![]() |
||||||||||||
GroenLinks:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Want als je in het buitenland gewoond/gewerkt hebt dan valt je pensioen lager uit. Dus een immigrant krijgt een lager pensioen van Nederland. Zie: http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_...eel_aow_later/
||
Citaat:
Probleem is natuurlijk dat het lastig te definiëren is wat een zwaar beroep is, naast fysieke aspecten zijn er natuurlijk ook een hoop beroepen die veel stress of andere psychische belasting met zich meebrengen. Telt dat ook mee?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Fysiek zware beroepen zijn daarentegen makkelijk te classificeren.
|
Dit lijkt me weer zo'n onderwerrp wat gaat verzanden in ongelofelijk ingewikkelde regelgeving, omdat die 65 gevoeld word als iets waar je recht op hebt. Verdiende rust na een leven lang hard werken. Nee hoor, daar kan geen dag bij.
Mar wat dat betreft zijn moderne werkers een stel mietjes, want vroeger, toen die AOW werd ingevoerd, begonnen ze vaak al met werken op hun vijftiende, en dat was fysiek zwaarder werk dan nu. Daar is ook die pensioengerechtigde leeftijd op gebaseerd, op 50 jaar premie betalen. Mensen die op latere leeftijd naar nederland zijn gekomen krijgen ook geen volledige AOW, maar een gedeelte, al naar gelang het aantal jaren dat ze wel betaald hebben. (Het restant wordt aangevuld met bijstand.) Drees ging ook uit van 10 jaren AOW behoeftigheid, want de gemiddelde leeftijd was 75 jaar. Daar betaalde je dan 50jaar premie voor, en onder de voorwaarden was het allemaal te betalen. Nu wil iedereen na 40 jaar betalen al recht op 20 jaar AOW. Een simpel rekensommetje leert dat dat alleen mogelijk is als de jaarlijkse premie gierend omhoog gaat of de uitkering omlaag. Maar daar hoor je niemand over, dat is geen politiek opportuun standpunt. Ze verhogen liever de staatsschuld, en de latere generaties mogen die brokken opruimen. |
![]() |
|
Ik word in mijn mening wel beïnvloed door de situatie van mijn vader. Mijn vader is nu 56 en werkt sinds zijn 20ste. Hij is het werken helemaal beu en telt zo'n beetje de dagen af die hij nog moet werken (nog 9 jaar..). Het zou hem echt waanzinnig veel doen als hem het 'recht' wordt ontnomen om te stoppen met 65, voor zijn gevoel is de VUT hem al afgepakt en wordt nu ook aan de zekerheid van 'pensioen met 65 jaar' getornd.. Als je het alleen al over 1 maandje meer hebt, wordt hij furieus
![]() Ik merk dat meer mensen van zijn leeftijd er zo in staan. Ik kan me dat best voorstellen. Die groep heeft zich altijd een ander beeld gevormd van de toekomst en heeft nu eigenlijk nog maar weinig tijd om dat beeld bij te stellen. Voor mijn generatie is dat toch anders. Hoewel ik denk dat ook wij het zat zijn tegen de tijd dat we de 60 naderen, wennen wij nú al aan het idee dat pensioen over 40 jaar misschien wel pas met 70 begint. Het liefst zou ik niet aan de AOW-leeftijd komen, maar ik zie onvoldoende geschikte mogelijkheden om elders te bezuinigen. Daarom vind ik een geleidelijke verhoging van de AOW-leeftijd acceptabel, maar daarbij de 50-plussers ontzien en een uitzonderingspositie voor mensen (niet alleen de zware beroepen) die al 40 (of evt. 45) jaar werken. Een combinatie van CDA en VVD dus.
|
Ik vind het standpunt van GroenLinks onprettig geformuleerd trouwens.
Ze willen de mensen die 45 jaar werken ontzien, maar noemen de arts als voorbeeld. Terwijl het juist voor een arts onvermijdelijk is dat hij pas op latere leeftijd begint met werken, omdat er een lange opleiding aan het beroep vooraf gaat. Ik snap wel dat de regeling hier uiteindelijk op uitkomt, maar had dan gewoon volstaan bij ´mensen die pas op latere leeftijd beginnen met werken´, want nu komt het op mij over alsof een arts vóór zijn werk onderuitgezakt op de bank zat en pas met 30 jaar eens een schop onder zijn hol kreeg en wat ging doen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Jij kan 9 jaar dan lang zat vinden om te wennen aan het idee dat je nog 2 jaar langer moet werken, maar voor hem voelt het echt als een mokerslag en ik denk niet dat die 9 jaar lang genoeg is om het te gaan accepteren.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ouder worden => Kans op grotere gebreken => Meer dokters nodig => Meer geld => besparen op ziektekosten + AOW => geen medici genoeg door besparen van kosten op medici => Probleem; AOW wordt duurder of de gezondheidskosten? Ik vind het hypocriet dat het om geld gaat i.p.v. de mensen zelf. Ik zie wel een gat in de markt voor verzekeringen ![]() |
![]() |
|
Tja, mensen kosten nu eenmaal geld. Alles kost geld in een moderne economie. En zelfs al werd geld afgeschaft, dan had je ruilhandel of we betaalden met schelpjes. Het is en blijft een feit dat er een concurrentie is van heel veel mensen om een beperkte voorraad goederen/diensten. Voor niets gaat helaas alleen de zon op. Al het andere kost geld, want het is niet onbeperkt en gratis aanwezig.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Waarom is er toch geen enkele partij die op het idee komt om de AOW als een aanvulling te zien op een prive pensioen, inplaats van omgekeerd. Nu is de AOW de basis, en komt een pensioen erbovenop. Op zo'n manier ontvangen nu heel veel mensen een AOW uitkering terwijl ze dat niet, of niet volledig nodig hebben, en blijft er te weinig over voor de mensen die het wel echt nodig hebben.
Stel een maximum aan het bedrag dat je totaal aan pensioen en AOW samen mag hebben. Door de besparing die dat oplevert, blijft de AOW betaabaar. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd zal er ook niet voor zorgen dat de veelverdieners met een lekker pensioen langer blijven doorwerken, die stoppen sowieso al veel eerder met werken. Het zal daarom ook beter zijn om de AOW waardevast ipv welvaartsvaste te maken: die mensen dragen niet meer bij aan economische groei, waarom moet hun AOW dan wel meestijgen met de nominale lonen?
|
|
|