Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2009, 15:29
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline

Ik ben benieuwd hoeveel gelovigen dit boek gelezen hebben. Ik raad het aan als je jezelf wil testen in je geloof. Paar uurtjes leeswerk hoogstens.
Oud 22-06-2009, 19:40
cartman666
cartman666 is offline
Klinkt wel boeiend. 't schijnt wel een reactie op een eerder boek te zijn, dus ik heb beide boeken maar besteld. In het engels, want in het Nederlands zijn het paperbacks en die gaan bij mij na één keer lezen kapot. (ik breek die boeken teveel open ofzo )

Delivery estimate: 29 Jun 2009 - 8 Jul 2009
Dus tegen die tijd zal ik dit topic nog wel eens kicken.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 14:17
Verwijderd
Grappig dat ik meteen een facepalm spot op de cover. Subliminal message much?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 20:06
cartman666
cartman666 is offline
facepalm?
*google*
ah, hand voor je hoofd slaan.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 10:31
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Citaat:
Grappig dat ik meteen een facepalm spot op de cover. Subliminal message much?
Dat viel mij nog niet eens op. xD Schitterend.
Oud 28-06-2009, 21:51
cartman666
cartman666 is offline
Heb het boek (letter to a christian nation) gelezen, maar mijn geloof is niet noemenswaardig veranderd volgens mij. Ik heb een hoop van de problemen die hij ziet ook van dichtbij gezien, maar hij (en vooral dawkins in het voorwoord) blaast het wel tot mythische proporties op. Alsof de wereld elk moment kan vergaan als we niet razendsnel allemaal van ons geloof vallen. Er zit geen enkel relativeringsvermogen in het boek, dat mis ik wel.
Ook vind ik dat hij vooral in het laatste hoofdstuk erg kort door de bocht anti-moslim wordt. Dan is het alsof ik een Wilders-speech aan het lezen ben.
there are millions - maybe hundreds of millions - of muslims who would be willing to die before they would allow your version of compassion to gain a foothold on the arabian peninsula. (dat er nog geen 8 miljoen mensen op dat stukje land wonen maakt blijkbaar niet uit)
Wellicht komt dat in z'n 1e boek beter uit de verf, want zo is het een wat extremistische slot-conclusie. (eerste boek is nog niet binnen helaas)

Ik zal later nog wel uitgebreid reageren. Met name met zijn punt dat geloof de intellectuele integriteit te gronde richt ben ik het niet eens. Dat gebeurt wel in het creationisme en ID, maar is zeker geen noodzaak om te geloven. Ook zijn zwart-wit manier van uitleggen van de bijbel (dit is wat er staat, al het andere is verdraaiïng) staat mij niet aan. Hij heeft daar evenmin verstand van als een theoloog van evolutie.

Oh, en z'n 'note to reader' geeft hij eerst aan dat de christenen die hij adresseert de goddelijkheid van Jezus erkennen als een vereiste is voor redding, waarna hij in z'n lijstje met denominaties de Jehova's witnesses noemt, maar die geloven juist niet in de goddelijkheid van Jezus. (vond ik een storend begin, maar ik zal vast de enige zijn )
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 09:57
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Citaat:
Ook vind ik dat hij vooral in het laatste hoofdstuk erg kort door de bocht anti-moslim wordt. Dan is het alsof ik een Wilders-speech aan het lezen ben.
there are millions - maybe hundreds of millions - of muslims who would be willing to die before they would allow your version of compassion to gain a foothold on the arabian peninsula. (dat er nog geen 8 miljoen mensen op dat stukje land wonen maakt blijkbaar niet uit)
Wellicht komt dat in z'n 1e boek beter uit de verf, want zo is het een wat extremistische slot-conclusie. (eerste boek is nog niet binnen helaas)
Tegenwoordig heb je gelijk een wat extremistisch idee als je kritiek uit tegen religie. Ik denk dat hij ook moslims bedoelt die er niet wonen, vandaar het grote aantal. En dat die hun leven zouden geven voor religie is niets raars. Doet mij denken aan al die christenen in Nederland die Turkije niet in de EU wil hebben omdat Nederland dan haar dominante religie kwijt zou kunnen raken.

Hoe dan ook het is geen rare gedachte dat er een boel religieuzen zijn die geen andere religie dulden als dominante religie in eigen land. De zielen van alle kinderen in je land staan immers in gevaar als het gebeurt!
Oud 29-06-2009, 10:11
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Tegenwoordig heb je gelijk een wat extremistisch idee als je kritiek uit tegen religie.
Nee, dat was vroeger. Paars II, pre-fortuyn, enz. Tegenwoordig heb je een extremistisch idee als een bepaald idee tot extremen verheft. Zoals het opvoeren van enkele tientalle miljoenen tot honderden miljoenen.
Maar dat is niet zo'n belangrijk punt in zijn boek, als in het vorige boek straks blijkt dat hij meer van dit soort extremen opzoekt mbt moslims dan open ik daar wel een nieuw topic voor.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2009, 19:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tegenwoordig heb je gelijk een wat extremistisch idee als je kritiek uit tegen religie. Ik denk dat hij ook moslims bedoelt die er niet wonen, vandaar het grote aantal. En dat die hun leven zouden geven voor religie is niets raars. Doet mij denken aan al die christenen in Nederland die Turkije niet in de EU wil hebben omdat Nederland dan haar dominante religie kwijt zou kunnen raken.

Hoe dan ook het is geen rare gedachte dat er een boel religieuzen zijn die geen andere religie dulden als dominante religie in eigen land. De zielen van alle kinderen in je land staan immers in gevaar als het gebeurt!
Kritiek kan extremistisch zijn, zoidberg
Reageren

Regels voor berichten