Na een opmerking over dat een suspense verhaal (horror/thriller/misdaad) spannender en vloeiender te lezen zou zijn in de verleden tijd, dan wel in de tegenwoordige tijd, ben ik dus mijn boeken collectie beginnen aflopen.
Inderdaad ja, bijna alles is in de verleden tijd geschreven. Selby, Vermeulen, Van Loon, Stine, King, Barker, Koontz,... Allen schrijven ze vanuit een standpunt dat ze terugblikken naar een moment in het verleden.
En er zit één uitzondering in.
Gentenaar Eddy C Bertin heeft bijna al zijn post 1990 boeken en verhalen in de tegenwoordige geschreven.
Goed ja, echte Gentenaren doen graag averechts zou je kunnen zeggen, maar mijn vraag blijft nu wel:
Heeft de tijd invloed op de suspense? En zo ja, wat vinden jullie het best:
Verleden tijd of tegenwoordige tijd?
Ter illustratie post ik hierbij eens de originele (in tegenwoordige tijd geschreven) flaptekst van Bertin zijn Dorstige Schaduwen (1997, wat gaat de tijd toch snel...) en eronder eens mijn herwerking naar de verleden tijd.
"Mijn moeder is dood," snikt Valentine. "Door mijn schuld. En daar kan ik niet aan veranderen." Of toch?
In een boek van Anton leest ze: het bloed van een vampier kan een bron van lezen zijn voor de doden.
Valentina weet waar ze een vampier kan vinden. Ze heeft zijn koude lippen op haar hals gevoeld in haar nachtmerries. Ze grijpt haar kans als ze Huyze Steenveld kan bezoeken, want van die plaats heeft ze gedroomd. Maar zijn de bewoners wel vampiers? Ze wandelen gewoon in de zon... Ze hebben alleen een vreemde witte vlek op hun gezicht.
In Huyze Steenveld vindt Valentina een verschrikking die veel erger is dan een vampier. Niets is wat het lijkt. Alsof het huis 's nachts in een andere wereld verandert. Dode dingen dwalen door de gangen en schaduwen maken zich lost van de koude muren.
DORSTIGE SCHADUWEN (flaptekst)
"Mijn moeder is dood," snikte Valentine. "Door mijn schuld. En daar kan ik niet aan veranderen." Of toch?
In een boek van Anton las ze: het bloed van een vampier kan een bron van lezen zijn voor de doden.
Valentina wist waar ze een vampier kon vinden. Ze had zijn koude lippen op haar hals gevoeld in haar nachtmerries. Ze greep haar kans toen ze Huyze Steenveld kon bezoeken, want van die plaats had ze gedroomd. Maar waren de bewoners wel vampiers? Ze wandelden gewoon in de zon... Ze hadden alleen een vreemde witte vlek op hun gezicht.
In Huyze Steenveld vond Valentina een verschrikking die veel erger was dan een vampier. Niets was wat het leek. Alsof het huis 's nachts in een andere wereld veranderde. Dode dingen dwaalden door de gangen en schaduwen maakten zich lost van de koude muren.
Wat is jullie tijdsvoorkeur voor spanningslectuur?