![]() |
|
Ondernemers kunnen klanten die een capuchon dragen al uit hun winkel weren. Het staat winkeliers vrij een bordje op hun gevel te plaatsen met daarop kledingvoorschriften, waaronder een capuchonverbod.
Dat heeft minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) donderdag gezegd in de Tweede Kamer. Ze reageerde op een suggestie van CDA-Kamerlid Coskun Cörüz, die het toenemend aantal winkelovervallen wil aanpakken. Overvallers dragen vaak een capuchon om hun identiteit te verhullen. De CDA'er heeft bij de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken gepleit voor technische en juridische middelen om het probleem aan te pakken. Ter Horst zegde toe dat de minister van Justitie zal kijken naar technische oplossingen. Een mogelijkheid is dat winkeliers hun beveiligingscamera's laag plaatsen en naar boven richten. Dan biedt een capuchon overvallers minder bescherming. Rita Verdonk pleitte dit voorjaar al voor een capuchonverbod. "We hebben overal camera's hangen, maar we kunnen nooit een dader herkennen omdat ze hun capuchon allemaal zo ongeveer tot op de navel hebben hangen." Minister Van der Laan (Integratie)wuifde het plan weg. Heel veel jongens een capuchon dragen, en die zijn lang niet allemaal crimineel. Bron ![]() Het kind met het badwater weggooien... |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
een (gewapende) overval plegen is een misdrijf. denken ze echt dat iemand die een misdrijf gaat plegen zich stoort aan een overtreding?
daarnaast loop je met dit soort halfbakken maatregelen alleen maar het risico dat de overvallers gewelddadiger worden. als ze tegenstand verwachten wordt het voor sommigen gewoon zaak dat ze "als eerste schieten". (daarom moet je winkeliers ook niet bewapenen, maar da's een andere discussie)
||
Citaat:
ik mag ook geen bivakmuts dragen ook al val ik buiten DE grote groep binnen de misdaad statistieken
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Puur een sluierverbod lost dan niet zoveel op. Je dringt de culturen die maatschappelijk falen en misdaad veroorzaken dan uit een stukje openbare ruimte, maar ze blijven hun werk doen in de privésfeer. Zoiets werkt alleen als het deel uitmaakt van een breder initiatief. Op dat terrein is al wat beginnend werk gedaan door integratie minder vrijblijvend te maken. Maar goed, zolang het not done is om cultuur en religie aan te vallen om wat ze veroorzaken zal het vechten tegen de bierkaai blijven.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Jeetje, ik heb ook vesten met capuchons. En mijn jas. Maar die zet ik niet op. Behalve als het regent dan. Dat zal wel het verschil zijn. Een sluierverbod lijkt me trouwens een beetje gek, op scholen en op de werkvloer, oké, maar in een winkel maakt het toch niet uit of je openlijk moslim of christelijk of wat dan ook bent, dan ben je daar als consument. Tenzij je daar dus als misdadiger komt en de hoofddoek niet vanwege religieuze maar criminele motieven draagt. Dat lijkt me eigenlijk niet zo vaak voorkomen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Vind het sowieso raar dat bepaalde hoofddeksels (bijvoorbeeld een pet op school, en nu dit) geweigerd worden maar dat een hoofddoek wel altijd maar zomaar kan, omdat dit toevallig bij religie hoort. Ik vind religie gelijk staan aan Casper het vriendelijke spookje (behalve dan dat die in ieder geval nog vriendelijk is) dus jullie begrijpen wel dat ik dit echt belachelijk vind.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar met hoofddoekjes heeft de gemiddelde mens denk ik minder problemen. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() En die quote van Uice is stompzinnig omdat er niet vanuit wordt gegaan dat mensen zonder capuchons of integraalhelmen overvallen plegen. Citaat:
Maar goed, moslims, wilders etc.
||
Citaat:
||
Citaat:
Dus mensen met tassen zijn dieven, mensen die in bepaalde gebieden uitgaan hebben allemaal een wapen, alle rotterdammers zijn wiettelers?
|
Even je capuchon afdoen als je een winkel inloopt is toch niet zo'n probleem? Een verbod vind ik wat ver gaan. Maar ik kan me best voorstellen dat als je een winkel hebt dat je wel wil zien met wie je omgaat. Ikzelf doe mijn capuchon af en lach even in de camera. Mijn hoofddoek zou ik niet om die redenen af willen doen, mijn gezicht is namelijk gewoon zichtbaar.
Een verbod zou sowieso toch niks uithalen. Bivakmutsen zijn toch ook verboden? |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat deze maatregel weinig tot geen effect zal hebben. Iemand die echt kwaad in de zin heeft, en een winkel wil overvallen, laat zich niet weren door een bord waar opstaat "Verboden toegang voor lieden met Capuchons", zo'n iemand stormt gewoon de winkel binnen.
Mag een winkelier hoofddoekjes ook weigeren, of burka's? In principe bieden deze gewaden net zoals een capuchon, veel privacy. Als je ze verbiedt als winkelier, discrimineer je, en als je ze toestaat, heeft het hele verbod geen zin, dan doen kwaadwillenden wel burka's of hoofddoekjes op. Ik vind dat er erg slecht is nagedacht over deze wet. Laatst gewijzigd op 05-12-2009 om 10:09. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is niet zo dat ik tegen hoofddoekjes en burka's ben, integendeel, iemand moet vrij zijn om te dragen waar hij zin in heeft, maar het gevolg daarvan is wel dat je dit soort wetten gewoon niet kan handhaven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
'The militants who initiated the attack against Mayor Mohammad Fahim Khan's house in Bazid Khel town, some 10 miles (15 kilometers) south of Peshawar, had disguised themselves by donning burqas' http://news.yahoo.com/s/ap/20091115/...s_pakistan_181 'The figures huddled beside the graveyard on the road that leads into the Pakistani town of Mardan seemed an unremarkable group, their identities obscured behind the head-to-toe burqas that local women traditionally wear. But these were no ordinary women--in fact, they weren't women at all. Instead, the burqas concealed a group of Pakistani commandos who were waiting last week for a killer. U.S. and Pakistani intelligence had received a tip that a suspected al-Qaeda operative would be traveling to Mardan disguised as a burqa-clad woman. Because any plainclothesmen seen grabbing a woman would attract a hostile mob, the commandos had donned female garb and accosted the suspect as his motorcycle crossed a graveyard.' http://www.time.com/time/magazine/ar...058999,00.html Zolang je het niet tolereert dat mensen zichzelf volledig verhullen gaat het goed en blijft het bij de 'normale' hit&run overvallen. Maar als je dat gaat verruimen om mensen vanuit hun religie extra voorrechten te geven, dan volgen de problemen vanzelf.
||
Citaat:
Mijn relevante referentiemateriaal laat gewoon zien dat wanneer je restricties aan kleding verwerpt omdat je een hele groep speciale voorrechten geeft, het hek van de dam is, en misbruik niet lang op zich laat wachten. Daaruit kunnen we afleiden dat een volledig verbod vanuit de overheid geen zin heeft, maar winkeliers wel zelf restricties mogen stellen als ze dat willen.
|
Volgens mij gaat dit gewoon over tuig wat de supermarkt binnenloopt, de zakken volstouwt en brutaal langs de kassa of via de ingang weer naar buiten loopt. Onherkenbaar, dus morgen gewoon nog een keer.
Met een algemeen bekend capuchonverbod in supermarkten kun je dus mensen aanspreken/aanhouden die de zaak binnenkomen en worden "ontmaskerd". Nee, je houdt er geen overvallers met bivakmuts mee tegen, maar die herken je meteen lijkt me zo. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder ben ik het ook wel eens met wat hookee zegt, maar dat wordt lastig, want dan zou elke winkelier een soort "deurwachters" moeten hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zet daar een triggerhappy gozertje met een tazer neer en het probleem lost zich vanzelf op. "Hoods off or feel the shocking concequences" ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Klacht moslima omdat huisarts de toegang weigerde II arPos | 186 | 12-04-2010 20:55 |