Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Ik vind het wel interessant.
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 14-09-2010 om 18:54. Reden: Onduidelijkheidje |
![]() |
||
Citaat:
De manier om Dit kan alleen bij een formule die in de vorm is van: f(x) = b*[a]'*a Dus een constante keer de afgeleide van een functie keer die functie. Voorbeelden: Je moet hier die formule 'u' noemen waarna je kunt zeggen: [u]'dx=du (snap je dit?) In dit geval is dus u = a Als je dan de formule hebt: Als je gaat primitiveren schrijft je: Dan is zoals hier voor is gezegd: a' = 2x a = x²-3 b = 2 Dus je kunt [u]'dx = du invullen: 2xdx = du Hiervan maak je: 4xdx = 2du Waarna je 4xdx kunt vervangen voor 2du waarbij je x²-3 u blijft noemen dus volgt: 2udu Dit is heel makkelijk te primitiveren: en wordt: u² Nu u invullen en daar heb je je primitieve. De formule die de TS gaf was: Dit kun je schrijven als: a = a'= b=-2 [a]'dx=da -2[a]'dx = -2da Dus vervangen geeft: -2ada Dit primitiveren geeft: -a² a invullen en dan heb je je antwoord: Tip: het is wel handig om die
|
Verwijderd
|
Bedankt voor de uitleg. Dus eigenlijk herschrijf je de functie naar een [a], een [a]' en een constante b? Vervolgens zet je die constante b voor a en integreer je het gebeuren? En daarna vul je voor de a de oorspronkelijke a in.
Ik merk dat ik de neiging heb vast te lopen in de notatie, vooral met de variabele a en da door elkaar, maar als ik drie variabelen en een methode heb, lukt het denk ik wel. Dus voor een willekeurige functie: En voor de functie van de TS: |
![]() |
||
Citaat:
De constante 'b' bij de volgende is niet dezelfde als bij de normale functie hè. Primitiveer dan eens:
||
Citaat:
dus dit is voor wiskunde b? Dat is tot nu toe mijn advies, ben beniewd of het iets gaat worden ![]() |
![]() |
|
@Mr.Mark: De substitutiemethode kan ook nog op andere manieren worden toegepast. Zo is
Laatst gewijzigd op 17-09-2010 om 17:15. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Primitieve bepalen zzzzzqqq | 3 | 29-11-2007 18:55 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |