Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2009, 17:31
Verwijderd
Ik zit sinds vandaag in de leerlingenraad van mijn school. Vandaag was de eerste bijeenkomst, en ik heb een aantal vragen over hoe ik het beste met een voorstel/klacht of dergelijk aan tafel kan komen.

1. Hoe kan ik me het beste voorbereiden op een bijeenkomst?
2. Waar moet ik op letten wanneer ik met een voorstel kom.
3. Waar moet ik op letten als ik met een klacht kom.

Als jullie naast het beantwoorden van mijn vragen, ook nog advies kunnengeven, dan zou dat heel erg tof zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2009, 17:35
Verwijderd
1. Lees de notulen door en bedenk of je nog vragen hebt.
2. Een voorstel moet realistisch zijn, niet al twintig keer zijn aangedragen en als het even kan nog binnen jullie budget passen.
3. Dat het een goede klacht is. 'Ik vind *random docent* stom omdat hij oud en grijs is', is geen goede klacht. Maar 'Ik vind *random docent* stom omdat hij geen orde kan houden' is wel een goed argument. Met onzin aan komen zetten is dus niet verstandig. Behalve het doorlezen van de notulen kun je je niet echt voorbereiden. Verder is het vooral je creativiteit gebruiken en bedenken waarom jij in de Leerlingenraad bent gekomen. Misschien wel omdat je vindt dat leerlingen te weinig ruimte hebben om pauze te kunnen houden. Dan kun jij dus met een oplossing proberen te komen.

Verder kun je bijvoorbeeld voorstellen om bepaalde activiteiten (bijvoorbeeld iets heel leuks van 3 jaar terug) te herhalen. Dat kan zeker leuk zijn.

Veel mensen denken trouwens dat de LLR stoffig en saai is, maar dat is echt niet zo. Heb je nog ideeën nodig voor een goed voorstel? Anders kan ik je best helpen (zit zelf sinds eind vorig jaar ook in de LLR en het bevalt prima).
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 17:57
Verwijderd
Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag zeker niet als saai en stoffig ervaren integendeel, het was heel erg leuk en spannend. Wat betreft ideeën voor een voorstel. Hoe begin je aan zoiets? Waar moet je vooral op letten en hoe zorg je ervoor dat anderen luisteren? Ik wil als persoon en leerling groeien in de LLR van mijn school door actief mee te doen.

Het staat bovendien zeer goed op je cv en het is vooral leuk!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 17:59
Verwijderd
Zeker! Zorgen dat anderen luisteren doe je gewoon door duidelijk te maken dat je iets wilt zeggen. Ik neem aan dat de mensen met wie jij in de LLR zit serieus genoeg zijn om normaal te luisteren als iemand iets wil zeggen. Bedenk vooral wat jij op school veranderd wilt krijgen en probeer daar iets op te bedenken. Het is echt niet zo moeilijk hoor, je groeit er vanzelf in en waarschijnlijk heb je eerder goede dan slechte ideeën.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 21:50
Verwijderd
Probeer het boekje "Rule Your School" van het LAKS in je bezit te krijgen! Het heet Rule Your School - Handboek voor actieve leerlingen. Hierin staan tips en tricks voor het goed functioneren van een leerlingenraad. Als je eerst even het LAKS vraagt of ze er nog een hebben en ze blijken hem niet meer te hebben, dan heb ik er nog wel een! (maar ik denk het wel, zijn toen der tijd 5000 van gedrukt).
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 13:52
Verwijderd
O ja er is ook ieder jaar een cursus van het LAKS over vergadertechnieken. Je moet dan ergens heen en slaapt daar geloof ik ook, kost je wel 100 euro maar kan erg nuttig zijn. Bij mij op school gaan 2 mensen uit de LLR hier ieder jaar heen, is misschien een optie?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 15:16
Verwijderd
Dat hadden we gisteren ook besproken, maar wat blijkt nou, alles zit vol voor dit jaar! Zou het trouwens erg zijn om ideeën en klachten van een blaadje voor te lezen aan de raad? Ik kom namelijk soms slecht in woorden uit.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 08:33
Verwijderd
De LAKS cursus is inderdaad nuttig, maar ook gericht op de regels rondom medezeggenschap (MR). Kost inderdaad 100 euro voor 2,5 dag en als het goed is krijg je dit bedrag van je school. Jammer dat het helemala vol zit, dat gaat ieder jaar heel erg snel!

Het is niet raar om klachten voor te lezen aan de raad dan ben je goed voorbereid. Misschien kan je ook je klacht vooraf doormailen naar het mailadres van de leerlingenraad als er een agenda gemaakt wordt. Dan is iedereen alvast op de hoogte en hoef jij je klacht in de vergadering alleen nog maar toe te lichten.

Wat ik altijd erg belangrijk vond in de leerlingenraad is dat mensen niet alleen maar spreken vanuit eigen perspectief. Denk dus niet continu aan je eigen belang (specifiek voor jou) maar ook aan je medeleerlingen, wat denken die hierover? Je kan ze ook best bij een klacht vragen wat zij hier van denken.

Daarnaast is het handig om steeds met een oplossing te komen hoe knullig deze ook is. Bijv: er ligt veel rotzooi in de lokalen, heel vervelend natuurlijk, want ..., Oplossing: daarom lijkt het mij / ons verstandig om in elk lokaal een prullenbak te plaatsen.
Natuurlijk is dit een simpel voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de leerlingenraad in het geval dat de klacht naar de schoolleiding wordt verstuurd mee wil denken. Dit werkt positief uit als er ook voor moeilijke momenten een oplossing bedacht moet worden, de school zal dan de leerlingenraad misschien vragen om mee te denken.

Probeer voorstellen altijd bondig te houden en probeer iets te onderbouwen met cijfers. Nu hoef je niet voor ieder voorstel een heel onderzoek te houden maar uitspraken als "uit de vier 2e klassen die gevraagd zijn, blijkt 60% van de leerlingen dit ook een probleem te vinden" maken je argument iets sterker. Je kan dit verkrijgen door bijvoorbeeld tijdens een mentoruur langs klassen te gaan en kort wat "hand op steek" vragen te stellen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 12:39
Joey Kindt
Joey Kindt is offline
Leerlingenraad is goed voor later!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 16:00
Verwijderd
En je kunt om aan die cijfers te komen bijv. denken aan een enquête, bijvoorbeeld wat vinden leerlingen van leraren? Verder is het idd zo dat je hier niet voor jezelf zit maar voor je medeleerlingen.

Wat cijfers betreft, ik heb bij mij nog nooit iemand dingen met cijfers horen onderbouwen maar goed het kan wel goed zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 16:04
Verwijderd
Citaat:
En je kunt om aan die cijfers te komen bijv. denken aan een enquête, bijvoorbeeld wat vinden leerlingen van leraren? Verder is het idd zo dat je hier niet voor jezelf zit maar voor je medeleerlingen.

Wat cijfers betreft, ik heb bij mij nog nooit iemand dingen met cijfers horen onderbouwen maar goed het kan wel goed zijn.
Mja, het helpt vooral als de schoolleiding het niet eens is met wat je graag anders zou zien. Dan helpt het om op deze manier aan te geven dat "de leerlingen" het wel zo zouden zien.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 09:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
2. Waar moet ik op letten wanneer ik met een voorstel kom.
3. Waar moet ik op letten als ik met een klacht kom.
Even over deze twee: ik heb in het verleden gemerkt dat het beter werkt als je problemen of plannen op zo'n manier brengt dat het lijkt alsof niemand er schuld aan heeft, en met name niemand in het schoolbestuur. Zelfs als één iemand totaal schuldig is aan een probleem, niet zeggen tenzij je de macht hebt om ze te dwingen. Anders gaan ze alleen maar met hun hakken in het zand, en wordt het veel lastiger om je voorstel uitgevoerd te krijgen.
Oud 06-11-2009, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Mja, het helpt vooral als de schoolleiding het niet eens is met wat je graag anders zou zien. Dan helpt het om op deze manier aan te geven dat "de leerlingen" het wel zo zouden zien.
Ja dat is wel zo, je zit er tenslotte vooral voor de leerlingen (en voor je eigen plezier natuurlijk).

Wat T_ID zegt is ook wel waar, probeer je plannen neutraal te brengen (behalve misschien als het een klacht over een vreselijk slechte leraar betreft).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten