Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Verkiezingen 2010

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2010, 10:18
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Update: vrijdag 12 mrt 2010, 11:09

PvdA-leider Wouter Bos stapt uit de politiek. Hij doet het om persoonlijke redenen. Hij geeft om 11.00 uur een persconferentie in het Haagse perscentrum Nieuwspoort.

Bos kiest voor zijn gezin. "Ik heb ook andere verantwoordelijkheden als vader met jonge kinderen", zei zojuist op de persconferentie.

De persconferentie is live te volgen op het themakanaal Politiek24.

Na zijn verklaring kreeg Bos lang applaus van alle PvdA-ers die ook bij de persconferentie waren.

De persconferentie is live te volgen op Nederland 1 en het themakanaal Politiek24. Over drie maanden, op 9 juni, zijn de Tweede Kamerverkiezingen.

Vorige week zei Bos dat hij de kandidaat-premier is van zijn partij. Hij zei ook te hopen dat de PvdA de grootste partij wordt en volgens hem is het logisch dat die ook de premier levert.
Bos is dus opgestapt, vinden jullie dat goed nieuws/ slecht nieuws?
En is Cohen een goede opvolger?
Oud 12-03-2010, 10:50
Fumble
Fumble is offline
Ik hoop maar niet dat er weer een richtingenstrijd in de PvdA losbarst. Cohen is toch meer van de oudlinkse stempel dan Bos. En alhoewel hij wel sympathiek is weet ik niet of Cohen charismatisch genoeg is om de PvdA de grootste partij te maken, laat staan premier te worden.
Oud 12-03-2010, 11:17
Martiño
Martiño is offline
Oh god, niet Cohen alsjeblieft. Domme zet ook, hij mag in Amsterdam dan wel bekend zijn, maar in grote gedeeltes van de rest van het land vrij onbekend. Plus problemen met charisma, zoals Fumble zegt. Bos, een energieke veertiger die al jaren landelijk bekend is, spreekt nu eenmaal meer mensen aan dan de onbekende, kalende vijftiger Cohen. Maargoed, ik weet zo snel ook niemand anders die partijleider zou kunnen zijn bij de PvdA.
Oud 12-03-2010, 11:53
ganralph
ganralph is offline
goed dat Bos opstapt. niet dat ik iets tegen de man heb, maar het is tijd voor wat nieuwe gezichten. kan het CDA nog wat van leren...

Cohen zou volgens mij een hele goede leider, en zelfs premier, kunnen zijn - een intelligente, rustige man - maar hij mist idd het charisma om de aankomende verkiezingsstrijd te doorstaan. ik hou hem ook net zo graag als burgemeester

voor de rest ken ik de pvda niet goed genoeg om te zeggen wie het dan wel moet worden. ze moeten op zoek gaan naar "hun" Balkenende (die van vier kabinetten geleden dan *kuch*): relatief onbekend, iemand van onbesproken gedrag met een duidelijk uitstraling, die partijbreed gesteund wordt.
Oud 12-03-2010, 13:08
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk eigenlijk dat Cohen ook in de rest van het land wel bekend is hoor, ik heb hem in elk geval wel eens op televisie gezien. Verder weet ik niet goed wat ik ervan moet vinden, eigenlijk. Hoop maar dat het niet te negatief uitpakt (maar wat is negatief? Ik zou het geen ramp vinden als alle mensen die eerst PvdA stemden nu Groenlinks zouden gaan stemmen, bijvoorbeeld, maar aan de andere kant is het niet echt gunstig als D66, Groenlinks en PvdA alle drie ongeveer even grote partijen zijn en dan CDA en PVV overduidelijk de twee grootste).
Oud 12-03-2010, 13:18
ganralph
ganralph is offline
en Job is vertrokken uit Amsterdam
Oud 12-03-2010, 13:45
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nou, dat is duidelijk dan! Cohen zal zich wel kandideren, en hoogstwaarschijnlijk lijsttrekker worden. Ik ben benieuwd.
Oud 12-03-2010, 14:48
Balance
Balance is offline
Citaat:
Oh god, niet Cohen alsjeblieft. Domme zet ook, hij mag in Amsterdam dan wel bekend zijn, maar in grote gedeeltes van de rest van het land vrij onbekend. Plus problemen met charisma, zoals Fumble zegt. Bos, een energieke veertiger die al jaren landelijk bekend is, spreekt nu eenmaal meer mensen aan dan de onbekende, kalende vijftiger Cohen. Maargoed, ik weet zo snel ook niemand anders die partijleider zou kunnen zijn bij de PvdA.
Volgens mij weet iedereen wie Cohen is.
En ik vind dat Bos' imago in de loop der jaren teveel beschadigd is om nog geloofwaardig over te komen. Ik denk dat het een goede zet is om nu weer met iemand anders verder te gaan. En Cohen komt altijd over als een sympathieke en betrouwbare man, dus waarom niet.
Oud 12-03-2010, 15:08
Martiño
Martiño is offline
Het imago van Cohen is natuurlijk ook niet helemaal onbeschadigd, ik voorspel nu al opmerkingen over zijn "softe" aanpak, theedrinken en de NZ-lijn.
En Cohen komt inderdaad wel sympathiek en betrouwbaar over, maar is voor veel mensen ook het schoolvoorbeeld van een politicus uit de linkse bestuurderselite van de PvdA.
Oud 12-03-2010, 15:18
Gatara
Gatara is offline
Als Cohen lijsttrekker wordt, vraag ik me af wie de nieuwe burgemeester gaat worden. Misschien Lodewijk Asscher? Maar misschien hoort die discussie hier niet thuis

Amsterdammers vinden Cohen wel tof, maar volgens mij in de laatste jaren wordt hij geizen als iemand die teveel toegeeft en teveel kiest voor de onderhandeltafel, dan 1 die eisen stelt t.o.v. bepaalde inwoners van Amsterdam. Weet niet of dat PvdA zal gaan helpen.
Oud 12-03-2010, 15:23
ganralph
ganralph is offline
tja, je kunt grapjes maken over, of kritiek hebben op, het theedrinken, maar veel "grootstedelijke problematiek" is in Amsterdam nog altijd beperkt tov andere grote steden.

overigens denk ik dat Cohen bekender is bij de gemiddelde Nederlander dan Pechtold, Halsema of Balkenende waren toen zij voor het eerst partijleider werden.

hoe dan ook: zoals gezegd zal Cohen niet zonder meer mee kunnen in het moddergooien dat er ongetwijfeld plaats gaat vinden tussen nu en 9 juni. aan de andere kant kan hij - mede daardoor - toch de volwassen, bijna vaderlijke, figuur worden die buiten al het geschreeuw en getier (van zowel links als rechts) staat. hij is toch een stukje ouder dan de andere aanvoerders en zal het daardoor nog best goed kunnen doen bij mensen die niet zo gediend zijn van de huidige politiek.

mijn stem heeft de pvda nog niet, maar er staat hierdoor een voorzichtig plusje achter de partij
Oud 12-03-2010, 15:25
Gatara
Gatara is offline
lol in twitter:
"De slogan is er al: Yes we Cohen!"
Oud 12-03-2010, 15:26
Martiño
Martiño is offline
Citaat:

hoe dan ook: zoals gezegd zal Cohen niet zonder meer mee kunnen in het moddergooien dat er ongetwijfeld plaats gaat vinden tussen nu en 9 juni. aan de andere kant kan hij - mede daardoor - toch de volwassen, bijna vaderlijke, figuur worden die buiten al het geschreeuw en getier (van zowel links als rechts) staat. hij is toch een stukje ouder dan de andere aanvoerders en zal het daardoor nog best goed kunnen doen bij mensen die niet zo gediend zijn van de huidige politiek.
Als hij zich profileert als iemand die echt boven de partijen staat dan heeft hij grote kans op slagen. Maar dan moet hij daar nu ook echt direct mee beginnen.

En Gatara, aan de onderhandeltafel zitten klinkt wel suf, maar het is wel realistisch.
Door alleen maar krampachtig vast te houden aan een standpunt bereik je niks behalve polarisatie, en als je dan toch uiteindelijk water bij de wijn moet doen, word je afgeschilderd als draaikont.
Oud 12-03-2010, 15:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
En Gatara, aan de onderhandeltafel zitten klinkt wel suf, maar het is wel realistisch.
Door alleen maar krampachtig vast te houden aan een standpunt bereik je niks behalve polarisatie, en als je dan toch uiteindelijk water bij de wijn moet doen, word je afgeschilderd als draaikont.
Nik mis met onderhandelen, maar je moet ook met de vuisten op tafel slaan soms. Anyway, heb de reacties even gecheckt op twitter en daar ziet men t als iets positiefs voor de PvdA en als iets negatiefs voor Amsterdam.
Oud 12-03-2010, 16:39
juno
juno is offline
Citaat:
Marcouch als nieuwe burgemeester, wat ik je brom!
Oud 12-03-2010, 16:41
Soundwave
Soundwave is offline
Job Cohen is wel bekend in de rest van Nederland hoor. Bekend om z'n slappe hap en vele blunders. Hmm misschien is bekend ook niet het goede woord
Oud 12-03-2010, 16:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Marcouch als nieuwe burgemeester, wat ik je brom!
ik gok op Asscher.
Oud 12-03-2010, 16:47
juno
juno is offline
Eerst Kant, toen Balkenende, toen Eurlings en nu Bos. De ratten verlaten het zinkende schip.
Oud 12-03-2010, 16:47
juno
juno is offline
Citaat:
ik gok op Asscher.
Da's ook een dhimmi.
Oud 12-03-2010, 16:48
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Da's ook een dhimmi.
Marcouch is toch geen dhimmi? Hij is zelf moslim
Oud 12-03-2010, 16:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Eerst Kant, toen Balkenende, toen Eurlings en nu Bos. De ratten verlaten het zinkende schip.
Eurlings gaat t gewoon ergens anders zoeken. De burgemeesterpost van Maastricht is nog vrij. Misschien daar?
Oud 12-03-2010, 17:38
Joostje
Joostje is offline
Marcouch ligt zachtstgezegd niet helemaal lekker binnen de PvdA, fat chance dus. Ik vrees dat het die gladjanus van een Ascher wordt . Of zouden ze een burgemeester overplaatsen vanuit een andere gemeente?
Vervanging van Bos kan ook weer de deuren openzetten naar een PvdA / CDA samenwerking...
Oud 12-03-2010, 18:23
juno
juno is offline
Citaat:
Marcouch is toch geen dhimmi? Hij is zelf moslim
Nee, een dhimmi net als Cohen.
Oud 12-03-2010, 19:06
Pluis
Pluis is offline
Leuk, maar nu mogen jullie je weer gedragen.
Oud 12-03-2010, 19:54
Verwijderd
Ik vond het commentaar van Wilders toch wel erg sterk moet ik zeggen. Toen het kabinet nog niet gevallen was, zat hij te raaskallen dat iedereen op moest stappen. En nu mensen zich terugtrekken is het ook weer niet goed.

Maar ik denk dat het op zich wel goed is om een rustige ervaren kerel als leider te hebben.
Advertentie
Oud 12-03-2010, 21:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik vrees dat het die gladjanus van een Ascher wordt .
Waarom wordt ie als een gladjanus gezien? Ik zie het niet echt.

Citaat:
Vervanging van Bos kan ook weer de deuren openzetten naar een PvdA / CDA samenwerking...
en dan Leers als lijsttrekker van CDA
Oud 12-03-2010, 22:30
Martiño
Martiño is offline
Het kabinet Cohen-Leers Ik vind Leers een toffe peer, alleen jammer dat hij bij het CDA zit.
Oud 13-03-2010, 10:19
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het kabinet Cohen-Leers Ik vind Leers een toffe peer, alleen jammer dat hij bij het CDA zit.
mee eens

in Amsterdam zie ik Asscher en Marcouch allebei geen burgemeester worden. ik ga ervan uit dat er ergens anders iemand wordt gevonden. zoekt Plasterk niet nog een nieuwe baan?
Oud 13-03-2010, 10:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
mee eens

in Amsterdam zie ik Asscher en Marcouch allebei geen burgemeester worden. ik ga ervan uit dat er ergens anders iemand wordt gevonden. zoekt Plasterk niet nog een nieuwe baan?
Plasterk zou graag weer minister worden van OCW - als PvdA in de regering komt.

Misschien trouwens Eberhard van der Laan?
Ter Horst wilde ook wel, maar ik vind haar niks voor Amsterdam.
Oud 13-03-2010, 10:43
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Plasterk zou graag weer minister worden van OCW - als PvdA in de regering komt.

Misschien trouwens Eberhard van der Laan?
Ter Horst wilde ook wel, maar ik vind haar niks voor Amsterdam.
oeh, Van der Laan is wat mij betreft zeker welkom. Ter Horst hoeft voor mij niet zo... en Plasterk deed het prima als minister, dus maar hopen dat hij die tweede kans krijgt...
Oud 13-03-2010, 10:47
ganralph
ganralph is offline
het is nog wat vroeg, aangezien hij alleen nog maar een veilige persconferentie heeft gegeven, maar toch is het een eerste opsteker:
Citaat:
Cohen favoriet boven Balkenende en Wilders

Dat blijkt uit peilingen van vrijdag van EenVandaag en Maurice de Hond.

In de peiling van EenVandaag is Cohen bij 52 procent van de Nederlanders favoriet voor het premierschap.

Jan Peter Balkenende en Geert Wilders kunnen 'slechts' rekenen op respectievelijk 17 en 15 procent, wanneer de ondervraagden de namen van de drie politici voorgelegd krijgen.

55 procent

Volgens De Hond, die dezelfde vraag stelde, scoort Cohen zelfs 55 procent, Balkenende 25 procent en Wilders 17 procent.

Het onderzoek van EenVandaag is gehouden onder 16.000 leden van een panel, dat bestaat uit ruim 40.000 mensen die online vragen beantwoorden.

Representatief

De uitslagen van de peilingen zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2006, aldus het programma.

Panelleden krijgen ongeveer een keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. De Hond liet weten dat hij ruim 1500 Nederlanders van zijn panel van 40.000 mensen ondervroeg.
bron: nu.nl

nu maar hopen dat dit niet een gevalletje is van hoge verwachtingen die alleen maar in kunnen zakken.
Oud 13-03-2010, 11:42
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Agnes aan de kant, Camiel d'r Vandeurlings en Bos gekapt..
Oud 13-03-2010, 13:48
ganralph
ganralph is offline
*padadaam tjing*

en als we toch lollig gaan doen, net bij Spijkers met Koppen (Radio 2):
"als Wilders niet van theedrinken houdt, dan mag hij eerst eens die vale theemuts afzetten"
Oud 29-03-2010, 09:56
juno
juno is offline
Weet iemand al wat Cohen gaat doen voor de PvdA in de Tweede Kamer of misschien wel als premier? Heeft hij zijn visie al uiteengezet?
Oud 29-03-2010, 13:22
Martiño
Martiño is offline
Ik neem aan dat de PvdA binnenkort haar partijprogramma bekend maakt, daar zal Cohen ook zijn visie gaan uiteenzetten. Geduld...
Oud 29-03-2010, 20:13
juno
juno is offline
Ik voorspel een hoop geblaat over de AOW, de Kinderopvang en de hypotheekrente, plus wat geneuzel over groene energie. Rekeningrijden is ook wel een topic waar je op kunt scoren.

Over de voortschrijdende Big Brother tendenzen zullen ze zeer stil zwijgen.

En als ze eenmaal gekozen zijn, draaien ze weer 180 graden om. Net als de vorige keer. Veel beloven en weinig waarmaken.
Oud 30-03-2010, 14:23
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik voorspel een hoop geblaat over de AOW, de Kinderopvang en de hypotheekrente, plus wat geneuzel over groene energie. Rekeningrijden is ook wel een topic waar je op kunt scoren.

Over de voortschrijdende Big Brother tendenzen zullen ze zeer stil zwijgen.

En als ze eenmaal gekozen zijn, draaien ze weer 180 graden om. Net als de vorige keer. Veel beloven en weinig waarmaken.
Kraak je altijd al af voordat bekend is wat hun standpunt is? Wat heeft het sowieso nog voor nut voor je om te weten wat de standpunten van de PvdA zijn? Je vindt het nu al duidelijk niks.
Oud 31-03-2010, 10:41
juno
juno is offline
Citaat:
Kraak je altijd al af voordat bekend is wat hun standpunt is? Wat heeft het sowieso nog voor nut voor je om te weten wat de standpunten van de PvdA zijn? Je vindt het nu al duidelijk niks.

Ik voorspel alleen waar deze verkiezingen over zullen gaan, voor alle grote partijen, dus ook de PvdA.

Die gaan het geen van allen hebben over privacy en geen van allen over immigratie.

De leden van de ANWB zijn voor het rekeningrijden, las ik net. Nou, dan zal dat ook wel worden ingevoerd, want "het volk" is er voor.
Oud 01-04-2010, 10:07
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
een cynicus als jij stemt dus op een partij waar je lijnrecht tegenover staat, aangezien alle politici "180 graden omdraaien" na de verkiezingen.
Oud 01-04-2010, 19:41
juno
juno is offline
Nou, laat ik het zo zeggen. Ik hou ernstig rekening met het feit dat een deel van de standpunten van een partij inwisselbaar zullen blijken te zijn bij de onderhandelingen. Je wordt zo gedwongen om heel strategisch te stemmen.
Oud 02-04-2010, 08:59
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nou, laat ik het zo zeggen. Ik hou ernstig rekening met het feit dat een deel van de standpunten van een partij inwisselbaar zullen blijken te zijn bij de onderhandelingen. Je wordt zo gedwongen om heel strategisch te stemmen.
in Noord-Korea heb je dat probleem niet

onderhandelen hoort bij een coalitievorming. als Nederlanders hun stemmen verdelen over 10+ partijen, dan zou het ook vreemd zijn as 1 partij gewoon zijn zin kon doordrukken. "geven en nemen" noemt men dat, en daar is helemaal niets mis mee.
Oud 02-04-2010, 23:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat geldt voor elke partij en is onvermijdelijk.
Oud 13-04-2010, 18:15
juno
juno is offline
Daarom moet je heel goed onderscheid maken tussen standpunten die van oudsher tot het gedachtengoed van en een partij horen, en standpunten die tot de waan van de dag horen en meer als stemmentrekker worden ingezet.
Oud 14-04-2010, 19:43
j00st
j00st is offline
Citaat:
Daarom moet je heel goed onderscheid maken tussen standpunten die van oudsher tot het gedachtengoed van en een partij horen, en standpunten die tot de waan van de dag horen en meer als stemmentrekker worden ingezet.
Klopt. Je kan beter je in verkiezingsprogramma's en achtergrond van de partijen verdiepen, dan op de debatten etc afgaan, want daar proberen ze te scoren. Je ziet dat als een onderwerp 'hot' is, meer partijen een beetje in de richting van de publieke opinie schuiven, in de hoop het ze wat oplevert.
Advertentie

Regels voor berichten