Advertentie | |
|
![]() |
||
Ze moet zich gewoon uitschrijven, in dit land is alleen middelmaat goed. Doe als de rest van de tieners, ga naar het vmbo, leer niks en dan is iedereen hier blij want zo hoort dat.
Citaat:
![]()
|
Et enige argument tegen vind ik ook de leerplicht. Mja die leerplicht is niet echt in het leven geroepen voor zulke gevallen; die is er meer om kansloze gasten niet nog kanslozer te laten zijn om ze iig te pushen om naar school te gaan. Daar lijkt me in dit geval niet echt sprake van.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() hebben zoveel kinderen nou zo'n kuttijd gehad op school? ik ga niet zeggen dat het de mooiste tijd van mijn leven was, want die moet nog komen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat dat ook gewoon een slap excuus is. Men vindt het gevaarlijk en denkt dat ze het niet zal overleven. Wellicht, maar belangrijke pioniers hebben altijd gevaarlijke dingen gedaan en niet altijd op volwassen leeftijd. Ik wil dat meisje de kans geven.
||
Citaat:
en sociale ontwikkeling... tsja ik zeg ook altijd dat dat het enige is waarvoor je naar school gaat. maar eigenlijk is dat ook onzin want ik denk niet dat iemand die homeschooled is bijv perse sociaal onaangepast is.
|
en 2 jaar is ook weer niet ZOVEEL. Een kind dat een keer blijft zitten in groep 5 en een keer in de 2e (nja dan ben je vaak wel een simpele, maar het kan) die ligt ook 2 jaar achter op zn leeftijdsgenootjes.
|
![]() |
^ook dat.
en iedereen roept "wacht dan tot ze 16/18 is". alsof dat geen belangrijke leeftijden zijn voor je sociale ontwikkeling. nu komt ze op 15 of 16 jarige leeftijd weer terug op school; dan heeft ze nog een paar jaar voordat ze de grote boze maatschappij in moet. na je eindexamen 2 jaar vertrekken en dan in de leegte terugkomen (geen school, geen werk) is 10x moeilijker.
||
![]() |
Citaat:
ook rot voor haar als ze net in een storm zit, maar ze de zeilen niet in kan halen omdat wiskunde begint...
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Sociaal argument is imo gewoon aan het kind/ouders zelf. Als zij liever zeilt in plaats van een breezerslet wordt, more power to her. Blijft veiligheid over. Met een compleet gesponsorde onderneming, volgboten op het grootste gedeelte van de reis. een maximale windkracht 7/8 en een maximale periode van 28 dagen achtereenvolgens op zee (Waarmee opgemerkt dient te worden dat ze op haar 11e al een solozeiltocht door oceanen erop heeft zitten van 7 weken) zie ik echt niet in wat er nou zo'n probleem is. Laat die kinderbescherming eens de eigen organisatie aanpakken en echte probleemkinderen helpen in plaats van een kind/familie met een beetje (veel) ambitie naaien.
|
![]() |
Leerplicht is zowiezo achterhaald.
Wat nou als je slechts kut onderwijs tot je beschikking hebt? Het merendeel van de dorpelijke basisscholen is christenlijk, en een deel andere is "zwart" of moslim. In veel omgeving is ook slechts een "Bisschopelijk College.." en als het al van zijn gelovige naam is staat mogelijk ergens in de schoolgids "Wij zijn een school met christelijke inslag, daarom -blabla". MBO'ers -16 moeten hun eigen trein kaartje kopen, HBO'ers niet. Veel of misschien wel al het vervolg onderwijs is geprivatiseerd en uit op winst, dus krijg je situaties waarin MBO'ers het niv.3 in worden gestimuleerd ipv het niv.4. Beter dat men de scholen(enz.) aanpakken, en niet individuele leerplichtigen met algemene regels in hun individuele situatie gaan naaien. Er is genoeg onderwijs dat het onverklaarbare onderwijst, daar kan beter wat aangedaan worden. |
![]() |
|
Iedereen hamert op die leerplicht. Die leerplicht is het belangrijkste niet, hoewel het zonde is dat een meisje scholing mist. Maar niet onoverkomelijk. De leerplicht is in deze zaak slechts een handig te hanteren wet om kinderen van dit soort absurde plannen te weerhouden die hen op veel meer aspecten van de ontwikkeling gaat schaden.
Waar het om gaat is dat dit meisje het brein heeft van een 13-jarige. Op je 13e zijn je hersenen nog totaal niet volgroeid. Dat betekent dat je bepaalde vaardigheden mist, ongeacht of je een zeer uitzonderlijk meisje bent en of je zout in je bloed hebt. Even om een idee te geven: een volwassene die de verstandelijke vermogens heeft van een 12-jarige, noemen wij verstandelijk gehandicapt.. Het vermogen te plannen bijvoorbeeld, dat is bij brugklassers pas net op gang gekomen en totaal nog niet volgroeid. Het vermogen problemen op te lossen is pas in een beginstadium, in de loop van de jaren wordt je daar veel creatiever in. Het vermogen overzicht te krijgen in situaties, inzicht te krijgen in verwachtingen, etc. Het is allemaal nog niet volgroeid en daarom zou zo'n meisje zo'n tocht simpelweg niet moeten ondernemen. Dan hebben we het nog niet gehad over het sociale aspect, want 2 jaar lang alleen op een plas water is niet handig als je je net op een leeftijd bevindt waarin de sociale ontwikkeling in sneltreinvaart verloopt. Of het emotionele aspect. Och ik geloof dat dit meisje gewend is aan lang alleen zijn op het water, maar 2 jaar is lang hoor.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Laura zal op de normaalcurve die jij aanhaalt bovengemiddeld uitkomen. Maar dat is dan een vergelijking met andere kinderen van 13. Afgaande op haar havo en rekening houdend met het feit dat ze een behoorlijk doorzettingsvermogen heeft, komt ze dus inderdaad rechts uit van de middellijn. Alleen: Laura gaat iets doen waar je volwassen hersenfuncties voor nodig hebt. Dat betekent dat je haar vaardigheden gaat vergelijken met die van een volwassene. Dan komt ze behoorlijk links uit hoor. Want het niveau van een 13-jarige is vergelijkbaar met een volwassen IQ van, naar schatting, 70 a 75. Dat is zwakbegaafd niveau.
||
Citaat:
||
Citaat:
Het tweede heb ik niet gedaan nee, ik denk wij allemaal niet ![]() Dus het is inderdaas slechts gebaseerd op mijn eigen inschatting. Maar wanneer jij kijkt naar capaciteiten om solo de wereld rond te reizen, hoe schat jij die dan in? Nogmaals, het sociale en emotionele aspect speelt hierin ook nog een rol, maar we richten ons nu enkel op het cognitieve stuk.
||
Citaat:
Los van dat, als je neuropedagoog bent weet je dat aan de linkerkant van de curve mensen met verschrikkelijke afwijkingen zitten (Rett syndroom om er een uit te pikken) is het dan niet mogelijk dat net zo ver aan de rechterkan ook 'afwijkingen' zitten die ervoor zorgen dat een 13-jarige wel de capaciteiten bezit om over de wereld te zeilen? Niet iedereen past in het ontwikkelingspad zoals je het geleerd hebt, zowel ten goede als ten slechte. Mensen met rettsyndroom hoeven niet naar school omdat ze mentaal geretardeerd zijn, waarom zit er aan de andere kant van het spectrum niet iets dat zegt van jij bent zo geweldig jij redt je toch wel? Waarom is het bij de positieve afwijkingen wel belangrijk dat ze sociale vaardigheden leren terwijl het bij de negatieve afwijkingen als onmogelijk en onmenselijk gezien wordt? En om heel ongenuanceerd te zijn: Who gives a fuck dat Einstein een sociaal onaangepaste hork was?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Laura is niet hoogbegaafd voor zover ik weet, dus het gaat niet echt op voor haar. Het is wel van belang om in te zien dat we het hier alleen maar over intelligentie hebben. Op ervaring loopt zij haar leeftijd waarschijnlijk ver vooruit, op kennis van het zeilen ook. Maar ik denk meer aan situaties op zee waarin haar standaard aanpak niet meer werkt. Is zij dan slim genoeg om een nieuwe oplossing te zoeken? En als die niet werkt, om nóg een nieuwe oplossing te zoeken. Of als haar hele voorbereiding ineens in het honderd loopt vanwege veranderde omstandigheden, kan zij dan overzicht houden over de situatie en systematisch te werk gaan? En kan ze dan zowel op korte termijn als lange termijn adequaat plannen? Over al dat soort functies heb je het, als je gaat kijken naar wat een puber nog bij moet leren. Het blijft een inschatting, maar we weten in elk geval zeker dat die functies bij een 13-jarige minder goed zijn ontwikkeld dan bij bijvoorbeeld een 20-jarige. Maar dat is de reden dat ik denk dat dit niet een activiteit is die een 13-jarige zou moeten uitvoeren. Waarom niet nog 5 jaartjes wachten tot je wel veel meer van die mogelijkheden kan genieten? Is zo'n record nou echt zo belangrijk? Citaat:
Ik maakte die opmerking vooral omdat ik het idee heb dat de vermogens van een 13-jarige vaak overschat worden. Wanneer je heel cru laat nozien dat een volwassene met dezelfde vermogens vaak aangepast werk nodig heeft (sociale werkplaats) en soms ook een aangepaste woning (begeleid wonen), omdat hij/zij zijn werk/huishouden niet eens kan overzien of kan plannen, dan dringt het voor veel mensen beter door wat het nou betekent om verstandelijk nog maar 13 te zijn.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Stukje] If I could, I would. Choking Duck | 5 | 14-10-2009 20:22 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal]schrijftstijl T_ID | 10 | 28-10-2005 21:52 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Linda2 Verwijderd | 16 | 22-01-2005 11:39 | |
Psychologie |
Het Grote Lucht Je Hart Topic #12 Verwijderd | 499 | 11-10-2004 20:55 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Wie heeft er nog dringend uittreksels nodig? smurfin | 229 | 04-06-2001 12:39 |