Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2010, 00:05
Balance
Balance is offline
Sinds ongeveer twee weken heb ik last van mijn knie.
Tijdens het lopen wil ik mijn been neerzetten en schiet mijn knie ineens door 'naar achter': ik overstrek hem dan dus volledig. Het voelt als een ongecontroleerde beweging, het overkomt me. Er gaat vervolgens een behoorlijke pijnscheut door mijn knie (voor mijn gevoel wel meer door de spier die in de knieholte zit, dan door de knie zelf) en vlak erna blijft er bij elke stap die ik zet pijn aanwezig. Dit kan variëren van 1 tot ongeveer 30 minuten. Ook blijft het in het half uur erna moeilijk om mijn been neer te zetten zonder daarbij te overstrekken. Het voelt alsof ik dan verminderde controle heb over de stand van mijn been.

Handig om te weten: ik heb hypermobiliteit en heb al veel fysiotherapie gehad waarbij ik juist leerde om mijn benen goed neer te zetten en zeker niet te overstrekken.

Wat ik allereerst wil weten: is er bij overstrekking juist meer of minder kans op een patella luxatie? Want ik heb dat al 5x gehad in mijn andere knie en ben als de dood dat nou mijn 'goede' knie ineens moeilijk gaat doen.

En als tweede: is wat ik beschrijf iets wat iedereen wel eens kan overkomen? Net als dat er in je nek of schouders wel eens een spiertje vervelend kan doen?
Want ik vind het niet ernstig genoeg om meteen naar een arts te rennen, maar i.v.m. mijn verleden met luxaties vind ik het wel prettig om te weten of dit iets 'normaals' is of dat het te maken heeft met mijn hypermobiliteit (en overige afwijkingen )
Oud 03-04-2010, 07:59
Verwijderd
Als er door de overstrekking veel vocht in je knie komt (weet niet of dat het geval is?) dan heb je sowieso meer kans op patella luxatie denk ik. Ik heb ook last van luxaties, een jaar geleden ben ik aan mijn linkerknie geopereerd. Ik had veel pijn aan die knie, en hij luxeerde afentoe. Voor de pijn heeft die hele operatie niks geholpen, maar die knie luxeert niet meer. Momenteel zit er bij mij weer erg veel vocht in mijn knieën, en daardoor luxeert rechts, die nog niet geopereerd is, vaak. (Soms een paar keer per week.) Misschien moet ik mijn rechterknie ook nog een keer laten opereren.
Ik weet niet of je ook op sommige dagen last hebt? Of bijvoorbeeld als je lang gaat lopen ofzo. Dan zou je je knie in kunnen tapen, dan luxeert mijn knie bij mij niet.

Ik heb geen idee of het iedereen kan overkomen. Weet wel dat ze bij fysio altijd zeiden dat je je knie niet mag overstrekken. (Ik ben ook hypermobiel.) Als je hypermobiel ben dan ben je natuurlijk extra lenig, dan denk ik dat andere mensen minder snel hun knie kunnen overstrekken.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 09:02
MLS_Robin
MLS_Robin is offline
Heb hier een tijdje last vangehad als gevolg van een trainingsblesure (kickboxen). Was daardoor drie maanden uit de roulatie. Is niet iets wat ik als normaal zou beschouwen, dus beter zo snel mogelijk aan gaan werken, voordat deze knie ook een moeillijke knie wordt.
Oud 03-04-2010, 10:24
Balance
Balance is offline
@kikaa.: volgens mij heb ik niet ineens meer vocht rond mijn knie en ook heb ik aan deze knie niet extra pijn als ik veel heb gelopen ofzo.

@MLS_Robin: Je zegt 'beter zo snel mogelijk aan gaan werken', maar ik heb geen idee wat dat werken dan inhoudt. Wat kan ik hier tegen doen?
Oud 03-04-2010, 11:01
Verwijderd
Citaat:
@MLS_Robin: Je zegt 'beter zo snel mogelijk aan gaan werken', maar ik heb geen idee wat dat werken dan inhoudt. Wat kan ik hier tegen doen?
Misschien fysio? Dat heb je alleen al vaak gehad.. Misschien als je spieren sterker zijn dat je knie niet meer naar achter schiet?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 12:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Misschien fysio? Dat heb je alleen al vaak gehad.. Misschien als je spieren sterker zijn dat je knie niet meer naar achter schiet?
Ik sport twee keer per week, mijn spieren zijn volgens mij goed getraind. Ik voel ook regelmatig dat mijn knieschijf (van slechte knie) uit de kom wilde schieten, maar dat mijn spieren het tegen hielden. Wat dat betreft zijn ze dus sterk genoeg.

En qua fysiotherapie denk ik dat ze weinig meer voor me kunnen betekenen. Ik ben me bij elke stap die ik zet al heel erg van bewust dat ik niet moet overstrekken: dat doe ik eigenlijk ook nooit (behalve nu dus, maar dat is ongecontroleerd). Ook let ik er op dat ik mijn benen goed op til etc. om luxatie te voorkomen. En ik draag al steunzolen en goede (dure ) schoenen.
Oud 03-04-2010, 17:47
Verwijderd
Hmm oke, weet alleen maar wat huisartsen/fysio's tegen mij gezegd hebben. Dan weet ik het ook niet, om nou te laten opereren zodat je geen luxaties meer hebt is ook niet echt alles denk ik.

Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2010, 11:59
Balance
Balance is offline
Citaat:
Hmm oke, weet alleen maar wat huisartsen/fysio's tegen mij gezegd hebben. Dan weet ik het ook niet, om nou te laten opereren zodat je geen luxaties meer hebt is ook niet echt alles denk ik.

Succes in ieder geval!
Maar daar gaat het hier ook niet om.. ik heb het nu over mijn knie die nog nooit problemen heeft opgeleverd. Dus het lijkt mij ook nogal overdreven om preventief te opereren

Regels voor berichten