Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2010, 17:31
Maryam15
Maryam15 is offline
Hallo iedereen!

Ik wil graag psychologie gaan studeren, maar zoals jullie misschien al weten geldt daar een loting! Nou wil ik, door zoveel mogelijk werk/stage ervaring op te doen, een grotere kans kunnen maken. Nu is mijn vraag aan jullie: wat voor soort werk (stage) sluit goed aan bij psychologie? Het mag ook vrijwilligerwerk zijn. Of iets heel anders dan werken/stage lopen. Als mijn kansen maar worden vergroot!

Ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2010, 17:48
Maryam15
Maryam15 is offline
Joehoeee!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 18:50
Verwijderd
Jezus mens, je moet ook eens 17 minuten wachten op antwoord zeg, kweek eens wat geduld.

Maargoed, ik zal het principe van een loting uitleggen.
Het is een loterij, geen sollicitatie.
De enige manier om meer kans te maken, is een hoog eindgemiddelde halen.
Je eindgemiddelde is het gemiddelde van je centraal-examencijfers (alleen het beste keuzevak telt hierbij) en je schoolexamencijfers (toetsen die je vanaf de vierde maakt en die meetellen voor het examen).
Is het boven de 8, dan kom je in lotingsklasse A. Een cijfer tussen 7.5 en 8 brengt je in klasse B, een cijfer tussen 7 en 7.5 klasse C, een cijfer tussen 6.5 en 7 klasse D, een cijfer tussen 6.0 en 6.5 klasse E, met een gemiddelde onder de 6 maak je geen kans.

De kans om ingeloot te worden is 100% als je in klasse A zit. In elke volgende klasse is de kans theoretisch lager. Hoe veel lager dat is, hangt af van de verhouding tussen het aantal aanmeldingen en het aantal plaatsen. Maar in 2007, 2008 en 2009 was het zo dat er nét iets minder aanmeldingen dan plaatsen waren. Daardoor werd iedereen ingeloot. Ik kan natuurlijk niet beloven dat dit in jouw eindexamenjaar ook zal gebeuren.

De reden dat er een loting is, terwijl het aantal plaatsen groter is dan het aantal aanmeldingen, is het 'afschrikeffect'. Het was steeds meer zo, dat veel mensen die niet goed wisten wat ze wilden gaan studeren, dan maar een jaartje psychologie gingen doen. Daardoor was er een hoge uitval bij psychologie en dat zorgde voor financiële verliezen voor de universiteiten. Nu er een loting is, kiezen de mensen die niet goed weten wat ze willen niet meer voor psychologie. Daardoor zijn er veel minder aanmeldingen dan eerder en is het aantal aanmeldingen tot onder het aantal lotingsplekken gedaald.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 07:19
Verwijderd
--> Studiekeuze
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 08:18
Batave
Batave is offline
Citaat:
Jezus mens, je moet ook eens 17 minuten wachten op antwoord zeg, kweek eens wat geduld.

Maargoed, ik zal het principe van een loting uitleggen.
Het is een loterij, geen sollicitatie.
De enige manier om meer kans te maken, is een hoog eindgemiddelde halen.
Je eindgemiddelde is het gemiddelde van je centraal-examencijfers (alleen het beste keuzevak telt hierbij) en je schoolexamencijfers (toetsen die je vanaf de vierde maakt en die meetellen voor het examen).
Is het boven de 8, dan kom je in lotingsklasse A. Een cijfer tussen 7.5 en 8 brengt je in klasse B, een cijfer tussen 7 en 7.5 klasse C, een cijfer tussen 6.5 en 7 klasse D, een cijfer tussen 6.0 en 6.5 klasse E, met een gemiddelde onder de 6 maak je geen kans.

De kans om ingeloot te worden is 100% als je in klasse A zit. In elke volgende klasse is de kans theoretisch lager. Hoe veel lager dat is, hangt af van de verhouding tussen het aantal aanmeldingen en het aantal plaatsen. Maar in 2007, 2008 en 2009 was het zo dat er nét iets minder aanmeldingen dan plaatsen waren. Daardoor werd iedereen ingeloot. Ik kan natuurlijk niet beloven dat dit in jouw eindexamenjaar ook zal gebeuren.

De reden dat er een loting is, terwijl het aantal plaatsen groter is dan het aantal aanmeldingen, is het 'afschrikeffect'. Het was steeds meer zo, dat veel mensen die niet goed wisten wat ze wilden gaan studeren, dan maar een jaartje psychologie gingen doen. Daardoor was er een hoge uitval bij psychologie en dat zorgde voor financiële verliezen voor de universiteiten. Nu er een loting is, kiezen de mensen die niet goed weten wat ze willen niet meer voor psychologie. Daardoor zijn er veel minder aanmeldingen dan eerder en is het aantal aanmeldingen tot onder het aantal lotingsplekken gedaald.
Maar natuurlijk is een stage altijd heel goed om alvast wat ervaring op te doen
Oud 22-01-2010, 09:23
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Dan gewoon vragen bij een praktijk of je kan/mag helpen met iets. Wellicht dat je een NLP cursus wil volgen, daar zit ook veel psychologie achter, als ze het een beetje goed doen iig.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 09:26
surimeid
surimeid is offline
Citaat:
Maar natuurlijk is een stage altijd heel goed om alvast wat ervaring op te doen
dat zeker..
heeft mij ook geholpen met mijn opleiding..
Oud 22-01-2010, 20:37
Maryam15
Maryam15 is offline
Bedankt iedereen! Ook Sarah, die eigenlijk geen antwoord op mijn vraag heeft gegeven.

Naamingebruik: wat voor een soort praktijk zou je me aanraden? En hoe ga ik op zoek naar zulke praktijken?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 21:17
Hawahaai
Hawahaai is offline
Maar Sarah heeft wel geprobeerd om je de essentie van een loting duidelijk te maken, zodat je niet "onnodig" je tijd verdoet met een passende bijbaan/stage zoeken en er dan op het laatst achter komt dat je die tijd beter had kunnen besteden aan je vakken zodat je hogere cijfers haalde en dus een lotingcategorie hoger uit zou komen.

Psychologie kom je op heel veel plekken tegen, wat vind je interessant? De eerstelijnspsycholoog is maar een van de functies die te maken heeft met psychologie.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2010, 18:23
Maryam15
Maryam15 is offline
Citaat:
Maar Sarah heeft wel geprobeerd om je de essentie van een loting duidelijk te maken, zodat je niet "onnodig" je tijd verdoet met een passende bijbaan/stage zoeken en er dan op het laatst achter komt dat je die tijd beter had kunnen besteden aan je vakken zodat je hogere cijfers haalde en dus een lotingcategorie hoger uit zou komen.

Psychologie kom je op heel veel plekken tegen, wat vind je interessant? De eerstelijnspsycholoog is maar een van de functies die te maken heeft met psychologie.
Ik zou nooit mijn school verwaarlozen in m'n zoektocht naar stage of bijbaantjes. Zo dom ben ik niet. En de essentie had ik al begrepen.

Het maakt mij niet zo veel uit eigenlijk.. als het maar met psychologie te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2010, 05:53
Hawahaai
Hawahaai is offline
Hier en hier vind je een opsomming van het (mogelijke) werkveld van een psycholoog. Je kunt bijv. een instelling voor gehandicapten bij jou in de omgeving aanschrijven, of een wervings- en selectiebureau.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 20:00
Maryam15
Maryam15 is offline
Gracias!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten