Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
om te beginnen
![]() witlof, sommige komkommersoorten en deze groenten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisbloemenfamilie |
![]() |
|
Misschien weten mensen tegenwoordig niet meer wat bitter is en is het handig het even op te zoeken op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterstof, want ik begin nu aan mezelf te twijfelen of ik wel weet wat bitter is.
"Een bitterstof is een stof met een bittere smaak. Bitterstoffen bevorderen de uitscheiding van maagzuur en gal en bevorderen daardoor de eetlust en de spijsvertering. Bitterstoffen * Cynarine komt voor in artisjok. * Aromatische bitterstoffen zijn afkomstig van de gedroogde planten: basilicum, bonenkruid, rozemarijn, kleine tijm, tijm en verder ook in absintalsem, kalmoes, Curcuma longa, grote engelwortel, lavas, galangal, anijs, karwij, venkel, koriander, dille." |
![]() |
|
'Mensen weten tegenwoordig niet wat bitter is'? Volgensmij is smaakgevoel relatief (smaken op zich niet). Wat voor de een heel pittig is, is voor de ander flauw. En 'Bitterstof' is iets anders dan bitterheid. Bitterstof is een stofje op zich. Kijk hier maar voor bitterheid: http://en.wikipedia.org/wiki/Taste#Bitterness
Trouwens, ik vroeg net aan m'n ouders of zij olijven bitter vond, en grappig genoeg vond zij dat wel. Zo zie je maar dat je smaken verschillend kan beleven. Ik beleef het echter niet zo.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind basilicum niet bitter (maar ik eet 't dan ook nooit gedroogd, want dit lijstje gaat over gedroogde planten), koriander ook niet en eigenlijk niets wat op dat lijstje staat, rozemarijn vind ik bv. juist zoet en dille ook. En de artisjokken die ik heb gegeten waren juist heel zoet (door de rozemarijn waarin ze gestoofd waren), niet bitter. Als je spruitjes heel zacht kookt, worden ze bitter, witlof ook vind ik. Verder ervaar ik blauwe kazen ook altijd als vrij bitter, maar ik weet van anderen dan zij dat niet hebben. En een bepaald soort pijnboompitten geeft bij mij altijd een hele bittere nasmaak. |
![]() |
||
Citaat:
En we hebben het hier over smaak, dus voila, die term is van toepassing op dit topic. Verder zie ik mensen hier alleen maar zeggen dat bepaalde dingen niet bitter smaken. Wat smaakt volgens jullie dan wel bitter? Op spruitjes en witlof na. Spruitjes zijn naar mijn idee trouwens helemaal niet bitter meer tegenwoordig, of je moet ze kapot koken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar dat die stof er in zit wil toch niet zeggen dat er geen andere smaken overheersen? Dat heeft volgens mij niets met smaakbeleving te maken maar ook met smaakwaarneming
![]() En spruitjes moet je idd kapot koken, maar volgens mij is dat altijd al zo geweest (vroeger kookten mensen ze gewoon vaker kapot dan nu ![]() En zeer pure chocolade is heel bitter, sommige soorten mosterd zijn ook bitter en radijsjes kunnen ook bitter zijn (maar die zijn nu meer zoet, geloof ik, toen ik eigen radijsjes in m'n tuin had, waren ze wel vrij bitter). En kapot gekookte koolrabi kan ook best bitter zijn. De meeste mensen houden niet van bitter, dus daarom zal er wel weinig écht bitter eten te vinden zijn... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Pure chocolade, basilicum en olijven vind ik inderdaad ook heel lekker, hoewel die laatste twee op zich niet echt bitter zijn. Wat ik van artisjokken, spruitjes en witlof vind ben ik vergeten, maar volgens mij was ik niet zo te spreken over hun textuur. En van mosterd houd ik niet, maar volgens mij heb ik gewoon nog nooit echt lekkere mosterd gehad dus als jullie suggesties hebben dan zou dat mooi zijn.
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Door die post moest ik eraan denken dat vitamine d (?) druppels en Euchina Force ook bitter zijn. Maar idd. van nature houdt de mens van zoet, omdat bitter vaak giftig betekent. Als we geboren worden is onze smaak dus heel anders dan een jaar of twintig later, als we onszelf andere smaken hebben aangeleerd.
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() gember (of djahé als kruid) heb je ook in vele varianten en kan in smaak variëren van zoetig tot heel bitter. Citaat:
![]() ik heb voor mijn verjaardag trouwens een pakket jopenbier van iemand uit haarlem gehad. wat een heerlijke bittere zooi is dat zeg ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Bitter_melon |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Slikken Verwijderd | 80 | 10-01-2023 19:39 | |
De Kantine |
Kapsaai #1859 Miekje* | 500 | 04-08-2013 21:35 | |
De Kantine |
Saaie kringspiermusketiers in spé #1800 ßuerp | 500 | 24-03-2013 13:43 | |
Eten & Drinken |
'Eten wat de pot schaft.' Missy | 70 | 10-10-2006 08:12 | |
Eten & Drinken |
Wat eet jij dus echt niet? Puur omdat je het heel vies vind? Verwijderd | 193 | 09-06-2006 18:15 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Reactie van Moskee Tawheed over het boek. Oum Taqiyyah | 96 | 30-04-2004 19:42 |