Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Uit Code:
~q ∨ r ~r Code:
~q Ik weet: Ajax heeft verloren of Feyenoord heeft gewonnen. Ik weet ook: Feyenoord heeft niet gewonnen. Conclusie is dan: Ajax heeft verloren. Ander voorbeeld: Ik moet de vorm goed invetten, of de oven niet te warm instellen. Maar ik heb niets om de pan goed in te vetten. Dus: Ik moet de oven niet te warm instellen. |
![]() |
||
Citaat:
~q ∨ r ~r ----- ∴ ~q. Vervang nu ~q door p en r door q.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Voor een handig werk over propositielogica, zie:
http://oscarhome.soc-sci.arizona.edu...ic%20text.html NB: logica valt niet onder wiskunde, maar onder filosofie. Het heeft weinig met wiskunde te maken omdat wiskundige bewijzen in de regel niet logisch zijn. |
![]() |
||
Citaat:
@Mephostophilis: Er bestaan verschillende soorten logica, waarbij de formele tweewaardige logica wel als onderdeel van de wiskunde wordt opgevat. Een wiskundig bewijs is wel logisch in die zin dat daarin gebruik wordt gemaakt van afleidingsregels als modus ponens of modus tollens, of het principe van volledige inductie, al naar gelang je met een direct bewijs, een indirect bewijs of een bewijs met volledige inductie te maken hebt.
||
![]() |
Citaat:
Denk maar eens aan de tafels van vermenigvuldiging. Op dezelfde manier kun je tafels maken voor de optelling. Aangezien we in de logica doorgaans uitgaan van 2 waarden (waar en onwaar), kunnen we de rekenkundige operaties in de logica het makkelijkst omschrijven m.b.v. het binaire stelsel. Dan neem je bijvoorbeeld WAAR voor 1, en ONWAAR voor 0. Voor optellen van 2 getallen van 1 cijfer (zeg a en b) werkt dat dan bijvoorbeeld als volgt: 0+0=00 0+1=01 1+0=01 1+1=10 Het laatste cijfer van de uitkomst is dus 1 (waar) als a=0 en b=1, of als a=1 of b=0, en anders is het onwaar. Dat is dus precies de "exclusive or". Het voorlaatste cijfer van de uitkomst is 1 (waar) als a=1 en b=1, en anders is het onwaar. Dat is dus precies de "en". Op dezelfde manier kun je uitrekenen dat vermenigvuldigen van 2 getallen van 1 cijfer overeenkomt met de "en". Voor getallen van meer cijfers geldt iets vergelijkbaars, maar dat is wat meer schrijfwerk. Op die manier zou je een rekenmachine kunnen bouwen van logische bouwstenen (die -zoals je wellicht weet) o.a. verkrijgbaar zijn in IC's (meestal een stuk of 4 per IC). ========== Een stapje verder: Met behulp van een demultiplexer IC kun je een "programmeerbare" logische bouwsteen maken. Met een demultiplexer met 4 signaal-ingangen en 2 stuuringangen kun je bijvoorbeeld een programmeerbare logische bouwsteen maken met 2 ingangen en 4 stuur- (of programmeer-) ingangen. Daarmee kun je dus zeer eenvoudig een schakeling bouwen die twee getallen naar keuze optelt of vermenigvuldigt (enzovoorts). Zo zou je dus theoretisch een computer kunnen bouwen van IC's. En aangezien je een multiplexer uiteraard gewoon kunt samenstellen uit logische bouwstenen, kun je dus ook een computer bouwen met transistoren. Of met buizen. Of met relais. ============== Sterker nog: Men is er in de vorige eeuw daadwerkelijk in geslaagd om computers te bouwen met relais. En later met buizen. en later met transistoren. En later met IC's. En later met chips. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Logica is een onderdel van de wiskunde. Het is zelfs een onderdeel van de fundamentele wiskunde. En in de meeste deelgebieden van de wiskunde moeten bewijzen altijd aan strakke logische regels voldoen. Dat is dan ook de reden waarom de wiskunde zo vaak gebruik maakt van axioma's. Van elk wiskundig bewijs willen we namelijk altijd zo goed mogelijk weten, binnen welke randvoorwaarden het geldig is. Als van een bepaald bewijs precies vaststaat van welke axioma's het is afgeleid, weet je zeker dat het geldig is in elke situatie die aan genoemde axioma's voldoet. ============= Uiteraard gaan de wat minder gangbare vormen van logica al snel volkomen tegen je intuitie in. Die deelgebieden liggen inderdaad vrij dicht tegen de filosofie aan. (En ik zie zojuist dat de grote nedelandse logicus L.E.J. Brouwer volgens de Nederlandse versie van wikipedia niet alleen wiskundige was, maar ook filosoof). |
![]() |
|
Verwijderd
|
Eigenlijk had ik het hier over.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Of heb je het nou over de onvolledigheidsstelling? Die zegt niets over het al dan niet compleet zijn van "de logica die rekenkundige bewerkingen beschrijft." De stelling zegt in feite alleen maar dat het in elk niet-triviaal stelsel mogelijk is een uitspraak te doen waarvan onmogelijk bewezen kan worden of hij al dan niet waar is. |
![]() |
||
Citaat:
|
Hm.
Ik zie deze regel nu (chapter 4 van je link): P → A T → A P ∨ T -------- ∴ A Is dit ook een wet die altijd waar is? Ik zie niet een gelijkenis met één van de 9 rules of inference die in mijn boek staan, namelijk... Of ik kijk scheel en het is een combinatie van wetten, ofzo. ![]()
|
|