Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2009, 14:28
elke5
elke5 is offline
hey
ik moet binnenkort een ingreep ondergaan aan mijn eierstokken onder algemene verdoving door middel van een kijkoperatie. Iemand een idee hoeveel gaatjes ze hiervoor maken en of dit grote littekens blijven? Moet je hiervoor naakt onder een operatiekleedje?
En wat mochten jullie aanhouden onder zo'n kleedje voor kleinere operaties onder algemene narcose?
merci voor jullie ervaringen
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 16:53
marrel
marrel is offline
Mijn ervaring met kijkoperaties is dat ze 3 gaatjes maken wat maar kleine littekens blijven. Heb nooit zoiets gehad maar wel eens gehoord dat je je slipje aan mag houden en dat die als je slaapt uitgetrokken word, maar dat weet iemand anders vast beter.
Oud 20-09-2009, 16:54
Pluis
Pluis is offline
Bij een kijkoperatie worden over het algemeen 3 gaatjes gemaakt. 1 gaatje voor de scoop waar ze mee kijken, en 2 voor de instrumenten die ze gebruiken. 1 van de gaatjes zal bij je navel terechtkomen, en daar zie je dus helemaal niks meer van na verloop van tijd. Mijn moeder heeft ooit ook een kijkoperatie gehad in die regio, en ze heeft behoorlijk wat moeite met het vinden van de littekens als ze ze moet aanwijzen. Het zij iig hele kleine gaatjes van misschien een centimeter die ze maken.
Over het algemeen krijg je een operatiehemd aan, wat je uit moet doen zodra je in de OK ligt dus je ligt inderdaad naakt onder het operatiekleed. Dat is niet gek en probeer je ook zeker niet te schamen: voor zo'n chirurg is het de normaalste zaak van de wereld om een naakte patiënt op tafel te hebben.
Oud 21-09-2009, 11:03
Martiño
Martiño is offline
Als je algemene verdoving krijgt, heb je grote kans dat je operatiehemd pas wordt uitgetrokken (of aan de kant wordt gedaan) nadat je onder narcose bent gebracht, en dat ze je hemd weer aantrekken voordat je weer wakker wordt. Als je je operatiehemd uit moet doen voordat je de OK wordt binnengereden, kun je dat achter een gordijntje doen en krijg je natuurlijk een deken, je hoeft niet naakt over de gang. Dat zijn tenminste mijn ervaringen bij de meeste ingrepen die ik heb bijgewoond. Waarschijnlijk merk je dus weinig of niks van het (gedeeltelijk) ontkleed op tafel liggen. Succes ermee!
Oud 21-09-2009, 12:13
Verwijderd
Mijn ervaring is dat je lekker in een bed mag liggen in een operatiehemd, je krijgt lekkere warme dekens over je heen enzo, pas toen ik onder narcose was, ging het operatiehemd en het onderbroekje (ook zo'n speciaal ziekenhuis-ding) uit. Toen ik wakker werd, lag ik weer onder fijne warme dekens en had ik het operatiehemd weer aan. Ik heb er zelf dus helemaal niets van gemerkt en voor de chirurg en de verplegers is het allemaal heel normaal.
De littekens die ik nu nog heb van mijn kijkoperatie, stellen weinig voor; eentje zie je wel nog een beetje, maar die zit ook net onder de rand van je ondergoed/bikini, een andere zit net onder m'n navel, dus die zie je niet, en de laatste zit net boven m'n schaamstreek en die zie je alleen als je heel goed zoekt.

In het ziekenhuis doen ze er alles aan om je op je gemak te laten voelen, als je heel nerveus bent, kun je van te voren ook iets krijgen waardoor je wat suf wordt voor je wordt opgehaald om naar de OK te gaan.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 10:59
elke5
elke5 is offline
ben terug thuis van operatie
gelukkig maar 2 dagen in het ziekenhuis moeten blijven na operatie
zijn inderdaad 3 sneetjes geweest, die niet zo'n grote littekens gaan geven vermoed ik (hoop dat alles snel terug weg is)
in het ziekenhuis waren ze inderdaad heel vriendelijk toen ze me kwamen halen. Ik moest volledig naakt onder zo'n operatiehemdje dat vanachter helemaal open was. Toen ik eenmaal op de operatietafel lag en nog niet in slaap was, hebben ze dat hemdje weggenomen. Paar minuten later was ik in slaap, maar heb dus wel tijdje open en bloot gelegen terwijl ik nog niet in slaap was (hoe is dit gegaan bij andere mensen bij operaties?). Dat vond ik een beetje vervelend, maar al bij al viel het dus goed mee.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 12:15
Verwijderd
Citaat:
ben terug thuis van operatie
gelukkig maar 2 dagen in het ziekenhuis moeten blijven na operatie
zijn inderdaad 3 sneetjes geweest, die niet zo'n grote littekens gaan geven vermoed ik (hoop dat alles snel terug weg is)
in het ziekenhuis waren ze inderdaad heel vriendelijk toen ze me kwamen halen. Ik moest volledig naakt onder zo'n operatiehemdje dat vanachter helemaal open was. Toen ik eenmaal op de operatietafel lag en nog niet in slaap was, hebben ze dat hemdje weggenomen. Paar minuten later was ik in slaap, maar heb dus wel tijdje open en bloot gelegen terwijl ik nog niet in slaap was (hoe is dit gegaan bij andere mensen bij operaties?). Dat vond ik een beetje vervelend, maar al bij al viel het dus goed mee.
Ik had dus ook zo'n operatiehemd aan dat aan de achterkant open was, maar ik kreeg ook een soort papierenbroekje dat ik aan kon doen. Ik lag in de OK in eerste instantie nog helemaal onder warme dekens met m'n operatiehemd aan, toen werd ik onder narcose gebracht en toen ik weer een beetje wakker werd, werd ik overgetild op een echt bed terwijl dat operatiehemd los over me heen lag, daarna kreeg ik meteen weer allemaal warme dekens op me. Het broekje was wel weg. Ik ben dus niet wakker geweest terwijl ik bloot was, ze hebben de dekens etc pas van me afgehaald toen ik al onder narcose was.
Ik heb wel een katheter gekregen in m'n blaas toen ik half wakker was, maar dat deed me eigenlijk helemaal niet veel; de verpleegkundigen vond ik zo aardig en deden zelf ook alsof alles volledig normaal was, dus ik schaamde me geen moment eigenlijk. Zij zien dat écht dagelijks en zien zoveel verschillende mensen dat ze echt niets meer raar vinden (en soms zelfs vergeten dat de patient het wel ongemakkelijk kan vinden).

Fijn dat je weer thuis bent
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten