Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2010, 14:48
Superanoniem
Superanoniem is offline
hey!
Ik zag op school een volder over een pleister ipv de pil. Je moet hem dan op je arm plakken en 3 weken laten zitten. Dan doet ie het zelfde als de pil. Maar ik heb zo iets van: Als je wilt dat dat werkt moet je het ergens anders plakken. Dus nu vroeg ik mij af of er iemand is die er ervaring mee heeft en me even wil uitleggen hoe dat nou precies werkt... Want ik moet van me moeder ook zo iets...
tnx!
xxx
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 15:50
Verwijderd
Die pleister bevat dezelfde hormonen als de pil, en je huid neemt die hormonen op en geeft ze af aan je bloed. Vanaf daar werkt het hetzelfde als de pil. Simpel gezegd: de hormonen komen bij je eierstokken waar ze voorkomen dat er een eitje rijpt en vrijkomt, en bij je baarmoeder waar ze voorkomen dat je baarmoederslijmvlies opbouwt waar een bevrucht eitje in zou kunnen nestelen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 16:21
Verwijderd
Citaat:
hey!
Ik zag op school een volder over een pleister ipv de pil. Je moet hem dan op je arm plakken en 3 weken laten zitten. Dan doet ie het zelfde als de pil. Maar ik heb zo iets van: Als je wilt dat dat werkt moet je het ergens anders plakken. Dus nu vroeg ik mij af of er iemand is die er ervaring mee heeft en me even wil uitleggen hoe dat nou precies werkt... Want ik moet van me moeder ook zo iets...
tnx!
xxx
Die pleisterpil heet Evra, dit is de website: http://www.janssen-cilag.nl/product/...?itemname=evra

Ik heb 'm zelf een jaar gebruikt en ik vind het heel erg handig. Je hoeft hem niet per se op je arm te plakken, je mag 'm ook achter op je schouder plakken, of op je onderbuik, of boven op je bil. Je kan hem dus niet bijvoorbeeld onder op je voet plakken en ook op je borsten mag niet. Zelf plakte ik 'm eigenlijk altijd om m'n bil, want dan zit hij onder je broek en zie je hem dus nooit, ook niet als je bv. een bikini draagt.

Je plakt iedere week een nieuwe pleister op, dat drie weken lang, 1 pleister blijft dus 1 week zitten. Vervolgens hou je een stopweek, net zoals met de gewone pil. Je kan ook doorplakken, als je dat wil (net zoals je met de gewone pil kan doorslikken).

In het begin was ik bang dat die pleister heel makkelijk zou loslaten, maar dat is echt helemaal niet zo, hij blijft perfect zitten, ook met bv. douchen en zwemmen. Ik heb 2 keer een pleister moeten vervangen omdat hij los was gaan zitten, maar ik heb er dus zo'n 40 gebruikt, dan is 2 niet veel

Voordeel is ook dat de pleister ook veilig is als je bv. hebt overgegeven of diarree hebt, de pil is dan niet meer veilig. Verder krijg je dus 3 weken lang continu hormonen ipv 3 weken lang iedere dag een piekje, 't schijnt dat je dat ook kan merken op je humeur etc (daarom ben ik overgestapt op die pleister, ik had het idee dat de pil veel invloed op mijn stemming had, pleister was lichter dan mijn pil en dus ook continu).

Mja, ik kan het dus zeker aanraden Het is wel even gek om op zo'n pleister te vertrouwen, maar als je hem gewoon goed gebruikt en op tijd vervangt, is er niets aan de hand Als je graag aan de pleister wil kun je een afspraak maken bij je huisarts, die zal je ook nog het een en ander uit kunnen leggen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 16:57
Verwijderd
(Ik lees net op internet dat sommige vrouwen minder positief zijn, maar een van die vrouwen die zo negatief is, plakte de pleister altijd op haar enkel en dat moet je dus niet doen, staat duidelijk in de bijsluiter. Verder kan 't altijd zo zijn dat het voor jou niet optimaal werkt, dat je bv. nog veel last van je menstruatie hebt. Maar als de pleister je makkelijk lijkt; gewoon proberen. Als je na een paar maanden niet tevreden bent, kan je altijd overstappen op iets anders.)
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 12:06
Superanoniem
Superanoniem is offline
Dan juh! Klink best goed eigenlijk. Maar het is inderdaad best raar om op een pleister te vertrouwen . Maar de pil kun je als je ziek bent ook niet 100% vertrouwen. Dus het zal wel meevallen
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 12:58
Volk
Volk is offline
Je kunt sowieso geen enkele anticonceptie 100% vertrouwen, of je nou ziek bent of niet.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 13:53
MiBe
MiBe is offline
Weer wat geleerd, wist überhaupt niet van het bestaan van een pleisterpil.
Oud 01-04-2010, 16:17
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
Weer wat geleerd, wist überhaupt niet van het bestaan van een pleisterpil.
Er bestaat ook geen pleister pil.... Het is een anticonceptie pleister
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 16:44
Verwijderd
Dokter zei wel dat er nog meer hormonen in zitten dan in de pil.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 16:55
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Met min of meer dezelfde werking als de pil, vandaar mijn benaming.
Oud 01-04-2010, 17:11
Volk
Volk is offline
Citaat:
Is dat omdat het door de huid moet?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 18:02
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
We noemen de prikpil ook de prikpil, en niet de anticonceptieprik.
Oud 01-04-2010, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Bij mij zei hij juist dat het heel vergelijkbaar is...
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 20:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Denk dat de hoeveelheid effectieve hormonen vergelijkbaar is maar dat de hoeveelheid hormonen die er daadwerkelijk in zit (in de pleister of in de pil) behoorlijk kan verschillen door de verschillende manier van opname.
Oud 01-04-2010, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Denk dat de hoeveelheid effectieve hormonen vergelijkbaar is maar dat de hoeveelheid hormonen die er daadwerkelijk in zit (in de pleister of in de pil) behoorlijk kan verschillen door de verschillende manier van opname.
Idd, mijn huisarts zei dat 't qua wat je uiteindelijk binnen krijgt vergelijkbaar is met de orale pil, maar dat die dosis dus over 24 uur wordt gespreid en dat je dus geen hormonale piek hebt, en daardoor lijkt het weer lichter dan de orale pil.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 21:45
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Even een vraagje, ik heb mijn pil puur voor m'n buikpijnen tijdens m'n menstuatie enzo. Als je dan zo'n pleister hebt, werkt die evengoed tegen buikpijn dan de orale pil? Want dat vraag ik me dan wel af.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2010, 20:18
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
We noemen de prikpil ook de prikpil, en niet de anticonceptieprik.
Weet ik...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2010, 20:19
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
Even een vraagje, ik heb mijn pil puur voor m'n buikpijnen tijdens m'n menstuatie enzo. Als je dan zo'n pleister hebt, werkt die evengoed tegen buikpijn dan de orale pil? Want dat vraag ik me dan wel af.
Das een goeie vraag... Want dat is ook mijn reden (denk alleen dat me moeder een andere reden in gedachten heeft...)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 12:17
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
het zijn iets andere hormonen, maar ze hebben dezelfde werking, dus ja dat zou even goed moeten werken.
Oud 03-04-2010, 14:12
Verwijderd
Bij mij helpt het idd even goed, ik merkte geen verschil tussen normale pil en de pleister qua buikpijn en menstruatie, terwijl ik er zonder pil/pleister echt veel last van kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 15:29
Yana
Yana is offline
Zijn jullie er van aangekomen? En is het duur, wordt het vergoed etc.?
Oud 04-04-2010, 20:28
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
Zijn jullie er van aangekomen? En is het duur, wordt het vergoed etc.?
Volgens mij word ut vergoed... Maar dat weet ik niet.. Het is wel zo dat als je het wilt zonder dat je ouders het weten, dat je dan even moet na vragen of het op een lijst komt. Want je ouders krijgen wel een lijst met alle dingen en de kosten die de verzekering betaald. Dan kunnen ze het dus heel makkelijk zien.. Maar volgens mij word het vergoed..
Met citaat reageren
Oud 06-04-2010, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Bij mij zei hij juist dat het heel vergelijkbaar is...
Mja mijn dokter zei dat ze vroeger dachten dat het minder was, maar dat uit de laatste onderzoeken was gebleken dat het juist meer was. Heb zelf geen bronnen gezien dus tja. Het moet wel net zo'n omweg maken als via je darmen, dus wat dat betreft is het niet logisch als het minder zou zijn dan oraal.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2010, 23:29
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Mja mijn dokter zei dat ze vroeger dachten dat het minder was, maar dat uit de laatste onderzoeken was gebleken dat het juist meer was. Heb zelf geen bronnen gezien dus tja. Het moet wel net zo'n omweg maken als via je darmen, dus wat dat betreft is het niet logisch als het minder zou zijn dan oraal.
wat opname via de darmen vooral zo'n "omweg" maakt, is dat het dan eerst langs je lever komt, voor het op de plek komt waar het zijn werk moet doen. Dat noemen ze het first pass effect en zorgt ervoor dat een deel van de opgenomen hormonen direct wordt afgebroken voor het iets kan doen. Via de huid heb je dat probleem niet, omdat het dan eerst naar je eierstokken gaat en dan pas een keer langs de lever komt.
Oud 06-04-2010, 23:36
MiBe
MiBe is offline
Geneeskundestudentje?
Oud 06-04-2010, 23:45
Pluis
Pluis is offline
jep!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 08:22
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
jep!
cool
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 08:24
Yana
Yana is offline
Citaat:
Volgens mij word ut vergoed... Maar dat weet ik niet.. Het is wel zo dat als je het wilt zonder dat je ouders het weten, dat je dan even moet na vragen of het op een lijst komt. Want je ouders krijgen wel een lijst met alle dingen en de kosten die de verzekering betaald. Dan kunnen ze het dus heel makkelijk zien.. Maar volgens mij word het vergoed..
Ik woon al jaren op mezelf, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar ik zal eens even googlen.
Oud 08-04-2010, 20:06
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
Ik woon al jaren op mezelf, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar ik zal eens even googlen.
O, srry
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 13:39
Verwijderd
Citaat:
wat opname via de darmen vooral zo'n "omweg" maakt, is dat het dan eerst langs je lever komt, voor het op de plek komt waar het zijn werk moet doen. Dat noemen ze het first pass effect en zorgt ervoor dat een deel van de opgenomen hormonen direct wordt afgebroken voor het iets kan doen. Via de huid heb je dat probleem niet, omdat het dan eerst naar je eierstokken gaat en dan pas een keer langs de lever komt.
Oh ja, dat wist ik natuurlijk eigenlijk wel. Maar waarom zou het dan toch evenveel zijn? Of zou de dokter gewoon bedoelen dat je uiteindelijk gewoon ongeveer evenveel hormonen in je bloed hebt?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 15:18
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oh ja, dat wist ik natuurlijk eigenlijk wel. Maar waarom zou het dan toch evenveel zijn? Of zou de dokter gewoon bedoelen dat je uiteindelijk gewoon ongeveer evenveel hormonen in je bloed hebt?
Dat laatste ja
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 15:53
Superanoniem
Superanoniem is offline
ga denk ik toch maar aan de pilpil...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 19:22
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
ga denk ik toch maar aan de pilpil...
De gewone pil is een prima idee om mee te beginnen. Als dat je niet bevalt kan je altijd alsnog overstappen op een ander soort anticonceptie
Oud 09-04-2010, 19:26
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
De gewone pil is een prima idee om mee te beginnen. Als dat je niet bevalt kan je altijd alsnog overstappen op een ander soort anticonceptie
ja, das waar...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2010, 13:45
sicilion
sicilion is offline
Ik zat net even naar vergoedingen te kijken voor anticonceptie en zag dat de Evra niet volledig vergoed wordt ondanks dat 'anticonceptiemiddelen' wel in het basispakket vallen. Ongeveer 66% moet je zelf betalen. Dit geldt geloof ik niet voor minderjarigen.

Just some extra information..
Oud 11-04-2010, 14:27
Superanoniem
Superanoniem is offline
Citaat:
Ik zat net even naar vergoedingen te kijken voor anticonceptie en zag dat de Evra niet volledig vergoed wordt ondanks dat 'anticonceptiemiddelen' wel in het basispakket vallen. Ongeveer 66% moet je zelf betalen. Dit geldt geloof ik niet voor minderjarigen.

Just some extra information..
dus die pleister word niet vergoed?
Oud 11-04-2010, 14:59
Pluis
Pluis is offline
Ik geloof dat je bij de meeste anticonceptiemiddelen zelf een deel moet bijbetalen. Bij m'n nuvaring moet ook altijd een euro of 20 bij.
Oud 11-04-2010, 20:47
Verwijderd
Idd, die pleister is volgens mij wel wat duurder, maar je betaalt bij de meeste pillen wel een eigen bijdrage.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2010, 15:41
Superanoniem
Superanoniem is offline
lkkr dan
Oud 12-04-2010, 16:15
Poeperd
Poeperd is offline
Dat is niet zo duur hoor, voor 3 strips betaal ik ongeveer 17,50. Wel slik ik heel vaak door waardoor ik dat dus iets sneller opmaak dan wanneer ik 7 dagen er tussen zou nemen
Oud 12-04-2010, 20:54
Volk
Volk is offline
De pil hoeft inderdaad niet zo duur te zijn. Toen ik nog aan de pil was kostte het me 3-6 euro per maand. (ik bedenk me nu dat dat ook neerkomt op zo'n 15-18 euro voor 3 strips)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2010, 21:51
Superanoniem
Superanoniem is offline
voor hoe lang krijg je eigenlijk strips mee (als je niet door slikt..)
Oud 23-04-2010, 21:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Eerste keer voor drie maanden, daarna voor zes maanden.

Regels voor berichten