Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2002, 23:07
MaakUt
MaakUt is offline
lees dit dan =/

http://forum.deviantart.com/403142
(lang bericht maar best interessant)

in my HUMBLE opinion

mag dit wel ?
Oud 06-08-2002, 00:00
McMotion
McMotion is offline
hehe misschien had je deze topic een andere naam moeten geven.. dat ze een monopoly positie willen hebben was volgens mij al bekend maareuh wat een slap gelul staat erin zeg.. alsof het zover zal komen.. als een niet-palladium computer geen verbinding kan maken met een palladium computer dan is een webhosting provider toch gek als als ze een palladium computer als server gaan gebruiken
Oud 06-08-2002, 02:36
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Accepteren de klanten toch niet.
De Pentium-3 had ook zo'n serienummer in zich, hebben ze later er ook uitgesloopt, meende ik. En dit is tien keer zo erg, en dus zal de reactie erop ook feller zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 06:52
Koen
Koen is offline
Microsoft kan wel meer willen. Maar zodra ze 't lastiger maken voor de gewone consument om Windows te kunnen draaien, zullen ze steeds minder aanhang krijgen.

Mensen pikken dit niet. Dan heb je grofweg 2 alternatieven:

- Je koopt een Mac.
- Je gaat Linux gebruiken.

Waarvan de laatste het meest voor de hand ligt. Zodra je dat kan gebruiken weet je dat er meer is dan Windows en dat het nog prima kan werken ook.

In principe denk ik dat Windows de toekomst heeft, maar niet als ze zo doorgaat. Dan kon 't nog wel eens sneller gebeurd zijn dan men denkt..
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 07:46
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:
In principe denk ik dat Windows de toekomst heeft, maar niet als ze zo doorgaat. Dan kon 't nog wel eens sneller gebeurd zijn dan men denkt..
Linux op de desktop is altijd nog niet zo fijn als Windows, maar het komt wel in de buurt zo naderhand

Daarbij valt te denken aan KDE 3.x en GNOME 2. Als desktop vind ik beide systemen best geslaagd, met de kanttekeningen dat:

Bij KDE: Konqueror nog steeds aan verbetering toe is (hij is te cpu-intensief bij complexere sites en tabbed browsing is nog niet standaard).

Bij GNOME 2: Veel programmatuur nog niet voor dit platform beschikbaar is en er ook geen goede C++ bindingen bestaan.

Algemeen: OpenOffice werkt nog lang niet zo fijn onder Linux als onder Windows. Te denken valt hierbij nog aan de font-rendering (freetype2 moet nog verbeterd worden), de algehele performance (port naar GTK of QT lijkt me belangrijk -> liefst nog uniforme abstractie voor beide toolkits) en de ondersteuning voor het printen (dingen als Ghostscript moeten vervangen worden door een standaard oplossing met drivers die ook closed source mogen zijn en daarmee aangeleverd kunnen worden door de fabrikant).

Als bovenstaande dingen geregeld zijn, heb je iig al een goed bruikbaar desktopsysteem .. en aangezien er engines als SDL en OpenGL zijn, is het porten van spelletjes ook niet zo'n groot probleem als het misschien lijkt
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 07:55
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
Koen schreef:
Microsoft kan wel meer willen. Maar zodra ze 't lastiger maken voor de gewone consument om Windows te kunnen draaien, zullen ze steeds minder aanhang krijgen.

Mensen pikken dit niet. Dan heb je grofweg 2 alternatieven:

- Je koopt een Mac.
- Je gaat Linux gebruiken.

Waarvan de laatste het meest voor de hand ligt. Zodra je dat kan gebruiken weet je dat er meer is dan Windows en dat het nog prima kan werken ook.

Nou, ik denk dat het met zo'n vaart niet zal lopen. Ik werk nu als vakantiewerk op een servicedesk, en als ik zie hoe dom sommige mensen zijn, en hoe ze NIET met een computer om weten te gaan, kan ik me niet voorstellen dat dit soort mensen ook ooit aan linux gaan zitten. Ik krijg zelfs mensen aan de lijn die niet weten waar de del toets zit, of hoe ze een stukje tekst moeten selecteren, en helaas zijn dit er niet 1 of 2, maar hele rijen achter elkaar.

Daarnaast is linux op dit moment nog steeds niet op HET punt aanbeland waarop het door kan breken richting de desktop markt. Reden? Er is geen standaard! Het is een grote puinzooi in GNU/Linux land. Iedere distributie-bakker rommelt maar wat aan. Probeer maar es een packet van SuSE op een Gentoo of Slackware installatie aan de gang te krijgen... Well, forget it! Evenzo met desktop-omgevingen. Zie het grote verschil tussen QT/GTK... Als beginner wordt je meteen al direct voor de keuze gesteld of je KDE of GNome wilt. Hoe moet je daar nou in godsnaam als domme gebruiker uit weten te kiezen?
En zo kan ik nog wel 300 voorbeelden noemen.

Wat linux op dit moment enorm mist is een standaard. Een standaard die Microsoft duidelijk wel heeft! Microsoft kiest duidelijk voor 1 lijn, en dat is niet zo raar ook, anders zouden ze zichzelf beconcurreren.

En dan nog iets. Kijk es om je heen wat er gebeurt. Microsoft is een heel smerig spelletje aan het spelen. Ze hebben een eigen messenger, iets wat HEEL populair is onder jongeren. Ze hebben een gratis e-mail dienst, iets wat HEEL populair is onder jongeren. Ze hebben een grote portal site, met veel onderwerpen die "in de mode zijn", iets wat HEEL populair is onder jongeren.
Alles staat aan elkaar gekoppeld met je .NET-passport... .NET? He, is dat niet die nieuwe strategie van MS?
Bingo!
De markt monopolie van Microsoft begint dus ook al aardig door te dringen op internet. Zoals Netscape ooit verdrongen is, wordt ICQ nu ook al aardig de kop ingedrukt. En met WindowsXP is deze integratie alleen maar erger geworden.

Service Pack 3 voor windows2000, nog zo'n mooi voorbeeld. Installeer maar es voor de grap windows 2000. Je krijgt er sowieso internet explorer bij, en outlook expres, en msn... En toen kreeg MS lastige rechtzaken... Dus wat doen ze? Ze bieden een tool aan met de mogelijkheid om de geïntegreerde zooi te deïnstalleren. Zo, mooi van die rechtzaak afgekomen. Maar standaard wordt nog steeds alle crap geïnstalleerd! Dus of het veel effect zal hebben? Neuh, ik denk het niet... tlijkt me meer een juridische kwestie...

Maar goed... wie ben ik....
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 08:07
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
als ik zie hoe dom sommige mensen zijn, en hoe ze NIET met een computer om weten te gaan, kan ik me niet voorstellen dat dit soort mensen ook ooit aan linux gaan zitten.
Er zullen genoeg computerzaken zijn die er geld in zullen zien Linux pre-installed te verkopen.

Citaat:
Iedere distributie-bakker rommelt maar wat aan. Probeer maar es een packet van SuSE op een Gentoo of Slackware installatie aan de gang te krijgen... Well, forget it!
Als je je ogen opent, zul je merken dat het aantal distributies aan het afnemen is. Grote distro's als RedHat en SuSE vormen zo naderhand hun eigen monopolie, terwijl anderen als Slackware nog maar met moeite boven water blijven.

Citaat:
Evenzo met desktop-omgevingen. Zie het grote verschil tussen QT/GTK... Als beginner wordt je meteen al direct voor de keuze gesteld of je KDE of GNome wilt. Hoe moet je daar nou in godsnaam als domme gebruiker uit weten te kiezen?
En zo kan ik nog wel 300 voorbeelden noemen.
In Duitsland verkopen ze al standaard PC's met SuSE Linux erop. And guess what? Het heeft zijn eigen standaard gekozen door gewoon met KDE te werken .. en geloof me, dat systeem is net zo eenvoudig als Windows.

Citaat:
Wat linux op dit moment enorm mist is een standaard. Een standaard die Microsoft duidelijk wel heeft! Microsoft kiest duidelijk voor 1 lijn, en dat is niet zo raar ook, anders zouden ze zichzelf beconcurreren.
Linux heeft inderdaad standaards nodig, maar niet op de end-user level .. echter wel wat de API's en bestandsindeling aangaat.

Hier wordt dan ook hard aan gewerkt: http://www.linuxbase.org

Citaat:
En dan nog iets. Kijk es om je heen wat er gebeurt. Microsoft is een heel smerig spelletje aan het spelen. Ze hebben een eigen messenger, iets wat HEEL populair is onder jongeren. Ze hebben een gratis e-mail dienst, iets wat HEEL populair is onder jongeren. Ze hebben een grote portal site, met veel onderwerpen die "in de mode zijn", iets wat HEEL populair is onder jongeren.
Alles staat aan elkaar gekoppeld met je .NET-passport... .NET? He, is dat niet die nieuwe strategie van MS?
Bingo!
De markt monopolie van Microsoft begint dus ook al aardig door te dringen op internet. Zoals Netscape ooit verdrongen is, wordt ICQ nu ook al aardig de kop ingedrukt. En met WindowsXP is deze integratie alleen maar erger geworden.
MSN werkt ook onder Linux (GAIM, KMerlin, KMess, etc).

De .NET engine zal in binaire vorm beschikbaar zijn voor Linux, daarnaast zijn Icaza en consorten bezig met een compatible opensource variant: MONO.

Citaat:
Service Pack 3 voor windows2000, nog zo'n mooi voorbeeld. Installeer maar es voor de grap windows 2000. Je krijgt er sowieso internet explorer bij, en outlook expres, en msn... En toen kreeg MS lastige rechtzaken... Dus wat doen ze? Ze bieden een tool aan met de mogelijkheid om de geïntegreerde zooi te deïnstalleren. Zo, mooi van die rechtzaak afgekomen. Maar standaard wordt nog steeds alle crap geïnstalleerd! Dus of het veel effect zal hebben? Neuh, ik denk het niet... tlijkt me meer een juridische kwestie...
Je kunt met SP3 helemaal niet deinstalleren, enkel en alleen de shortcuts worden verwijderd.

Overigens is er niets aan te merken op het webtop-principe. KDE levert ook standaard een browser mee, BeOS komt standaard met Opera, Mac gebruikt ook IE? Het is heel normaal, zo zitten de moderne GUI's nou eenmaal in elkaar.

Citaat:
Maar goed... wie ben ik....
Iemand die niet verder kijkt dan zijn eigen neus lang is
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 08:26
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
******** schreef:
Er zullen genoeg computerzaken zijn die er geld in zullen zien Linux pre-installed te verkopen.
En daarom stopt dell met het leveren van linux pre-installed computers? Omdat er gewoonweg niet genoeg interesse in is? Wel ff het nieuws bijhouden he

Citaat:

Als je je ogen opent, zul je merken dat het aantal distributies aan het afnemen is. Grote distro's als RedHat en SuSE vormen zo naderhand hun eigen monopolie, terwijl anderen als Slackware nog maar met moeite boven water blijven.
Ik moet toegeven, de wat exotischere distro's zoals Turbolinux e.d. redden het inderdaad niet. Maar dat was van te voren al te verwachten. Maar dat was mijn point ook niet. Kijk eens naar de grote jongens... zijn dat er maar 2? Ik bespeur er meer hoor!
SuSE, RedHat, Slackware, Debian, de nieuwkomer genaamd Gentoo, en dan hebben we voor de echte knutselaars natuurlijk nog LFS. Ik tel er nu 6, ik ben misschien nog wel wat belangrijke distributies vergeten, maar laten we het even op deze 6 houden. De verschillen? Kijk alleen al eens naar het package-management. Bij LFS mag je lekker zelf gaan compilen. Slackware heeft haar eigen package systeem. Debian heeft APT-Get. Gentoo heeft het emerge/portage systeem. SuSE heeft Yast (wat weer RPM gebaseerd is). En red hat blijft ook lekker met rpm rommelen. Ik vind dit nogal een groot verschil! En het zijn allemaal tamelijk populaire distributies! Hoe moet een newbie gebruiker zich hier ooit een weg door banen?

Citaat:

In Duitsland verkopen ze al standaard PC's met SuSE Linux erop. And guess what? Het heeft zijn eigen standaard gekozen door gewoon met KDE te werken .. en geloof me, dat systeem is net zo eenvoudig als Windows.
Ik weet wel wat KDE is hoor En KDE is inderdaad vrij eenvoudig. Maar wat nou met programmas die geschreven zijn voor GTK? Ok, je KUNT ze draaien op KDE, mits je de GTK libraries installeert, maar toch draait het op GTK fijner dan op KDE. Stel nou dat je 2 favoriete tools hebt op linux. 1 geoptimaliseerd voor GTK, en de ander voor QT. Je wordt dus hierdoor verplicht om met 2 desktopomgevingen te leren werken. En ga niet lopen roepen dat KDE dè standaard is, want dat is het niet. Kijk bijv. maar es rond op het forum van tweakers.net (volgens mij ben jij daar ook lid, kheb je icoon daar gloof ik wel es gezien ) Vooral het screenshottopic in NWOS blijft grappig. Na de release van KDE 3.0 sprongen de KDE 3.0 desktops als paddestoelen uit de grond. Totdat Gnome 2.0 uitkwam! toen had iedereen opeens weer een Gnome desktop?
En dan zwijg ik nog maar over opkomers als Fluxbox, en oudere pioniers als Blackbox en windowmaker, die op hun beurt weer populair zijn vanwege hun eenvoud en snelheid.

Citaat:

Linux heeft inderdaad standaards nodig, maar niet op de end-user level .. echter wel wat de API's en bestandsindeling aangaat.

Hier wordt dan ook hard aan gewerkt: http://www.linuxbase.org
Dat zeg ik, er wordt aan gewerkt... Daarom is het op dit moment nog lang niet geschikt. En ik denk dat het ook nog wel een redelijke tijd met zich mee gaat brengen om deze standaard door de strotten van software-ontwikkelaars heen te duwen, om nog maar over distro-knutselaars te zwijgen.

Citaat:

MSN werkt ook onder Linux (GAIM, KMerlin, KMess, etc).

De .NET engine zal in binaire vorm beschikbaar zijn voor Linux, daarnaast zijn Icaza en consorten bezig met een compatible opensource variant: MONO.
Klopt, als ik het goed heb is Sun ook met een dergelijk project bezig? Maar dan met een op java gebaseerd platform?

Maar dan nog. Ik kan me niet voorstellen dat .NET op linux net zo geïntegreerd gaat worden als op het windows-platform. Veel open-source ontwikkelaars pikken het hele idee denk ik niet erg.
En wat wil een domme user nou liever dan een systeem wat werkt, en wat overal werkt, en wat eenvoudig en simpel is?

Citaat:

Je kunt met SP3 helemaal niet deinstalleren, enkel en alleen de shortcuts worden verwijderd.
Voor de eindgebruiker komt het bijna op hetzelfde neer...

Citaat:

Overigens is er niets aan te merken op het webtop-principe. KDE levert ook standaard een browser mee, BeOS komt standaard met Opera, Mac gebruikt ook IE? Het is heel normaal, zo zitten de moderne GUI's nou eenmaal in elkaar.
Ik klaag ook niet over Internet Explorer. Sterker nog, ik vind dat IE naar linux geport moet worden, omdat het een browser is die redelijk goed doorontwikkeld is. Maar probeer maar eens een huis-tuin-en-keuken gebruiker om te laten switchen van Internet Explorer naar Mozilla, of Opera... Die worden hier niet vrolijk van, en komen binnen de kortste keren weer terug op hun oude product... Omdat het beter is? Nee, omdat ze het gewend zijn!

Citaat:

Iemand die niet verder kijkt dan zijn eigen neus lang is
Ach, misschien is mijn neus wel langer dan die van jou
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 08:30
Passenger
Passenger is offline
(wat een lappen tekst trouwens! )
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 08:50
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
En daarom stopt dell met het leveren van linux pre-installed computers? Omdat er gewoonweg niet genoeg interesse in is? Wel ff het nieuws bijhouden he
Nee, omdat Dell een redelijk duur merk is dat voornamelijk door bedrijven wordt gekocht. In dat segment penetreert Linux momenteel enkel en alleen de server-markt.

Citaat:
SuSE, RedHat, Slackware, Debian, de nieuwkomer genaamd Gentoo, en dan hebben we voor de echte knutselaars natuurlijk nog LFS. Ik tel er nu 6, ik ben misschien nog wel wat belangrijke distributies vergeten, maar laten we het even op deze 6 houden. De verschillen? Kijk alleen al eens naar het package-management.
..
..
..
Hoe moet een newbie gebruiker zich hier ooit een weg door banen?
Hoeft die niet

Voor de newb zijn alleen SuSE en RedHat belangrijk .. welke beide met RPM werken

Citaat:
Stel nou dat je 2 favoriete tools hebt op linux. 1 geoptimaliseerd voor GTK, en de ander voor QT. Je wordt dus hierdoor verplicht om met 2 desktopomgevingen te leren werken.
Nope, hoef je ook niet. Als jij liever met KDE werkt, kun je dat blijven doen

Dan gebruik je The Gimp bijvoorbeeld gewoon onder KDE. Er zijn ook genoeg mensen die zich wagen aan OpenOffice en Netscape onder Windows? Principe blijft hetzelfde (ander uiterlijk).

Citaat:
En ga niet lopen roepen dat KDE dè standaard is, want dat is het niet. Kijk bijv. maar es rond op het forum van tweakers.net (volgens mij ben jij daar ook lid, kheb je icoon daar gloof ik wel es gezien ) Vooral het screenshottopic in NWOS blijft grappig.
Je zit daar op een Tweakers forum .. geen enkele newb hoeft zich zorgen te maken over Fluxbox, Enlightenment, IceWM, etc, etc, etc .. voor hun zijn er eigenlijk maar 2 dingen die lekker eenvoudig zijn: GNOME en KDE .. en als hun favoriete distro KDE als voorkeur heeft, dan leren ze daarmee om te gaan en that's it.

Zelfs op GoT zijn er mensen die alleen met KDE werken en niet eens GNOME aan de praat krijgen. De standaard n00b zal het gewoon installeren en accepteren. Toen ik met FreeBSD begon, kreeg KDE 1.x als desktop voorgeschoteld en daar was ik toendertijd blij mee. Ik werkte met die desktop haast een half jaar voordat ik met andere dingen begon.

Citaat:
Dat zeg ik, er wordt aan gewerkt... Daarom is het op dit moment nog lang niet geschikt. En ik denk dat het ook nog wel een redelijke tijd met zich mee gaat brengen om deze standaard door de strotten van software-ontwikkelaars heen te duwen, om nog maar over distro-knutselaars te zwijgen.
Dingen gaan sneller dan je denkt.

Linux wordt meer en meer commercieel ondersteund. Vanuit commercieel oogpunt kom je met KDE en Kylix NU al een heel eind.

Citaat:
Klopt, als ik het goed heb is Sun ook met een dergelijk project bezig? Maar dan met een op java gebaseerd platform?
Ja, maar dat heeft weinig met .NET zelf te maken. SunONE toch?

Citaat:
Maar dan nog. Ik kan me niet voorstellen dat .NET op linux net zo geïntegreerd gaat worden als op het windows-platform. Veel open-source ontwikkelaars pikken het hele idee denk ik niet erg.
Er zijn 2 bewegingen in de Linux wereld. Je moet leren te onderscheiden wat beide zeggen.

Mensen als R.M. Stallman geloven in opensource, terwijl anderen iets met Linux willen DOEN, ongeacht of het closed of open is.

Dat MONO nog niet volledig is geaccepteerd in de Linux-wereld, is omdat veel Linux aanhangers Linux enkel en alleen gebruiken om Windows te verstoten .. soms zelfs met haast communistische achtergronden, waarbij Microsoft de kapitalistische duivel is

Ronduit belachelijk. Ik hoop juist dat Linux en Windows deels integreren, het is de enigste manier om ontwikkelaars te winnen .. gebruik dezelfde API en het wordt eenvoudiger Linux te ondersteunen, met als gevolg dat er meer applicaties zullen komen die tevens op Linux werken. Indirect gevolg? Je kunt ineens alles met Linux doen wat je met Windows ook kunt..

Citaat:
En wat wil een domme user nou liever dan een systeem wat werkt, en wat overal werkt, en wat eenvoudig en simpel is?
Ja.

En imnsho kun je dat goed met Linux realiseren als je het maar goed aanpakt.

Citaat:
Ik klaag ook niet over Internet Explorer. Sterker nog, ik vind dat IE naar linux geport moet worden, omdat het een browser is die redelijk goed doorontwikkeld is.
Support voor IE op de Mac zal binnenkort gedropt worden door MS .. grote instellingen als AOL standaardiseren zich op Netscape / Mozilla.

En ga me niet vertellen dat Mozilla zo moeilijk te gebruiken is .. het programma is echt dood-simpel.

Citaat:
Nee, omdat ze het gewend zijn!
Als jij van Windows 95 overstapt op XP zul je ook hoofdpijn krijgen

Citaat:
Ach, misschien is mijn neus wel langer dan die van jou
Mjah, misschien moet je al die mee-eters verwijderen?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 08:50
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
(wat een lappen tekst trouwens! )
Ja ik werd net uitgelogd tijdens het typen
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 09:17
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
******** schreef:
Nee, omdat Dell een redelijk duur merk is dat voornamelijk door bedrijven wordt gekocht. In dat segment penetreert Linux momenteel enkel en alleen de server-markt.
Sorry? Is toch juist een prima segment? Over het algemeen werken hier mensen die enigzins weten waar ze mee bezig zijn (hoewel, soms heb ik zo mn twijfels) en daar zou het toch een eitje voor moeten zijn dan om over te schakelen?
Hmja, en dat is dus meteen het probleem... Die stap blijkt toch niet zo makkelijk te zijn. Linux schijnt zelfs op deze manier meer te kosten dan windows! Waarom? Vanwege omscholing! Je hebt andere systeembeheerders nodig, mensen moeten cursussen krijgen om aan de software te wennen, etc. etc. etc.
(hmm, dit klinkt wel heel pro-microsoft )

Citaat:

Hoeft die niet

Voor de newb zijn alleen SuSE en RedHat belangrijk .. welke beide met RPM werken
Heb je het "Welke distro moet ik kiezen?"-topic wel es gelezen op GoT?

Citaat:

Nope, hoef je ook niet. Als jij liever met KDE werkt, kun je dat blijven doen

Dan gebruik je The Gimp bijvoorbeeld gewoon onder KDE. Er zijn ook genoeg mensen die zich wagen aan OpenOffice en Netscape onder Windows? Principe blijft hetzelfde (ander uiterlijk).
Wel eens in webstatistieken van grote sites gekeken? Ooit gezien hoeveel procent met Netschaap surft?

Citaat:

Je zit daar op een Tweakers forum .. geen enkele newb hoeft zich zorgen te maken over Fluxbox, Enlightenment, IceWM, etc, etc, etc .. voor hun zijn er eigenlijk maar 2 dingen die lekker eenvoudig zijn: GNOME en KDE .. en als hun favoriete distro KDE als voorkeur heeft, dan leren ze daarmee om te gaan en that's it.

Zelfs op GoT zijn er mensen die alleen met KDE werken en niet eens GNOME aan de praat krijgen. De standaard n00b zal het gewoon installeren en accepteren. Toen ik met FreeBSD begon, kreeg KDE 1.x als desktop voorgeschoteld en daar was ik toendertijd blij mee. Ik werkte met die desktop haast een half jaar voordat ik met andere dingen begon.
Hmja, daar zit wel wat in ja. Maar toch ontbreekt voor mij nog steeds de standaard, ik vind nog steeds de verschillen tussen KDE en Gnome te groot!

Citaat:

Dingen gaan sneller dan je denkt.

Linux wordt meer en meer commercieel ondersteund. Vanuit commercieel oogpunt kom je met KDE en Kylix NU al een heel eind.
Kylix vind ik een positieve ontwikkeling moet ik zeggen! Het is een redelijk geslaagde port van Delphi op het linuxplatform. Voor veel programmeurs is de stap nu een stuk makkelijker geworden!

Citaat:

Ja, maar dat heeft weinig met .NET zelf te maken. SunONE toch?
Hmja, kgloof dat t zo heet jah... Het is ongeveer hetzelfde id als ik het goed begrepen heb... Opzich wel grappig, ergens heb ik het id dat dit gigantisch gaat floppen, en aan de andere kant heeft het weer een grote kans van slagen (aangezien Java ontwikkeld is als cross-platform prog. taal)

Citaat:

Er zijn 2 bewegingen in de Linux wereld. Je moet leren te onderscheiden wat beide zeggen.

Mensen als R.M. Stallman geloven in opensource, terwijl anderen iets met Linux willen DOEN, ongeacht of het closed of open is.

Dat MONO nog niet volledig is geaccepteerd in de Linux-wereld, is omdat veel Linux aanhangers Linux enkel en alleen gebruiken om Windows te verstoten .. soms zelfs met haast communistische achtergronden, waarbij Microsoft de kapitalistische duivel is

Ronduit belachelijk. Ik hoop juist dat Linux en Windows deels integreren, het is de enigste manier om ontwikkelaars te winnen .. gebruik dezelfde API en het wordt eenvoudiger Linux te ondersteunen, met als gevolg dat er meer applicaties zullen komen die tevens op Linux werken. Indirect gevolg? Je kunt ineens alles met Linux doen wat je met Windows ook kunt..
Dat zou inderdaad prachtig zijn. Alleen wel met het gevaar dat er ranzige dingen vanuit microsoft overgewaaid raken naar linux, en ik vrees dat een gedeelte van de opensource-community dit niet gaat pikken en hier weer ruzie over gaat maken...

Citaat:

Ja.

En imnsho kun je dat goed met Linux realiseren als je het maar goed aanpakt.
Maar daarvoor zullen toch eerst wat standaarden moeten worden ontwikkeld om dit tot een succesvol eind te brengen!

Citaat:

Support voor IE op de Mac zal binnenkort gedropt worden door MS .. grote instellingen als AOL standaardiseren zich op Netscape / Mozilla.

En ga me niet vertellen dat Mozilla zo moeilijk te gebruiken is .. het programma is echt dood-simpel.
Voor mij wel, en voor jou ook... Maar ik verzeker je, er zijn genoeg mensen die niet aan deze overstap gaan wennen... Kheb dit al es eerder gezien met mensen die een dial-up hadden bij Compuserve... Netscape... Laat dat soort lui maar es overstappen op IE... Nou daar wordt je niet vrolijk van moet ik zeggen

Citaat:

Als jij van Windows 95 overstapt op XP zul je ook hoofdpijn krijgen
Hmja, maar dit is dan ook geleidelijk gegaan... Ik vond de overstap van win98 naar win2000 trouwens ook wel ff wennen... Dr zijn toch wel aardig wat dingen die net wat anders zitten

Citaat:

Mjah, misschien moet je al die mee-eters verwijderen?
Dan nog is Pinokkio jaloers (zelfs nadattie net gezegd heeft "I did not have sex ....")

Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
Hmja, en dat is dus meteen het probleem... Die stap blijkt toch niet zo makkelijk te zijn. Linux schijnt zelfs op deze manier meer te kosten dan windows! Waarom? Vanwege omscholing! Je hebt andere systeembeheerders nodig, mensen moeten cursussen krijgen om aan de software te wennen, etc. etc. etc.
(hmm, dit klinkt wel heel pro-microsoft )
CompTIA en andere bieden inmiddels Linux certificatie. Ook wordt Linux vaker aan bod gebracht bij ICT opleidingen .. dus hier voorzie ik in de nabije toekomst geen problemen.

Citaat:
Heb je het "Welke distro moet ik kiezen?"-topic wel es gelezen op GoT?
Yup, 't is allemaal bullshit.

Ik gebruik zelf ook Debian, maar ook alleen maar omdat ik volledige controle over alles wil hebben en mijn systeem zo klein mogelijk wil houden.

Als jij van het gebruikerstype "als het maar werkt" bent, boeit je dat echt niet. Dan installeer je SuSE, RedHat of Mandrake en dan ben je tevreden (note dat ze allemaal RPM gebruiken, waarvan de nieuwe versie binnenkort ook standaard wordt).

Citaat:
Wel eens in webstatistieken van grote sites gekeken? Ooit gezien hoeveel procent met Netschaap surft?
Ben benieuwd hoe dit over een half jaar is

Citaat:
Hmja, daar zit wel wat in ja. Maar toch ontbreekt voor mij nog steeds de standaard, ik vind nog steeds de verschillen tussen KDE en Gnome te groot!
Ze worden kleiner. Zo werken beide kampen ook aan theme-compatibiliteit en kun je inmiddels al knippen en plakken tussen beide toolkits (QT en GTK).

Citaat:
Kylix vind ik een positieve ontwikkeling moet ik zeggen! Het is een redelijk geslaagde port van Delphi op het linuxplatform. Voor veel programmeurs is de stap nu een stuk makkelijker geworden!
Niet te vergeten dat de C++ versie nu ook uit is

Citaat:
Hmja, kgloof dat t zo heet jah... Het is ongeveer hetzelfde id als ik het goed begrepen heb... Opzich wel grappig, ergens heb ik het id dat dit gigantisch gaat floppen, en aan de andere kant heeft het weer een grote kans van slagen (aangezien Java ontwikkeld is als cross-platform prog. taal)
JAVA is sloooooooooooooooooooooom

Citaat:
Dat zou inderdaad prachtig zijn. Alleen wel met het gevaar dat er ranzige dingen vanuit microsoft overgewaaid raken naar linux, en ik vrees dat een gedeelte van de opensource-community dit niet gaat pikken en hier weer ruzie over gaat maken...
Ze maken altijd ruzie, gevolg is simpel het basissysteem, dus de kernel en gnu-utils, blijft geheel gratis terwijl de rest commercieel ondersteund wordt en zijn weg richting MS vindt.

Want 1 ding mag je ook niet vergeten: IBM, Dell, HP en consorten zijn geen haar beter dan MSFT!

Citaat:
Voor mij wel, en voor jou ook... Maar ik verzeker je, er zijn genoeg mensen die niet aan deze overstap gaan wennen... Kheb dit al es eerder gezien met mensen die een dial-up hadden bij Compuserve... Netscape... Laat dat soort lui maar es overstappen op IE... Nou daar wordt je niet vrolijk van moet ik zeggen
Mijn n00b zusje van 16 surft ermee, evenals mijn pa

Waarom? Omdat het niet zo lek als IE is..

Citaat:
Hmja, maar dit is dan ook geleidelijk gegaan... Ik vond de overstap van win98 naar win2000 trouwens ook wel ff wennen... Dr zijn toch wel aardig wat dingen die net wat anders zitten
Hmm, jah het boeide me opzich niet zo zeer, maar voor anderen is het wel ingrijpend.

Citaat:
Dan nog is Pinokkio jaloers (zelfs nadattie net gezegd heeft "I did not have sex ....")

Pas maar op dat 'ie niet afvalt.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 09:56
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
******** schreef:
CompTIA en andere bieden inmiddels Linux certificatie. Ook wordt Linux vaker aan bod gebracht bij ICT opleidingen .. dus hier voorzie ik in de nabije toekomst geen problemen.
Hmja, maar voorlopig vinden veel systeembeheerders het erg aantrekkelijk om windows clients te installeren, en alles in een nt-achtig domeintje te laten draaien. (met ondertussen een smb server als pdc...)

Citaat:

Yup, 't is allemaal bullshit.

Ik gebruik zelf ook Debian, maar ook alleen maar omdat ik volledige controle over alles wil hebben en mijn systeem zo klein mogelijk wil houden.

Als jij van het gebruikerstype "als het maar werkt" bent, boeit je dat echt niet. Dan installeer je SuSE, RedHat of Mandrake en dan ben je tevreden (note dat ze allemaal RPM gebruiken, waarvan de nieuwe versie binnenkort ook standaard wordt).

Leuk als jouw buurman ook Linux heeft...
- "Heej, ik heb nu sinds kort linux... werkt prachtig man!"
"Ik ook! Het werkt geweldig!"
- "Heb je trouwens programma xyz al? Dat is echt super!"
"Hmm, kun je het naar me toe sturen?"
- "Tuurlijk, ik zet het ff op je mail"..
Vervolgens gaat de beste man het proberen te installeren en werkt het niet!
Ok de kans dat dit op een windows platform gebeurt is ook zeker aanwezig. Maar de kans dat dit gebeurd op een linux platform is een stuk groter! Vanwege missende dependencies, etc.. enfin, je kent de ellende wel... En dan?

Citaat:

Ben benieuwd hoe dit over een half jaar is
Ik verwacht dat het niet echt drastisch verandert

Citaat:

Ze worden kleiner. Zo werken beide kampen ook aan theme-compatibiliteit en kun je inmiddels al knippen en plakken tussen beide toolkits (QT en GTK).
Het is de hopen dat deze ontwikkeling zich in een hoog tempo voortzet... Dan heeft t nog wel kans van slagen!

Citaat:

JAVA is sloooooooooooooooooooooom
Java is gewoon kut. Punt.

Citaat:

Ze maken altijd ruzie, gevolg is simpel het basissysteem, dus de kernel en gnu-utils, blijft geheel gratis terwijl de rest commercieel ondersteund wordt en zijn weg richting MS vindt.
Hmmm... opzich een positieve ontwikkeling. Er vormt zich een commercieel segment op de linux markt, en daarnaast blijft het open-source gedeelte ook nog steeds bestaan!

Citaat:

Want 1 ding mag je ook niet vergeten: IBM, Dell, HP en consorten zijn geen haar beter dan MSFT!
Eehh... hier volg ik je niet helemaal
Citaat:

Mijn n00b zusje van 16 surft ermee, evenals mijn pa

Waarom? Omdat het niet zo lek als IE is..
Nee nee nee, niet liegen... het is gewoon JOUW schuld dat ze ermee surfen!!!! Geef het maar toe!

Citaat:
Pas maar op dat 'ie niet afvalt.
ducktape doet wonderen
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 10:06
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
Hmja, maar voorlopig vinden veel systeembeheerders het erg aantrekkelijk om windows clients te installeren, en alles in een nt-achtig domeintje te laten draaien. (met ondertussen een smb server als pdc...)
Koen had het in zijn reply ook over de toekomst Ik ook

Netwerk hier op kantoor bestaat ook uit Win2K clients en 2 Linux servers, waarbij de ene een SAMBA server is en de ander een firewall / router.

Citaat:
Leuk als jouw buurman ook Linux heeft...
- "Heej, ik heb nu sinds kort linux... werkt prachtig man!"
"Ik ook! Het werkt geweldig!"
- "Heb je trouwens programma xyz al? Dat is echt super!"
"Hmm, kun je het naar me toe sturen?"
- "Tuurlijk, ik zet het ff op je mail"..
Vervolgens gaat de beste man het proberen te installeren en werkt het niet!
Ok de kans dat dit op een windows platform gebeurt is ook zeker aanwezig. Maar de kans dat dit gebeurd op een linux platform is een stuk groter! Vanwege missende dependencies, etc.. enfin, je kent de ellende wel... En dan?
Bah bah bah

De manier om virii te verspreiden, maar goed. Ik ben dan wel zo aardig het voor diegene te compileren

Echter: veelal zijn de meestgebruikte programma's voor de populaire distributies gepackaged, dus kan hij hem gewoon simpel installeren.

Citaat:
Ik verwacht dat het niet echt drastisch verandert
Ik denk dat het geleidelijk aan zal gebeuren.

Citaat:
Eehh... hier volg ik je niet helemaal
Het 'standaard Linux' dat elke n00b kan gebruiken in de toekomst zal hoogstwaarschijnlijk net zo commercieel als Windows zijn.

Citaat:
Nee nee nee, niet liegen... het is gewoon JOUW schuld dat ze ermee surfen!!!! Geef het maar toe!

Mijn zusje heeft met het downloaden van MP3's haar machine al grondig in de soep gestuurd en mijn vader is sinds de NIMDA affaire erg voorzichtig wat IE betreft. Vandaar dat ze nu beiden Mozilla gebruiken

Citaat:
ducktape doet wonderen
Silicoon is beter
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 10:12
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
******** schreef:
Koen had het in zijn reply ook over de toekomst Ik ook

Netwerk hier op kantoor bestaat ook uit Win2K clients en 2 Linux servers, waarbij de ene een SAMBA server is en de ander een firewall / router.

Hmja, maar kzie nog niet egt voor me dat dit soort situaties op korte termijn gaan veranderen!

Citaat:

Bah bah bah

De manier om virii te verspreiden, maar goed. Ik ben dan wel zo aardig het voor diegene te compileren

Echter: veelal zijn de meestgebruikte programma's voor de populaire distributies gepackaged, dus kan hij hem gewoon simpel installeren.
Maar dit soort kwesties ontstaan juist bij de niet-meestgebruikte programma's...

Citaat:

Ik denk dat het geleidelijk aan zal gebeuren.
Voorlopig valt dat denk ik nog wel mee... vooral de komende 6 maanden!

Citaat:

Het 'standaard Linux' dat elke n00b kan gebruiken in de toekomst zal hoogstwaarschijnlijk net zo commercieel als Windows zijn.
Sterker nog, ze zijn al aardig op weg! Check voor de grap de prijs van SuSE maar es ...

Citaat:

Mijn zusje heeft met het downloaden van MP3's haar machine al grondig in de soep gestuurd en mijn vader is sinds de NIMDA affaire erg voorzichtig wat IE betreft. Vandaar dat ze nu beiden Mozilla gebruiken
Op aanraden van wie? (zeg het! ZEG HET!!)

Citaat:

Silicoon is beter
neh, moet je weer op gaan spuiten enzo, kost zoveel poen... ducktape will do just fine
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
Maar dit soort kwesties ontstaan juist bij de niet-meestgebruikte programma's...
Ze zijn bezig met standaard packages. RPM2 wordt overigens opgenomen in de LSB.

Citaat:
Sterker nog, ze zijn al aardig op weg! Check voor de grap de prijs van SuSE maar es ...
I know..

Citaat:
Op aanraden van wie? (zeg het! ZEG HET!!)
*schuldig*

Reclame moet gemaakt worden .. sinds Linux bij zaken als Office Centre en Correct ineens in de winkel staat en in dagbladen als PCM en Computer Totaal te vinden is, zie je al dat mensen ermee gaan spelen.

And that's a good thing

Maar goed, ik ben weg hier! moet thuis gaan helpen de woonkamer om te bouwen :/
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 11:01
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
******** schreef:

Maar goed, ik ben weg hier! moet thuis gaan helpen de woonkamer om te bouwen :/

das ook euh.... leuk! ( ) denk ik?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 18:10
TouchOfDarkness
TouchOfDarkness is offline
dit gaat compleet offtopic...het is geen discussie tussen Windows en Linux, dit ging over Palladium...
Oud 06-08-2002, 18:12
MaakUt
MaakUt is offline
anders nog iets

ik weet nog te weinig van linux om iets over die dingen te zeggen maar ik hoop dat al die ideeen van ms niet doorgaan
Oud 06-08-2002, 18:25
Conan the Librarian
Citaat:
Tu-Tone schreef:
Nou vraag ik me toch af of SuSE een licentiesysteem heeft dat je ook per workstation wil laten betalen? Vziw kan je Linux - SuSE of welke dan ook - gewoon met enkel cd'tje (of zeven, of een dvd'tje in het geval van SuSE ) op al je bedrijfspc's zetten.

Bovendien is de Professional Version van SuSE, zoals iedere andere distro, volledig gratis te downloaden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 20:27
Koen
Koen is offline
Citaat:
TouchOfDarkness schreef:
dit gaat compleet offtopic...het is geen discussie tussen Windows en Linux, dit ging over Palladium...
Nee, over de Monopoly positie van Ms en de uitbreiding ervan.. Dat Palladium daar weer een deel van uitmaakt is een ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 09:15
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
MaakUt schreef:
anders nog iets

ik weet nog te weinig van linux om iets over die dingen te zeggen maar ik hoop dat al die ideeen van ms niet doorgaan
sommige ideeën van ms zijn niet zo slecht... delen van het .net systeem vind ik eigenlijk wel mooi! Vooral de integratie van vb.net met asp.net en c#...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 09:18
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Nou vraag ik me toch af of SuSE een licentiesysteem heeft dat je ook per workstation wil laten betalen? Vziw kan je Linux - SuSE of welke dan ook - gewoon met enkel cd'tje (of zeven, of een dvd'tje in het geval van SuSE ) op al je bedrijfspc's zetten.

Bovendien is de Professional Version van SuSE, zoals iedere andere distro, volledig gratis te downloaden.
Nee, als je een SuSE distro koopt betaal je, volgens SuSE, alleen de kosten voor de maand ondersteuning, de cd's, de dvd, de manual, en de doos Dus het zjin geen licentiekosten die je betaalt (wat je bij windows WEL betaalt!)

En btw. SuSE is staat toch ook gwoon onder de GNU-licentie? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
En btw. SuSE is staat toch ook gwoon onder de GNU-licentie? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Utilities zoals Yast2 staan onder hun eigen licentie dacht ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2002, 09:24
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
******** schreef:
ohja, klopt als ik het goed heb is yast zelfs niet eens open-source!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 17:23
Conan the Librarian
Citaat:
******** schreef:
Yast en een paar commerciële dingen zijn niet-GPL idd.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 17:25
Conan the Librarian
Citaat:
Tu-Tone schreef:
Nee, als je een SuSE distro koopt betaal je, volgens SuSE, alleen de kosten voor de maand ondersteuning, de cd's, de dvd, de manual, en de doos Dus het zjin geen licentiekosten die je betaalt (wat je bij windows WEL betaalt!)
Dan is wat dat betreft Linux dus gewoon nog honderden malen goedkoper qua aanschaf (doh, het kost sowieso niets, maar uitgaand van de cd-prijs) dan Windows.

Het duurt nog wel even voor ze zo commercieel zijn als Microsoft. Áls dat ooit gaat gebeuren, en áls driekwart van Linux buiten de GPL gaat vallen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 20:58
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Dan is wat dat betreft Linux dus gewoon nog honderden malen goedkoper qua aanschaf (doh, het kost sowieso niets, maar uitgaand van de cd-prijs) dan Windows.

Het duurt nog wel even voor ze zo commercieel zijn als Microsoft. Áls dat ooit gaat gebeuren, en áls driekwart van Linux buiten de GPL gaat vallen.
Linux zal zelf zeer onwaarschijnlijk OOIT buiten de GPL vallen... Het zijn eerder distributies die software aanbieden waarvan driekwart buiten de GPL zou KUNNEN vallen, maar ook dat is zeer onwaarschijnlijk. Bekende software zoals bijv apache, maar ook smb zal gwoon onder gpl of dergelijke licenties blijven vallen vanwege de hele gedachte die achter open source zit...

Het lijkt me eerder zelfs nog logischer dat microsoft minder commercieel wordt!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 21:06
Verwijderd
Software die eenmaal GPL is, zal dat ook blijven. Dit ligt echter anders bij BSD-style licenties .. programmatuur die daaronder valt, kun je naar behoefte uitbreiden en commercialiseren.

Een waarschijnlijke variatie zou dus een *BSD systeem kunnen zijn dat commercieel verkocht wordt (natuurlijk met features die Linux dan niet heeft, welke van commerciele unices geport kunnen worden). Of een Linux systeem met extra software die onmisbaar wordt gemaakt..
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 06:58
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
******** schreef:
Software die eenmaal GPL is, zal dat ook blijven. Dit ligt echter anders bij BSD-style licenties .. programmatuur die daaronder valt, kun je naar behoefte uitbreiden en commercialiseren.

Een waarschijnlijke variatie zou dus een *BSD systeem kunnen zijn dat commercieel verkocht wordt (natuurlijk met features die Linux dan niet heeft, welke van commerciele unices geport kunnen worden). Of een Linux systeem met extra software die onmisbaar wordt gemaakt..
je doelt dus meer richting systemen als hp/ux (khoop dat ik het goed zeg) en AIX?

Ennehm, hoe is dat eigenlijk met Star Office gegaan? Want ik heb begrepen dat dat ook geen open-source meer is? Of is dat zelfs nooit open-source geweest?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 07:46
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:
je doelt dus meer richting systemen als hp/ux (khoop dat ik het goed zeg) en AIX?
Mjah, met geavanceerdere opties als ACL's en goed doorontwikkelde multi-processor ondersteuning.

Citaat:
Ennehm, hoe is dat eigenlijk met Star Office gegaan? Want ik heb begrepen dat dat ook geen open-source meer is? Of is dat zelfs nooit open-source geweest?
StarOffice valt niet onder GPL, maar onder de SISSL, in tegenstelling tot OpenOffice.

StarOffice 6.0 is dan ook de commerciele broer van OpenOffice met enkele uitbreidingen die closed-source zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten