Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2009, 09:56
kous
kous is offline
luister,

Ik zit reeds een jaar alleen thuis en doe helemaal niks, ik was wat depressief omwille van een ongeluk dat gebeurd is met mijn vriend, hij stierf voor mijn ogen.

Ik ben volledig onregelt beginnen te geraken van het normale slaappatroon.
Ik slaap nu ELKE DAG op andere uren!!!!!

Ik kruip in bed rond 10:00 uur 's morgens tot 19:00 en dan hele nacht wakker, daarna probeer ik de dag door te doen om dan op een deftig uur in bed te kunnen kruipen maar het lukt me dan niet en kruip er dan in rond 16:00 's middags, dan slaap ik tot 24:00. Word wakker eet wat, bekijk een film. Besluit dan eens te gaan lopen in de midden van de nacht om in conditie te blijven, ik heb een blessure die maar niet weggaat dus dat verpest mijn "feelgood" dan na gelopen te hebben leg ik me nog even neer omdat ik slechts 6 uur geslapen had, en word dan weer wakker na een paar uurtjes en dan is het 12 uur smiddags, eet ik wat enz.... ZO GAAT DAT AL 7 MAAND.

Bestaat er echt een biologische klok of is dat gewoon het ritme die je voor jezelf oplegt. Hoe pak ik dit het beste aan, en zijn er mensen die hier nog ervaringen mee hebben.
Indien je hier artikels over hebt en wat het effect hierop is op je lichaam, pls post ze!
Ik slaap genoeg maar op foute uren.

Dank je,

kous
Oud 06-07-2009, 11:05
Lorelei
Lorelei is offline
Slaappolikliniek in ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede en Veenendaal.

Maar het lijkt me dat een psycholoog ook geen slecht idee is.
Oud 06-07-2009, 17:07
Hulk
Hulk is offline
Hoe je dat het beste aanpakt?

Door gewoon elke dag dezelfde tijd in bed te stappen lijkt me... Dus niet in bed gaan liggen om 16u, maar gewoon wachten tot 22-23u hoe moe je ook bent.
Oud 06-07-2009, 17:27
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Hoe je dat het beste aanpakt?

Door gewoon elke dag dezelfde tijd in bed te stappen lijkt me... Dus niet in bed gaan liggen om 16u, maar gewoon wachten tot 22-23u hoe moe je ook bent.
Nah, als je ritme echt verstoord is, werkt dat niet. Maar in zijn/haar geval is het verstoorde ritme alleen maar een symptoom.
Oud 06-07-2009, 17:30
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb zelf een echte reden nodig om op tijd naar bed te gaan en op tijd er weer uit. Zolang ik 'niks doe' en er niks in de planning staat, is mijn ritme ook naar de *piep*.

Is er geen mogelijkheid om toch werk te zoeken of iets anders te gaan doen, wat je dag vult?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 17:40
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
werk te zoeken
Oud 06-07-2009, 17:57
Balance
Balance is offline
Wat betreft je vragen over een biologische klok: het schijnt echt te bestaan. De natuurlijke biologische klok duurt overigens 25 uur i.p.v. 24 uur. Verder is hij redelijk gelijk, dacht ik. Zoiets was uit experimenten gekomen.

Wat betreft je vraag over hoe je het op kan bouwen: voor mijzelf geldt dat ik bij voornemens vroeg mijn bed uit te gaan, al snel denk 'nog even liggen'. Pas als ik er echt uit móet, ga ik er ook uit. Dus maak ook gewoon afspraken om 9 uur. Bijvoorbeeld bij de kapper, een vriend(in), werk/school, iemand helpen, etc. Zorg voor een stok achter de deur. Verlies niet direct de moed als je in week 1 enorm vermoeid bent, daar moet je doorheen.
En anders de tips van Grl.
Oud 07-07-2009, 12:37
Verwijderd
ik denk dat je ervoor moet zorgen dat je wat te doen hebt, zoals een baan en een hobby.
Zo wordt het makkelijker een ritme te vinden.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 00:24
Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Wow, heftig wat je hebt meegemaakt. Ik snap best dat je energie-ritme en allerlei andere zaken daar flink van onderste boven zijn. Toch wel enorm vervelend dat het nog steeds op deze manier invloed op je heeft.

Ieder persoon heeft een circadiane ritmes, zoals het slaap-waak ritme. Dit zorgt ervoor dat je op bepaalde momenten wakker bent en op bepaalde momenten slaapt. Het regelt ook de temperatuur (als je koorts hebt zul je vaak zien dat als je 's ochtends je temperatuur opneemt het lager is dan in de middag) van je lichaam en wanneer het afkoelt.

Ik heb een paar vraagjes, heb je nu al wel een beetje een vast ritme (van om ongeveer tijd xx val ik bijna altijd in slaap en van ongeveer om tijd xx word ik wakker)? Als je dat hebt zou je kunnen proberen je slaapritme langzaam weer terug te werken in de goede richting. Wat je zou kunnen doen als je altijd om 10 uur 's ochtends in slaap valt, elke dag een kwartier tot half uur eerder naar bed te gaan dan de vorige dag. Hiermee breng je langzaam en rustig je slaapritme terug naar het oude niveau. Het vraagt wel veel discipline.

Wat je ook nog zou kunnen doen is kijken naar je slaaphygiëne. Om te kunnen slapen heeft je lichaam een aantal voorwaarden nodig. Ten eerste, heb je wel genoeg frisse lucht op je kamer? Frisse lucht is belangrijk voor de lichaam en geest. Verder moet het er ook rustig en opgeruimd zijn, zodat je hersens tot rust komen. Heb je een TV / computer op je kamer, haal die eens weg. Zorg ook dat je slaapkamer altijd wat koeler is dan je woonkamer. Je lichaam wil gauwer slapen / rusten als het afkoelt, dit hoort bij dat circadiane ritmes.

En vooral, probeer de computer en tv te laten staan 2 uur voor het slapen. Computers, TV en dergelijke zorgen dat je hersens actief blijven en inspannen. Dat is slecht als je in slaap wilt vallen.

Wat eventueel kan helpen is melatonine (een lichaamseigen neurotransmitters die het slaap-ritme bepaald) halen bij de kruidvat. Lees goed de bijsluiter hierover. Je lichaam maakt zodra het donker word dit stofje aan. Ken je het gevoel dat je heel moe bent, maar niet in slaap valt? Dat komt vaak omdat je wel geestelijk en lichamelijk uitgeput bent, maar er nog niet veel melatonine vrij is gekomen dat je in slaap helpt. Omdat je overdag slaapt, word dit stofje waarschijnlijk niet veel aangemaakt net voordat je in slaapt valt. Probeer het eens een tijdje en kijk eens of het je slaapkwaliteit verbeterd. -Lees wel altijd de bijsluiter-.

Nog een laatste tip die ik je wil meegeven is om een slaapritueel te ontwikkelen. Voor mij is dat douchen, scheren (ik vind het heerlijk ontspannend. ), tandenpoetsen en naar bed. Zodra ik douche weet mijn lichaam dat dat ritueel is begonnen en zal het vanzelf instellen dat ik wil gaan slapen. Als je vaak genoeg dit traint, zal je lichaam zelf die signalen herkennen en meewerken (operante conditionering heet dit met een moeilijk woord).

Dus probeer eens wat dingen hiervan te combineren. Ontwikkel een goede slaaphygiëne. Bouw langzaam je slaapritme terug naar het juiste tijdstip en gebruik daarbij een slaapritueel. Probeer daarnaast ook een gewoon dagelijks ritme te krijgen, zoals op vaste tijden ontbijten, lunchen, werken en avondeten. Dit kan ook helpen dat je een gewoon dagelijks ritme weer terugpakt.

Als dit nog niet werkt lijkt het mij goed idee om eens contact te zoeken met je huisarts, hem / haar het probleem voor te leggen en doorverwezen te worden naar een slaappoli. Wat ik ervan hoor staat die van Ede hoog aangeschreven.

Succes!

Regels voor berichten