Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik deed Jenaplanonderwijs. Dat lijkt erg op montessorionderwijs. Je had een weektaak, en je bepaalde zelf in welke volgorde je de opdrachten deed. Ook hier zaten 3 jaarlagen bij elkaar, waarbij het inderdaad de bedoeling was dat de wat slimmere kinderen de anderen op sleeptouw nemen. We zaten ook speciaal zo ingedeeld in tafelgroepjes, met twee uit de zesde, twee uit de zevende en twee uit de achtste groep. Meestal was op dinsdag de weektaak wel af, dus dan kon je de rest van de week je vervelen of vooruit werken. Het gevolg was dat ik in groep zes alle taal- en rekenboeken al uit had, waardoor ik niets meer kon doen. Ik heb het laatste jaar van de basisschool vooral Trivial Pursuit gespeeld op de gang.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
In groep 3 moest ik in groep 4 meedoen met lezen, en toen vond ik het nog makkelijk. Vanaf groep 6 kreeg ik aparte boekjes voor rekenen, terwijl ik daar helemaal niet uitzonderlijk goed in was ofzo. Ik heb nooit in die boekjes gewerkt, ik keek er even naar en pakte dan het nakijkboekje. Oja het was een katholieke school ook. In groep 5 moesten we bidden 's ochtends, maar ik deed nooit mee want dat vond ik stom.
Verder was er niet overdreven veel mis met die school. |
![]() |
|
Ik zat op een christelijke basisschool.
In groep drie bleek dat ik een uitzonderlijk goede lezer was en ik kon goed meekomen met alles, alleen bij rekenen was ik iets ondergemiddeld. Groep drie was mijn lievelingsjaar, want toen hadden we en hele lieve juf die een echte duizendpoot was en iedereen afzonderlijk kon helpen. Vanaf groep vier werkten we met een dagprogramma dat op het bord hing. Dat waren bordjes met verschillende vakken die onder elkaar werden gehangen, en 's ochtends was dat meestal bijbelverhaal-rekenen-pauze-taal-lezen-naar huis. 's Middags waren er vooral vakken aan de beurt zoals aardrijkskunde, geschiedenis, tekenen, muziek of handwerk. Vanaf groep zes kreeg je handwerken in het handenarbeid-lokaal, waar het naar klei en hout rook. De ene week zat je bij de juf, waarbij je van vilt figuurtjes maakte of je leerde naaien of borduren. De andere week zat je bij de meester, bij wie je een piratenboot timmerde of van blik figuren soldeerde of figuurzaagde, of je maakte beeldjes van speksteen. Onze klas werd vanaf groep 6 ingedeeld in groepen, groep A, B en C. Groep A liep het meest voorop en waren het slimst, groep B was gemiddeld en groep C waren de wat dommere kinderen. Gymmen deden we in de sporthal bij ons op dorp, waar je naartoe moest lopen vanaf school. De kinderen van de openbare basisschool waren altijd jaloers op ons omdat zij in een schoolzaaltje moesten gymmen. Voor een vakantie was het altijd feest, want dan gingen we apenkooien. Elk jaar hadden we een projectweek, waar iedere klas een apart thema voor kreeg. In groep vijf was dat 'onderwijs ten tijde van Ot en Sien'. Iedereen moest toen in ouderwetse kleren naar school komen en er werden donkerbruine vellen papier op de tafels geplakt, zodat de klas wat ouder leek. De juf deed natuurlijk ook mee en we kregen ouderwets les waarbij ze dreigend met een houten liniaal zwaaide, en met overdreven krulletters op het bord schreef. In groep zeven hadden we het onderwerp 'VOC', waarbij we van grote piepschuimen platen een heus VOC-schip hadden gebouwd, inclusief masten en zeilen. Het ding stond midden in het lokaal en aan alle kanten was nog twee meter over om te kunnen lopen, zo groot was hij. De tafels en het bureau van de meester hadden we wegens ruimtegebrel maar op het podium van de centale hal neergezet ![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb op een montessorischool gezeten. Goede ervaringen heb ik er niet mee; er was vooral veel gelegenheid om niks te doen en dat deed ik als kind dan ook volop (vooral in groep 7/8). We hadden van die aftekenboekjes en daar stond alles in wat je in een jaar af moest hebben; toen ik in groep 8 zat was ik nog halverwege het boekje van groep 7 herinner ik me. Daar werd weinig achteraan gezeten, zolang je maar de indruk wekte dat je bezig was. We werkten met opdrachtkaarten en daar had je verschillende van. De c-kaarten, als ik het me goed herinner, waren altijd de leuke opdrachten waarbij je bijvoorbeeld een hoorspel of dansje moest verzinnen. Uiteindelijk was ik met wat klasgenootjes bijna alleen maar daar mee bezig. Verder kreeg je geen cijfers, alleen een krulletje of een kruisje maar daar werd ook niet echt wat mee gedaan. Achteraf vind ik het een flutschool die zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt en ik zou, als ik kinderen had, die zeker niet naar een montessorischool sturen. Misschien werkt het als je als kind heel gemotiveerd bent, maar ik was dat niet en voor mij werkte het averechts.
|
![]() |
|
Ik zat op een Rooms-Katholieke basisschool. Gelukkig maar want dat is wel de beste school in het dorp hier. Het is gewoon normaal onderwijs. Het kwam er eigenlijk op neer dat we bijna alleen maar rekenen en taal deden en bijna geen geschiedenis/biologie oid, maar dat vond ik op zich ook niet zo erg, want aan rekenen had ik nog iets en aan die andere vakken niet echt. Wat leer je nou van een opdrachtenboekje waar je de plantnaam onder de plaatjes moet zetten. Alleen ik moest wel gruwelijk veel wachten altijd want ik was altijd snel klaar en moest dan maar extra dingen gaan doen die ook te makkelijk waren.
De laatste twee jaar zat ik helemaal uit mijn neus te vreten eigenlijk. Er was zelfs een moment dat ik elke week de boeken wel een keer moest sorteren. Ik vind het een beetje jammer dat er veel aandacht werd besteed aan mensen die niet zo goed mee konden komen en weinig aan mensen die al veel verder waren. Pluspunt is wel dat ik in die tijd heel veel boeken heb gelezen, want ik mocht vaak gewoon vrij een boek gaan lezen als ik klaar was en ik had nooit huiswerk, want dat was al af in de les. Elke vrijdagmiddag gingen we knutselen en daar keek ik altijd naar uit, wij hadden gelukkig geen meisjes en jongens gescheiden knutselen. En ik vond groep 7 ook superleuk want dat was de muziekmeester en dan gingen we extra vaak zingen en hij ging ook vaak gewoon een uur voorlezen op een dag! Gym was altijd in de sporthal die vlak naast de school stond. En daar deden we dan vaak slagbal of peanutbal en handbal (vooral in groep 7 en 8 rond de schoolhandbaltijd). En we zaten op school gewoon in rijen en soms aan elkaar. De achterblijvers met lezen zaten met lezen vaak wel in een groepje dat extra aandacht kreeg. Ik vind het jammer dat ik niet op een vrije school heb gezeten oid, maar dat is hier in de buurt ook gewoon niet.
|
Verwijderd
|
Ik vond het ook niks, al was het bij ons afhankelijk van wie er mocht kiezen of je snel gekozen werd, dus het was niet zo dat sommige mensen altijd als allerlaatste gekozen werden. Maar dan nog vond ik het altijd vervelend
![]() Oh wat ik ook heel erg vervelend vond, was dat wij op een gegeven moment niet meer vrij mochten werken als we klaar waren met de opdrachten van die dag. Dan had ik de rekensommen allemaal heel snel klaar, moest je vervolgens gewoon verder gaan werken uit het allerleiboek, tot de tijd om was. God wat heb ik een grafhekel aan het allerleiboek, nog steeds ![]() Of nou ja, ik wilde nog steeds als eerste klaar zijn met m'n sommen (altijd wedstrijdje met een ander snel meisje dus ![]() ![]() Edit: Oh we hadden wel een aantal meesters en juffen die goed verhalen konden vertellen, bijbelverhalen en geschiedenis, en ook gewoon voorlezen, dat was wel altijd érg leuk ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() wij hadden gewoon vaste pauzetijden en zaten gewoon bij de kinderen waar we het best mee overweg konden. En muziekles kan ik me niet echt herinneren. Ja wel liedjes zingen enzo. |
![]() |
|
Ik zat op een r.k.-basisschool. Nou, ik vond het prima, goede opleiding gehad (denk ik tenminste
![]()
|
Verwijderd
|
Ik vond het christelijke ook altijd prima en zou het ook geen probleem vinden om mijn kinderen op een christelijke school te doen, ookal ben ik een atheist. Ik ken geen mensen die op openbare scholen hebben gezeten die evenveel weten van de bijbel als mensen die naar christelijke scholen zijn gegaan, en ik vind het toch belangrijke achtergrondinformatie voor het grootste deel van onze geschiedenis. Maar gezien het feit dat ik meer neig naar vrije school/montessorischool (als dat aanwezig is - de reden dat mijn ouders mij er nooit naartoe hebben gedaan, is het feit dat de dichtstbijzijnde montessorischool op 15 km afstand was. Dan gunden ze me liever meer speeltijd), zal dat wel niet.
|
![]() |
|
Ik zat tot groep 5 in Woerden op een christelijke school, we hadden wel elke maandag daar weekopening geloof ik en zongen af en toe liedjes over de bijbel, maar het was verder niet heel erg christelijk. Heel veel weet ik niet meer van deze school eigenlijk.
Daarna verhuisden we naar Alphen. Hier zat ik op een gereformeerde school, die hoorde min of meer bij de kerk ook waar we toen heen gingen. Ik was toen heel erg een adhdkindje altijd druk en vanalles vergeten enzo. In groep 7 kreeg ik een juf (die was toen LIO) die met allerlei briefjes op m'n tafel wat meer structuur probeerde te brengen. Op eentje stonden de regels en op een ander stond precies welke vakken we die dag zouden doen en daarachter moest ik en de juf allebei invullen hoe goed ik m'n best had gedaan. En als ik op een dag 8 krullen had mocht ik een sticker voor in m'n agenda ![]() ![]() Ik ben eigenlijk wel blij dat ik op een christelijke school heb gezeten, omdat ik het wel belangrijk vind om op z'n minst wat basiskennis over het christendom te hebben. Maar de school in Alphen vond ik weer wat té christelijk, achteraf iig. ![]()
||
Citaat:
![]() Edit: maar dat terzijde, ik heb een vrij uitgebreide kennis over het christendom. Ik vind heus niet dat iedereen dat hoort te weten, maar ik ben wel blij dat ik dat weet.
|
Ik zat op een katholieke basisschool. Het was op zich wel een fijne school, de sfeer was er erg goed. Er was een hele gezellige aula waar veel in werd gedaan. Alle lokalen waren om de aula heen gebouwd (wel met een gang er tussen, dus geen geluidsoverlast), waardoor je allemaal wel verbonden was.
De opbouw van de dag was wel zoals zo'n beetje elke gewone basisschool dat doet. Beginnen met het doornemen van de vorige dag/dagen (in de hogere klassen wat minder kring en wat meer gezamenlijk nieuws doornemen enzo), dan klassikale uitleg en vervolgens je werk moeten maken. Het Christelijke karakter van de school was wel goed merkbaar. Wij moesten 2 keer per dag bidden en t/m groep 4 kwam de pastoor maandelijks langs. Verder hadden we catechese lessen. Men stond wel open voor als je niet Christelijk was. Je hoefde dan niet te bidden als je maar respect toonde voor wie het wel deed. Wat ik wel jammer vind is dat er geen aandacht is besteed aan andere geloven. Ondanks dat ik het qua sfeer een fijne school vond, was de opbouw voor mij waardeloos. Ik liep voor op de rest van mijn klasgenoten, maar was sociaal-emotioneel niet klaar om een klas over te slaan. Het gevolg was echter dat ik totaal niet uitgedaagd werd in de klas waar ik zat, men stond namelijk niet open voor het aanpassen van mijn lesmateriaal (op 1 leraar na). Ik herken veel van wat Morgan en Tink* beschrijven: alleen maar aandacht voor de zwakkere kinderen en voor je gevoel bestraft worden met extra werk, omdat je je taak te snel af hebt. Verder kreeg ik veel op mijn kop, omdat ik ging zitten kletsen en klieren, enkel uit verveling. Ik geloof zelf best in dit onderwijssysteem, maar voor mij zou een Montessori school veel beter zijn geweest.
|
Ik heb op een katholieke basisschool gezeten. Voornamelijk ook omdat het de enige school was in ons dorp
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu schijnt dat ze op katholieke scholen vrijwel niks met het geloof doen, maar dat zou ik niet weten. Op de protestantse die ik ken, heb je elke dag bijbelverhaal enzo. |
![]() |
|
Ik heb eerst op een school gezeten voor asielzoekers, waardeloze opbouw, dagplanning en lesmateriaal. Pas in groep 6 zat ik op een 'normale' school. Het was een openbare basisschool en het was bijna een privé school. Het hoogtepunt voor de school was ergens in de jaren zestig toen ze meer dan 60 leerlingen hadden. Toen ik er op zat waren er altijd minder dan 50 leerlingen. En dat was erg fijn. Zo had de leraar veel tijd om elk kind genoeg aandacht te geven.
De lessen waren standaard maar wel erg uitgebreid. We hadden alle vakken; biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, engels en natuurlijk de 'gewone' vakken (taal, rekenen, spelling e.d.). De lesmethodes waren soms saai en er was weinig tijd om vooruit te werken. Maar dat was niet zo erg omdat de dag erg goed gevuld werd met op de juiste momenten een onderbreking in de vorm van zingen, knutselen of zelfs een half uurtje spelletjes spelen. Ik heb er een goede tijd gehad.
||
Citaat:
Zelf heb ik op een openbare basisschool gezeten. Best goed te doen.
|
Verwijderd
|
Ja wij hadden Engels min of meer klassikaal in groepjes. En lezen in groep drie was ook klassikaal. En gym natuurlijk. En toen ik in groep 6-8 Maarten had als leraar vroegen we af en toe als klas of hij iets over geschiedenis wou vertellen, want dat kon hij heel goed.
Maar de meeste 'les' kreeg je gewoon in 1-op-1 uitleg aan de hand van dingen die je niet begreep. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb ook (grotendeels) op een rooms katholieke basisschool gezeten. Volgens mij deden ze dat voor de subsidie want ik heb nog nooit moeten bidden of uit de bijbel moeten lezen. Ieder jaar vraag ik me ook alweer af wat hemelvaartsdag betekent, maar goed. Ik heb een keer een project op de vrije school gedaan en die kinderen zijn allemaal nog zo lief en braaf als ze naar de middelbare school gaan. Het viel ook echt op dat ze bepaalde makkelijke feitjes niet wisten maar wel alles konden vertellen over mythologie. Ik ben dan toch wel blij dat mijn ouders voor 'regulier' onderwijs hebben gekozen. De sociale dynamiek zal ongetwijfeld iets harder zijn maar ook dat is juist een goede les.
|
![]() |
|
![]() |
ik heb op een 'zwarte' openbare basisschool gezeten. echt zeer aan te raden, want alle hoodgangsters waren mijn matties, dus ik hoefde nooit bang te zijn als ik door een donker steegje liep
![]() ik heb persoonlijk geen ervaring met vrije scholen of montessori-onderwijs, maar ik zou mijn kinderen eerder naar een 'gewone' school sturen. denk ik. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zat tot halverwege groep vijf op een school 'met de bijbel', omdat er geen openbare in de buurt zat. We moesten elke dag bidden, dus het Onze Vader zit er wel ingestampt, en hadden ook een godsdienstboekje, waarin ik niet naliet zo vaak mogelijk bij de opdrachten te vermelden dat ik niet geloofde. Ook schreef ik altijd je zus ipv jezus, want dat vond ik heel grappig.
Toen verhuisden we en ging ik naar een openbare basisschool. Daar heb ik weinig bijzonders over te melden. In groep 7 mocht ik de lessen van groep 8 volgen (7 en 8 zaten in hetzelfde lokaal), en in groep 8 kreeg ik extra opdrachten, die ik met plezier maakte ;nerd: Dat was wel goed dus, maar qua sfeer en sociale omgang was het niet echt denderend. Ik weet nog niet waar ik mijn toekomstige kinderen op school doe, daar verdiep ik me tzt wel in. Iig niet naar een school op religieuze grondslag, want dat staat me toch wat tegen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Verkloot mn Quote #6 flyaway | 500 | 16-03-2006 19:57 | |
Algemene schoolzaken |
Op wat voor basisschool heb jij gezeten?? koelieboelie | 121 | 30-09-2005 22:50 | |
Algemene schoolzaken |
[Enquête]Basisschool en voortgezet onderwijs Balance | 57 | 08-01-2004 14:28 |