Advertentie | |
|
![]() |
|
Op http://world.casio.com/calc/download...l/9850gbp.html staat de handleiding, daar zal het vast wel ergens instaan. En let in het vervolg ook op je tag (en een iets minder schreeuwerige titel). Alvast bedankt
![]()
|
![]() |
Ik weet nu hoe ik de getallen meot invoeren en de uitkomsten moet krijgen, alleen kloppen de uitkomsten niet met het echte antwoord.
Als je de getallen neemt die ik hierboven al noemde, moet de standaardafwijking 0,66 zijn en de gem. x 5.37 De standaardafwijking volgens mijn gr is 0,61 en de gem. x 5,43 Ik denk dus haast dat ik iets fout heb in de instellingen, maar ik zou niet weten wat aangezien ik er nooit aan heb gezeten? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het enige verschil is dat die 0.67 de (geschatte) populatie-standaardafwijking (sgima) is van je resultaten en het andere getal is de standaardafwijking van je steekproefresultaten (s). Je gemiddeldes zouden normaal niet mogen afwijken, vermits mu = m, of in verwachtingswaardes dan toch. Om even de formules te herhalen: In woorden:
Ik heb het hier met mijn rekenmachine nagerekend (TI-89): het gemiddelde kom ik uit op 5.37, standaadafwijking op je populatie op sigma = 0.67 en standaardafwijking op de steekproefresultaten op s = 0.61. Voor een iets betere uitleg verwijs ik je naar je handboek. Op een TI-rekenmachine, kan je de functie trouwens oproepen met: stdDev(listX) voor (de schatting van) de populatiestandaardwijking sigma stdDevPop(listX) voor de steekproefstandaardafwijking s Waarom ze hier die begrippen 'omdraaien', zo lijkt het, is dat stdDevPop de resultaten in listX dan als een populatie beschouwt (er zijn geen andere meetresultaten mogelijk), dus mag je delen door N en is het gemiddelde m = mu. De gewone stdDev beschouwt listX als een steekproef uit een grotere populatie, waardoor je moet delen door N - 1 als je gebruik wilt maken van het steekproefgemiddelde m (in plaats van mu, want die heb je niet).
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Wiskunde: standaarddeviatie steekproef duracelkonijntje | 11 | 16-03-2003 15:36 |