Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2009, 18:33
Moow17
Moow17 is offline
Haai,
Ik ben onlangs gestopt met mijn HBO studie omdat het toch niet iets was voor mij. Ik deed een media opleiding, maar miste de creativiteit. Eigenlijk heb ik altijd iets creatiefs willen doen, maar omdat ik bang was dat ik niet goed genoeg was heb ik er nooit serieus naar gekeken. Nu ben ik laatst naar een open dag geweest van de Willem De Kooning Academie in Rotterdam en heb nu veel interesse voor deze opleidingen:

- Illustratie
- Grafisch ontwerpen
- Lifestyle & design

Ik ben al veel te weten gekomen over deze studies door de open dag maar ik vind het wel prettig om het ook van studenten te horen. Dus wat houd de studie volgens jou ongeveer in, wat voor vakken krijg je en wat doe je zoal tijdens de lessen, hoe ging je toelatingsgesprek enz.

Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2009, 22:55
Verwijderd
Ik doe illustratie op Artez, ietsje anders dus dan Rotterdam! De studie bevalt mij daar vooralsnog erg goed Er ligt een vrij sterke nadruk op experimenteren en "erachterkomen wat je ding is", veel verschillende dingen uitproberen, een focus op je ontwikkeling. Tegelijkertijd zijn er ook vakken waarin je op een vrij beroepsmatige manier opdrachten krijgt of leert een verhaal te vertellen. Daarnaast leer je ook allerlei technieken, wat natuurlijk ook relevant is. Toch ligt de nadruk niet zo heel erg op de techniek, in ieder geval niet in de zin dat leraren je die techniek aanleren oid.

Voor mij is de combinatie van deze dingen nu heel erg goed, maar vijf jaar geleden was ik nog niet zo toe aan deze manier van werken. Dat verschilt per persoon, maar ik zie om me heen dat jongere studiegenoten er soms moeite mee hebben op dezelfde manier als ik toen, terwijl het nu voor mij juist een fijne manier van werken is geworden. Zou naar de open dag gaan, dit weekend!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2009, 10:53
Moow17
Moow17 is offline
okee bedankt!
en hoe ging jou toelatingsgesprek? hoe 'streng' zijn ze daarin?

wat ik me dus afvraag is wat voor vakken je ong. krijgt en wat je dan doet. Het klinkt misschien stom, maar je hebt toch een beetje het beeld dat Illustratie vooral beeld maken is.. en dan vraag ik me af wat voor lessen daar bij komen kijken, hoe de variatie is zeg maar.

ik weet niet of ik naar de open dag ga, Arnhem is best ver vanaf mijn woonplaats en de WdkA sprak mij al heel erg aan! Maarja, wie weet.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 15:52
Moow17
Moow17 is offline
niemand?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 12:02
MizZoo
MizZoo is offline
http://www.hro.nl/wdka_intranet/down...llustratie.pdf

Je kunt ook de brochure aanvragen, staat een hoop informatie in.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 21:54
Moow17
Moow17 is offline
Ja, die heb ik al en staat idd erg veel in!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2009, 01:07
Verwijderd
Citaat:
okee bedankt!
en hoe ging jou toelatingsgesprek? hoe 'streng' zijn ze daarin?

wat ik me dus afvraag is wat voor vakken je ong. krijgt en wat je dan doet. Het klinkt misschien stom, maar je hebt toch een beetje het beeld dat Illustratie vooral beeld maken is.. en dan vraag ik me af wat voor lessen daar bij komen kijken, hoe de variatie is zeg maar.

ik weet niet of ik naar de open dag ga, Arnhem is best ver vanaf mijn woonplaats en de WdkA sprak mij al heel erg aan! Maarja, wie weet.
Beetje geduld

Vakken in het 2e jaar:
-redactionele illustratie
-tekenen naar de waarneming (ook schilderen trouwens )
-typografie
-boek-illustratie
-kunstgeschiedenis
-filosofie
-storytelling (letterlijk verhalen leren schrijven)
-perspectief (experimenteer, ontdek wat je zelf het leukste vindt)
-keuzevak webdesign/fotografie/animatie
-film! audiovisueel

Maar in Arnhem hebben ze geen illustratie, wel grafisch ontwerpen volgens mij. Illustratie moet je bekijken in Zwolle.

Wat het toelatingsgesprek betreft; ik heb er 2 gehad... Over het algemeen laten ze niks merken van wat ze goed vinden of niet. In principe maakt het niet uit of je wel of niet kan tekenen oid, het gaat erom of je beeldende kwaliteiten hebt en je fantasie en handen kunt gebruiken, en dingen kunt léren. Maar het helpt wel als je bijvoorbeeld goed naar de waarneming kunt tekenen, want dat is altijd een goeie basis. Ze schijnen redelijk streng te zijn; 1/3e van de toelatingsdeelnemers wordt ook daadwerkelijk aangenomen, ongeveer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten