Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2009, 12:39
Verwijderd
Ik bedacht me laatst dat ik wel van een beetje bitter eten houd. Nu uit dat zich met name in het lekker vinden van bitter (speciaal)bier en het verkiezen van grapefruitsap boven ander sap, maar wat voor andere bittere dingen zijn er eigenlijk? Ik probeerde er wat te bedenken maar volgens mij zijn de meeste etenswaren/gerechten vooral zout of zoet. En dan heb je ook nog zuur (want veel fruit is dat) en heet (want veel mensen vinden dat lekker) maar dingen die bitter zijn heb je volgens mij niet zoveel. Onderschat onderdeel van het smakenpalet, ofzo.

Dus. Suggesties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2009, 12:50
Rationeel
Rationeel is offline
om te beginnen :

witlof, sommige komkommersoorten en deze groenten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisbloemenfamilie
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 15:11
Verwijderd
Ja, vooral rauwe witlof. En spruitjes natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 15:17
AzN
AzN is offline
Pure chocolade, sterke thee, zwarte koffie (natuurlijk ) en tonic? Of zocht je alleen naar etenswaren?
Oud 13-10-2009, 16:07
palindrome
palindrome is offline
Bitterkoekjes! En bitter lemon
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 16:10
palindrome
palindrome is offline
Artisjokken en olijven?

En misschien gerechten met veel koriander of basilicum?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 17:30
voussavez?
voussavez? is offline
Geen van allen is imo bitter.
Oud 13-10-2009, 17:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het enige wat in mijn hoofd opkomt is idd witlof
Oud 13-10-2009, 17:51
palindrome
palindrome is offline
Citaat:
Geen van allen is imo bitter.
Wat is volgens jou dan wel bitter?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 17:59
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Artisjokken en olijven?

En misschien gerechten met veel koriander of basilicum?
artisjokken en olijven zijn zout (artisjokken zelfs eerder zurig), en koriander en basilicum zijn ook absoluut niet bitter.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 18:05
palindrome
palindrome is offline
Misschien weten mensen tegenwoordig niet meer wat bitter is en is het handig het even op te zoeken op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterstof, want ik begin nu aan mezelf te twijfelen of ik wel weet wat bitter is.

"Een bitterstof is een stof met een bittere smaak. Bitterstoffen bevorderen de uitscheiding van maagzuur en gal en bevorderen daardoor de eetlust en de spijsvertering.
Bitterstoffen

* Cynarine komt voor in artisjok.
* Aromatische bitterstoffen zijn afkomstig van de gedroogde planten: basilicum, bonenkruid, rozemarijn, kleine tijm, tijm en verder ook in absintalsem, kalmoes, Curcuma longa, grote engelwortel, lavas, galangal, anijs, karwij, venkel, koriander, dille."
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 22:11
voussavez?
voussavez? is offline
'Mensen weten tegenwoordig niet wat bitter is'? Volgensmij is smaakgevoel relatief (smaken op zich niet). Wat voor de een heel pittig is, is voor de ander flauw. En 'Bitterstof' is iets anders dan bitterheid. Bitterstof is een stofje op zich. Kijk hier maar voor bitterheid: http://en.wikipedia.org/wiki/Taste#Bitterness

Trouwens, ik vroeg net aan m'n ouders of zij olijven bitter vond, en grappig genoeg vond zij dat wel. Zo zie je maar dat je smaken verschillend kan beleven. Ik beleef het echter niet zo.
Oud 13-10-2009, 23:16
Verwijderd
Citaat:
Misschien weten mensen tegenwoordig niet meer wat bitter is en is het handig het even op te zoeken op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterstof, want ik begin nu aan mezelf te twijfelen of ik wel weet wat bitter is.

"Een bitterstof is een stof met een bittere smaak. Bitterstoffen bevorderen de uitscheiding van maagzuur en gal en bevorderen daardoor de eetlust en de spijsvertering.
Bitterstoffen

* Aromatische bitterstoffen zijn afkomstig van de gedroogde planten: basilicum, bonenkruid, rozemarijn, kleine tijm, tijm en verder ook in absintalsem, kalmoes, Curcuma longa, grote engelwortel, lavas, galangal, anijs, karwij, venkel, koriander, dille."
Dat zal wel, maar artisjokken zijn toch meestal zouter dan dat ze bitter zijn, en olijven helemaal. Hoewel zwarte olijven inderdaad wel ietsje bitterder zijn dan groene, iig van die geverfde...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 10:39
Verwijderd
Spruitjes zijn toch ook bitter?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 12:43
Verwijderd
Citaat:

Bitterstoffen

In citroen zit heel veel suiker, maar toch vinden de meeste mensen de smaak zuur ipv zoet (aardbeien vinden mensen zoeter dan citroen, terwijl er in een citroen meer suiker zit). De aanwezigheid van cynarine zegt dus niet alles over of het ook bitter smaakt.

Ik vind basilicum niet bitter (maar ik eet 't dan ook nooit gedroogd, want dit lijstje gaat over gedroogde planten), koriander ook niet en eigenlijk niets wat op dat lijstje staat, rozemarijn vind ik bv. juist zoet en dille ook. En de artisjokken die ik heb gegeten waren juist heel zoet (door de rozemarijn waarin ze gestoofd waren), niet bitter.

Als je spruitjes heel zacht kookt, worden ze bitter, witlof ook vind ik. Verder ervaar ik blauwe kazen ook altijd als vrij bitter, maar ik weet van anderen dan zij dat niet hebben. En een bepaald soort pijnboompitten geeft bij mij altijd een hele bittere nasmaak.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 12:48
palindrome
palindrome is offline
Pfffff............

Ik snap ook wel dat iedereen smaken anders ervaart blabla. Maar het waren maar voorbeelden van etenswaren die door SOMMIGEN van ons als bitter worden gezien. That´s all.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 12:49
palindrome
palindrome is offline
Citaat:
Dat zal wel, maar artisjokken zijn toch meestal zouter dan dat ze bitter zijn, en olijven helemaal. Hoewel zwarte olijven inderdaad wel ietsje bitterder zijn dan groene, iig van die geverfde...
Ze zijn niet zouter dan dat ze bitter zijn, dat is jouw smaak/mening. Net zoals mijn mening is dat artisjokken wel bitter kunnen smaken. Mits je wel verse eet. Want ingepotte artisjok smaakt natuurlijk al heel anders. Maar dat is met alles wat je op water zet.

Laatst gewijzigd op 14-10-2009 om 12:57.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 12:52
palindrome
palindrome is offline
Citaat:
'Mensen weten tegenwoordig niet wat bitter is'? Volgensmij is smaakgevoel relatief (smaken op zich niet). Wat voor de een heel pittig is, is voor de ander flauw. En 'Bitterstof' is iets anders dan bitterheid. Bitterstof is een stofje op zich. Kijk hier maar voor bitterheid: http://en.wikipedia.org/wiki/Taste#Bitterness
"Een bitterstof is een stof met een bittere smaak." (op wiki)
En we hebben het hier over smaak, dus voila, die term is van toepassing op dit topic.

Verder zie ik mensen hier alleen maar zeggen dat bepaalde dingen niet bitter smaken. Wat smaakt volgens jullie dan wel bitter? Op spruitjes en witlof na.
Spruitjes zijn naar mijn idee trouwens helemaal niet bitter meer tegenwoordig, of je moet ze kapot koken.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 12:56
Verwijderd
Maar dat die stof er in zit wil toch niet zeggen dat er geen andere smaken overheersen? Dat heeft volgens mij niets met smaakbeleving te maken maar ook met smaakwaarneming

En spruitjes moet je idd kapot koken, maar volgens mij is dat altijd al zo geweest (vroeger kookten mensen ze gewoon vaker kapot dan nu ).

En zeer pure chocolade is heel bitter, sommige soorten mosterd zijn ook bitter en radijsjes kunnen ook bitter zijn (maar die zijn nu meer zoet, geloof ik, toen ik eigen radijsjes in m'n tuin had, waren ze wel vrij bitter). En kapot gekookte koolrabi kan ook best bitter zijn.

De meeste mensen houden niet van bitter, dus daarom zal er wel weinig écht bitter eten te vinden zijn...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 13:00
palindrome
palindrome is offline
Citaat:
Maar dat die stof er in zit wil toch niet zeggen dat er geen andere smaken overheersen? Dat heeft volgens mij niets met smaakbeleving te maken maar ook met smaakwaarneming
Klopt hoor, maar naast mensen die het niet bitter vinden zijn er dus ook mensen die het wel bitter vinden. Wat verklaarbaar is door het feit dat die stof erin zit.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 13:13
palindrome
palindrome is offline
Zat net nog iets te bedenken:

Dingen kunnen hier ook meerdere smaken hebben. Iedereen roept hier: 'olijven zijn zout!', (wat ik beaam), maar ik hoop dat jullie ook iets meer proeven aan olijven dan alleen een zoute smaak, want dan kun je net zo goed een lepeltje zout nemen.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 13:59
Verwijderd
Pure chocolade, basilicum en olijven vind ik inderdaad ook heel lekker, hoewel die laatste twee op zich niet echt bitter zijn. Wat ik van artisjokken, spruitjes en witlof vind ben ik vergeten, maar volgens mij was ik niet zo te spreken over hun textuur. En van mosterd houd ik niet, maar volgens mij heb ik gewoon nog nooit echt lekkere mosterd gehad dus als jullie suggesties hebben dan zou dat mooi zijn.

Citaat:
Ha, handig. Ik ben meestal niet zo van de kruiden, vaak is het te overheersend en 't neigt vaak toch naar heet/pittig of juist naar te zoet, maar dit lijstje heeft precies de dingen die ik wel graag overal overheen strooi. Dille, basilicum, rozemarijn en tijm Alleen anijs vind ik smerig. Ik zal eens kijken naar de dingen die ik nog niet ken.

Citaat:
De meeste mensen houden niet van bitter, dus daarom zal er wel weinig écht bitter eten te vinden zijn...
Nouja, écht bitter is waarschijnlijk ook een beetje vies, zoiets als bij grapefruitsap en pure chocolade is allang prima Wel raar dat de meeste mensen niet van bitter houden, het is toch ook gewoon één van de vier basissmaken dus je zou denken dat 'ie net zo veel gerepresenteerd wordt als de andere drie.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 14:05
Verwijderd
Citaat:
[...]

Nouja, écht bitter is waarschijnlijk ook een beetje vies, zoiets als bij grapefruitsap en pure chocolade is allang prima Wel raar dat de meeste mensen niet van bitter houden, het is toch ook gewoon één van de vier basissmaken dus je zou denken dat 'ie net zo veel gerepresenteerd wordt als de andere drie.
Veel giftige dingen smaken ook bitter, dus mogelijk is het een beetje een zelfbeschermings iets. (En dat spul wat ik vroeger op de nagel van m'n duim kreeg gesmeerd tegen duimzuigen was ook érg bitter. Bitex heet het geloof ik, maar ik geloof niet dat iemand dat wel lekker kan vinden.)
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 14:10
Verwijderd
Ja, ik bedacht ook net dat het wel iets evolutionairs zou kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 14:52
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Veel giftige dingen smaken ook bitter, dus mogelijk is het een beetje een zelfbeschermings iets. (En dat spul wat ik vroeger op de nagel van m'n duim kreeg gesmeerd tegen duimzuigen was ook érg bitter. Bitex heet het geloof ik, maar ik geloof niet dat iemand dat wel lekker kan vinden.)

Door die post moest ik eraan denken dat vitamine d (?) druppels en Euchina Force ook bitter zijn.

Maar idd. van nature houdt de mens van zoet, omdat bitter vaak giftig betekent. Als we geboren worden is onze smaak dus heel anders dan een jaar of twintig later, als we onszelf andere smaken hebben aangeleerd.
Oud 14-10-2009, 16:47
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Pure chocolade, basilicum en olijven vind ik inderdaad ook heel lekker, hoewel die laatste twee op zich niet echt bitter zijn. Wat ik van artisjokken, spruitjes en witlof vind ben ik vergeten, maar volgens mij was ik niet zo te spreken over hun textuur. En van mosterd houd ik niet, maar volgens mij heb ik gewoon nog nooit echt lekkere mosterd gehad dus als jullie suggesties hebben dan zou dat mooi zijn.

Ha, handig. Ik ben meestal niet zo van de kruiden, vaak is het te overheersend en 't neigt vaak toch naar heet/pittig of juist naar te zoet, maar dit lijstje heeft precies de dingen die ik wel graag overal overheen strooi. Dille, basilicum, rozemarijn en tijm Alleen anijs vind ik smerig. Ik zal eens kijken naar de dingen die ik nog niet ken.

witlof kun je rauw eten, koken, wokken, smoren etc. de textuur verandert dan enorm. van hard en knapperig rauw tot slap en snotterig als je het smoort bijvoorbeeld

gember (of djahé als kruid) heb je ook in vele varianten en kan in smaak variëren van zoetig tot heel bitter.

Citaat:
ik kreeg het vroeger tegen nagelbijten. het hielp, omdat ik door de smaak werd herinnerd aan het feit dat ik mijn vinger weer in mijn mond had, niet omdat ik het vies vond. ik denk dat veel mensen het wel vies vinden, maar ik zat op een gegeven moment gewoon mijn nagels één voor één af te likken

ik heb voor mijn verjaardag trouwens een pakket jopenbier van iemand uit haarlem gehad. wat een heerlijke bittere zooi is dat zeg als je er eens komt, moet je het zeker zoeken.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 19:23
Verwijderd
Citaat:
[...]
ik kreeg het vroeger tegen nagelbijten. het hielp, omdat ik door de smaak werd herinnerd aan het feit dat ik mijn vinger weer in mijn mond had, niet omdat ik het vies vond. ik denk dat veel mensen het wel vies vinden, maar ik zat op een gegeven moment gewoon mijn nagels één voor één af te likken
[...]
Oeh yuk Ik stak die duim 's nachts altijd in m'n mond terwijl ik sliep en dan werd ik altijd wakker van die vieze smaak Ik weet nog dat ik probeerde aan de smaak te wennen door gewoon vol te houden, maar 't leek alleen maar erger te worden
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 19:26
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
aangebrande knoflook is ook bitter.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 21:01
MTpower
MTpower is offline
Laurier drop?
Oud 21-10-2009, 19:07
Yerli
Yerli is offline
Thaise aubergine en bittermeloen, allebei van de toko.
Oud 23-10-2009, 08:28
Verwijderd
Drop vind ik vies, dat heeft een heel kenmerkende geur die alles overheerst. Maar (een klein beetje) aangebrand eten vind ik inderdaad lekker. Aangebrande knoflook nomnom

Bittermeloen klinkt gaaf, wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Drop vind ik vies, dat heeft een heel kenmerkende geur die alles overheerst. Maar (een klein beetje) aangebrand eten vind ik inderdaad lekker. Aangebrande knoflook nomnom

Bittermeloen klinkt gaaf, wat is dat?
Een soort gekke komkommer
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitter_melon
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 18:02
Rationeel
Rationeel is offline
ah zo heten die dingen dus. ik noem ze gewoon bittere komkommers. in suriname gegeten en ik vond ze erg lekker. het is alleen heel raar als je een gewone komkommer verwacht
Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 13:14
Verwijderd
paranoide, eet voor de grap eens wat pijnboompitten uit china
dan is alles twee weken bitter
Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 10:25
Verwijderd
Walnoten zijn van nature ook bitter. Die in de supermarkt niet want die zijn zoeter gekweekt, maar in Turkse winkeltjes hebben ze wel bittere.
En sterke thee is bitter. Of gewoon koffie natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten