Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Verkiezingen 2010

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2010, 10:31
Verwijderd
De verkiezingen komen eraan, en er zijn vast mensen die al een ideale coalitie in hun hoofd hebben. Vertel hier welke partijen jij het liefst ziet samenwerken (en waarom).

Ik ben voor een coalitie PVV/VVD/CDA, al betwijfel ik of dat er ooit van gaat komen. Een rechtse coalitie lijkt me een heel goed idee, vooral nu, maar ik vrees dat deze drie niet kunnen/willen samenwerken. Dan zie ik het liefst toch minstens 2 ervan samenwerken.
Advertentie
Oud 30-05-2010, 10:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben voor een linkse coalitie: PvdA, Groenlinks, SP (eventueel plus D66 of PvdD), maar ik betwijfel of dat haalbaar is. Ik weet eigenlijk niet welke coalities überhaupt haalbaar zijn, met al die breekpunten en zo, maar VVD staat momenteel nogal goed in de peiling, dus dan zou er daar een coalitie mee gevormd moeten worden. Dan ben ik sowieso niet blij. Al zie ik Rutte wel als premier, komt op zich wel goed over.
Oud 30-05-2010, 13:46
Joostje
Joostje is offline
Idealiter zie ik een coalitie van GL en D66, maar dat zijn een beetje weinig zetels. Hopelijk lukt het samen met de PvdA en de VVD.
Oud 30-05-2010, 13:59
F.
F. is offline
VVD-CDA-D'66, alleen halen zij waarschijnlijk net iets te weinig zetels voor deze coalitie...
Oud 30-05-2010, 15:52
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Een kabinet dat erg streng is op immigratie, een seculiere handtekening zou hebben, durft te investeren in onderwijs, criminaliteit op de juiste manier aanpakt, Nederland niet meer betrekt bij kansloze oorlogen in kansloze landen.

Welke partijen daarin zouden zitten interesseert me geen reet, maar dit gaat toch niet gebeuren...
Oud 30-05-2010, 16:49
Martiño
Martiño is offline
Paars of paars-plus, dus VVD/PvdA + GL en/of D66. Het is tijd dat we die fabel van de "puinhopen" van Paars achter ons laten en het CDA weer eens een lange tijd in de oppositie laten zitten.

Dat PvdA, VVD en D66 samen kunnen regeren wisten we al, en ik denk dat VVD en GL dichter bij elkaar staan dan ze zich realiseren. Cohen, Halsema en Pechtold zijn al bereid, hopelijk realiseert Rutte zich ook dat regeren met het CDA en/of PVV geen optie is.
Oud 30-05-2010, 16:55
Gatara
Gatara is offline
Op basis van gehouden peilingen kun je nagaan welke coalitie is:

http://nos.nl/dossier/141463-nederla.../coalitiespel/
Oud 30-05-2010, 16:59
Gatara
Gatara is offline
Op basis van de huidige peilingen lijkt me PVV - VVD - CDA de meest logische coalitie.

Maar dat is niet mijn ideale coalitie. Mijn ideale coalitie is links-liberaal-progressief-vrijzinnig. Hoe je het ook wilt noemen. GL - D66 - PvdA - VVD Een groenpaarse coalitie.

Of PvdA met VVD door 1 deur kunnen valt nog te bezien.
Oud 30-05-2010, 17:23
Verwijderd
Zoals het er nu uitziet behaalt CDA/PVV/VVD een meerderheid

Maar PvdA/VVD lijkt me geen goed plan. Die verschillen zijn gewoon te groot.
Oud 30-05-2010, 18:52
Scoot
Scoot is offline
Een regering met PVV lijkt me geen goed plan.

Een linkse coalitie lijkt me niet haalbaar. Zou misschien ook een beetje overkill zijn. Ik hoop dat D66 meeregeert, en de rest zal me worst wezen.
Oud 30-05-2010, 19:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Maar PvdA/VVD lijkt me geen goed plan. Die verschillen zijn gewoon te groot.
Nee, het lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Maar aan de andere kant heb ik ook genoeg van het CDA, dus als een linkse coalitie echt niet kan, dan toch het liefst PvdA/VVD/Groenlinks
Oud 30-05-2010, 19:56
waaromniet?
waaromniet? is offline
Paars ftw. Zolang CDA er maar buiten blijft ben ik eigenlijk al blij.
Oud 30-05-2010, 20:34
Verwijderd
Citaat:
De verkiezingen komen eraan, en er zijn vast mensen die al een ideale coalitie in hun hoofd hebben. Vertel hier welke partijen jij het liefst ziet samenwerken (en waarom).

Ik ben voor een coalitie PVV/VVD/CDA, al betwijfel ik of dat er ooit van gaat komen. Een rechtse coalitie lijkt me een heel goed idee, vooral nu, maar ik vrees dat deze drie niet kunnen/willen samenwerken. Dan zie ik het liefst toch minstens 2 ervan samenwerken.
Ik ben ook voor een PVV/VVD/CDA -coalitie (eventueel mag de SGP er ook wel bij met hun 2 zeteltjes)

@Micromensje: Ik denk dat de drie partijen niets liever willen samenwerken. Het CDA meer met de PVV dan de VVD. CDA en PVV hebben allebei een gruwlijke hekel aan een paars kabinet.

Als VVD de grootste wordt, dan kunnen ze met PVDA, maar wie wil daaraan ook meedoen? Geen CDA en PVV. D66 wellicht? GL erbij? Nee, de VVD gooit het wel over rechts, mits de PVV veel zetels haalt.

Daarom stem ik -naast dat ik me het meest thuisvoel bij de standpunten van PVV- gewoon PVV. Als PVV geen genoeg zetels haalt, dan nemen CDA en VVD Pechtold met zijn D66 erbij en dat zou een ramp zijn.
Oud 30-05-2010, 20:43
Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Daarom stem ik -naast dat ik me het meest thuisvoel bij de standpunten van PVV- gewoon PVV. Als PVV geen genoeg zetels haalt, dan nemen CDA en VVD Pechtold met zijn D66 erbij en dat zou een ramp zijn.
Omdat?
Oud 30-05-2010, 21:00
Uice
Uice is offline
D66/GL/PvdA. Dat is de droomcoalitie.
Oud 30-05-2010, 21:35
anoniem93
anoniem93 is offline
Zolang het geen CDA (en nog erger op sprookjes gebaseerde partijen) en PVV wordt, ben ik eigenlijk al tevreden. We leven niet meer in de middeleeuwen en we moeten ook geen haat zaaien.

Maar mijn meest ideale coalitie is Paars Plus, dus PvdA, VVD, D66 en GroenLinks. Als ik zou mogen stemmen, zou ik hoe dan ook D66 stemmen.
Oud 30-05-2010, 21:45
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Mijn droomcoalitie: GL/D66/VVD
Maar ik ben bang dat die samen te weinig zetels bij elkaar halen.
Oud 30-05-2010, 23:46
MiBe
MiBe is offline
Wat mij betreft wordt het VVD/CDA/PVV.
Met 2 partijen die niet aan de studiefinanciering willen zitten lijkt me dat wat dat betreft de meest veilige keuze. Met de VVD ben ik het op dat punt na ook met de meeste dingen eens en kan er dus prima mee leven als zij de grootste worden ook al zal ik zelf niet op ze stemmen.
Oud 31-05-2010, 08:21
Verwijderd
Een ideale coalitie lijkt me D66/GL/PvdA, dus links-progressief, waarbij D66 en GL de meeste zetels hebben. De SP zie ik ook graag groot, maar dan toch liever in de oppositie, omdat ze wat veel dingen betreft toch te conservatief zijn.

Maar goed, dit lijkt me in de nabije toekomst niet haalbaar. Een realistischere, ook wenselijke coalitie is Paars.

Iedere coalitie met PVV lijkt me kansloos.

Citaat:
CDA en PVV hebben allebei een gruwlijke hekel aan een paars kabinet.
Ja, ook alleen omdat ze er zelf niet in komen natuurlijk.
Oud 31-05-2010, 15:24
*oma*
*oma* is offline
GL/ D66/ PvdA .

De PVV mag wat mij betreft ook gewoon helemaal verdwijnen .
Oud 31-05-2010, 15:42
Elle
Elle is offline
VVD/D66.

*Op basis van wat ik tot nu toe meekrijg wordt Rutte waarschijnlijk premier, maar ik hoop dat hij in elk geval niet meewerkt aan een coalitie met de PVV.
Oud 31-05-2010, 15:45
REIE
REIE is offline
Citaat:
Mijn droomcoalitie: GL/D66/VVD
Maar ik ben bang dat die samen te weinig zetels bij elkaar halen.
Heel liberaal en redelijk progressief, maar een coalitie met het CDA in plaats van GL lijkt me waarschijnlijker.
Oud 31-05-2010, 20:31
Koekje
Koekje is offline
PvdA/(VVD)/GL/D'66

Eigenlijk vind ik het al best als het een coalitie zonder de PVV wordt, en een coalitie zonder het CDA zou ik ook erg prima vinden.
Oud 01-06-2010, 09:19
Stff
Stff is offline
Als het even kan een coalitie zonder PVV en CDA dus dan kom je op een paars+ coalitie uit

CDA mag van mij de oppositie in omdat ik ze de afgelopen jaren zo 'arrogant' ben gaan vinden. PVV heeft leuke kritiek, maar geen tot weinig werkbare oplossingen.
Oud 01-06-2010, 20:38
TFS!
TFS! is offline
Het valt me op dat iedereen hier zo tegen het CDA is, terwijl ik niet echt bijzonder slechte standpunten weet te ontdekken, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Mij lijkt een coalitie van CDA/VVD/D66 eigenlijk wel weer prima, met eventueel GroenLinks erbij als er zetels tekort zijn.
Oud 01-06-2010, 20:48
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het valt me op dat iedereen hier zo tegen het CDA is, terwijl ik niet echt bijzonder slechte standpunten weet te ontdekken, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Een leider die 4 keer de boel niet wist te leiden, hoef ik geen 5e keer. Denk dat het CDA echt meer kans had gehad met een andere lijsttrekker (hoewel ik er dan nog steeds niet op gestemd had )
Oud 02-06-2010, 08:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het valt me op dat iedereen hier zo tegen het CDA is, terwijl ik niet echt bijzonder slechte standpunten weet te ontdekken, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Mij lijkt een coalitie van CDA/VVD/D66 eigenlijk wel weer prima, met eventueel GroenLinks erbij als er zetels tekort zijn.
Ik denk dat iedereen wat moe is van Balkenende... Verder is het een christelijke partij, veel mensen zijn toch voor een scheiding van kerk en staat, dus dan valt het CDA ook sowieso al af. En dan hoef je dus nog niet eens naar de standpunten te kijken om te weten dat je er nooit op zou gaan stemmen.
Oud 02-06-2010, 08:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Lijkt me een perfecte coalitie. Twee partijen die de hypotheekrenteaftrek willen afschaffen, twee partijen die dat niet willen. Twee partijen die naar een ander systeem van studiefinanciering willen kijken, twee partijen die dat niet willen. Twee partijen die de jsf willen aanschaffen, twee partijen die dat niet willen.
Daar komen ze wel uit hoor.
Oud 02-06-2010, 09:41
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
CDA-VVD-PVV heeft mijn voorkeur, met als kanttekening dat Rutte premier moet worden. Ik ben een beetje moe van Balkenende, het is tijd voor een nieuw gezicht en ik denk dat we met Rutte als voorman internationaal wel een goed figuur staan.

Balkenendes droomcoalitie (CDA-VVD-D66-groenlinks) kan ik ook wel zien maar dan moet er wel heel veel water bij de wijn gedaan worden. Wederom wil ik dan wel Rutte als premier zien, niet Balkenende. Ze zouden dan ook de VVD de 'economische posities' moeten geven (financiën, economische zaken etc) want lets face it die hebben gewoon het beste plan om de economie te herstellen. Groenlinks moeten ze dan de 'groene posities' geven zoals verkeer en waterstaat ed zodat het milieu de komende tijd ook zal verbeteren
D66 zie ik liever niet in de regering, vind dat eigenlijk maar een faalpartij, maar zonder hen zal deze coalitie niet genoeg zetels hebben en een minderheidskabinet gaat naar mijn mening niet werken.

Het belangrijkste vind ik is dat de PVDA uit de regering gehouden wordt. De plannen die zij hebben komen zo'n beetje overeen met een regelrecht horrorscenario. Bovendien heb ik Job Cohen altijd al een walgelijke man gevonden. Moet er niet aan denken dat die griezel straks ons land moet gaan besturen, dan gaan we straks theedrinken met foute imams op het binnenhof
Oud 02-06-2010, 10:34
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Bovendien heb ik Job Cohen altijd al een walgelijke man gevonden. Moet er niet aan denken dat die griezel straks ons land moet gaan besturen, dan gaan we straks theedrinken met foute imams op het binnenhof
Lijkt mij wel gezellig. Job for president!
Oud 02-06-2010, 11:33
TFS!
TFS! is offline
Citaat:
Lijkt me een perfecte coalitie. Twee partijen die de hypotheekrenteaftrek willen afschaffen, twee partijen die dat niet willen. Twee partijen die naar een ander systeem van studiefinanciering willen kijken, twee partijen die dat niet willen. Twee partijen die de jsf willen aanschaffen, twee partijen die dat niet willen.
Daar komen ze wel uit hoor.
Tsja het is niet ideaal, maar ik vrees dat een linksere coalitie er op economisch terrein niet uit gaat komen/het verprutst. Water bij de wijn moet er sowieso wel gedaan worden, aangezien de partijen vrij uiteenlopende standpunten hanteren op die gebieden. Paars verdient trouwens ook wel een nieuwe kans vind ik.
Oud 02-06-2010, 12:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het belangrijkste vind ik is dat de PVDA uit de regering gehouden wordt. De plannen die zij hebben komen zo'n beetje overeen met een regelrecht horrorscenario. Bovendien heb ik Job Cohen altijd al een walgelijke man gevonden. Moet er niet aan denken dat die griezel straks ons land moet gaan besturen, dan gaan we straks theedrinken met foute imams op het binnenhof
Dat gezeur over theedrinken. De mensen die daar het hardst tegen schreeuwen hebben het altijd over 'keihard aanpakken', een compleet holle term, enkel gebaseerd op het bevredigen van de onderbuik. Laten we kijken naar de effectiviteit van een beleid, in plaats van te masturberen over dat soort termen.
Oud 02-06-2010, 12:31
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tsja het is niet ideaal, maar ik vrees dat een linksere coalitie er op economisch terrein niet uit gaat komen/het verprutst. Water bij de wijn moet er sowieso wel gedaan worden, aangezien de partijen vrij uiteenlopende standpunten hanteren op die gebieden. Paars verdient trouwens ook wel een nieuwe kans vind ik.
Natuurlijk moet erwater bij de wijn worden gedaan, maar het zou prettig zijn als er dingen zijn waar de coalitie het overeens is om te beginnen. Paars is in ieder geval progressief, en kan weer eens wat vorderingen maken op het gebied van gay rights, abortus, euthanasie, en dat soort dingen.
Oud 02-06-2010, 18:53
Stff
Stff is offline
Citaat:
Ben niet anti-CDA standpunten, wel anti-CDA 'tacktiek'. Ik ben geen PvdA stemmer, maar als CDA en PvdA samen in een kabinet zitten moeten ze wel beide water bij de wijn doen en ik vond dat het CDA dat veeeeel minder deed dan de PvdA en dat in combinatie met het neerzetten als draaikonten, levert van mij weinig sympathie op. Neem Uruzgan, oh oh oh wat wilde het CDA graag dat de PvdA weer zou draaien en dat vervolgens dan een paar maanden later gebruiken als het weer verkiezingstijd was?
Oud 03-06-2010, 13:10
Verwijderd
Ik ben het volledig eensch met Paranoide.

En géén VVD. Bahbahbah. Maar dat is bijna onvermijdelijk.
Oud 03-06-2010, 13:37
Imaginairy
Imaginairy is offline
Mijn ideale coalitie zou zijn: GroenLinks/D66/PVDA/SP, maar dan niet met Cohen als premier, maar met Pechtold of liever nog: Halsema.

Ik baal enorm dat de VVD zo groot is geworden, als we een rechts kabinet krijgen, wordt het hier een vrij onleefbaar land lijkt mij zo. PVV spreekt voor zich, zij gaan Nederland een grote schietschijf opplakken voor terroristische doeleinden, zij zaaien haat waar ze kunnen en maken Nederland een ontolerant kloteland (ik zou dichteres moeten worden). VVD en Mark Rutte in het bijzonder vind ik een uitzonderlijk hoog 'klootzak' gehalte hebben. De hypotheekrenteaftrek voor de allerhoogste tophypotheken (van vele miljoenen, van miljonairseigenaren) is niet eens bespreekbaar, terwijl ze mensen op het sociaal minimum de rekening gepresenteerd krijgen met een huursverhoging van 57%. Een kale kip kun je niet plukken.

Balkenende is een triest figuur, die het niet verdiend om nog in het kabinet te zitten.
Oud 06-06-2010, 09:07
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Ideaal zou me lijken GL, D66, en een andere coalitiegenoot.
Zeker omdat deze partijen pogen niet alles te polariseren, en de liberale verworvenheden van het individu nog hoog in het vaandel hebben staan.
Oud 07-06-2010, 16:35
weesee
weesee is offline
Ik ben voor VVD, PVV en de CDA ofzo.
Oud 07-06-2010, 17:46
Ieke
Ieke is offline
Paars heeft mijn absolute voorkeur.

Buiten dat ik de PVV liever niet in een coalitie zie zitten is dat sowieso ook behoorlijk onmogelijk aangezien ze geen zetels in de 1e kamer hebben, dat pas over een jaar veranderd en dat dus totaal niet opschiet als je wetsvoorstellen erdoor wil krijgen. Dat is al afgezien het blok dat Wilders heeft opgegooit wat betreft de AOW-leeftijd.
Oud 07-06-2010, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Paars heeft mijn absolute voorkeur.
Nou ik zou toch liever niet nog langer met het uitstelgedrag van de PvdA in deze crisis worden geconfronteerd. Het is tijd dat er partijen in komen die willen aanpakken en die ook bestuurlijk sterk zijn. VVD, CDA en D66 lijkt me de beste optie. Hopelijk halen ze een krappe meerderheid.
Oud 07-06-2010, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Nou ik zou toch liever niet nog langer met het uitstelgedrag van de PvdA in deze crisis worden geconfronteerd. Het is tijd dat er partijen in komen die willen aanpakken en die ook bestuurlijk sterk zijn. VVD, CDA en D66 lijkt me de beste optie. Hopelijk halen ze een krappe meerderheid.
VVD/CDA/D66 is niet echt goed voor D66, want die vangen dan de klappen op. Ik zie liever paars.
Oud 08-06-2010, 08:40
arPos
arPos is offline
Paars-achtig maar weer eens.
Oud 08-06-2010, 09:29
Verwijderd
Citaat:
VVD/CDA/D66 is niet echt goed voor D66, want die vangen dan de klappen op. Ik zie liever paars.
Omdat D66 dan over 4 jaar wellicht 5 zetels groter is en dan iets kan gaan doen?
D66 moet, zeker na de stoere praat van Pechtold over 'regeren met Wilders is een ramp voor Nederland', zijn verantwoordelijkheid nemen en in de regering gaan. Een PvdA-coalitie betekent op dit moment dat we gewoon 4 jaar niets gaan doen. PvdA en VVD kunnen op dit moment niet samen, ze verschillen ongeveer op elk standpunt.
Oud 08-06-2010, 09:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar waarom noemt Halsema dan toch PvdA steeds als hervormingspartij?
Oud 08-06-2010, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Maar waarom noemt Halsema dan toch PvdA steeds als hervormingspartij?
Omdat de plannen van Halsema het meest aansluiten bij de PvdA...
Oud 08-06-2010, 09:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Omdat de plannen van Halsema het meest aansluiten bij de PvdA...
Ja, dat lijkt mij ook wel, maar dan zal het dus nog wel meevallen met dat nietsdoen van de PvdA.
Oud 08-06-2010, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat lijkt mij ook wel, maar dan zal het dus nog wel meevallen met dat nietsdoen van de PvdA.
O de PvdA wil wel dingen doen, echter deze staan ongeveer haaks op de plannen van de rechtse partijen (CDA, VVD, PVV). Een regering van PvdA en een van deze partijen betekent dus zonder meer dat beide partijen veel water bij de wijn moeten doen en er dus helemaal niets gaat gebeuren.
Er is maar 1 reële mogelijkheid voor een regering en dat is centrumrechts. De enige vraag die nog beantwoord moet worden is of de PVV of D66 daarin komt.
Oud 08-06-2010, 09:58
Verwijderd
Sinds wanneer is D66 een rechtse partij? Voglens mij zijn ze toch behoorlijk links met hun 'sociale' leenstelsel.
Oud 08-06-2010, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Sinds wanneer is D66 een rechtse partij?
Geen idee, jij bent de eerste die ik het zie opperen. Waarom denk je dat?
Citaat:
Voglens mij zijn ze toch behoorlijk links met hun 'sociale' leenstelsel.
Overigens is de VVD ook voorstander van een sociaal leenstelsel.
Oud 08-06-2010, 10:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
O de PvdA wil wel dingen doen, echter deze staan ongeveer haaks op de plannen van de rechtse partijen (CDA, VVD, PVV). Een regering van PvdA en een van deze partijen betekent dus zonder meer dat beide partijen veel water bij de wijn moeten doen en er dus helemaal niets gaat gebeuren.
Er is maar 1 reële mogelijkheid voor een regering en dat is centrumrechts. De enige vraag die nog beantwoord moet worden is of de PVV of D66 daarin komt.
Het lijkt me dat die vraag al beantwoord is, CDA heeft sowieso geen trek in de PVV en VVD krabbelt nu ook terug met dat Eerste Kamerverhaal, dus dan zou het D66 worden. Ik vind D66 trouwens ook redelijk rechts, dat is toch wel een algemeen heersende opinie, dat ze centrumrechts zijn? Hun economische programma is behoorlijk rechts, maar verder is D66 wel vooral een progressieve partij, denk ik.

Dat sociale leenstelsel zegt niet zo veel, als de SP daar juist op tegen is

Regels voor berichten