Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2010, 13:12
Verwijderd
Hoi, ik sport nu sinds begin van het jaar ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik doe dan vooral dansachtige dingen (zumba, bodyshape enz)
maar ik krijg altijd na ongeveer 20 a 30 minuten pijn in mijn zij, vaak onderin net boven mijn broekrand. Meestal gaat dat wel weer voorbij, maar het is onhandig omdat ik dan een tijdje bijna niet mee kan doen.
Wat is het beste om dan te doen. Moet ik dan gewoon even actief blijven doorgaan of even stoppen? En wat kan ik doen om te zorgen dat dit niet bij elke keer als ik ga sporten gebeurd?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 13:29
Thedutchguy
Thedutchguy is offline
Met pijn bij het sporten moet je altijd even stoppen,
Misschien kan je even langs de huisarts?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 15:03
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Hoi, ik sport nu sinds begin van het jaar ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik doe dan vooral dansachtige dingen (zumba, bodyshape enz)
maar ik krijg altijd na ongeveer 20 a 30 minuten pijn in mijn zij, vaak onderin net boven mijn broekrand. Meestal gaat dat wel weer voorbij, maar het is onhandig omdat ik dan een tijdje bijna niet mee kan doen.
Wat is het beste om dan te doen. Moet ik dan gewoon even actief blijven doorgaan of even stoppen? En wat kan ik doen om te zorgen dat dit niet bij elke keer als ik ga sporten gebeurd?
maximaal 2 uur voor het sporten een (grote) maaltijd eten kan een hoop ellende schelen
Oud 25-02-2010, 15:28
loveys
loveys is offline
Kan ook komen door verkeerd ademen!
Oud 25-02-2010, 16:11
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Is toch gewoon je mild die extra gaat werken omdat het lichaam het niet aankan. Pompt ie extra bloed rond voor extra zuurstof oid.

Kort gezegt; je hebt niet de conditie om te doen waar je mee bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 16:45
Verwijderd
Ik had dat met hardlopen ook, en bij mij helpt 't ook om 2 uur van te voren te eten en ook om tijdens het rennen niet continu te drinken, maar alleen kleine slokjes en na 't lopen pas echt weer drinken. Ik heb er sinds ik dat doe helemaal geen last meer van gehad
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 19:12
silentbob
silentbob is offline
heb ik ook altijd bij dingen als de coupertest enzo, hardlopen dus, zelfs als ik niet eet van tevoren krijg ik het nog, enige wat bij mij helpt is er gewoon constant op drukken en gewoon verder lopen en negeren, word het soms na een poosje iets minder, maar vooral dat drukken onderdrukt de pijn wat, maar dan moet je de druk er wel ophouden(ziet er dan dus wel belachelijk uit, constant met je hand in je zij, gelukkig heb ik het dus maar zelden)
weet btw niet of ik het nog steeds heb, heb al aardig lang niet meer zoiets inspannends gedaan(doe niet aan sport, alleen naar school fietsen, maar heb het nog nooit gehad van fietsen)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 19:50
Mistraelle
Mistraelle is offline
De pijn die je voelt is jou milt. De milt is een klein orgaantje links achter in je lichaam die constant bezig is om oude bloedcellen te filtreren en op te ruimen uit het bloed. Bij het sporten wordt je bloeddruk aanzienlijk verhoogd. De milt probeert zichzelf van deze verhoging te beschermen door zijn bloedvaten te vernauwen (vasoconstrictie), dit zorgt ervoor dat de bloeddruk in de milt wordt verlaagd zodat er geen schade op kan treden als gevolg van de verhoging. Het nadeel van dit mechanisme is dat door de verlaagde bloedstroom als gevolg van de vaatvernauwing er ook een tekort aan zuurstof ontstaat in de milt (mede omdat je tijdens het sporten ook nog een meer zuurstof gebruikt. Dit tekort aan zuurstof wordt ischemie/hypoxie genoemd en zorgt voor de krampende pijn links in de zij (kan in enkele gevallen ook rechts in de zij). Er is verder weinig aan te doen behalve stoppen met sporten. Mijn ervaring leert ook dat de pijn na een paar diepe ademhalingen (om extra zuurstof in je bloed te krijgen) snel afneemt. In iedergeval hoef je je er niet ongerust over te voelen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2010, 12:15
silentbob
silentbob is offline
volgens mij heb ik het altijd rechts
Met citaat reageren
Oud 26-02-2010, 17:34
Verwijderd
Ok bedankt voor de tips

Ik zal iig op mijn eten letten, dat ik niet 10 min voordat ik ga sporten nog loop te snoepen en even kijken of het werkt als ik goed adem.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 17:52
Kyuki
Kyuki is offline
Een meisje uit mijn klas had na even rennen ook altijd ergens pijn boven de broekrand en bij haar kwam eruit dat ze inspanningsastma had o.O Misschien moet je je er even op laten checken?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 18:25
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Bij dansen krijg je de meeste heen en weer bewegingen, niet? Ga je niet echt regelmatig van ademhalen, maar als je niet zo wild heen en weer beweegt, dan heb je natuurlijk niet veel aan dat dansen. Door dat onregelmatig ademhalen krijg je dat probleem met je milt.

Mijn "diagnose" gebaseerd op Mistraelle's verhaal, bedankt trouwens, wist niet dat het zo ging. Had 10 jaar geleden gehoord dat er in je milt extra zuurstof zat die eruit knalt als je het nodig hebt, door de plotselinge knal kreeg je pijn, had ik gewoon aangenomen toen..
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 15:38
nielles7
nielles7 is offline
mijn diagnose: het kan komen doordat je lichaam de afvalstoffen niet kwijt kan.
dit wordt beter naarmate je lichaam gewend is aan deze sport.
Net gehad met bio
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 16:52
honkballertje
honkballertje is offline
waarschijnlijk eet je te vroeg voor het sporten.
daarnaast doet sporten opbouwen in plaats van in 1x fanatiek sporten wonderen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 18:51
marrel
marrel is offline
Idd opletten met eten voor sporten, en als je pijn begint te krijgen of misschien zelfs om te voorkomen dat je er last van krijgt is er wel een tip om vuisten te maken van je handen met je duim binnenin zegmaar. En dan hoef je echt niet te gaan zitten knijpen maar om mij onbekende reden helpt het als je je handen zo houd.
Oud 08-03-2010, 20:36
Verwijderd
Die handen helpen inderdaad heel goed gewoon een vuist maken met de duim binnen in.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 21:32
Koekje
Koekje is offline
Ik krijg meestal ook pijn in mijn zij als ik me intensief inspan, voornamelijk als ik ga hardlopen.Hm, ik vond het verhaal van die milt best overtuigend klinken, maar als ik pijn in mijn zij krijg door het sporten dan voel ik het altijd in de rechterzij. Aangezien de milt aan de linker kant van je lichaam zit neem ik aan dat er een andere oorzaak van deze pijn moet zijn?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Idd opletten met eten voor sporten, en als je pijn begint te krijgen of misschien zelfs om te voorkomen dat je er last van krijgt is er wel een tip om vuisten te maken van je handen met je duim binnenin zegmaar. En dan hoef je echt niet te gaan zitten knijpen maar om mij onbekende reden helpt het als je je handen zo houd.
Oh ja, klopt, met hardlopen bij gym kregen we altijd als tip om vuisten te maken en als je pijn kreeg drie keer diep in te ademen en rustig uit, dat werkte ook heel goed.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 17:44
honkballertje
honkballertje is offline
zoals jullie hier zeggen en ik zelf ook wel is heb gehoord zouden vuisten/handen erop drukken werken.

wat voor mij werkt is niet zeiken, maar doorlopen het gaat vanzelf over.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 17:59
Verwijderd
ja, je handen op een bepaalde manier houden leidt vooral af van de pijn waardoor je in een normale houding en regelmatig ademend blijft doorlopen en daarmee gaat 't toch het snelst over
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 20:54
silentbob
silentbob is offline
vuisten maken heeft bij mij nooit geholpen, op de zere plek drukken met mn handen wel(maar dan wel constant er druk ophouden, en haakt de pijn niet weg maar maajt het wat dragelijker waardoor ik gewoon door kon gaan)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 13:19
vosje16
vosje16 is offline
Verschillende mensen zeggen dat het door de milt komt, maar ligt die niet wat hoger dan de broekrand?

Ik heb ook regelmatig pijn linksonder tijdens het sporten, maar dat zijn volgens mij mijn darmen...

Geen idee wat er aan te doen valt trouwens. 'k Zal er ook eens op letten om niet te eten en zien of het helpt...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten