Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2009, 08:32
hookee
hookee is offline
Citaat:
Megaboete voor illegaal downloaden muziek
AMSTERDAM/BOSTON - 01-08-2009 - Een 25-jarige Amerikaanse student moet 675.000 dollar (473.512 euro) schadevergoeding aan vier platenmaatschappijen betalen voor het illegaal downloaden en verspreiden van muziek. Dat heeft een juryrechtbank in de stad Boston vrijdag bepaald.

De student had toegegeven dat hij vanaf 1999 honderden liedjes had gedownload en verspreid. Daarmee heeft hij inbreuk op de auteursrechten door vier platenmaatschappijen gepleegd. Om praktische redenen was de aanklacht tegen hem beperkt tot dertig liedjes. De schadevergoeding komt neer op bijna 16.000 euro per liedje.

Het is de tweede keer dat een dergelijke zaak voor de rechter komt in de Verenigde Staten. Eerder kreeg een vrouw een boete van 1,92 miljoen dollar (1,35 miljoen euro) opgelegd voor het downloaden en verspreiden van 24 liedjes.

De gezamenlijke platenmaatschappijen hebben duizenden mensen aangeklaagd voor dergelijke vergrijpen. De meeste zaken worden geschikt.

© Tiscali/ANP
Het moet niet gekker worden; je kan nog beter iemand moedwillig doodrijden, da's goedkoper.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2009, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Het moet niet gekker worden; je kan nog beter iemand moedwillig doodrijden, da's goedkoper.
Inderdaad. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een stervende muziekindustrie.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 17:50
T_ID
T_ID is offline
Ik vraag me ook wel af op wat voor principes die gekke Amerikaanse rechters zich baseren. Zo'n bedrag is ongeveer het honderdduizendvoudige (waarschijnlijk zelfs meer) van de daadwerkelijk geleden schade.

Of als je daar advocaat bent... Sta je dan 's morgens op, kijk je in de spiegel en kan je jezelf respecteren als je een student en een tienermoeder elk uitzicht op een toekomst hebt ontnomen ten faveure van een kartel dat miljarden omzet en puur zo handelt omdat ze bang zijn voor innovatie?
Oud 01-08-2009, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Ik vraag me ook wel af op wat voor principes die gekke Amerikaanse rechters zich baseren. Zo'n bedrag is ongeveer het honderdduizendvoudige (waarschijnlijk zelfs meer) van de daadwerkelijk geleden schade.

Of als je daar advocaat bent... Sta je dan 's morgens op, kijk je in de spiegel en kan je jezelf respecteren als je een student en een tienermoeder elk uitzicht op een toekomst hebt ontnomen ten faveure van een kartel dat miljarden omzet en puur zo handelt omdat ze bang zijn voor innovatie?
http://en.wikipedia.org/wiki/Punitive_damages
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 18:58
T_ID
T_ID is offline
Dan nog is elk einde zoek. Wat financiën betreft is hun leven voorbij. Dat je leven voorbij is, is een straf die men meestal oplegt aan moordenaars e.d., dus dat heeft hier geen enkele proportie; een blikje cola stelen in de supermarkt brengt ongeveer evenveel schade toe, en de punitive damages daar zijn ook niet zo absurd hoog.

Er moet dus iets anders dan dat punitive damages idee zijn, om dergelijke absurde bedragen te veroorzaken.
Oud 01-08-2009, 19:13
arPos
arPos is offline
Citaat:
Er moet dus iets anders dan dat punitive damages idee zijn, om dergelijke absurde bedragen te veroorzaken.
Het amerikaans rechtsysteem?

ik heug me nog een inbreker en een val van een wenteltrap met een prijskaartje van een miljoen+
&
dat je schuldig bent tot je onschuld bewezen is zal wel meetellen,
&
Het gegeven dat het mediacircus in amerika (en daarbuiten) van slechts een paar bedrijven is en die dus gezamelijk meer geld hebben te besteden dan heel de overheid in de VS en dus automatisch in dat systeem veel in de melk te brokkelen hebben.

Intellectueel eigendom , dus als ik nu een varken met 3 oren teken, mag niemand tot 70 jaar na mijn door een varken met 3 oren tekenen?
en hoe zit dat dan met uitvindingen?

Geen ideeën meer mogen jatten en veranderen is het slechtste wat je als mensheid kan doen, heel ons bestaan drijft erop.

mocht disney mij voor de rechter dagen dan weet ik al wat ik ga zeggen;
ik heb alles gekocht en daarna pas gekopieerd voor eigen gebruik, helaas zijn de originelen verdwenen tijdens een afschuwelijk familiedrama
Oud 02-08-2009, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Dan nog is elk einde zoek. Wat financiën betreft is hun leven voorbij. Dat je leven voorbij is, is een straf die men meestal oplegt aan moordenaars e.d., dus dat heeft hier geen enkele proportie; een blikje cola stelen in de supermarkt brengt ongeveer evenveel schade toe, en de punitive damages daar zijn ook niet zo absurd hoog.

Ja, het idee is dus dat je toekomstige "criminelen" afschrikt. Waarom je in het geval van stelen gevangenisstraf krijgt en in het geval van kopiëren een geldboete is me een raadsel, maar het Amerikaanse rechtssysteem is dan ook een orgie van willekeur.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 13:43
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Het amerikaans rechtsysteem?

ik heug me nog een inbreker en een val van een wenteltrap met een prijskaartje van een miljoen+
stella awards

eigenlijk vind ik de fake cases nog wel het leukst, maar de bizarre claims die amerikanen proberen te maken
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 13:58
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ja, het idee is dus dat je toekomstige "criminelen" afschrikt. Waarom je in het geval van stelen gevangenisstraf krijgt en in het geval van kopiëren een geldboete is me een raadsel, maar het Amerikaanse rechtssysteem is dan ook een orgie van willekeur.
Ik vermoed dat het (al dan niet betaald) beschikbaar stellen van de muziek/films zwaarder telt dan het downloaden. Het heet dan "helen", ook al krijg je er geen cent voor. Misschien dat daar een geldboete op staat?
Maar het mag duidelijk dat de muziekindustrie op geld uit is, terwijl een inbrekerslachtoffer vaak genoegdoening voldoende vindt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 14:16
arPos
arPos is offline
http://www.edwardsamuels.com/copyrig...es/oneill.html
http://www.danoneillcomics.com/crimes/index.htm
Oud 02-08-2009, 22:52
Elle
Elle is offline
Ik ben benieuwd hoeveel boetes er zullen volgen. :')
Oud 03-08-2009, 00:51
Verwijderd
Ohja, Tenenbaum toch.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2009, 08:14
Rationeel
Rationeel is offline
wel bizarre bedragen natuurlijk. eigenlijk moet er een boete komen voor mensen die van die bizarre bedragen eisen en uiteindelijk in het ongelijk gesteld worden. 5% van het geclaimde bedrag ofzo, dan piepen ze wel anders maar gelukkig gebeuren dit soort dingen hier (nog) niet.

ook wel cru voor dat vrouwtje dat als eerste persoon werd aangeklaagd voor het illegaal downloaden en verspreiden van muziek; de eerste keer kreeg ze een boete van 222.000 dollar opgelegd, nadat ze in hoger beroep was gegaan 1.920.000 dollar
Met citaat reageren
Oud 03-08-2009, 10:40
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
16.000 euro per liedje

moet die knul dat echt betalen?
Oud 03-08-2009, 15:10
Verwijderd
Nog meer absurditeiten van het Amerikaanse rechtssysteem:

Jobless graduate sues her college

A New York woman who says she cannot find a job is suing the college where she obtained a bachelor's degree, the New York Post reports.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8180806.stm

Dit is toch te gek voor woorden!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2009, 07:25
Verwijderd
Het verbaast me allemaal niets meer in de vs. Het mooiste vond ik laatst, ook betreffende het gebruik van Kazaa. Vrouw wordt veroordeeld tot 220.000 euro, rechter vernietigd vervolgens het vonnis omdat het bedrag absurd hoog is, nieuw vonnis: 1.9 miljoen
Met citaat reageren
Oud 04-08-2009, 09:45
Rationeel
Rationeel is offline
boefje, dat zei ik ook al
Met citaat reageren
Oud 04-08-2009, 09:48
Verwijderd
Citaat:
boefje, dat zei ik ook al
Oja ik zie het nu pas, maar het vermelden dat het eerste vonnis vernietigd was omdat de schadeclaim te hoog was vond ik ook wel van belang
Met citaat reageren
Oud 09-08-2009, 02:50
Verwijderd
Citaat:

Komt bij dat je in de VS er niet van af komt als je je bankroet laat verklaren. Dus ja, ze verneuken niet allen jouw leven, maar ook dat van je kinderen, nouja, zo ongeveer.

Dat van die moeder: Over 18 jaar lezen we over een gefrustreerde jongen met een aan lagerwal geraakte moeder die met een doorgeladen pistool het hoofdkwartier van de RIAA inwandelt en daar om zich heen begint te knallen?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 17:30
TheSpaceKraken
TheSpaceKraken is offline
Citaat:
Dit bedrag is door een jury toegekend niet door een rechter.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 17:31
TheSpaceKraken
Citaat:
Dit was een civiele zaak he dus gevangenisstraf was sowieso niet aan de orde.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Dit was een civiele zaak he dus gevangenisstraf was sowieso niet aan de orde.
Maakt dat het minder willekeurig?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 18:06
TheSpaceKraken
Citaat:
Maakt dat het minder willekeurig?
Ja dat lijkt me wel.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 18:16
Verwijderd
Citaat: