Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2010, 09:11
Roosje
Roosje is offline
Dag liefjes,

Sinds ik vegetariër ben, moet ik elke dag Roosvicee Ferro drinken om geen bloedarmoede te krijgen. Ik vroeg me daar alleen iets over af: in Roosvicee Ferro zit Fe(3+), dat omgezet moet worden naar Fe(2+) om opgenomen te worden in je bloed (althans, als ik Wikipedia goed heb ontcijferd). Dat schijnt in een zure omgeving te gebeuren; daarom is sinaasappelsap drinken wél goed als je net Roosvicee Ferro hebt gehad, en melk niet. De fles zegt zelfs dat alle zuivel verkeerd is.
Maar - vroeg ik me dus af - hoe zit het dan met yoghurt? Die is toch zuur? Of wordt dat effect teniet gedaan in je maag?
Oud 18-01-2010, 15:20
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Geen idee, maar yoghurt is toch ook gewoon zuivel?
Oud 18-01-2010, 19:49
Miekje*
Miekje* is offline
Is dat Ferrospul op advies van een arts?
Oud 18-01-2010, 20:25
Roosje
Roosje is offline
@ Sneeuwzwart: Ja, dat wel, maar toen ik me er verder in ging verdiepen, was zuivel slecht voor je ijzeropname i.v.m. het benodigde zure milieu in je maag. En ik weet niet maar volgens mij is yoghurt juist zuur.
@ *Miekje*: Nee, hoezo? Of je moet de keuringsartsen bij de bloedbank meerekenen, die raadden het me aan omdat mijn Hb anders te laag was om bloed te mogen geven. Maar toen dronk ik het al.
Oud 18-01-2010, 20:47
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
@ *Miekje*: Nee, hoezo? Of je moet de keuringsartsen bij de bloedbank meerekenen, die raadden het me aan omdat mijn Hb anders te laag was om bloed te mogen geven. Maar toen dronk ik het al.
Als je het zo bekijkt, vind ik dat je geadviseerd bent door een arts. Ik vroeg me af hoe je dan wist dat je dan bloedarmoede zou krijgen. /wijsneus uithangt
Oud 19-01-2010, 12:56
Roosje
Roosje is offline
Aah, vandaar. Bloedarmoede (of minder erg gesteld - een te laag Hb) komt wel vaker voor bij vegetariërs, dus het is ook een kwestie van redeneren; ijzer uit groenten e.d. wordt immers minder makkelijk opgenomen dan ijzer uit vlees. Maar misschien moet ik het dan inderdaad geen bloedarmoede noemen.

Regels voor berichten