Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2010, 21:23
renske_old
renske_old is offline
Hoe zit het als je openstaande bekeuringen hebt bij incassobureau's en deurwaarders? Als je je ergens inschrijft en ze kunnen niets bij je thuis halen en je werkt niet?

En wat gebeurd er als je al 2 jaar geen zorgverzekering hebt betaald, maar wel elke maand van de belasting toeslag hebt gekregen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2010, 21:54
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Van de zorgverzekering krijg je op een dag een brief van met wat je terug moet betalen, maar dit loopt wel enkele jaren achter.

En met openstaande boetes, ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ze echt aan de deur zijn geweest, maar wel dat bijvoorbeeld bedragen van 100 euro 1000 euro worden, door extra boetes die er bij komen voor het niet betalen. Beste kan je toch proberen om een afbetalingsregeling te treffen, dan krijg je iig geen extra boetes voor het niet reageren, of als je echt veel schulden open hebt staan en weinig tot geen inkomen hebt, misschien schuldsanering?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2010, 22:38
Balance
Balance is offline
Als je al 2 jaar geen zorgverzekering hebt betaald, heb je inmiddels te maken met een deurwaarder voor het CJIB.
De deurwaarder kan beslag leggen op je inkomen, maar je zegt dat dat er niet is (misschien een uitkering?)
Daarnaast kan de deurwaarder ook beslag leggen op je inboedel en kan hij je dagvaarden.
Je zegt dat er thuis niks te halen is, maar de deurwaarder zal er alles aan doen om jou te laten betalen. Dat kan betekenen dat hij ook een persoonlijk foto-album mee kan nemen: voor hem van geen waarde, maar voor jou bijzonder belangrijk en waarschijnlijk extra motivatie om toch mee te gaan werken.
En uiteindelijk kan de deurwaarder ook je woning ontruimen, waarmee je op straat beland.
Oud 18-10-2010, 08:03
Adore
Adore is offline
Simpel geldt: van een kale kip kun je niet plukken. Zelfs een uitdrukking die wordt gebruikt door de belastingdienst.
Maar schuldeisers zullen veel in werking stellen om toch aan geld te komen (want daarvoor zijn ze immers ingehuurd of onderdeel van een bedrijf).

Je hebt pas ècht niets als je geen eigen woning hebt en bijvoorbeeld een kamer huurt (deze huur moet je kunnen aantonen, evenals dat jij dus geen hoofdbewoner bent). In die kamer mag dan niets meer staan dan een bed, tafel en een stoel. Alles meer dan dat kan leiden tot boedelvordering, waar een deurwaarder overigens wel toestemming voor moet hebben om dat uit te mogen voeren.
Je mag wel inkomsten hebben, maar naar je situatie wordt een vrij te laten bedrag bepaald. Dit is een bedrag per maand waar schuldeisers niet aan mogen komen, dat is van jou en bedoeld voor je levensonderhoud. Heb je loonbeslag opgelegd gekregen, dan zit je al aan dat vrij te laten bedrag en kun je andere schuldeisers niets meer bieden.

Zolang je ingeschreven staat, ben je te vinden. De meeste schuldeisers doen dat vroeg of laat ook wel. Als je je zorgverzekering niet betaalt, worden de termijnen uiteindelijk doorgestuurd naar een incassobureau (en dus deurwaarder als jij niet reageert). Ik weet niet of je door wanbetaling nog onverzekerd kunt raken, het is in ieder geval wel zo geweest. Daar moet je ver vandaan blijven, want dat kost extreem veel geld.
Het niet hebben van geld betekent in veel gevallen niet dat je kans maakt op kwijtschelding. Vorderingen blijven bestaan.
Ik meende dat je niet uit huis gezet kunt worden, tenzij je een huurschuld hebt waarbij je nooit een betalingsregeling bent nagekomen of je best hebt gedaan om een oplossing te vinden? Uithuiszetting is echt het allerlaatste middel en wordt niet graag toegepast..

Als je nu al flink in de schulden zit en je hebt totaal geen inkomsten, dan heeft het ook geen zin om hulp in te roepen van een kredietbank / schuldhulpverlening. Die kunnen immers alleen helpen als jij ook financieel je schuldensituatie aan kunt pakken (het geld moet ergens vandaan komen).
Als je er echt niet meer uitkomt, kun je je wel aanmelden bij het jongerenloket, maatschappelijk werk of sociaal raadslieden.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2010, 08:29
renske_old
renske_old is offline
Ok bedankt voor de reacties, ik vroeg het me namelijk af omdat mijn ex vriend diep in de schulden zit, en inmiddels reregistreerd staat als zwerver. Vorig weekend werd hij meegenomen met een alcohol controle, de buurman moest blazen hij zijn id laten zien en hij kon mee. Hij heeft toen van mijn bankrekening in totaal 740 euro boete betaald (die nu nog bij de politie open stonden) dit was voor mij de druppel.
Hij woonde 1,5 jaar bij me in werkte bijna niet en was te beroerd om iets in huis te doen.
Nu sinds 3 maandjes een kindje van hem waar hij ook niet veel voor wilde doen.
Heb hem eruit gezet, hij wil me nu voor het geregt slepen om het kind te krijgen. Dus ik wilde weten wat hem dan eerst te wachten staat, als je niet ingeschreven staat kun je namelijk geen rechtzaak tegen iemand beginnen en ik zie dat als hij zich inschrijft ik me voorlopig geen zorgen hoef te maken. Want mijn dochtertje heeft mijn achternaam en hij heeft haar niet erkend(is ook moeilijk zonder vaste verblijfplaats)
Met citaat reageren
Oud 18-10-2010, 08:55
Balance
Balance is offline
Hij zal eerst het kind moeten erkennen. Daarvoor heeft hij jouw toestemming nodig. Geef jij geen toestemming, dan zal hij via het via de rechter moeten regelen. Er komt dan een DNA-test waaruit moet blijken dat hij de vader is van jullie kind. Deze test moet betaald worden à >1000 euro. Als de erkenning er eenmaal is, moet hij vervolgens nog het ouderlijk gezag gedeeld krijgen. Dus het is niet iets wat zomaar morgen gebeurd is als je alles op orde hebt, laat staan als je geen vast woon- of verblijfplaats hebt en je hebt diverse schulden.
En dan hebben we het nog niet over de kosten van het onderhouden van een kind.
Oud 18-10-2010, 08:56
Adore
Adore is offline
Wat een vervelende situatie voor je, succes.

Alleen een wettelijk erkende vader heeft recht op de voogdij. Dus zolang hij de biologische status houdt, kan dat niet veel betekenen en kun jij omgang met je kind weigeren.
Ik ben niet erg bekend met de praktijk in dit soort situaties, maar ik kan er praktisch zeker van zijn dat zolang je ex rondzwerft, hij geen aanspraak kan doen op jullie kind. Zeker niet als verder jouw situatie stabiel is en je je kind veilig kunt laten opgroeien. Belangen van het kind zijn altijd het belangrijkst.

Overigens, voor jou wel fijne informatie, moet jij toestemming geven voor de erkenning.
Je kunt veel nalezen op http://www.rijksoverheid.nl/document...erkenning.html. Ik heb dit wel behandeld tijdens mijn studie, maar het was wat weggezakte informatie. Ik heb het net ook gebruikt, handig.

Misschien een brug te ver, toch: je kunt aangifte doen tegen de afschrijving die je ex van je rekening heeft gedaan.
Denk je goed na over de manier waarop hij bij jouw geld kan? Misschien een idee dat een keer te regelen met je bank, zodat hij dit niet nog eens zomaar kan doen?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2010, 20:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Heb hem eruit gezet, hij wil me nu voor het geregt slepen om het kind te krijgen
Wens hem veel succes, want los van dat de man stelselmatig achtergesteld wordt wat betreft omgang met kinderen in het Nederlands recht (zelfs als erkenning registreerd is), maakt hij als werkeloze, zwerver en wanbetaler van zelfs essentiële zaken, geen enkele kans om dat te winnen.

Er bestaan wel mogelijkheden om zonder woonadres te procederen, maar je kunt er veilig van uit gaan dat zoiets hem niet snel lukt, en als het hem lukt, binnen no time eindigt in jouw voordeel.

Maar om op je andere vragen in te gaan:

Zorgverzekering niet betalen is een schuld. Die gaat niet zomaar weg. Als de deurwaarder (die zal na twee jaar al een dwangbevel tot betalen hebben gekregen van de rechter) bezittingen op weet te sporen zal hij ze in beslag nemen.

Boetes kunnen eventueel ook uitgezeten worden in de cel. Dat heet vervangende hechtenis. Dat is best pittig, want er gaat geloof ik per dag slechts € 25 van het bedrag af. Ik kan er naast zitten. Als het goed is, staat in het vonnis van het dwangbevel voor je ex het aantal dagen vervangende hechtenis.

En vooral, zoals Adore al zei: hoe kon hij bij je geld? Sluit zo snel mogelijk die weg voor hem af.
Oud 22-10-2010, 12:00
Verwijderd
en kijk ajb uit, als jou adres zn laatst bekende is is er ook nog een kans dat jij straks de lul bent
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 21:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
en kijk ajb uit, als jou adres zn laatst bekende is is er ook nog een kans dat jij straks de lul bent
Misschien zal een deurwaarder er langs gaan ja. Een enkeling houdt dan een praatje dat hij beslag komt leggen ook als blijkt dat er geen bezittingen van de schuldenaar zijn, dat is natuurlijk onwettig.

Maar recht op beslaglegging hebben ze niet omdat er geen reden is om te denken dat er bezittingen van de schuldenaar aanwezig zijn.
Oud 22-10-2010, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Misschien zal een deurwaarder er langs gaan ja. Een enkeling houdt dan een praatje dat hij beslag komt leggen ook als blijkt dat er geen bezittingen van de schuldenaar zijn, dat is natuurlijk onwettig.

Maar recht op beslaglegging hebben ze niet omdat er geen reden is om te denken dat er bezittingen van de schuldenaar aanwezig zijn.
Sowieso is beslaglegging alleen mogelijk na een rechtszitting. En daarbij moet en de dagvaarding en het vonnis betekent worden bij de verdachte. Dus op het moment dat je een dagvaarding krijgt, gewoon contact (schriftelijke aangetekend ook aan de griffier) opnemen dat diegene daar niet woont.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 13:38
Verwijderd
Ja, als je niet kan betalen, zorg dat je in de schuldsanering komt. 3 jaar zingen en je kan weer lachend de kerk uit.
Wel zijn hier strenge eisen aan verbonden en moet het echt nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 07:46
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ja, als je niet kan betalen, zorg dat je in de schuldsanering komt. 3 jaar zingen en je kan weer lachend de kerk uit.
Wel zijn hier strenge eisen aan verbonden en moet het echt nodig zijn.
Het is ook fijn dat je de topic leest zodat je weet dat het haar schulden niet zijn.

Haar ex kan naar schuldsanering fluiten, dat is simpel. Daarvoor is zijn situatie ronduit instabiel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten