![]() |
|
Wat betreft je vragen over een biologische klok: het schijnt echt te bestaan. De natuurlijke biologische klok duurt overigens 25 uur i.p.v. 24 uur. Verder is hij redelijk gelijk, dacht ik. Zoiets was uit experimenten gekomen.
Wat betreft je vraag over hoe je het op kan bouwen: voor mijzelf geldt dat ik bij voornemens vroeg mijn bed uit te gaan, al snel denk 'nog even liggen'. Pas als ik er echt uit móet, ga ik er ook uit. Dus maak ook gewoon afspraken om 9 uur. Bijvoorbeeld bij de kapper, een vriend(in), werk/school, iemand helpen, etc. Zorg voor een stok achter de deur. Verlies niet direct de moed als je in week 1 enorm vermoeid bent, daar moet je doorheen. En anders de tips van Grl.
|
Wow, heftig wat je hebt meegemaakt. Ik snap best dat je energie-ritme en allerlei andere zaken daar flink van onderste boven zijn. Toch wel enorm vervelend dat het nog steeds op deze manier invloed op je heeft.
Ieder persoon heeft een circadiane ritmes, zoals het slaap-waak ritme. Dit zorgt ervoor dat je op bepaalde momenten wakker bent en op bepaalde momenten slaapt. Het regelt ook de temperatuur (als je koorts hebt zul je vaak zien dat als je 's ochtends je temperatuur opneemt het lager is dan in de middag) van je lichaam en wanneer het afkoelt. Ik heb een paar vraagjes, heb je nu al wel een beetje een vast ritme (van om ongeveer tijd xx val ik bijna altijd in slaap en van ongeveer om tijd xx word ik wakker)? Als je dat hebt zou je kunnen proberen je slaapritme langzaam weer terug te werken in de goede richting. Wat je zou kunnen doen als je altijd om 10 uur 's ochtends in slaap valt, elke dag een kwartier tot half uur eerder naar bed te gaan dan de vorige dag. Hiermee breng je langzaam en rustig je slaapritme terug naar het oude niveau. Het vraagt wel veel discipline. Wat je ook nog zou kunnen doen is kijken naar je slaaphygiëne. Om te kunnen slapen heeft je lichaam een aantal voorwaarden nodig. Ten eerste, heb je wel genoeg frisse lucht op je kamer? Frisse lucht is belangrijk voor de lichaam en geest. Verder moet het er ook rustig en opgeruimd zijn, zodat je hersens tot rust komen. Heb je een TV / computer op je kamer, haal die eens weg. Zorg ook dat je slaapkamer altijd wat koeler is dan je woonkamer. Je lichaam wil gauwer slapen / rusten als het afkoelt, dit hoort bij dat circadiane ritmes. En vooral, probeer de computer en tv te laten staan 2 uur voor het slapen. Computers, TV en dergelijke zorgen dat je hersens actief blijven en inspannen. Dat is slecht als je in slaap wilt vallen. Wat eventueel kan helpen is melatonine (een lichaamseigen neurotransmitters die het slaap-ritme bepaald) halen bij de kruidvat. Lees goed de bijsluiter hierover. Je lichaam maakt zodra het donker word dit stofje aan. Ken je het gevoel dat je heel moe bent, maar niet in slaap valt? Dat komt vaak omdat je wel geestelijk en lichamelijk uitgeput bent, maar er nog niet veel melatonine vrij is gekomen dat je in slaap helpt. Omdat je overdag slaapt, word dit stofje waarschijnlijk niet veel aangemaakt net voordat je in slaapt valt. Probeer het eens een tijdje en kijk eens of het je slaapkwaliteit verbeterd. -Lees wel altijd de bijsluiter-. Nog een laatste tip die ik je wil meegeven is om een slaapritueel te ontwikkelen. Voor mij is dat douchen, scheren (ik vind het heerlijk ontspannend. ![]() Dus probeer eens wat dingen hiervan te combineren. Ontwikkel een goede slaaphygiëne. Bouw langzaam je slaapritme terug naar het juiste tijdstip en gebruik daarbij een slaapritueel. Probeer daarnaast ook een gewoon dagelijks ritme te krijgen, zoals op vaste tijden ontbijten, lunchen, werken en avondeten. Dit kan ook helpen dat je een gewoon dagelijks ritme weer terugpakt. Als dit nog niet werkt lijkt het mij goed idee om eens contact te zoeken met je huisarts, hem / haar het probleem voor te leggen en doorverwezen te worden naar een slaappoli. Wat ik ervan hoor staat die van Ede hoog aangeschreven. Succes!
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Supergoeie Saaitopics #1682 Martiño | 501 | 04-08-2012 22:10 |