Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2010, 19:08
Verwijderd
Sinds een paar maanden heb ik nauwelijks eetlust. Dit vind ik op zich geen probleem, ik woog eerst te veel en ben nu eindelijk weer op een gezond gewicht, maar sinds een paar dagen heb ik ontstoken mondhoeken wat wijst op een vitamine B2 tekort. Vitamine B2 zit in vlees, zuivel, groente en fruit en graanproducten. Nou ben ik vegetariër en krijg ik brood moeilijk naar binnen. Hoe kan ik nou zorgen dat ik toch al mijn vitamines binnenkrijg en geen ernstige tekorten oploop? Ohja, ik drink best regelmatig energy-blikjes waar de rest van de B-vitamines wel inzitten daarom lijkt het me niet zo'n goed plan om extra vitamine-Bcomplex te slikken want dan krijg ik van de rest weer veel te veel binnen. Of toch maar stoppen met energy en wel vitamine-Bcomplex slikken? Wat raden jullie aan?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 20:11
Verwijderd
Je krijgt niet zo gauw te veel B-vitamines binnen, want er zit daarbij een groot grijs gebied tussen 'genoeg' en 'te veel'. Twee of drie keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kan dus geen kwaad, je kunt op zich best een vitaminepil slikken naast die blikjes.

Maar ik vind het toch altijd beter om alles gewoon via je voeding binnen te krijgen.
Vitamine B2 zit vooral in zuivel, en zuivel is vloeibaar, dus op zich zou het moeten lukken om daar een paar glazen per dag van binnen te krijgen .
Verder zitten B-vitamines in elk tarweproduct, vooral volkoren varianten. Misschien gaat het eten van bv. knackebrod of cracottes je makkelijker af dan brood? Of je ontbijt met brinta en luncht met een pastasalade, dat is ook tarwe.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 14:37
Verwijderd
Dank je voor je antwoord. Ik ga komende tijd dan maar extra veel melk drinken en kijken wat ik aan graanproducten binnen kan krijgen. Ik leef in een groep en we hebben niet veel geld voor ontbijt/lunch maar ik ga toch eens vragen of ze niet iets van all-bran cornflakes willen kopen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 15:07
Scoot
Scoot is offline
In wat voor leefomstandigheden leef je dan wel niet?

Energy-blikjes zijn sowieso niet erg gezond. Ik maak dus uit je woorden op dat je niet vaak of veel ontbijt? Als je je verteringssysteem bezig houdt de hele dag (ontbijt, 10-uurtje, lunch, 3 uurtje, diner) maak je automatisch meer eetlust aan.

Verder zou ik inderdaad ontbijtgranen proberen. Die gaan samen met melk, en melk is goed. =p
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 17:27
Mara
Mara is offline
Geld dat je bespaart met het niet drinken van energydrank is m.i. ruim voldoende om brood en wat beleg of een ander graanproduct te kopen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 18:12
Verwijderd
Brood is er genoeg hoor, daar ligt het niet aan, maar voor extra dingen als all-bran cornflakes is niet altijd geld. Er wordt heus wel altijd brood, melk, sap, kaas gekocht. Ik kan inderdaad ook zelf cornflakes kopen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2010, 14:55
Verwijderd
Ok, ik ben nu twee weken verder en inmiddels is mijn eetlust weer een beetje aan het aantrekken. Ik heb de afgelopen weken extra gelet op melk drinken en brood eten, maar die ontstoken mondhoek gaat maar niet over. Ik vind het er echt lelijk uit zien. Hoe lang duurt het voordat zoiets over gaat?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2010, 15:03
Pluis
Pluis is offline
twee weken is wel een beetje lang voor een mondinfectie. Meestal is zoiets na een paar dagen wel een stuk minder.
Misschien is het toch even verstandig om de huisarts er naar te laten kijken, want er zou best stiekem een bacterie bijgekomen kunnen zijn die het erger maakt.
Daarbij kan je ook het voedingsverhaal bespreken om te zien of je daadwerkelijk tekorten in je lijf hebt.
Oud 30-03-2010, 21:04
Verwijderd
Ik ben eindelijk naar de huisarts geweest en heb een anti-bioticum zalfje meegekregen. Ze dacht dus inderdaad aan een bacterie. Ik heb na 1 dag al het idee dat het werkt. Ze beaamde overigens mijn verhaal van vitaminetekort, maar omdat ik nu weer redelijk normaal eet hoeft dat niet verder onderzocht te worden en zouden de vitaminelevels binnenkort weer goed moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 21:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik krijg ook vaak last van m'n mondhoeken (en tandvlees) als ik te weinig vitamine C binnen krijg. Eet je genoeg verse groente en fruit? Is iets van drinkontbijt niet wat voor je om toch iets als ontbijt/lunch te hebben als je niet veel eetlust hebt, geen broodeter bent en toch zuivel binnen wil krijgen? Die heb je ook in een Aldi/Lidl/huismerk variant dus zo duur hoeft dat niet te zijn

Regels voor berichten