Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2010, 13:32
justcindy23
justcindy23 is offline
Hee allemaal,

Ik heb bij economie (bij de lesbrief Modellen van LWEO) regelmatig
vragen gehad zoals:
- Bereken de werkloosheid
- Verdeel deze in structureel/conjunctureel
- Hoeveel moeten de overheidsbestedingen stijgen om de conjuncturele werkloosheid op te lossen?

iemand die hier een handig stappenplannetje voor kan opstellen voor mij?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2010, 13:44
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Gebruik de methodiek uit je boek.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 20:45
justcindy23
justcindy23 is offline
die begrijp ik dus niet goed, vandaar mijn vraag...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 21:01
Verwijderd
Ik zal het even nazoeken en in begrijpelijke taal neerzetten. Mits ik wat meer tijd heb.
En naamingebruik ze zou dit namelijk niet posten als ze het niet begreep uit het boek.

Laatst gewijzigd op 02-02-2010 om 21:28.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 11:48
economiefan
economiefan is offline
Daar zijn wij nu ook mee bezig in 5 VWO
Snap niet wat je er niet aan begrijpt....
Gewoon alles in de formules zetten en kijken wat eruit komt
Oud 10-02-2010, 12:15
doc eco
doc eco is offline
Bij het berekenen van het aantal werkelozen moet je erop letten dat er twee soorten werkeloosheid zijn, namelijk:
De "gewone werkeloosheid" en de "verborgen werkeloosheid"

Echte formules zijn hier niet voor meestal zijn deze vragen op te lossen door aftrekken optellen.

Vervolgens het verdelen in structureel en conjunctureel.
Dit zijn begrippen die geleerd moeten worden. Conjunctureel betekend dat in dat geval de werkeloosheid in verband staat met de groei of de krimp van de economie, de beroemde golfbeweging.
Structureel betekend dat deze werkgelegenheid niet meer terug komt. Bijvoorbeeld een fabriek wordt gesloten, werknemers van deze fabriek worden dan structureel werkeloos.

De overheid kan door extra geld in de economie te steken een groei kunnen realiseren. Dit is echter niet altijd 100 erin 100 eruit. Hier moet je dus echt de richtlijnen van de lesbrief bij volgen.

Ik hoop dat je hier iets meer aan hebt,

Groetjes docent in opleiding.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 14:05
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Bij het berekenen van het aantal werkelozen moet je erop letten dat er twee soorten werkeloosheid zijn, namelijk:
De "gewone werkeloosheid" en de "verborgen werkeloosheid"

Echte formules zijn hier niet voor meestal zijn deze vragen op te lossen door aftrekken optellen.

Vervolgens het verdelen in structureel en conjunctureel.
Dit zijn begrippen die geleerd moeten worden. Conjunctureel betekend dat in dat geval de werkeloosheid in verband staat met de groei of de krimp van de economie, de beroemde golfbeweging.
Structureel betekend dat deze werkgelegenheid niet meer terug komt. Bijvoorbeeld een fabriek wordt gesloten, werknemers van deze fabriek worden dan structureel werkeloos.

De overheid kan door extra geld in de economie te steken een groei kunnen realiseren. Dit is echter niet altijd 100 erin 100 eruit. Hier moet je dus echt de richtlijnen van de lesbrief bij volgen.

Ik hoop dat je hier iets meer aan hebt,

Groetjes docent in opleiding.
Frictiewerkeloos ja.

Hoe staat het in je lesboek? We hebben wel een handvat nodig van jou lesmethodiek denk ik zo ^_^
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 14:50
doc eco
doc eco is offline
Wanneer je het hebt over de tijd dat het duurt om een nieuwe baan te vinden spreek je van frictiewerkeloosheid. Dit kan ook gebeuren wanneer je net van school af komt.

Wanneer je spreek over structurele werkeloosheid dan gaat het over arbeidsplaatsen die niet meer terug zullen komen. misschien was het voorbeeld van de fabriek niet erg duidelijk maar je kunt niet zomaar zeggen dat alle werknemers van deze fabriek binnen een relatief korte periode een nieuwe baan zullen vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 20:22
economiefan
economiefan is offline
doc eco:
Bij de lesbrief modellen krijg je juist allerlei funcies en formules waarbij je het evenwichtsinkomen kan berekenen en zo steeds verder kan doorgaan totdat je weet wat de structuur en conjunctuur werkloosheid is.
En bij structurele werkloosheid kunnen arbeidsplaatsen wel terug komen.
Door bijvoorbeeld de infrastructuur te verbeteren (waarmee je overigens ook de conjunctuur werkloosheid oplost) of bijvoorbeeld de winstbelasting te verlagen. Hierdoor wordt Nederland aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven waardoor die zich hier willen vestigen. Dat betekent een toename/terugkomst van arbeidsplaatsen.
Reageren

Regels voor berichten