Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2009, 14:27
Rationeel
Rationeel is offline
Op de één of andere manier kom ik vaak in deze discussie terecht, dus ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Puur hypothetisch.

Stel, dat als jij je leven zou kunnen geven en dat daardoor de levens van n willekeurige andere mensen op aarde gespaard zouden blijven. Bij welke n zeg jij dan: Toe maar!

Dus is dat bij 1, 10, 100, 1000, de halve wereld...?

En, ben je nou heel sociaal en meelevend bij een lage n of ben je dan gewoon lomp?

Ikzelf ben er nog niet helemaal uit, maar het is wel een aardig hoge 'n'...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2009, 15:32
andriesf
andriesf is offline
ik denk dat dit er toch aan ligt wat voor mensen bij die "n" horen die jij kunt redden
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 15:33
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat als ik de keuze zou hebben om wel/niet te leven, ik toch teveel drang heb om te leven en geen enkele hoeveelheid mensenlevens kan daar tegenover staan.
Oud 03-07-2009, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat als ik de keuze zou hebben om wel/niet te leven, ik toch teveel drang heb om te leven en geen enkele hoeveelheid mensenlevens kan daar tegenover staan.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 18:33
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
ik denk dat dit er toch aan ligt wat voor mensen bij die "n" horen die jij kunt redden
mja ik denk dat er heel wat mensen hun leven zouden geven als het mogelijk is om een bepaald type mens uit te roeien

maar het is volledig willekeurig, het zou heel ver weg kunnen zijn, of je eigen familie...

wat dan?
Citaat:
op een gegeven moment krijg je een omslagpunt neem ik aan, als n de halve wereldbevolking is, is de kans aardig groot dat er naasten van je tussenzitten...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 11:39
Verwijderd
Waarom zou ik mijn leven geven voor mijn naasten?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 11:43
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
op een gegeven moment krijg je een omslagpunt neem ik aan, als n de halve wereldbevolking is, is de kans aardig groot dat er naasten van je tussenzitten...
Dat denk ik niet.
Oud 04-07-2009, 22:42
DBZ
DBZ is offline
Ligt eraan hoe ik me voel. Bijna altijd ben ik vrolijk, maar als ik net als vanochtend een kater heb, ga ik toch liever zelf dood Maar het ligt zeker aan wie ik kan redden ermee.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 16:19
arPos
arPos is offline
de kwanititeit van mensen lijkt me niet van belang bij de enorme aantallen mensen die bestaan.
ik zou mijn leven dus niet geven voor zomaar een "n" aantal mensen.

voor mij wordt het pas relevant als de mensen die ik red door mijn leven te geven m.i. relevant voor mij zijn, dit kan bijvoorbeeld mijn zus zijn, of einstein, of spinoza.

anyway, ja ik een ben een lompe associaal maar wat wil je, het is niet alsof de 'n' mensen ooit wat voor mij doen

Citaat:
maar het is volledig willekeurig, het zou heel ver weg kunnen zijn, of je eigen familie...
ok in dat geval lijkt het me beter de mensheid uit te laten sterven.
Oud 05-07-2009, 17:31
Vice
Vice is offline
Citaat:
mja ik denk dat er heel wat mensen hun leven zouden geven als het mogelijk is om een bepaald type mens uit te roeien

wat dan?

Ik denk dat ik pas een omslagpunt krijg wanneer ik nog de enige zou zijn die overblijft, omdat alleen zijn na een tijd waarschijnlijk ook gaat vervelen. Als het maar om de halve wereldbevolking gaat, zou ik toch echt voor mijn eigen leven kiezen. Ik ben niet depressief en de mens heeft nu eenmaal de drang om te overleven.
Oud 05-07-2009, 18:33
Rationeel
Rationeel is offline
interessant om te horen dat jullie allemaal voor n = praktisch oneindig gaan. ikzelf heb deze insteek ook, alleen mijn discussiegenoten vaak niet. misschien moet ik gewoon geen discussies meer aangaan met hippies

als je zou mogen kiezen kun je in één keer de voedsel- en grondstoffenkwesties oplossen, of je er een nobelprijs voor krijgt valt alleen te betwijfelen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 07:19
arPos
arPos is offline
Citaat:
als je zou mogen kiezen kun je in één keer de voedsel- en grondstoffenkwesties oplossen, of je er een nobelprijs voor krijgt valt alleen te betwijfelen
Ah well, mother earth would be thankfull, that should be sufficient.
Oud 06-07-2009, 12:23
Verwijderd
Wat een egocentrische mensen allemaal!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 21:40
lol_nl
lol_nl is offline
1: Bill Gates, Stephen Hawking of J.K. Rowling
10: Top 10 wetenschappers op de wereld
100: Nederlanders
1000: Chinezen
1000000000: Japanners xD
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 09:05
Verwijderd
Citaat:
1: Bill Gates, Stephen Hawking of J.K. Rowling
10: Top 10 wetenschappers op de wereld
100: Nederlanders
1000: Chinezen
1000000000: Japanners xD
Mijn god, wat grappig.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 09:06
Verwijderd
Citaat:
Wat een egocentrische mensen allemaal!
Nee hoor. De wereld zou slechter af zijn als ik er niet meer zou zijn dus kan ik beter blijven dan de rest Puur altruïsme.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 12:12
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Kwaliteit boven kwantiteit dus ik kies voor mezelf.
Oud 07-07-2009, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor. De wereld zou slechter af zijn als ik er niet meer zou zijn dus kan ik beter blijven dan de rest Puur altruïsme.
Hmm, dat geld natuurlijk ook voor mij. Bovendien is het wellicht helemaal zo'n slecht plan nog niet om de halve wereldbevolking op te ruimen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 16:52
Rationeel
Rationeel is offline
afrika en een groot deel van het middenoosten: geen ontwikkelingsbijdragen meer nodig, 80% minder mensen met aids op de wereld, etc, etc
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 16:52
Verwijderd
Precies!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 17:23
Verwijderd
Citaat:
interessant om te horen dat jullie allemaal voor n = praktisch oneindig gaan. ikzelf heb deze insteek ook, alleen mijn discussiegenoten vaak niet. misschien moet ik gewoon geen discussies meer aangaan met hippies

Vaak geven mensen face to face natuurlijk ook sociaal wenselijke antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Vaak geven mensen face to face natuurlijk ook sociaal wenselijke antwoorden.
Terwijl het juist leuk is om te shockeren met de waarheid.

Of is het shoqueren.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 18:19
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Terwijl het juist leuk is om te shockeren met de waarheid.

Of is het shoqueren.
Het is choqueren.
Oud 07-07-2009, 18:55
Verwijderd
dshkfjldhskfdshf
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2009, 08:14
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Het is choqueren.
shockeren mag ook, m.i. net iets beter aangezien het dan ook meteen linkt met 'shock'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten