Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2010, 21:28
Dijon
Het management van een staalfabriek wil weten of er verschil is in prestatie tussen de dagploegen en de nachtploegen. Voor de “output” van 10 aselect gekozen werkers uit de dagploeg meet men een gemiddelde van 74.3 per uur met een standaarddeviatie van 16. Voor de “output”van 10 aselect gekozen werkers uit de nachtploeg meet men een gemiddelde van 69.7 per uur met een standaarddeviatie van 18.

kan iemand mij helpen met deze vraag? ik mag er excel of spss bij gebruiken. moet ik 10 random numbers uit de normale verdeling reageren voor de dag- en nachtploeg met de gegeven standaarddeviatie en gemiddelde? en op basis daarvan anova toepassen? dat dacht ik dus maar als ik 10 random nummers genereer voor dag en nachtploeg kom ik niet precies uit op het gegeven gemiddelde (komt natuurlijk omdat het random is). Wie kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2010, 21:44
Dijon
Niemand?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2010, 22:23
Gast877564
Verwacht niet dat er binnen een half uur gereageerd wordt, dit forum wordt niet zo heel druk bezocht.

Wat je wilt doen is kijken of er een verschil in de gemiddelde output van de twee ploegen op basis van de twee steekproeven, waarvan het gemiddelde en de variantie bekend zijn. Een t-test hiervoor wordt als volgt gegeven:

,

waarbij .

Hierbij geldt dat m=n=10 (steekproefgrootte), X en Y de steekproefgemiddeldes aangeven en dat S-waarden de steekproefvarianties zijn. Deze statistiek volgt een t-verdeling met m+n-2 vrijheidsgraden. Dit zou je met Excel moeten kunnen berekenen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten