Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2003, 22:01
Gatara
Gatara is offline
Indonesie heeft de rebellen in de provincie Atjeh de oorlog verklaard. President Megawati heeft de staat van beleg afgekondigd en opdracht gegeven voor een militaire aanval.

De staat van beleg in Atjeh geeft het leger vergaande bevoegdheden. Het besluit volgt op het stuklopen van de vredesbesprekingen in Japan. Daar overlegde Indonesie met leiders van de afscheidingdbeweging GAM.

Volgens de Indonesie wilde de GAM niet echt onderhandelen. De rebellen zeggen dat Indonesie een onvoorwaardelijke overgave eiste.
RTL tekst 108
Oud 18-05-2003, 23:00
McCaine
McCaine is offline
Wat een onzin van de RTL. Je kunt niet "de oorlog verklaren" tegen een provincie van jezelf. Dat heet de noodtoestand uitroepen.
Oud 19-05-2003, 08:47
Joostje
Joostje is offline
Dat krijg je van de willekeurige opdeling van overzeese gebiedsdelen door de voormalige overheersers.

Nederland mag hier op grond van haarverleden best een actievere taak op zich nemen (door bijvoorbeeld vluchtelingenopvang in de regio te steunen, de zaak naar voren brengen in de VN, enz.
Oud 19-05-2003, 08:54
Anne
Anne is offline
Citaat:
Joostje schreef op 19-05-2003 @ 09:47:
Nederland mag hier op grond van haarverleden best een actievere taak op zich nemen (door bijvoorbeeld vluchtelingenopvang in de regio te steunen, de zaak naar voren brengen in de VN, enz.
Nee, want daar heeft Nederland geen geld voor. Nederland is aan het bezuinigen.

Ik hoorde het gisteren op het journaal (toen ik al half sliep). Hoe is de toestand nu?
Oud 19-05-2003, 09:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-05-2003 @ 00:00:
Wat een onzin van de RTL. Je kunt niet "de oorlog verklaren" tegen een provincie van jezelf. Dat heet de noodtoestand uitroepen.
En waarom kan het adn geen burgeroorlog zijn?
Oud 19-05-2003, 09:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Anneee schreef op 19-05-2003 @ 09:54:

Ik hoorde het gisteren op het journaal (toen ik al half sliep). Hoe is de toestand nu?
Indonesië begint offensief in Atjeh

Uitgegeven: 19 mei 2003 08:02
Laatst gewijzigd: 19 mei 2003 08:35

JAKARTA/BANDA ACEH/LONDEN - Het Indonesische leger is begonnen met een grote actie tegen opstandige rebellen in Atjeh. De onafhankelijkheidsstrijders zijn maandagochtend met raketten bestookt. De militairen zeiden later op de ochtend met een groot offensief te beginnen.

"De aanval is begonnen", zei legerwoordvoerder Erwin Sujono. Nadat zondag in Tokio vredesonderhandelingen waren mislukt, gaf de Indonesische president Megawati Soekarnoputri opdracht tot een militair offensief in Atjeh, een opstandige provincie op het eiland Sumatra. Ook kondigde ze de staat van beleg af, zodat de autoriteiten uitgaansverboden kunnen opleggen en nieuws mogen achterhouden.

Gevechtsvliegtuigen

Maandagochtend schoten gevechtsvliegtuigen raketten af op locaties van de Beweging Vrij Atjeh (GAM), waarna rookpluimen opstegen. Ook zijn 460 parachutisten gedropt die posities in het gebied innamen. Verder zijn zevenhonderd mariniers ingezet.

De eerste acties concentreerden zich rond de noordelijke stad Lhokseumawe en in een gebied vlakbij de hoofdstad Banda Aceh. Het aantal rebellenstrijders wordt geschat op rond de 4000. In het gebied zijn zeker 45.000 Indonesische militairen gelegerd. Die staan onder commando van generaal Endriartono Sutarto en hebben volgens de commandant tot taak de gewapende krachten van de GAM te vernietigen en de beweging binnen een halfjaar uit te kleden.

Onafhankelijkheid

De rebellen strijden al 28 jaar voor onafhankelijkheid. Daarbij vielen ruim 10.000 doden. In december lag er een broos vredesakkoord op tafel en beloofden Jakarta en de separatisten om geen geweld meer te gebruiken. Maar Indonesië beschuldigde de GAM er onlangs van zich opnieuw te bewapenen. Het overleg in Tokio was een laatste kans om het bestand te handhaven.

De rebellen eisen echter complete onafhankelijkheid, de regering wil ze niet meer dan een soort zelfbestuur geven. Daarop klapte het vredesoverleg. In een decreet van de president staat dat de rebellen daarmee de provincie in een gevaarlijke situatie hebben gebracht. Een rebellenleider zei maandag klaar te zijn voor de strijd. "We blijven vechten voor onafhankelijkheid."

Inmiddels zijn vijf GAM-onderhandelaars maandag opnieuw gearresteerd, zo meldde de politie. De vijf waren vrijdag aangehouden toen ze op weg waren naar Tokio, omdat ze geen toestemming voor de reis hadden gevraagd. Zaterdag kwamen ze vrij, toen de GAM dreigde het vredesoverleg te boycotten. Zondagavond zijn ze opnieuw vastgezet. De eerste arrestatie was al olie op het vuur, de tweede zal de situatie niet verbeteren.

President Megawati heeft alle Indonesiërs die onafhankelijk van Indonesië willen zijn, opgeroepen het land te verlaten. "Mensen die er zo over denken, doen er beter aan te vertrekken", zei ze maandag op Oost-Java.
http://nu.nl/news.jsp?n=149064&c=24
Oud 19-05-2003, 11:27
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
In Indonesie lopen ze altijd te kutten. Ik zou zeggen: laat ze lekker daar, en laten wij er ons niet mee bemoeien. Zij moesten ons er zonodig uitgooien. ZE zoeken het nou maar lekker zelf uit.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 12:07
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 19-05-2003 @ 12:27:
In Indonesie lopen ze altijd te kutten. Ik zou zeggen: laat ze lekker daar, en laten wij er ons niet mee bemoeien. Zij moesten ons er zonodig uitgooien. ZE zoeken het nou maar lekker zelf uit.
Ehh?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 14:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 19-05-2003 @ 12:27:
Wij moesten er zo nodig heen, bedoel je!

Oud 19-05-2003, 15:19
Martian
Martian is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-05-2003 @ 15:29:
Wij moesten er zo nodig heen, bedoel je!

Ik wou net zeggen
Oud 19-05-2003, 15:24
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-05-2003 @ 10:20:
En waarom kan het adn geen burgeroorlog zijn?
Je kunt ook niet 'de burgeroorlog' uitroepen, lijkt mij.

Dit doet er natuurlijk totaal niet toe, maar ik erger me altijd aan dit soort domme nieuwsberichten.
Oud 19-05-2003, 16:01
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-05-2003 @ 16:24:
Je kunt ook niet 'de burgeroorlog' uitroepen, lijkt mij.

Dit doet er natuurlijk totaal niet toe, maar ik erger me altijd aan dit soort domme nieuwsberichten.
"Staat van Oorlog" is gewoon officiele retoriek omdat dat de enige toestand is waarin het leger met geweld mag intervenieren. Zo is het in veel landen nou eenmaal grondwettelijk vast gelegd.
Oud 19-05-2003, 16:16
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 19-05-2003 @ 11:27:

Zielig.
Oud 19-05-2003, 16:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
duyvel schreef op 19-05-2003 @ 17:01:
"Staat van Oorlog" is gewoon officiele retoriek omdat dat de enige toestand is waarin het leger met geweld mag intervenieren. Zo is het in veel landen nou eenmaal grondwettelijk vast gelegd.
Noodtoestand.
Oud 19-05-2003, 16:21
Blitzkrieg Bop
Bij noodtoestand niet dacht ik, of alleen met beperkte middelen.
Oud 19-05-2003, 16:24
JuLeZ
JuLeZ is offline
Citaat:
Martian schreef op 19-05-2003 @ 16:19:
Ik wou net zeggen
onze voorouders hebben dat landje kapot gemaakt...
Oud 19-05-2003, 16:31
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Net als Suriname. Eerst eventjes het landje kaalplukken, maar hulp later aanbieden. Ho maar.
Oud 19-05-2003, 16:41
Blitzkrieg Bop
wacht nou eens even zeg, niet alle wereldproblemen zijn aan de koloniale avonturen van het Westen te wijtten hoor.
Oud 19-05-2003, 16:44
Nate
Nate is offline
Ach ga toch weg zeg, Nederland heeft dat land helemaal niet kapot gemaakt. True, het is niet alsof de Indonesiërs het goed hadden onder 'ons', maar velen hebben het nu geen haar beter. Maarja, dat zit in de aard van het beestje hè, altijd maar klagen. Misschien hebben ze dat nou net van de Nederlanders...
Oud 19-05-2003, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 19-05-2003 @ 09:47:
Dat krijg je van de willekeurige opdeling van overzeese gebiedsdelen door de voormalige overheersers.

Nederland had in 1949 een verdrag en de oprichting van een verenigde indonesische republiek zou door zijn gegaan was het niet dat soekarno daar een stokje voor stak. Nederland wou haar verantwoordelijkheid nemen tijdens de tweede politionele acties, en had bv. de molukkers een eigen staat beloofd, maar de amerikaanse angst voor het communisme kwam toen in de weg. nu is het te laat, Nederland heeft daar niks meer te zoeken, dit is iets voor de VN geworden.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 19-05-2003 @ 17:44:
Ach ga toch weg zeg, Nederland heeft dat land helemaal niet kapot gemaakt. True, het is niet alsof de Indonesiërs het goed hadden onder 'ons', maar velen hebben het nu geen haar beter. Maarja, dat zit in de aard van het beestje hè, altijd maar klagen. Misschien hebben ze dat nou net van de Nederlanders...
wou net zeggen, ze zijn daar nu een heeel stuk armer dan 60 jaar geleden
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:06
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef op 19-05-2003 @ 18:52:
Nederland had in 1949 een verdrag en de oprichting van een verenigde indonesische republiek zou door zijn gegaan was het niet dat soekarno daar een stokje voor stak. Nederland wou haar verantwoordelijkheid nemen tijdens de tweede politionele acties, en had bv. de molukkers een eigen staat beloofd, maar de amerikaanse angst voor het communisme kwam toen in de weg. nu is het te laat, Nederland heeft daar niks meer te zoeken, dit is iets voor de VN geworden.
verantwoordelijkheid kan ook anders dan door oorlog te voeren
Oud 19-05-2003, 18:07
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nate schreef op 19-05-2003 @ 17:44:
kolonialisme leidt tot het opsluiten van een volk onder een regering. Dat leidt vanzelf tot een grotere kans op interne conflicten.
Oud 19-05-2003, 18:12
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Citaat:
Joostje schreef op 19-05-2003 @ 19:07:
kolonialisme leidt tot het opsluiten van een volk onder een regering. Dat leidt vanzelf tot een grotere kans op interne conflicten.

Hee nou gaan we niet onszelf de schuld geven van dat ze daar aan het vechten slaan. Als wij dat gebied niet hadden gekonoliseerd had Engeland of Frankrijk het wel gedaan. En het is ook echt niet voor het eerst dat het daar oorlog is nadat wij weg zijn gegaan.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:28
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 19-05-2003 @ 18:12:
Hee nou gaan we niet onszelf de schuld geven van dat ze daar aan het vechten slaan. Als wij dat gebied niet hadden gekonoliseerd had Engeland of Frankrijk het wel gedaan. En het is ook echt niet voor het eerst dat het daar oorlog is nadat wij weg zijn gegaan.
Indonesie had nooit gekoloniseerd worden. Het slaat helemaal nergens op wat jij zegt.
Oud 19-05-2003, 18:30
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Citaat:
duyvel schreef op 19-05-2003 @ 16:41:
wacht nou eens even zeg, niet alle wereldproblemen zijn aan de koloniale avonturen van het Westen te wijtten hoor.
Dat heb ik ook niet gezegd. Ja, de Surinaamse regering heeft het verkloot. Maar Suriname moet help krijgen van Nederland, ja MOET. Dat zijn ze hen wel schuldig. Ik weet waar ik over praat.
Oud 19-05-2003, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Always_Right schreef op 19-05-2003 @ 19:30:
Dat heb ik ook niet gezegd. Ja, de Surinaamse regering heeft het verkloot. Maar Suriname moet help krijgen van Nederland, ja MOET. Dat zijn ze hen wel schuldig. Ik weet waar ik over praat.
ik dacht dat er sinds de onafhankelijkheid al iets van 7 miljard naar suriname is gegaan, en dat voor een land met zo weinig inwoners (die zitten nl allemaal hier)

maar dit is een andere discussie
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 19-05-2003 @ 19:07:
juist niet, dat leidt tot eenhied van de onderdrukten tegen de onderdrukker. maar van onderdrukken is in Indonesie nooit echt sprake geweest, wel van opvoeden
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:39
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef op 19-05-2003 @ 18:35:
ik dacht dat er sinds de onafhankelijkheid al iets van 7 miljard naar suriname is gegaan, en dat voor een land met zo weinig inwoners (die zitten nl allemaal hier)

maar dit is een andere discussie
Suriname heeft niks aan geld. Ze verkloten het toch. Nederland kan hen beter leren te regeren dan geld te doneren. (Wow rijmt vet). Je gaat toch ook geen geld geven aan oorlogsslachtoffers. In plaats daarvan help je ze over de oorlog heen te zetten.
Oud 19-05-2003, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Always_Right schreef op 19-05-2003 @ 19:39:
Suriname heeft niks aan geld. Ze verkloten het toch. Nederland kan hen beter leren te regeren dan geld te doneren. (Wow rijmt vet). Je gaat toch ook geen geld geven aan oorlogsslachtoffers. In plaats daarvan help je ze over de oorlog heen te zetten.
juist, en wie wou er ook al weer onafhankelijkheid?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:50
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef op 19-05-2003 @ 18:45:
juist, en wie wou er ook al weer onafhankelijkheid?
Het volk.
Oud 19-05-2003, 19:04
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef op 19-05-2003 @ 19:38:
juist niet, dat leidt tot eenhied van de onderdrukten tegen de onderdrukker. maar van onderdrukken is in Indonesie nooit echt sprake geweest, wel van opvoeden
Dat jij het niet als "onderdrukken" ziet komt door het gebrek aan "opvoeden" van jou op school.

Ik bedoel dus dat je meer de "jongensverhalen" krijgt te horen.
"Over de dappere Hollandse zeevaarders die helemaal naar Oost-Indie gingen om specerijen te halen en zo welvarend werden. Trots op de echte Hollandse ondernemersmentaliteit."
De witte bladzijde wordt geloofd, maar de zwarte bladzijde wordt overgeslagen.

Want is jou verteld over de Chinezenmoord?
Wist je dat slavenhandel in de koloniale vorm bedacht is door Nederlanders en dat Nederland er het langst mee door is gegaan?
Weet je wat erop Banda gebeurd is?
Ken je de geschiedenis van de ontvolking van het schiereiland HOAMOAL (west-Seram) door Arnold de Vlamingh van Outshoorn?
"Apartheid" is een Nederlands woord?
Oud 19-05-2003, 19:09
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 19-05-2003 @ 19:04:
Dat jij het niet als "onderdrukken" ziet komt door het gebrek aan "opvoeden" van jou op school.

"Over de dappere Hollandse zeevaarders die helemaal naar Oost-Indie gingen om specerijen te halen en zo welvarend werden. Trots op de echte Hollandse ondernemersmentaliteit."

Wist je dat slavenhandel in de koloniale vorm bedacht is door Nederlanders en dat Nederland er het langst mee door is gegaan?
Ken je de geschiedenis van de ontvolking van het schiereiland HOAMOAL (west-Seram) door Arnold de Vlamingh van Outshoorn?

Precies
Oud 19-05-2003, 20:25
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Always_Right schreef op 19-05-2003 @ 19:39:
Als je wilt leren regeren moet je momenteel maar niet naar Nederland kijken
Waarom zou Nederland het trouwens moeten? Suriname is groot genoeg om op eigen benen te staan, ze willen ook graag hun eigen gang gaan. Bijna elk Zuid Amerikaans land heeft het momenteel moeilijk, ik geloof niet dat het onze taak is om die landen volledig te helpen.
Ik ben wel voor meer ontwikkelingssamenwerking, maar ik vind niet dat we dat op een of andere manier moreel verplicht zijn.
Oud 19-05-2003, 22:12
*Burning water*
*Burning water* is offline
Waarom willen ze daar in Atjeh eigenlijk zo graag onafhankelijk zijn? Ik vind het nogal stom, dat mensen daar zoveel levens voor opofferen.

En ik zie niet in wat Nederland met de hele situatie te maken heeft. Tegenwoordig is Indonesië een zelfstandig land; het zou helemaal niet slim zijn om ons daar mee te bemoeien.
Oud 19-05-2003, 22:20
Blitzkrieg Bop
Omdat ze vinden dat ze in 1949 ontercht door Soekarno bij groot indonesie zijn ingelijft....
Oud 19-05-2003, 23:47
Atje85
Atje85 is offline
ze verklaren mij de oorlog
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 01:55
Nate
Nate is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 20-05-2003 @ 00:47:
Heheh, moest ik ook eventjes aan denken. Arme jongen.
Oud 20-05-2003, 03:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef op 19-05-2003 @ 19:38:
en wat krijg je bij het ontbreken van een gemeenschappelijke vijand? een hoop lui die niks met elkaar te maken willen hebben.

o, en ik weet niet hoe ze bij jou thuis opvoeden, maar hier gebeurt dat niet door de halve familie uit te moorden
Oud 20-05-2003, 06:36
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 20-05-2003 @ 00:47:
De Atje-oorlog

ontopic: het is al veel langer 'bal' in Atjeh dan je zou denken. 100 jaar geleden woedde daar al een oorlog tussen de Nederlanders en de Atjehers. Nu is de tegenstander de federale Indonesiche regering. In beide gevallen was het doel van de Atjehers hetzelfde: onafhankelijkheid.

Nee, zoveel is er eigenlijk niet veranderd.
Oud 20-05-2003, 07:00
naam onbekend
naam onbekend is offline
Je raadt trouwens nooit welke grondstof er in Atjeh nogal rijkelijk in de bodem zit: precies ja, aardolie.

Waarom verbaast het me dan niet dat de federale regering er alles aan doet om de onafhankelijkheid van Atjeh tegen te gaan?
Oud 20-05-2003, 07:56
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 20-05-2003 @ 08:00:
Je raadt trouwens nooit welke grondstof er in Atjeh nogal rijkelijk in de bodem zit: precies ja, aardolie.

Waarom verbaast het me dan niet dat de federale regering er alles aan doet om de onafhankelijkheid van Atjeh tegen te gaan?
omdat ze deolie willen heheheheh
(sorry)
Oud 20-05-2003, 07:57
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 20-05-2003 @ 07:36:
De Atje-oorlog
ff offtopic: ik dacht eerst dat ze dat echt bedoelden hehehehe

Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 13:51.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 08:55
Hydraul!C FunK
Citaat:
naam onbekend schreef op 20-05-2003 @ 08:00:

Daarom wordt de R.I. nog steeds kunstmatig in leven gehouden.
Java zelf heeft niks aan grondstoffen/natuurlijke rijkdommen(ja rijst....), en de rest van Indonesie wil onafhankelijk worden.
Maar als dat zou gebeuren dan kan Indonesie haar schuld niet aflossen.

Geld gaat boven recht....

Dit is allemaal korte termijn gedacht door de internationale wereld, als alle provincies die onafhankelijk willen worden dat ook daadwerkelijk worden zal die regio er uiteindelijk op vooruitgaan.
Nu gaat al het geld wat verdiend word met de natuurlijke rijkdommen van de provincies direct naar de bodemloze put in Jakarta(de elite die hun zakken vult).
Oud 20-05-2003, 09:54
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 20-05-2003 @ 09:55:
Java zelf heeft niks aan grondstoffen/natuurlijke rijkdommen(ja rijst....), en de rest van Indonesie wil onafhankelijk worden.

Dit is allemaal korte termijn gedacht door de internationale wereld, als alle provincies die onafhankelijk willen worden dat ook daadwerkelijk worden zal die regio er uiteindelijk op vooruitgaan.
Nu gaat al het geld wat verdiend word met de natuurlijke rijkdommen van de provincies direct naar de bodemloze put in Jakarta(de elite die hun zakken vult).

Ja precies. Die regering in Jakarta is natuurljik zo corupt als wat.
Die debielen denken maar aan en ding en dat is geld!!!!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 14:12
Hydraul!C FunK
Acehers levend verbrand.

Groningen, 20-5-2003

Het is menens in Aceh. DeTNI maakt ernst met haar dreiging de separatisten uit te roeien. Op de eerste dag van de Indonesische aanval tegen de GAM zijn er al de eerste gevallen, waaronder Acehers die levend verbrand zijn.

Het onderstaande bericht heeft de GAM naar zijn vrienden van het FKM gestuurd. Op het verzoek van het FKM hebben wij dat in het Nederlands vertaald. De vertaling gaat hieronder.

Secr. Gerakan Maluku

Rapport van het Slagveld op de eerste Dag in de Oorlog in Aceh, in het gebied Batee Ileiek.

I. Vandaag, 19 mei 2003, zijn er in de zogenaamde VREDESZONE Peusangan al openlijk gevechten uitgebroken tussen het Acehse leger, de TNA, en militairen van de TNI, van het Neokolonialistische Indonesie. De gevechten hebben vier uur geduurd. TNA-troepen hebben daarbij vijf pelotonscommandanten van de TNI gedood. Als reactie op de dood van deze vijf commandanten hebben andere TNI-militairen de gevechtsactiviteiten opgevoerd door in het wilde weg huizen van burgers te beroven en te brandschatten en burgers die toevallig op de plaats van de oorlog aanwezig waren gevangen te nemen. Een meisje van zes jaar is verkracht door de TNI-soldaten. Ook zijn vijf Acehse tienermeisjes met een legervoertuig afgevoerd en naar hartelust verkracht. Tot nu toe zijn de namen van de slachtoffers van deze verkrachting nog niet bekend,

De burgerij in de Gemeente Peusangan is door de TNI gedwongen om de plaats van het TNA-hoofdkwartier bekend te maken, op straffe massale liquidatie. Alle burgers hebben het bevel gekregen om de Indonesische Rood-Witte vlag te dragen, om aan te geven dat zij Indonesier zijn, op straffe van ter plaatse te worden doodgeschoten. Burgers die zich niet veilig voelden zijn in huis gebleven, of zijn naar vluchtelingenkampen gerend.

In het dorp Teupen Mane hebben soldaten van de TNI eigendommen van burgers beroofd door in de huizen in te breken en alles van waarde weg te nemen. Een jonge vrouw uit Teupen Mane van 19 jaar is gevangen genomen en verkracht door de TNI-militairen, en tot nu toe is deze vrouw nog zwaar getraumatiseerd als gevolg van dit onheil dat haar is overkomen.

II. Rapport van het slagveld in Zuid-Aceh; 18 mei 2003.

Hierbij doen wij U toekomen de namen van slachtoffers van het Acehse volk, die levend verbrand zijn door de TNI, en wel door een eenheid van de KOPASSUS en de Briwajaya. Dat is gebeurd in de woning van Kasman, alias Kasturi(44), in het dorp Djambo Keupok, Zuid-Aceh:

1. Abdurahman (29)
2. Walidi(40)
3. Mahmidi(45)
4. Dolah Adam(46)
5. Sili(45)
6. Budiman(27)
7. Tarzimi(35)
8. Tarmin(36)
9. Kasman, alias Kasturi(44)
10. Amiruddin(3
11. Abdurahim(30)
12. Mukhtar(32)
13. Asri(39)
14. Usman(17)
15. Hasanuddin(31)
16. Suwali(40)
17. Nyonya Nasah(35)

Tot zover het rapport, voor zover wij dat nu hebben kunnen opmaken.

Vertaling: Secr. Gerakan Maluku
Oud 20-05-2003, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 19-05-2003 @ 20:04:

ik heb anders niks anders dan de linkse kerk versie op school gekregen, die van de slechte hollanders.

ja, na de onafhankelijkheid van indonesie zijn de chinezen er met geweld uitgezet.

volgens mij waren de romeinen de eerste met die vorm van slavenhandel, maar nl is idd lang doorgegaan

ach, het opgeblazen verhaaltje over koen. eerst waren er tien doden en nu zeker 20000.

zelfde als voor koen, en door de tijd opgedikt verhaal (de zeemannen uit die tijd hielden nl. van opscheppen)

-zal ik jou ook s wat feitjes geven: in Indonesie is nooit slavenhandel gedreven, enkel contractarbeid.

-Nederland heft zich, op suriname na, enkel schuldig gemaakt aan handel in slaven, niet aan gebruik ervan.

-tijdens een overtocht met slavenschepen vielen er meer doden onder de bemanningen dan onder de slaven, de bemanning was nl. goedkoper om te vervangen dan de handelswaar.

-indonesie was vlak na de onafhankelijkheid op een bijna westers welvaartsniveau, door de nederlanders.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 20:55
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 20-05-2003 @ 09:55:

Ja, maar wie sluit uit dat dat niet gebeurt als een provincie onafhankelijk wordt? Dan zijn er ook weer machthebbers en het volk, rijken en armen. Waarom zou trouwens een hele regio er beter van worden, als alle provincies die dat willen, zich zouden afscheiden?
Oud 20-05-2003, 23:03
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 20-05-2003 @ 15:12:
Acehers levend verbrand.

Groningen, 20-5-2003

Het is menens in Aceh. DeTNI maakt ernst met haar dreiging de separatisten uit te roeien. Op de eerste dag van de Indonesische aanval tegen de GAM zijn er al de eerste gevallen, waaronder Acehers die levend verbrand zijn.

Het onderstaande bericht heeft de GAM naar zijn vrienden van het FKM gestuurd. Op het verzoek van het FKM hebben wij dat in het Nederlands vertaald. De vertaling gaat hieronder.

Secr. Gerakan Maluku

Rapport van het Slagveld op de eerste Dag in de Oorlog in Aceh, in het gebied Batee Ileiek.

I. Vandaag, 19 mei 2003, zijn er in de zogenaamde VREDESZONE Peusangan al openlijk gevechten uitgebroken tussen het Acehse leger, de TNA, en militairen van de TNI, van het Neokolonialistische Indonesie. De gevechten hebben vier uur geduurd. TNA-troepen hebben daarbij vijf pelotonscommandanten van de TNI gedood. Als reactie op de dood van deze vijf commandanten hebben andere TNI-militairen de gevechtsactiviteiten opgevoerd door in het wilde weg huizen van burgers te beroven en te brandschatten en burgers die toevallig op de plaats van de oorlog aanwezig waren gevangen te nemen. Een meisje van zes jaar is verkracht door de TNI-soldaten. Ook zijn vijf Acehse tienermeisjes met een legervoertuig afgevoerd en naar hartelust verkracht. Tot nu toe zijn de namen van de slachtoffers van deze verkrachting nog niet bekend,

De burgerij in de Gemeente Peusangan is door de TNI gedwongen om de plaats van het TNA-hoofdkwartier bekend te maken, op straffe massale liquidatie. Alle burgers hebben het bevel gekregen om de Indonesische Rood-Witte vlag te dragen, om aan te geven dat zij Indonesier zijn, op straffe van ter plaatse te worden doodgeschoten. Burgers die zich niet veilig voelden zijn in huis gebleven, of zijn naar vluchtelingenkampen gerend.

In het dorp Teupen Mane hebben soldaten van de TNI eigendommen van burgers beroofd door in de huizen in te breken en alles van waarde weg te nemen. Een jonge vrouw uit Teupen Mane van 19 jaar is gevangen genomen en verkracht door de TNI-militairen, en tot nu toe is deze vrouw nog zwaar getraumatiseerd als gevolg van dit onheil dat haar is overkomen.

II. Rapport van het slagveld in Zuid-Aceh; 18 mei 2003.

Hierbij doen wij U toekomen de namen van slachtoffers van het Acehse volk, die levend verbrand zijn door de TNI, en wel door een eenheid van de KOPASSUS en de Briwajaya. Dat is gebeurd in de woning van Kasman, alias Kasturi(44), in het dorp Djambo Keupok, Zuid-Aceh:

1. Abdurahman (29)
2. Walidi(40)
3. Mahmidi(45)
4. Dolah Adam(46)
5. Sili(45)
6. Budiman(27)
7. Tarzimi(35)
8. Tarmin(36)
9. Kasman, alias Kasturi(44)
10. Amiruddin(3
11. Abdurahim(30)
12. Mukhtar(32)
13. Asri(39)
14. Usman(17)
15. Hasanuddin(31)
16. Suwali(40)
17. Nyonya Nasah(35)

Tot zover het rapport, voor zover wij dat nu hebben kunnen opmaken.

Vertaling: Secr. Gerakan Maluku
Wat is t TNA, TNI en het ACehse leger?

Wie is van de regering en wie willen onafhankelijkheid enzo
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 11:53
Hydraul!C FunK
TNA moet ik navragen
TNI is van het Indonesische leger
Het Acehse leger is in feite een rebellenleger, vrijheidstrijders.
Reageren

Regels voor berichten