in te gaan? Vaak is 't zelfs beter om te laten zien dat 't je allemaal niets doet. Negeer ze, haal je schouders op of zeg iets als "ja, grappig".

Laatst gewijzigd op 14-06-2009 om 04:03.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2009, 23:25
Verwijderd
Voer discussies ed op internet, speel spellen waarin het tot discussies tot komen en dat soort dingen. Ik heb dat ook gehad, maar (waarschijnlijk) doordat ik mijn mond op het internet wel open durfde te trekken is het daarbuiten ook beter gegaan.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2009, 02:01
Verwijderd
Citaat:
Voer discussies ed op internet, speel spellen waarin het tot discussies tot komen en dat soort dingen. Ik heb dat ook gehad, maar (waarschijnlijk) doordat ik mijn mond op het internet wel open durfde te trekken is het daarbuiten ook beter gegaan.
NEE!!! ik haat die irritante kutjochies die alleen maar op internet zitten te schelden en door hun anonimiteit zich superieur voelen.

Anyway, ik moet zeggen dat ik er half ook last van heb. Bij sommige groepjes durf ik amper iets te zeggen, terwijl ik bij andere juist heel vaak aan het woord ben. Kwestie van zelfvertrouwen denk ik. Misschien kijk ik half bewust op tegen personen in het groepje waar ik niets zeg. Ik denk dat je probleem dus veel te maken heeft met zelfvertrouwen. Maar dat zei je zelf ook wel een beetje.

Ik ben bang dat als je van te voren zinnen gaat bedenken je niet echt overtuigend overkomt en je jezelf eerder voor gek zet. Ik zou eerder proberen om buiten ruzie te blijven en rustig te blijven nadenken. En heb een beetje zelfspot.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2009, 07:39
Sherlock
Sherlock is offline
Niks zelfvertrouwen ik heb heel weinig zelfvertrouwen maar ik ga flink tekeer als iemand mij uitschelt
Met citaat reageren
Oud 14-06-2009, 10:34
marrel
marrel is offline
Ik denk dat het ook beter is om het naast je neer te kunnen leggen en je niet te verlagen tot hun niveau. Wellicht dat dat makelijker gaat als je wat meer zelfvertrouwen hebt en een assertiviteitscursus kan dan ook best helpen.
Oud 14-06-2009, 10:52
crying_tears
crying_tears is offline
Citaat:
Ik ben 13 jaar, en ik merk steeds vaker dat ik mensen gewoon niet kan 'dissen', terwijl zij mij makkelijk onderuit halen met opmerkingen over mijn andere stijl en mening, ander soort kapsel... Met één lullig opmerkingetje klap ik al dicht. Ik wil wel iets lulligs terugzeggen (ik ben niet bang) maar ik kan dat nooit op dat moment. Ik wil graag adequaater zijn.
Vroeger ben ik heel erg gepest, ook geestelijk. Ik kan nu gewoon niks meer terugzeggen als mensen rot doen. Ik denk ook dat het door het pesten komt van vroeger.
Hebben jullie tips?
Misschien is het maar beter dat je mensen niet kunt 'dissen', omdat ik dat persoonlijk ook niet positief zie. Maar het aangeven van je grens is wel belangrijk. Zeg dat je het niet prettig vind dat ze zo op je reageren en hou vooral de eer aan jezelf.
Elk mens is anders en dus uniek en wees daar trots op.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2009, 18:34
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Op internet durf ik het heel goed, omdat ik er dan beter en sneller erover na kan denken.
Lekker makkelijk is dat
Oud 14-06-2009, 22:31
arPos
arPos is offline
Dit is nou echt zo'n talent wat je hebt of niet, het toepassen van ironie, sarcasme en cynisme.
Oud 15-06-2009, 17:07
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Dit is nou echt zo'n talent wat je hebt of niet, het toepassen van ironie, sarcasme en cynisme.
Waarschijnlijk wel
Oud 15-06-2009, 20:15
arPos
arPos is offline
Citaat:
Waarschijnlijk wel
Och maak je niet druk, je kan altijd nog de "indifferent approach" nemen...

Je bent tenminste niet zoals een mannetje in mijn klas die er een sport van maakt om je grappen te stelen en dan 10 minuten nadat je een grap hebt gemaakt hem nogmaals gaat vertellen alsof hij hem verzonnen heeft..

en dan als het even kan voor je neus.

Dus je kan nog verder afglijden
Oud 15-06-2009, 20:53
Myuki
Myuki is offline
Er zijn belangrijkere dingen in 't leven...
Oud 15-06-2009, 23:21
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik ben ook niet zo goed met meteen wat gevats terugzeggen maar mensen die mijn pestten waren echt idioten dus het is niet zo moeilijk ze niet serieus te nemen. Het werkt wel als er er gewoon om kan lachen dat zij zo stom zijn lullig te doen. Ze zeggen wel eens dat je ze moet negeren maar dat werkt niet, want dan gaan ze alleen nog maar vervelender doen tot je reageert. Niet alleen dingen roepen, maar spullen van je afpakken en dan heeft het geen nut om niet te reageren. Je moet om ze lachen, ze niet serieus nemen, ze zijn gewoon een stelletje klojo's, een slechte grap.
Oud 16-06-2009, 14:57
arPos
arPos is offline
Of reageer steevast op alles met: "gelukkig heb ik niet zo'n scheve bek als jij"
Oud 16-06-2009, 19:17
janosch
janosch is offline
Gewoon iets sarcastisch terugzeggen of iets grappigs wat zij niet begrijpen waardoor ze toch hun mond wel houden helpt soms? denk ik?
probeer wat en schaam je niet makkelijker gezegd dan gedaan misschien
Met citaat reageren
Oud 18-06-2009, 08:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
NEE!!! ik haat die irritante kutjochies die alleen maar op internet zitten te schelden en door hun anonimiteit zich superieur voelen.
Dat was niet wat ik uit z'n post opmaakte.

Ontopic:
Citaat:
AzN schreef:
Je hoeft er toch niet per se op in te gaan? Vaak is 't zelfs beter om te laten zien dat 't je allemaal niets doet. Negeer ze, haal je schouders op of zeg iets als "ja, grappig".
Inderdaad.
Oud 18-06-2009, 17:18
Volk
Volk is offline
Je moet er gewoon om lachen. Als ze bv iets over je kleding zeggen gewoon antwoorden met iets als; En mijn haar zit ook al zo raar. En dan lachen en doorlopen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 19:32
barafranca
barafranca is offline
Geef er eentje een klap dan doen ze het nooit meer
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Dat was niet wat ik uit z'n post opmaakte.
Was idd niet wat ik er mee bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 22:25
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Je zou vooraf dingen kunnen bedenken. Als je weet waar je vaak opmerkingen over krijgt kun je proberen er nu iets gevats op te bedenken zodat je dat later kunt gebruiken.
Dingen gaan altijd anders dan je vooraf had gepland. Dit zal in de meeste gevallen niet werken.

Citaat:
Je moet er gewoon om lachen. Als ze bv iets over je kleding zeggen gewoon antwoorden met iets als; En mijn haar zit ook al zo raar. En dan lachen en doorlopen.
Inderdaad, zelfspot werkt. Daarmee haal je de angel uit de staart. Je ontkracht alles wat een pester probeert, en het is vaak nog grappig ook.
Als je ziet dat de pester er vervolgens mee ophoudt, kun je bijvoorbeeld een normaal gesprek gaan voeren, of een beetje plagerig doen over het feit dat hij wat op je had aan te merken.

Citaat:
Negeren kan idd ook goed werken. Als iemand iets onaardigs over je zegt, is dat voor jou eigenlijk irrelevante informatie. Besteedt er verder geen aandacht aan en begin een gesprek met iemand anders, iemand die je wel interessant vindt. Bij voorkeur iemand die in de buurt staat. Probeer de pester buiten het gesprek te sluiten, hij zal dan weglopen of aardiger doen. Hij ziet namelijk in dat het niet interessant is wat hij doet.

Laatst gewijzigd op 19-06-2009 om 22:34.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 22:33
DBZ
DBZ is offline
Het is misshcien ook wel goed dat je het niet kan en dus ook niet doet. Komt natuurlijk altijd aardiger over
Met citaat reageren
Oud 20-06-2009, 10:37
Verwijderd
"je hoeremoeder" en dan eventueel een links directe in zijn nek gooien. Hoef je je nooit meer druk te maken om je counter.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2009, 16:53
sabrosa
sabrosa is offline
Gewoon doen alsof het je niks kan schelen, en dat zou je dus ook niet moeten doen, die kids weten ook niet waar ze mee bezig zijn, als jij laat zien dat het losers zijn en hun gedrag jou niks doet, zullen ze al snel iemand anders uitzoeken hoor!
Oud 07-07-2009, 13:42
Streep
Streep is offline
Pesten is zo flut hopeloos.. Er worden nu wel veel tips gegeven over wat te doen als uitkafferen niet lukt, maar als dat juist is wat je graag wil? Het lijkt me een sjitgevoel als je niks weet te zeggen! Misschien werkt een combi van verschillende dingen. Eerst greinzen, jezelf wat de tijd geven, vervolgens terugbijten.. tIs denk ik een kwestie van oefenen & opbouwen! Zet em op!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 14:23
arPos
arPos is offline
TS en Diepdenker moeten even samen een bakkie thee gaan drinken met elkaar.
Oud 08-07-2009, 19:17
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
TS en Diepdenker moeten even samen een bakkie thee gaan drinken met elkaar.
ik kan dingen heel goed zelf regelen oor
en dan liever iets anders dan thee
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 22:15
Zowieso
Zowieso is offline
wil je bijles ?
Oud 21-07-2009, 18:35
blauwbilgorgel
blauwbilgorgel is offline
Ik heb daar ook last van soms bij bepaalde personen. Op school durf ik dan bijvoorbeeld niets terug te zeggen terwijl ik bij me thuis meteen fel van me af durf te bijten. Maar op school heb ik ook zoiets van, ik ben toch van je af na een jaar. Dus ja, wat kan jij me dan schelen? =)
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 08:45
kieehkieeh!
kieehkieeh! is offline
um ikvind het zoiezo kinderachtig?
daarbij, als jij je stoer gaat gedragen, kan je ook klappen krijgen..
en dat wil je ook niet..
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 19:13
LoorAn
LoorAn is offline
hmm, gewoon je niets van aantrekken van wat anderen vinden.
Jij bent de belangrijkste persoon in je leven, als je je onzeker laat maken door anderen geef je je macht aan hun.
Als je je macht over jezelf aan anderen geeft, geef je als het ware je leven weg aan anderen. Ik heb dit zelf heel heftig ervaren, ik was onzeker en alles, en dacht aan zelfmoord. Ik had iedereen mijn macht gegeven en was vergeten dat ik de meest waardevolle persoon op aarde ben.
Ik las het boek 'Your Erroneous Zones' van Dr W. Dyer, en het heeft me enorm geholpen! Ik ben binnen een half jaar totaal verandert en durf iedereen aan te spreken. En van buiten ben ik dezelfde persoon. Alsjeblieft ga het lezen.
Zoek geen acceptatie van anderen, wat je eerst moet doen is jezelf accepteren.
First love yourself before you can love others, because what would love of a worthless person be worth?

ik ben trouwens 16 (meisje)
Met citaat reageren
Oud 18-08-2009, 07:41
OnderkofferMe
OnderkofferMe is offline
'Ach ja, ik ben dan misschien niet zo'n prachtig schepsel als jij, maar gelukkig ben ik wel slim (/hartstikke tof in de omgang/grappig/begaafd). Heb ik toch nog íets mee he'.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2009, 13:07
Pluis
Pluis is offline
Dat gedist worden komt me heel bekend voor. Ik ben op de middelbare school van de 1e t/m de 3e klas eigenlijk ook altijd min of meer gepest door m'n klasgenoten. Meestal deden ze dat dan ook nog op zo'n manier dat ik er zelf ook wel om moest lachen, maar die grappen gingen wel ten koste van mij. Uiteindelijk was ik dat zo zat, dat ik de ergste pestkoppen er op msn (in het echt kon ik ze niet aan) op heb aan gesproken. Uit hun reactie bleek dat ze helemaal niet wisten dat ik het zo erg vond, en de meesten zijn er toen ook direct mee opgehouden.
En verder heb ik mezelf onbewust getraind in het geven van gevatte antwoorden. Eerst bedacht ik steeds achteraf pas wat voor antwoord ik kon geven, wat er toe leidde dat ik uiteindelijk zoveel gevatte antwoorden had bedacht, dat er vanzelf een gepast moment kwam om er eentje toe te passen.
Als je straks ietsje ouder bent zul je merken dat het je niet meer zo heel veel kan schelen wat anderen van je kapsel, je stijl of je kleding vinden en dan wordt het ook makkelijker om op zulke opmerkingen in te gaan.
Reageren

Regels voor berichten