Advertentie | |
|
![]() |
|
Enquête over taalverandering.
1. Wat vindt u van taalverandering? A Prettig, zo blijft de Nederlandse taal voortdurend in ontwikkeling. 2. Er komen vaak nieuwe woorden bij in het Nederlands. Hoevaak gebruikt u zulke woorden? Dagelijks 3. De Nederlandse spelling verandert af en toe. Wat vindt u hiervan? Zie mijn antwoord op vraag 1 4. Weet u exact wat taalverandering is. Zo ja, wat is het? B Nee: het woord ''exact'' deed het hem. 5. Bedenkt u zelf ook wel eens een nieuw woord, dat u vaak gebruikt? Zo ja, welk woord is het en wat betekent het? Wellicht 6. Houdt u zich altijd aan de nieuwe spellingsregels of gebruikt u ook nog wel eens de oude spellingsregels? Altijd. 7. Denkt u dat er in alle talen taalverandering voorkomt? A Ja: want: nieuwe woorden. 8. Als u iets zou kunnen veranderen aan de Nederlandse taal, wat zou dat dan zijn? Niets
|
Verwijderd
|
1. Wat vindt u van taalverandering?
C Het interesseert me niet 2. Er komen vaak nieuwe woorden bij in het Nederlands. Hoevaak gebruikt u zulke woorden? Redelijk vaak, in elk geval Engelstalige woorden. 3. De Nederlandse spelling verandert af en toe. Wat vindt u hiervan? Vervelend! Dan is het weer wel goed, dan weer niet. Gewoon 1 spelling aanhouden is wel zo slim!! 4. Weet u exact wat taalverandering is. Zo ja, wat is het? B Nee (niet precies nee...) 5. Bedenkt u zelf ook wel eens een nieuw woord, dat u vaak gebruikt? Zo ja, welk woord is het en wat betekent het? Hyven, ofwel op Hyves zitten. 6. Houdt u zich altijd aan de nieuwe spellingsregels of gebruikt u ook nog wel eens de oude spellingsregels? Ehm.. Soms gebruik ik de oude. Maar eerlijk gezegd weet ik af en toe niet meer wat de nieuwe regels zijn en wat de oude. 7. Denkt u dat er in alle talen taalverandering voorkomt? A Ja 8. Als u iets zou kunnen veranderen aan de Nederlandse taal, wat zou dat dan zijn? Dezelfde spelling aanhouden en niet om de zoveel jaar veranderen!! |
![]() |
|
D Anders, namelijk: Op sommige momenten denk ik er wel eens over na en dan vind ik het wel interessant dat een taal verandert enzo.. maar meestal denk er niet overna en dan interesseert het me ook niet 2. Er komen vaak nieuwe woorden bij in het Nederlands. Hoevaak gebruikt u zulke woorden? Meteen als ik bekend raak met de nieuwe woorden. 3. De Nederlandse spelling verandert af en toe. Wat vindt u hiervan?Interessant 4. Weet u exact wat taalverandering is. Zo ja, wat is het? B Nee 5. Bedenkt u zelf ook wel eens een nieuw woord, dat u vaak gebruikt? Zo ja, welk woord is het en wat betekent het? Hmm... 6. Houdt u zich altijd aan de nieuwe spellingsregels of gebruikt u ook nog wel eens de oude spellingsregels? Ik let er niet precies op welke regels ik gebruikt. Ze zijn nogal verwarrend 7. Denkt u dat er in alle talen taalverandering voorkomt? A Ja 8. Als u iets zou kunnen veranderen aan de Nederlandse taal, wat zou dat dan zijn? Niets, ik zou eerder alle Duitse en Russische naamvallen willen verwijderen..
|
![]() |
D Anders, ook ik ben niet tegen gezonde taalevolutie, maar ik ben wel tegen de verpaupering van de taal. Ik zit dus niet te wachten op de erkenning van woorden als doekoe en matti in de Nederlandse taal. Ook ben ik tegen onnodige verengelsing. Dus een Engels woord gebruiken voor een term terwijl er een prima Nederlands alternatief voor is. Vooral in het bedrijfsleven kunnen ze er wat van (bijvoorbeeld floormanager i.p.v. afdelingschef o.i.d.). 2. Er komen vaak nieuwe woorden bij in het Nederlands. Hoevaak gebruikt u zulke woorden? Het ligt eraan. Als het actuele woorden zijn (varkensgriep bijvoorbeeld, hoewel dit nu weer genuanceerd is tot Mexicaanse griep. En de hele riedel nieuwe woorden die volgen uit de kredietcrisis (!) etc.) wel, als ze niets toevoegen of niet benodigd zijn om een gesprek te hebben niet. 3. De Nederlandse spelling verandert af en toe. Wat vindt u hiervan? Dit is inherent aan taalverandering. Ik vind het goed, alleen de afsplitsingen die ontstaan en er verschillende regels op nahouden moeten eens ophouden (Groene Boekje vs. Witte Boekje bijvoorbeeld). 4. Weet u exact wat taalverandering is. Zo ja, wat is het? A Ja 5. Bedenkt u zelf ook wel eens een nieuw woord, dat u vaak gebruikt? Zo ja, welk woord is het en wat betekent het? Ja, ik ben fervent deelnemer van 'Gaten in de taal' van Genootschap Onze Taal ![]() 6. Houdt u zich altijd aan de nieuwe spellingsregels of gebruikt u ook nog wel eens de oude spellingsregels? Iedereen maakt weleens fouten. Ik probeer me wel bewust aan de nieuwe spellingsregels te houden. 7. Denkt u dat er in alle talen taalverandering voorkomt? A Ja Ik denk het niet alleen, je kunt er zeker van zijn. 8. Als u iets zou kunnen veranderen aan de Nederlandse taal, wat zou dat dan zijn? In ieder geval tegenhouden dat van die debielen het er doorgedrukt krijgen dat constructies als 'groter als' goedgekeurd gaan worden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Enquete invullen van 5 a 7 min jannie2016 | 1 | 01-06-2016 17:34 | |
Studeren |
Enquête seksueel misbruik op school criminoloogje | 0 | 18-03-2012 13:22 | |