Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2002, 13:47
Rhinus
Rhinus is offline
Ik weet het niet dus..
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 14:33
Verwijderd
Voor hetzelfde als je andere kiezen.

En om voor een hoop ellende te zorgen
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 14:38
mathfreak
mathfreak is offline
Verstandskiezen zijn de achterste kiezen in het blijvend gebit, waarbij zich in ieder kaakggedeelte (de onder- en bovenkaak) 2 verstandskiezen bevinden. Bij vrij veel mensen ontbreken een of meer verstandskiezen. Ook komt het voor dat een of meer verstandskiezen niet zijn doorgebroken, maar in het bot verscholen liggen. Bij het niet volledig doorbreken van verstandskiezen ontstaat meestal een ernstige ontsteking van het tandvlees rondom de kies, zodat het in dat geval raadzaam is om de verstandskiezen te verwijderen.
Oud 01-08-2002, 14:50
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Verstandskiezen zijn de achterste kiezen in het blijvend gebit, waarbij zich in ieder kaakggedeelte (de onder- en bovenkaak) 2 verstandskiezen bevinden. Bij vrij veel mensen ontbreken een of meer verstandskiezen. Ook komt het voor dat een of meer verstandskiezen niet zijn doorgebroken, maar in het bot verscholen liggen. Bij het niet volledig doorbreken van verstandskiezen ontstaat meestal een ernstige ontsteking van het tandvlees rondom de kies, zodat het in dat geval raadzaam is om de verstandskiezen te verwijderen.
k heb het antwoord op de vraag hier niet kunnen vinden
Oud 01-08-2002, 17:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:

k heb het antwoord op de vraag hier niet kunnen vinden
In de informatie die ik over verstandskiezen vond werd verder niets over een speciaal nut vermeld, dus ga er maar van uit dat ze gewoon deel uit maken van het gebit, maar verder geen aparte functie hebben.
Oud 01-08-2002, 17:16
PV
PV is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dus je kan ze ook helemaal niet krijgen? En rond welke leeftijd komen ze normaal door? Want ik ben bijna 18 en heb er nog niks van gemerkt eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 17:27
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
PV schreef:

Dus je kan ze ook helemaal niet krijgen? En rond welke leeftijd komen ze normaal door? Want ik ben bijna 18 en heb er nog niks van gemerkt eigenlijk...
Ik neem aan dat ze op hetzelfde moment doorkomen als de andere tanden en kiezen op het moment dat het melkgebit door het blijvend gebit wordt vervangen. Ik heb er zelf ook niets van gemerkt, dus het kan zijn dat ze bij mij wel doorgekomen zijn en dus verder geen hinder veroorzaken of dat ze bij mij ook in het bot verscholen liggen.
Oud 01-08-2002, 18:15
Rhinus
Rhinus is offline
Verstandskiezen komen veel later. Ik was in groep 6 van de basisschool al klaar met melktandjes wisselen en ik begin nu pas verstandskiezen te krijgen.

En ik dacht dat het normaal was dat die (veel) later kwamen. En daarom snap ik het nut er ook niet van..
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 18:44
MmmaartennN
MmmaartennN is offline
Verstandskiezen krijg je pas tegen je 18de jaar. Sommige mensen krijgen ze later, anderen krijgen ze nooit.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 18:45
mif
mif is offline
en dat berichtje was niet van mijn lieftallige broertje Maarten, maar van mij...
Oud 01-08-2002, 23:05
Verwijderd
Citaat:
MmmaartennN schreef:
Verstandskiezen krijg je pas tegen je 18de jaar. Sommige mensen krijgen ze later, anderen krijgen ze nooit.
ehm, ik ben net 16, en ze zijn alle 4 iig al een beetje doorgekomen, 2 denk ik zelfs al helemaal, alhoewel... nee, ze voelen niet hetzelfde aan als de rest van mn kiezen, dus ik denk dat ze nog wel ff door moeten groeien
ik denk da ik zelfs 15 was toen de eerste begon te komen
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 08:51
@pie
@pie is offline
Knauwen!
Oud 02-08-2002, 18:37
Rhinus
Rhinus is offline
Zijn die dingen daar voor!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 18:41
Verwijderd
Citaat:
@pie schreef:
Knauwen!
wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 18:42
Severus
Severus is offline
Mijn eerste verstandskies komt net door.... Best een beetje een irritant, zeurderig gevoel achterin mijn onderkaak...... 't Duurt nog wel even voor al dat tandvlees weg is, op het moment zie je maar een ietsie pietsie van mijn verstandskies.....

Ripper
Oud 02-08-2002, 19:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

wat is dat?
Knauwen is een ander woord voor kauwen.
Oud 02-08-2002, 21:01
babygirl
babygirl is offline
Volgens mij is het voor iedereen verschillend. Ik ben pas 16 en ik heb nog maar één maar die zit er al volledig door, doet echt geen deugd eigenlijk, dacht eventjes dat ik met een kanjer van een gat in m'n achterste tand zat, was het eigenlijk gewoon m'n tandvlees die aan het scheuren was voor m'n wijsheidstand . Nu maar wachten op de rest, maar volgens mij hangt het echt af van persoon tot persoon. Ken iemand die in de twintig is en nog geeneen heeft en ken iemand die twintig is en die ze al allemaal heeft moeten laten trekken dus denk ik toch hoe later hoe beter. En volgens mij zijn ze gewoon om te kauwen of mss omdat je mond nog niet vol genoeg zit . Weet niet. Je ziet maar waar je ze voor gebruikt!
slukus
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 02:07
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
babygirl schreef:
Wijsheidstand.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 09:24
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Knauwen is een ander woord voor kauwen.
owja...

Citaat:
babygirl schreef:
Je ziet maar waar je ze voor gebruikt!
ik gebruik ze niet
(tenminste, zo lijkt het )
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 12:45
Souris
Souris is offline
tja ze zijn voor ons niet echt noodzakelijk maar voor onze verre voorouders waren ze dat wel.
je zal zien dat over 50 jaar niemand die dingen mee krijgt omdat ze geen functie mer hebben.
Oud 03-08-2002, 18:09
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Bij mij is het hele setje nu door, heb nergens last van en hoop dat ook niet te krijgen.
Oud 03-08-2002, 22:43
alpha
alpha is offline
Ze hebben bij ons geen nut meer. Het is gewoon een teken van evolutie. Want wat bij ons verstandskiezen zijn, zijn bij olifanten bijvoorbeeld gewone normale kiezen en omdat deze dieren zo groot zijn, hebben ze bij hen wel nut. Bij hen is het van belang zoveel mogelijk tanden en kiezen te hebben.
Het is dus voor ons, mensen, nergens goed voor. Het bezorgd ons eerder last. Maar vroeger, toen we nog geen mensen waren maar andere wezens, toen kwamen ze wel degelijk van pas. Gewoon een teken van evolutie dus.
Oud 04-08-2002, 12:25
Roos
Roos is offline
gege

ff voor de duidelijkheid: de naam verstandskies heeft niets te maken met "verstand" of "wijsheid", maar met het feit dat de kies ver weg staat.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 13:18
Verwijderd
Citaat:
rosi schreef:
gege

ff voor de duidelijkheid: de naam verstandskies heeft niets te maken met "verstand" of "wijsheid", maar met het feit dat de kies ver weg staat.
Dus eigenlijk is het niet een verstands-kies, maar een ver-stands-kies
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 13:30
Roos
Roos is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

Dus eigenlijk is het niet een verstands-kies, maar een ver-stands-kies
Juist
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 16:40
bam
bam is offline
mijn ver-stands-kiezen zijn goed om getrokken te worden en dus de kaakchirurg werk tegeven

de linkerkaak is al verstandsloos
Oud 04-08-2002, 19:05
DarkCat
DarkCat is offline
Bij mij komen ze nu half door maar kweet niet of ze verder willen.. eentje is al drie jaar bezig met doorkomen

Ik wil niet naar de kaakchirurg.. ik hoop dat die kutkrengen gewoon doorkomen (of helemaal wegblijven).. ik poets ze wel goed.. geen tandartsboor in mijn mond graag.. behalve mn piercer blijft iedereen van mijn mond af.
Oud 04-08-2002, 21:54
she_devil
she_devil is offline
ik moet mijn 4 achterste kiezen trekken om plaats te maken voor mn verstandskiezen... morgen ga ik voor de 3e...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 21:56
Aaaaaart..
Aaaaaart.. is offline
Bij mij waren ze op mn 16-17 al alle 4 getrokken.. Het is echt belangrijk om die ondingen te laten verwijderen.. Ze zijn namelijk kwalitatief veel minder dan je normale kiezen, waardoor er makkelijk gaatjes in ontstaan..
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 07:54
Verwijderd
Citaat:
Aaaaaart.. schreef:
Bij mij waren ze op mn 16-17 al alle 4 getrokken.. Het is echt belangrijk om die ondingen te laten verwijderen.. Ze zijn namelijk kwalitatief veel minder dan je normale kiezen, waardoor er makkelijk gaatjes in ontstaan..
Mjah, de 3 die nog over zijn, zijn bij mij ook zo goed als verrot. 2 september wordt de volgende getrokken .. tandarts is met vakantie :/
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 22:05
she_devil
she_devil is offline
Citaat:
Aaaaaart.. schreef:
mij is vertelt dat ze kwalitatief niet minder zijn dan normale kiezen maar dat ze vaak minder goed gepoetst worden enzo omdat ze zo ver achterin zitten. mij is dus geadviseerd 4 gewone kiezen te laten trekken zodat er ruimte komt voor mn verstandskiezen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 22:07
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
she_devil schreef:

mij is vertelt dat ze kwalitatief niet minder zijn dan normale kiezen maar dat ze vaak minder goed gepoetst worden enzo omdat ze zo ver achterin zitten. mij is dus geadviseerd 4 gewone kiezen te laten trekken zodat er ruimte komt voor mn verstandskiezen.
Ja bij mij is er ook al een en ander getrokken, dus mijn verstandskiezen zullen wel blijven.

Regels voor berichten