Ik heb een bachelor antropologie gedaan in Leiden, ben inmiddels al twee jaar klaar dus misschien is mijn informatie een beetje gedateerd maar de algemene dingen blijven meestal wel hetzelfde.
Mijn boeken waren zo ongeveer allemaal in het Engels, ik heb welgeteld één boek in het Nederlands gehad en dat was een boek over wetenschapsfilosofie, geen antropologie. In het eerste jaar hadden we nauwelijks colleges in het Engels, alleen een paar gastcolleges, maar gaandeweg werd het steeds meer. Als jij nu makkelijk Engelse boeken leest zul je daar geen problemen mee hebben, je went er snel genoeg aan.
Het klopt wel een beetje dat verschillende universiteiten zich op verschillende regio's richten (in Leiden is dat Indonesië en Sub-Sahara Afrika), maar dat gaat meestal alleen over keuzevakken en veldwerk (wat je pas in je master doet). De algemene vakken zullen niet zo specifiek zijn. En als je een andere regio interessanter vind is het altijd mogelijk om je keuzevakken aan een andere faculteit of zelfs andere universiteit te volgen (kan alleen lastig zijn met conflicterende roosters).
Studies antropologie zijn over het algemeen niet heel groot, maar ook niet heel klein. In Leiden was het gemiddelde aantal eerstejaars toen ik studeerde ongeveer 80. Maar het verschilt heel erg per vak hoeveel studenten er zitten, aangezien er altijd mensen zijn stoppen en of er bijkomen, keuzevakken doen, extra vakken doen, minors doen etc etc.
Wij hadden nooit erg veel contacturen, meestal ergens tussen de 8 en 16 uur per week. Ik was ook niet veel tijd kwijt met studeren. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar over het algemeen is antropologie niet heel belastend qua tijd. Wij hadden voornamelijk colleges, in het eerste jaar ook wel wat werkgroepen maar niet veel. Je bent de meeste tijd kwijt met boeken en artikels lezen.
Verplichte aanwezigheid is er over het algemeen niet op de universiteit bij hoorcolleges, wel bij werkgroepen. Maar dat verschilt nogal eens per universiteit, faculteit, studie en docent. Afstudeeronderzoek doe je pas in je master, dus daar zou ik me nu zeker nog geen zorgen over maken. Dat heeft niet zoveel te maken met je studiekeuzen voor de bachelor.
Ik heb voor Leiden gekozen omdat het dicht bij huis was en ze visuele antropologie aanboden als keuzevak, wat ik erg interessant vond. Uiteindelijk heb ik dat vak niet eens gedaan. UU wilde ik niet omdat ze daar alleen antropologie deden, en niet de combinatie met ontwikkelingssociologie hadden.
Wat je kunt en wil doen ligt voornamelijk aan jou. Over het algemeen zijn er geen banen als 'antropoloog' (alhoewel er altijd uitzonderingen zijn). In principe kun je werk vinden in allerlei richtingen, denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingswerk, onderzoek, overheid, journalistiek. Met een beetje creatief denken kun je overal wel werk verzinnen voor een antropoloog. Alleen is de rest van de wereld daar nog niet van overtuigd, als je graag baangarantie wilt en veel geld wilt verdienen is dit zeker niet de studie voor jou.
Ik ben nu bezig met een master in humanitarian action. Tijdens mijn studie kwam ik er achter dat hoewel ik antropologie erg interessant vind ik me er niet de rest van mijn carriere mee bezig wil houden. De ontwikkelingssociologie kant vond ik sowieso al leuker, en toen ik deze master tegenkwam trok het me meteen. En het is de goede keuze geweest.
Over de vakken kan ik je wel uitgebreid gaan vertellen, maar dat is nu toch allemaal weer veranderd. Als je wilt weten wat voor vakken worden aangeboden kun je dat op de site van elke universiteit vinden, met een beschrijving van het vak.
Statistiek is altijd een onderdeel. Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar ik ken veel mensen die daardoor erg achterbleven. Het kan moeilijk zijn, maar als je er genoeg tijd in steekt is het zeker te doen.
Ik heb stage gelopen bij Cordaid, een ontwikkelingsorganisatie. Overigens is stage lopen meestal geen onderdeel van het programma, je kunt het vaak wel in plaats van een keuze- of bijvak doen.
Afstudeer onderzoek doe je in je master en heb ik dus niet gedaan.
Nou ik geloof dat ik nu wel weer genoeg verteld heb, als je nog vragen hebt kun je ze natuurlijk stellen.