Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2010, 16:58
jeweetweldinges
jeweetweldinges is offline
Hoe zet je de beste koffie?

Ik wil eens een keer echt goede koffie zetten. Handmatig geen probleem, misschien zelfs wel pre want het heeft wel wat... Liefst een lekker sterk bakkie of espresso met een goede smaak. Hoe kan dit low budget?

MACHINE
- Cafetiere?
- Zo'n 8-hoekig ding?
- Filterapparaat?

KOFFIE
- Merk?
- Maling?

BEREIDING
- Hoe?

Alvast bedankt!
Oud 22-02-2010, 01:03
Verwijderd
Met een peperduur espressoapparaat! Geen idee hoe die dingen heten maar srsly de beste koffie aller tijden.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 20:07
JustADreamer
JustADreamer is offline
Hier moet ik als barista even op reageren natuurlijk.

Het beste is een espressoapparaat, het leukste is het natuurlijk als je het handmatig moet doen, hoewel volautomaten wel constant dezelfde kwaliteit bieden is het effect gewoon niet hetzelfde. Op deze site staat flink wat informatie waar je wel wat aan zou kunnen hebben: http://www.espresso-machine-gids.com...-machines.html

Verder zijn er workshops van onder andere Barend Boot (de man van de AD-koffietest) waarbij je leert de perfecte espresso én ook cappucino te zetten. Vooral het laatste vind ik gaaf, want dan kan je aanklooien met melkschuim en figuurtjes en dergelijke. Zo'n workshop kost rond de 60 euro, en is wat mij betreft het geld dubbel en dwars waard.

Ikzelf heb mijn eerste baristaervaring opgedaan bij de CoffeeCompany waar ik ook een interne training van 3 dagen heb gekregen, met niet alleen de praktijk maar ook de theorie over koffie. Erg leerzaam en interessant. Nu werk ik bij Bagels&Beans, waar ik eerlijk gezegd de koffiebonen een stuk beter vind. Wel denk ik er over om alsnog een workshop latte art er bij te gaan doen, zodat ik tenminste constant rosetta's, hartjes en appeltjes in mijn cappucino's en lattes kan verwerken.

Als je het écht heel leuk vind zou ik er gewoon mijn werk van maken, en niet alleen zelf van je eigen espresso's genieten, maar anderen ook laten meegenieten. De glimlach die een goedgezette koffie op zelfs het meest ochtendhumeurige gezicht kan toveren is zoooo rewarding!
Oud 24-02-2010, 17:50
MTpower
MTpower is offline
Gewoon een paar tientjes neerleggen voor een pak Kopi Loewak koffie. Of het erg lekker is weet ik niet, vind het te duur om te proberen
Oud 24-02-2010, 21:13
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Gewoon een paar tientjes neerleggen voor een pak Kopi Loewak koffie. Of het erg lekker is weet ik niet, vind het te duur om te proberen
Moet ook op speciale wijze gezet worden, wil je er echt uithalen wat er in zit zeg maar... En daarbij, als een ander het heeft uitgescheten hoef ik het eigenlijk ook niet echt meer te eten/drinken daarna...
Oud 24-02-2010, 21:17
Verwijderd
Wij hadden laatst zo'n pak waar je dan cappuccino van kon maken. Erg lekker, heb helaas geen idee van de prijs ervan.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 16:03
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Moet ook op speciale wijze gezet worden, wil je er echt uithalen wat er in zit zeg maar... En daarbij, als een ander het heeft uitgescheten hoef ik het eigenlijk ook niet echt meer te eten/drinken daarna...
Och, je moest eens weten wat je allemaal binnen krijgt waar je geen weet van hebt
Oud 25-02-2010, 23:30
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Och, je moest eens weten wat je allemaal binnen krijgt waar je geen weet van hebt
Haha, vast wel. Maar hiervan wéét ik het
Reageren

Regels voor berichten