Heb het boek (letter to a christian nation) gelezen, maar mijn geloof is niet noemenswaardig veranderd volgens mij. Ik heb een hoop van de problemen die hij ziet ook van dichtbij gezien, maar hij (en vooral dawkins in het voorwoord) blaast het wel tot mythische proporties op. Alsof de wereld elk moment kan vergaan als we niet razendsnel allemaal van ons geloof vallen. Er zit geen enkel relativeringsvermogen in het boek, dat mis ik wel.
Ook vind ik dat hij vooral in het laatste hoofdstuk erg kort door de bocht anti-moslim wordt. Dan is het alsof ik een Wilders-speech aan het lezen ben.
there are millions - maybe hundreds of millions - of muslims who would be willing to die before they would allow your version of compassion to gain a foothold on the arabian peninsula. (dat er nog geen 8 miljoen mensen op dat stukje land wonen maakt blijkbaar niet uit)
Wellicht komt dat in z'n 1e boek beter uit de verf, want zo is het een wat extremistische slot-conclusie. (eerste boek is nog niet binnen helaas)
Ik zal later nog wel uitgebreid reageren. Met name met zijn punt dat geloof de intellectuele integriteit te gronde richt ben ik het niet eens. Dat gebeurt wel in het creationisme en ID, maar is zeker geen noodzaak om te geloven. Ook zijn zwart-wit manier van uitleggen van de bijbel (dit is wat er staat, al het andere is verdraaiïng) staat mij niet aan. Hij heeft daar evenmin verstand van als een theoloog van evolutie.
Oh, en z'n 'note to reader' geeft hij eerst aan dat de christenen die hij adresseert de goddelijkheid van Jezus erkennen als een vereiste is voor redding, waarna hij in z'n lijstje met denominaties de Jehova's witnesses noemt, maar die geloven juist niet in de goddelijkheid van Jezus. (vond ik een storend begin, maar ik zal vast de enige zijn

)