Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2009, 00:39
kalinho
kalinho is offline
Iedereen heeft het verhaal denk ik wel meegekregen. Zij wil, de overheid bemoeit zich eropeens mee en wil het niet.

Terecht of niet? Heeft zij het recht zelf te beslissen wat ze gaat doen of mag de overheid bepalen dat ze niet gaat?
Oud 26-08-2009, 00:40
Verwijderd
Mja, ik vind het een beetje onzin allemaal. Kan dat meisje niet wachten totdat zij 18 is? En nu gewoon naar school gaat en wat aan haar persoonlijke ontwikkeling doet?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 07:04
hookee
hookee is offline
Ik heb er een beetje dubbel gevoel over. Aan de ene kant zijn haar ouders er nu van overtuigd dat ze het kan en zou het naast een record ook een sprong voor haar ontwikkeling zijn.
Aan de andere kant mist ze juist de ontwikkeling die ze op school zou krijgen.
Ik snap dat het voor de overheid onverteerbaar is, we hebben leerplicht, 1 uitzondering en het hek van de dam is los.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 08:41
Verwijderd
Van mij mag ze best de wereld rondzeilen als ze dat zo leuk vindt, maar het is wel een overtreding van de leerplichtwet, dus ik begrijp wel dat de kinderbescherming er een stokje voor probeert te steken.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 08:43
Verwijderd
Citaat:
Van mij mag ze best de wereld rondzeilen als ze dat zo leuk vindt, maar het is wel een overtreding van de leerplichtwet, dus ik begrijp wel dat de kinderbescherming er een stokje voor probeert te steken.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 09:01
Verwijderd
tja. ze doet maar.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 09:39
Rationeel
Rationeel is offline
eigenlijk maakt het niet uit dat het meisje een deel van haar sociale ontwikkeling zal missen, aangezien ze het toch niet overleefd. dat de overheid zich ermee bemoeid i.v.m. het leerplichtverzuim is meer dan logisch en dat de kinderberscherming en bureau jeugdzorg het ouderlijk gezag willen beperken vind ik ook terecht. wat een mediageile pauperfamilie.

"zeilen zit haar in het bloed"
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 09:41
Verwijderd
schelden is niet echt rationeel te noemen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 09:44
BendeBen
BendeBen is offline
nee erger nog. "zout zit haar in het bloed"

ik ben ook een beetje on the fence maar uiteindelijk moet je toch wel uitkomen op leerplicht etc. kan je wel zeggen dat zeilen meer levens ervaring geeft dan een jaar school maar dat geldt voor iedereen natuurlijk. praktisch alles levert meer levenservaring op dan school.
Oud 26-08-2009, 10:06
Kitten
Kitten is offline
Tijdens een van de belangrijkste tijden van je ontwikkeling, een deel van je tijd weg zijn van bijna alles dat belangrijk is voor zo'n meisje lijkt me een zeer slechte zaak. Ik vind het goed dat de overheid hier een stokje voor steekt.
Oud 26-08-2009, 10:35
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
schelden is niet echt rationeel te noemen
als het terecht is, is het hartstikke rationeel!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 10:49
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ze moet zich gewoon uitschrijven, in dit land is alleen middelmaat goed. Doe als de rest van de tieners, ga naar het vmbo, leer niks en dan is iedereen hier blij want zo hoort dat.

Citaat:
Het emmert nu al een tijdje door, de kwestie Laura Dekker, het 13-jarige meisje dat rond de wereld wil zeilen in haar eentje. Het is nu wel genoeg geweest met die betutteling. Ze is geboren op een boot, ze kan zeilen, ze heeft talent en ze heeft verantwoordelijkheidsgevoel. Ze is alleen wat jong voor een solotocht. De kinderrechter heeft zich al over de zaak gebogen, en stelt wellicht een voogd aan. Laura zegt: de tiefus met je kudtland, dan verhuis ik toch gewoon naar het buitenland. Maar ook dat kan niet. Mevrouw is momenteel al 110% eigendom van De Staat. De gemeente Wijk bij Duurstede weigert haar uit te schrijven. Je zou maar het eigendom zijn van eens stelletje ingeslapen kudtambtenaren die zich over de rug van een 13-jarige weer even een weekje of wat profileren. Probleemjongeren kunnen rustig hun strandfeestverkrachtingen cq. vechtpartijen doorzetten, in Wijk bij Duurstede mogen hangjongeren rustig dooroverlasten. Maar een meisje met een eigen wil, dat iets doet dat niemand durft, moet en zal gebroken worden. Joh, ga eens wat problemen oplossen, laat dat semi-kind lekker met rust. Misschien overleeft ze de zeiltocht wel gewoon. Laura, gewoon gaan! Dan maar een internationaal opsporingsbevel. Je bent nu al beroemd.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...t_opzetje.html
Oud 26-08-2009, 10:55
Nona
Nona is offline
Leerplicht vind ik eigenlijk het enige goede argument om hier niet mee in te stemmen.
Welke invloed dit heeft op de ontwikkeling weet niemand, aangezien het niet eerder gedaan is. De praktijk zal het uit moeten wijzen. Of zijn school en de sociale kant daarvan wel zo mist is ook maar de vraag. En of ze het kan lijkt me al helemaal niet aan de overheid om te beoordelen, aangezien ik niet geloof dat dit meisje wekelijks bij de overheid op de koffie gaat. Ouders weten over het algemeen meer over hun kind dan welke ontwikkelingspsychologische theorie of ongefundeerd beleid dan ook. Zij denken dat ze het kan, laat ze.
Oud 26-08-2009, 11:24
Dinalfos
Dinalfos is offline
Van mij mag ze doen wat ze wil, zolang ik haar maar mag uitlachen als het verkeerd afloopt.

Ik vind het trouwens raar dat men zo'n punt maakt van de hele situatie, want er is verder niets uitzonderlijks aan. Er worden regelmatig vergelijkbare verzoeken afgewezen en daar hoor je (volkomen terecht) nooit wat van. Dat de aandachtsgeile ouders van Laura toevallig de media hebben opgezocht om met hun "hoogbegaafde" pubertje te patsen, betekent niet dat de overheid opeens maar toe moet gaan geven.

Maar goed, van mij mag ze.
Oud 26-08-2009, 11:44
Rationeel
Rationeel is offline
het lijkt mij eerlijk gezegd ook wel komisch als ze binnen een week van de radar verdwijnt en nooit meer teruggevonden wordt
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 11:52
Sherlock
Sherlock is offline
http://www.foksuk.nl/nl?cm=79&ctime=1251237600&cid=4828
Oud 26-08-2009, 11:56
Verwijderd
Citaat:
het lijkt mij eerlijk gezegd ook wel komisch als ze binnen een week van de radar verdwijnt en nooit meer teruggevonden wordt
Of teruggevonden wordt samen met Maddy
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 12:45
Tovenaar
Tovenaar is offline
Alsof het goed is voor de algemene ontwikkeling van kinderen als ze op hun 13e bij bijvoorbeeld een grote voetbalclub strijden om een plaatsje...herinneren we ons de film ''Daar hoorden zij engelen zingen nog''? Ging er niet echt prettig aan toe. Zou me niets verbazen als kinderen die daar afgewezen worden zich later niet kunnen redden, of erger nog.
Oud 26-08-2009, 13:22
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
heeft ze wel meer avontuur beleefd dan de gemiddelde Nederlander op zijn 65e.

Ik snap het leerplicht-verhaal wel, maar dit is iets anders dan een rotkind dat in het winkelcentrum gaat lopen hangen de hele dag.

nu lopen ze te mekkeren, maar als ze over 2 jaar terug komt met een guinness-boek notering, dan staat datzelfde Wijk bij Duurstede waarschijnlijk met de lokale fanfare te feesten om "hun" Laura.
Oud 26-08-2009, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Somalian Pirates we!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 22:57
kalinho
kalinho is offline
Et enige argument tegen vind ik ook de leerplicht. Mja die leerplicht is niet echt in het leven geroepen voor zulke gevallen; die is er meer om kansloze gasten niet nog kanslozer te laten zijn om ze iig te pushen om naar school te gaan. Daar lijkt me in dit geval niet echt sprake van.
Oud 26-08-2009, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Et enige argument tegen vind ik ook de leerplicht. Mja die leerplicht is niet echt in het leven geroepen voor zulke gevallen; die is er meer om kansloze gasten niet nog kanslozer te laten zijn om ze iig te pushen om naar school te gaan. Daar lijkt me in dit geval niet echt sprake van.
Hoezo? Als dat meisje straks terug gekomen is, loopt ze 2 jaar achter op haar leeftijdsgenoten. Heel leuk dat ze een droom heeft, maar die kun je toch ook vervullen op je 18e? Oh nee dan haalt ze geen wereldrecord! Maargoed hoeveel kinderen krijgen uberhaupt de kans en middelen om een rondje om de wereld te zeilen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 01:38
Vice
Vice is offline
Wel grappig dat gelijk een groot deel gelijk gaat lopen mekkeren over leerplicht en sociale ontwikkeling, terwijl er een kans bestaat dat ze niet eens levend terug komt.
Oud 27-08-2009, 04:06
Joostje
Joostje is offline
Leerplicht he. Zeilen kan altijd nog, hersenen daarentegen nemen meer informatie op voor een bepaalde leeftijd. Daarnaast is ze helemaal niet in staat een goede afweging te maken over de gevaren en baten van zo'n zeiltocht.
Oud 27-08-2009, 07:42
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Wel grappig dat gelijk een groot deel gelijk gaat lopen mekkeren over leerplicht en sociale ontwikkeling, terwijl er een kans bestaat dat ze niet eens levend terug komt.
dat is gewoon haar keuze verder en nobody cares. het gaat er om dat ze zich niet zomaar van de leerplicht mag ontdoen omdat dan de volgende kan zeggen laura mocht ook dus ik mag ook een jaar weg om mt everest te beklimmen of oliestranden schoon te maken of whatever. iedereen doet liever levenservaring op ipv op school te zitten.
Oud 27-08-2009, 07:58
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
iedereen doet liever levenservaring op ipv op school te zitten.

hebben zoveel kinderen nou zo'n kuttijd gehad op school? ik ga niet zeggen dat het de mooiste tijd van mijn leven was, want die moet nog komen maar ik vond het echt geweldig om naar school te gaan. ik vond het echt balen om een dag ziek te zijn o.i.d., want dan zag ik mijn vriendjes en vriendinnetjes niet en kon ik niet verstoppertje spelen enzo.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 08:51
BendeBen
BendeBen is offline
ja maar beter was je gaan zeilen of wat dan ook, leer je meer van DENK IK dan dat anderhalve woord frans dat je per jaar opdoet op de middelbare school. school is overrated.
Oud 27-08-2009, 08:55
Rationeel
Rationeel is offline
misschien is school wel overrated qua onderwijsniveau (voor ons als geniale jongens natuurlijk), maar zeker niet qua sociale ontwikkeling e.d.
wtf LEER je nou echt als 13-jarige als je alleen de wereld rondzeilt? ja.. zeilen..
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 09:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik heb er een beetje dubbel gevoel over. Aan de ene kant zijn haar ouders er nu van overtuigd dat ze het kan en zou het naast een record ook een sprong voor haar ontwikkeling zijn.
Aan de andere kant mist ze juist de ontwikkeling die ze op school zou krijgen.
Ik snap dat het voor de overheid onverteerbaar is, we hebben leerplicht, 1 uitzondering en het hek van de dam is los.
Er zijn genoeg kinderen die de leerplicht ontduiken en die minder problemen krijgen dan het meisje.

Ik denk dat dat ook gewoon een slap excuus is. Men vindt het gevaarlijk en denkt dat ze het niet zal overleven. Wellicht, maar belangrijke pioniers hebben altijd gevaarlijke dingen gedaan en niet altijd op volwassen leeftijd.
Ik wil dat meisje de kans geven.
Oud 27-08-2009, 13:30
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
misschien is school wel overrated qua onderwijsniveau (voor ons als geniale jongens natuurlijk), maar zeker niet qua sociale ontwikkeling e.d.
wtf LEER je nou echt als 13-jarige als je alleen de wereld rondzeilt? ja.. zeilen..
het valt natuurlijk niet te bewijzen maar met mijn inlevingsvermogen kom ik iig uit op instant volwassenheid als je als 13 jarige eventjes de wereld rondzeilt. als je dat kan, kan je ook wel verstandig met alcohol, seks en andere geneugten des levens omgaan, me dunkt

en sociale ontwikkeling... tsja ik zeg ook altijd dat dat het enige is waarvoor je naar school gaat. maar eigenlijk is dat ook onzin want ik denk niet dat iemand die homeschooled is bijv perse sociaal onaangepast is.
Oud 27-08-2009, 18:41
kalinho
kalinho is offline
en 2 jaar is ook weer niet ZOVEEL. Een kind dat een keer blijft zitten in groep 5 en een keer in de 2e (nja dan ben je vaak wel een simpele, maar het kan) die ligt ook 2 jaar achter op zn leeftijdsgenootjes.
Oud 27-08-2009, 18:56
ganralph
ganralph is offline
^ook dat.
en iedereen roept "wacht dan tot ze 16/18 is". alsof dat geen belangrijke leeftijden zijn voor je sociale ontwikkeling. nu komt ze op 15 of 16 jarige leeftijd weer terug op school; dan heeft ze nog een paar jaar voordat ze de grote boze maatschappij in moet. na je eindexamen 2 jaar vertrekken en dan in de leegte terugkomen (geen school, geen werk) is 10x moeilijker.
Oud 27-08-2009, 19:49
Lotte
Lotte is offline
Ze gaat trouwens de wereldschool volgen via de antenne, zo gaan kinderen ook 'naar school' in bijv. Australie waar het land dunbevolkt is. Dus geen ontduiking van de leerplicht.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 19:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ze gaat trouwens de wereldschool volgen via de antenne, zo gaan kinderen ook 'naar school' in bijv. Australie waar het land dunbevolkt is. Dus geen ontduiking van de leerplicht.
jawel, want in Nederland is thuisscholing bijvoorbeeld ook niet toegestaan (uitzonderingen daar gelaten); scholing via de radio is niet hetzelfde als voldoen aan de leerplicht.

ook rot voor haar als ze net in een storm zit, maar ze de zeilen niet in kan halen omdat wiskunde begint...
Oud 27-08-2009, 22:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

en sociale ontwikkeling... tsja ik zeg ook altijd dat dat het enige is waarvoor je naar school gaat. maar eigenlijk is dat ook onzin want ik denk niet dat iemand die homeschooled is bijv perse sociaal onaangepast is.
En er zijn genoeg leerlingen die op school geen sociaal leven hebben
Oud 27-08-2009, 22:13
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Als zei dat wil, zal ze daar vrij weinig aan kunnen doen.
Laat staan dat de overheid dat kan.

Of ze het uiteindelijk gaat doen, zou de overheid wel wat aan kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 23:15
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Citaat:
jawel, want in Nederland is thuisscholing bijvoorbeeld ook niet toegestaan (uitzonderingen daar gelaten); scholing via de radio is niet hetzelfde als voldoen aan de leerplicht.

ook rot voor haar als ze net in een storm zit, maar ze de zeilen niet in kan halen omdat wiskunde begint...
De wereldschool is geen thuisscholing. Het is een door Nederland en Belgie erkende instelling die Nederlands onderwijs verzorgd voor Nederlandse kinderen in het buitenland.
Citaat:
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen verstrekt via de Stichting NOB subsidie aan de Wereldschool voor leerlingen die in het buitenland onderwijs in het vak Nederlands volgen. De subsidie wordt per subsidiejaar slechts aan één school/instelling verstrekt. In de pakketprijzen is deze subsidie reeds verrekend.
Leerplicht-argument is onzin, want die wordt niet onderdoken.
Sociaal argument is imo gewoon aan het kind/ouders zelf. Als zij liever zeilt in plaats van een breezerslet wordt, more power to her.
Blijft veiligheid over. Met een compleet gesponsorde onderneming, volgboten op het grootste gedeelte van de reis. een maximale windkracht 7/8 en een maximale periode van 28 dagen achtereenvolgens op zee (Waarmee opgemerkt dient te worden dat ze op haar 11e al een solozeiltocht door oceanen erop heeft zitten van 7 weken) zie ik echt niet in wat er nou zo'n probleem is.

Laat die kinderbescherming eens de eigen organisatie aanpakken en echte probleemkinderen helpen in plaats van een kind/familie met een beetje (veel) ambitie naaien.
Oud 28-08-2009, 00:05
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Leerplicht is zowiezo achterhaald.
Wat nou als je slechts kut onderwijs tot je beschikking hebt? Het merendeel van de dorpelijke basisscholen is christenlijk, en een deel andere is "zwart" of moslim. In veel omgeving is ook slechts een "Bisschopelijk College.." en als het al van zijn gelovige naam is staat mogelijk ergens in de schoolgids "Wij zijn een school met christelijke inslag, daarom -blabla".
MBO'ers -16 moeten hun eigen trein kaartje kopen, HBO'ers niet.
Veel of misschien wel al het vervolg onderwijs is geprivatiseerd en uit op winst, dus krijg je situaties waarin MBO'ers het niv.3 in worden gestimuleerd ipv het niv.4.

Beter dat men de scholen(enz.) aanpakken, en niet individuele leerplichtigen met algemene regels in hun individuele situatie gaan naaien.
Er is genoeg onderwijs dat het onverklaarbare onderwijst, daar kan beter wat aangedaan worden.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2009, 09:43
Gatara
Gatara is offline
@Honk4gayrights er zijn ook wel openbare basisscholen, hoor. Maar idd. Veel religie-getinte (hoewel het de vraag is hoeveel ze daarmee doen - denk dat dat ook ligt aan de omgeving en de leerlingen/ouders).
Oud 28-08-2009, 10:06
Rationeel
Rationeel is offline
en de rechter heeft besloten
Met citaat reageren
Oud 28-08-2009, 10:09
Balance
Balance is offline
Iedereen hamert op die leerplicht. Die leerplicht is het belangrijkste niet, hoewel het zonde is dat een meisje scholing mist. Maar niet onoverkomelijk. De leerplicht is in deze zaak slechts een handig te hanteren wet om kinderen van dit soort absurde plannen te weerhouden die hen op veel meer aspecten van de ontwikkeling gaat schaden.

Waar het om gaat is dat dit meisje het brein heeft van een 13-jarige. Op je 13e zijn je hersenen nog totaal niet volgroeid. Dat betekent dat je bepaalde vaardigheden mist, ongeacht of je een zeer uitzonderlijk meisje bent en of je zout in je bloed hebt. Even om een idee te geven: een volwassene die de verstandelijke vermogens heeft van een 12-jarige, noemen wij verstandelijk gehandicapt..
Het vermogen te plannen bijvoorbeeld, dat is bij brugklassers pas net op gang gekomen en totaal nog niet volgroeid. Het vermogen problemen op te lossen is pas in een beginstadium, in de loop van de jaren wordt je daar veel creatiever in. Het vermogen overzicht te krijgen in situaties, inzicht te krijgen in verwachtingen, etc. Het is allemaal nog niet volgroeid en daarom zou zo'n meisje zo'n tocht simpelweg niet moeten ondernemen.
Dan hebben we het nog niet gehad over het sociale aspect, want 2 jaar lang alleen op een plas water is niet handig als je je net op een leeftijd bevindt waarin de sociale ontwikkeling in sneltreinvaart verloopt.
Of het emotionele aspect. Och ik geloof dat dit meisje gewend is aan lang alleen zijn op het water, maar 2 jaar is lang hoor.
Oud 28-08-2009, 10:10
De Veroorzaker
Ze wordt onder toezicht geplaatst, wat een land. Agenten zijn bang als ze meer moeten doen dan bonnetjes schrijven en bureau jeugdzorg laat kindertjes als samira gewoon sterven en staat nu op haar strepen.

Echt top gogo Geert.
Oud 28-08-2009, 10:12
De Veroorzaker
Citaat:
Waar het om gaat is dat dit meisje het brein heeft van een 13-jarige. Op je 13e zijn je hersenen nog totaal niet volgroeid.
Onzin. Bij de meeste mensen, die ook niet op het idee zouden komen maar zich net als de meeste mensen zouden wentelen in de middelmaat. Laura zal net even iets volwassener zijn dan de gemiddelde 13jarige.

Oud 28-08-2009, 10:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
Onzin. Bij de meeste mensen, die ook niet op het idee zouden komen maar zich net als de meeste mensen zouden wentelen in de middelmaat. Laura zal net even iets volwassener zijn dan de gemiddelde 13jarige.

[afbeelding]
Net iets volwassener als de gemiddelde 13-jarige is nog steeds onvolwassen. En daar blijft het feit bij aanwezig dat haar hersenen niet volgroeid zijn en haar hersenfuncties dus nog helemaal niet zo goed zijn ontwikkeld als bij een volwassene, die alle aspecten van zo'n zeiltocht een stuk beter kan inschatten én kan handelen.

Laura zal op de normaalcurve die jij aanhaalt bovengemiddeld uitkomen. Maar dat is dan een vergelijking met andere kinderen van 13. Afgaande op haar havo en rekening houdend met het feit dat ze een behoorlijk doorzettingsvermogen heeft, komt ze dus inderdaad rechts uit van de middellijn. Alleen: Laura gaat iets doen waar je volwassen hersenfuncties voor nodig hebt. Dat betekent dat je haar vaardigheden gaat vergelijken met die van een volwassene. Dan komt ze behoorlijk links uit hoor. Want het niveau van een 13-jarige is vergelijkbaar met een volwassen IQ van, naar schatting, 70 a 75. Dat is zwakbegaafd niveau.
Oud 28-08-2009, 10:36
De Veroorzaker
Citaat:
Net iets volwassener als de gemiddelde 13-jarige is nog steeds onvolwassen. En daar blijft het feit bij aanwezig dat haar hersenen niet volgroeid zijn en haar hersenfuncties dus nog helemaal niet zo goed zijn ontwikkeld als bij een volwassene, die alle aspecten van zo'n zeiltocht een stuk beter kan inschatten én kan handelen.

Laura zal op de normaalcurve die jij aanhaalt bovengemiddeld uitkomen. Maar dat is dan een vergelijking met andere kinderen van 13. Afgaande op haar havo en rekening houdend met het feit dat ze een behoorlijk doorzettingsvermogen heeft, komt ze dus inderdaad rechts uit van de middellijn. Alleen: Laura gaat iets doen waar je volwassen hersenfuncties voor nodig hebt. Dat betekent dat je haar vaardigheden gaat vergelijken met die van een volwassene. Dan komt ze behoorlijk links uit hoor. Want het niveau van een 13-jarige is vergelijkbaar met een volwassen IQ van, naar schatting, 70 a 75. Dat is zwakbegaafd niveau.
u = neuroloog? en heeft onderzoek gedaan naar het benodigde niveau van hersenvolgroeing voor het hebben van de capaciteiten om solo rond de wereld te reizen?
Oud 28-08-2009, 10:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
u = neuroloog? en heeft onderzoek gedaan naar het benodigde niveau van hersenvolgroeing voor het hebben van de capaciteiten om solo rond de wereld te reizen?
Neuropedagoog ja.
Het tweede heb ik niet gedaan nee, ik denk wij allemaal niet
Dus het is inderdaas slechts gebaseerd op mijn eigen inschatting. Maar wanneer jij kijkt naar capaciteiten om solo de wereld rond te reizen, hoe schat jij die dan in?

Nogmaals, het sociale en emotionele aspect speelt hierin ook nog een rol, maar we richten ons nu enkel op het cognitieve stuk.
Oud 28-08-2009, 11:30
De Veroorzaker
Citaat:
Neuropedagoog ja.
Dus het is inderdaas slechts gebaseerd op mijn eigen inschatting. Maar wanneer jij kijkt naar capaciteiten om solo de wereld rond te reizen, hoe schat jij die dan in?

Nogmaals, het sociale en emotionele aspect speelt hierin ook nog een rol, maar we richten ons nu enkel op het cognitieve stuk.
Ik heb geen flauw idee want ik ben geen zeilert, haar ouders wel EN die kennen haar door en door en hebben haar 13 jaar lang ongetwijfeld met veel liefde opgevoed, het zijn geen tokkies voorzover ik kan inschatten dus ik heb zo het vermoeden dat die twee mensen als beste op de hele wereld kunnen inschatten of ze er de capaciteiten voor bezit.

Los van dat, als je neuropedagoog bent weet je dat aan de linkerkant van de curve mensen met verschrikkelijke afwijkingen zitten (Rett syndroom om er een uit te pikken) is het dan niet mogelijk dat net zo ver aan de rechterkan ook 'afwijkingen' zitten die ervoor zorgen dat een 13-jarige wel de capaciteiten bezit om over de wereld te zeilen? Niet iedereen past in het ontwikkelingspad zoals je het geleerd hebt, zowel ten goede als ten slechte. Mensen met rettsyndroom hoeven niet naar school omdat ze mentaal geretardeerd zijn, waarom zit er aan de andere kant van het spectrum niet iets dat zegt van jij bent zo geweldig jij redt je toch wel? Waarom is het bij de positieve afwijkingen wel belangrijk dat ze sociale vaardigheden leren terwijl het bij de negatieve afwijkingen als onmogelijk en onmenselijk gezien wordt? En om heel ongenuanceerd te zijn: Who gives a fuck dat Einstein een sociaal onaangepaste hork was?
Oud 28-08-2009, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Neuropedagoog ja.

Ik vind het toch heel erg jammer dat de vergelijking met zwakbegaafden gemaakt wordt. Een zwakbegaafde kan wel hetzelfde IQ hebben maar mist de mogelijkheid om te groeien en te leren.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2009, 12:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb geen flauw idee want ik ben geen zeilert, haar ouders wel EN die kennen haar door en door en hebben haar 13 jaar lang ongetwijfeld met veel liefde opgevoed, het zijn geen tokkies voorzover ik kan inschatten dus ik heb zo het vermoeden dat die twee mensen als beste op de hele wereld kunnen inschatten of ze er de capaciteiten voor bezit.

Los van dat, als je neuropedagoog bent weet je dat aan de linkerkant van de curve mensen met verschrikkelijke afwijkingen zitten (Rett syndroom om er een uit te pikken) is het dan niet mogelijk dat net zo ver aan de rechterkan ook 'afwijkingen' zitten die ervoor zorgen dat een 13-jarige wel de capaciteiten bezit om over de wereld te zeilen? Niet iedereen past in het ontwikkelingspad zoals je het geleerd hebt, zowel ten goede als ten slechte. Mensen met rettsyndroom hoeven niet naar school omdat ze mentaal geretardeerd zijn, waarom zit er aan de andere kant van het spectrum niet iets dat zegt van jij bent zo geweldig jij redt je toch wel? Waarom is het bij de positieve afwijkingen wel belangrijk dat ze sociale vaardigheden leren terwijl het bij de negatieve afwijkingen als onmogelijk en onmenselijk gezien wordt? En om heel ongenuanceerd te zijn: Who gives a fuck dat Einstein een sociaal onaangepaste hork was?
Nou ja, feitelijk zitten die mensen er ook aan de rechterkant. Dat zijn mensen die wij hoogbegaafd noemen. Hun scholing wordt langzamerhand al aangepast, al vindt men het nog erg moeilijk hoe er met hen moet worden om gegaan. Je ziet vaak dat ze juist in aanpassing, motivatie en sociaal inzicht ook nog een hele ontwikkeling te gaan hebben. De focus ligt alleen elders. Met kinderen met Rett-syndroom idem dito. Zij bezoeken ook een school, alleen heet die school 'zorg'. Daar wordt gewoon nog geleerd, maar met de focus op zelfredzaamheid.

Laura is niet hoogbegaafd voor zover ik weet, dus het gaat niet echt op voor haar. Het is wel van belang om in te zien dat we het hier alleen maar over intelligentie hebben. Op ervaring loopt zij haar leeftijd waarschijnlijk ver vooruit, op kennis van het zeilen ook. Maar ik denk meer aan situaties op zee waarin haar standaard aanpak niet meer werkt. Is zij dan slim genoeg om een nieuwe oplossing te zoeken? En als die niet werkt, om nóg een nieuwe oplossing te zoeken. Of als haar hele voorbereiding ineens in het honderd loopt vanwege veranderde omstandigheden, kan zij dan overzicht houden over de situatie en systematisch te werk gaan? En kan ze dan zowel op korte termijn als lange termijn adequaat plannen? Over al dat soort functies heb je het, als je gaat kijken naar wat een puber nog bij moet leren. Het blijft een inschatting, maar we weten in elk geval zeker dat die functies bij een 13-jarige minder goed zijn ontwikkeld dan bij bijvoorbeeld een 20-jarige.
Maar dat is de reden dat ik denk dat dit niet een activiteit is die een 13-jarige zou moeten uitvoeren. Waarom niet nog 5 jaartjes wachten tot je wel veel meer van die mogelijkheden kan genieten? Is zo'n record nou echt zo belangrijk?

Citaat:
Ik vind het toch heel erg jammer dat de vergelijking met zwakbegaafden gemaakt wordt. Een zwakbegaafde kan wel hetzelfde IQ hebben maar mist de mogelijkheid om te groeien en te leren.
Ja, dat merk je heel terecht op. Ik heb wel geprobeerd te benadrukken dat dit in vergelijking was met volwassenen. Laura heeft veel meer leerpotentie en ook al een heel andere ervaring dan een zwakbegaafde, true. Emotioneel gezien is zij ook een stuk sterker.
Ik maakte die opmerking vooral omdat ik het idee heb dat de vermogens van een 13-jarige vaak overschat worden. Wanneer je heel cru laat nozien dat een volwassene met dezelfde vermogens vaak aangepast werk nodig heeft (sociale werkplaats) en soms ook een aangepaste woning (begeleid wonen), omdat hij/zij zijn werk/huishouden niet eens kan overzien of kan plannen, dan dringt het voor veel mensen beter door wat het nou betekent om verstandelijk nog maar 13 te zijn.
Oud 28-08-2009, 12:23
De Veroorzaker
Citaat:
Het blijft een inschatting, maar we weten in elk geval zeker dat die functies bij een 13-jarige minder goed zijn ontwikkeld dan bij bijvoorbeeld een 20-jarige.
Als jij dat denkt dan zullen we het niet eens worden. (ik denk eigenlijk dat veel volwassenen in nederland hier slechter in zijn dan laura, kijk maar naar de huilies die te veel geld geleend hebben bij ome dirk, bel het bkr maar eens op).
Citaat:
Is zo'n record nou echt zo belangrijk?
Ja kennelijk wel, en ambitieloze mensen waar nederland vol mee zit snappen dat niet en vinden dat het ook over 10 jaar kan en vinden het dan ook onzin,maar die hebben er wat mij betreft niks mee te maken. Ik vind het ook niet nodig dat turnsters op hun 15/16e aan de Olympische Spelen meedoen, maar als het hun droom is om een gouden medaille te halen en daar zo hard voor te trainen dat ze geen sociaal leven meer hebben laat ze lekker. Of voetballertjes in de opleiding van Ajax.
Reageren

Regels voor berichten