Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2009, 07:17
Hilas
Besten,

Ik moet voor een klein opdrachtje voor school de volgende schakeling zien te tekenen en maken:

Er komt een inbraakisgnaleringsinstallatie in een bedrijfspand.
De baas van dat pand wil dat als de installatie wordt ingeschakeld de overheaddeuren spanningsloos worden gemaakt.
Hiervoor krijg jij vanuit de IBC een potentiaalvrij contact aangeboden.

Ik ben zo ver dat ik weet dat de relais de groep van die deuren uit moet laten gaan. Maar hoe doe je dat? Snap weinig was relais namelijk dus ik loop er best op vast. Wie kan mij er mee helpen?

Alvast bedankt! groeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2009, 15:37
ILUsion
ILUsion is offline
Ik gok dat je met een of ander schakelingenbordje werkt. Je kan een relais het beste zien als een schakelaar die je kan aansturen met een stroompje. Er zijn een aantal verschillende soorten relais, maar ik zal hier enkel de eenvoudigste uitleggen: je hebt 1 stuursignaal (ingang op het bordje) en dan heb je het gestuurde stroompad dat je kan verbinden of onderbreken (dat zijn de 2 uitgangen op het bordje).

De meest logische configuratie is als volgt als je op de ingang een hoge spanning (1) aanlegt, dan sluit het relais, dus beide uitgangen zijn in het relais aan elkaar doorverbonden. Leg je 0 aan, dan opent het relais, dus is het stroompad onderbroken, dus de uitgangen zijn niet aan elkaar verbonden. Hoe je dat dus kan gebruiken, is door aan de uitgang 1 van beide klemmen te verbinden met hetgene je wilt aansturen en de andere kant met een spanningsbron (en dan nog de minklem van de spanningsbron en hetgene je wilt aansturen aan elkaar; maar dat is een connectie die soms/vaak al in het bord gemaakt wordt).

Voor zover ik de opdracht begrijp, moet je trouwens de alarminstallatie aansturen en niet de deuren (je hebt de sensor die bepaalt of er spanning staat op de deuren).
Reageren

Regels voor berichten