Voor de nieuwkomers, lees de spelregels goed door,
Spelregels
Spoiler
Traditioneel speelt dit spel zich af in een klein dorpje in de Middeleeuwen wat geteisterd wordt door duivelse wezens: weerwolven. De setting is echter al vaak veranderd en dat zal deze keer ook het geval zijn.
Gebruikers die mee willen spelen kunnen zich voor het spel begint (en nadat een nieuw spel is aangekondigd) in dit topic inschrijven en zij krijgen (random) een rol toegewezen door de Spelleider, één of meerdere gebruikers die toezien op een goed spelverloop, de uitslagen bijhouden en verhalen schrijven.
Aanmelden kan in dit topic door “ik doe mee” (of iets in die richting) te posten. S.v.p. niet zelf deelnemerlijstjes maken, dit doet de spelleider. Men wordt ingedeeld op volgorde van inschrijving, er wordt niet aan voorkeursposities gedaan. Met de traditionele spelregels kunnen er 22 gebruikers meespelen, het totale aantal spelers kan variëren, afhankelijk van het aantal aanmeldingen en eventuele “extra functies”.
Hier onder bevinden zich dan vier Weerwolven, een Tovenaar, een Heks, een Ziener, een Leerling, een Jager, een Verrader en een aantal simpele dorpelingen (over al deze functies later meer). Niet iedereen werkt tegen de wolven, maar ook dit wordt verderop uitgelegd. Eventueel kunnen er een paar functies bijkomen ter afwisseling of bij veel spelers (zoals de Aanbidder en Evilziener).
Iedereen weet van zichzelf welke rol/functie hij vervult, maar de weerwolven komen ‘s nachts bij elkaar om te moorden en naar de maan te huilen en weten zo ook elkaars identiteit.
Het doel van het spel is simpel: de dorpelingen (en de andere good guys) proberen alle weerwolven te doden, de weerwolven proberen juist zo snel mogelijk iedereen op te eten (met uitzondering van hun mede-weerwolven natuurlijk).
Het spel begint met een eerste stemronde voor de dorpelingen. Tijdens de dorpsvergadering, ‘s avonds in de herberg, worden levensdraden doorgeknipt. Alle dorpelingen zitten rond de tafel (of achter hun pc) en bespreken wie er opgehangen moet worden. Hun dorp wordt al tijden ‘s nachts geteisterd door terroriserende, moordende weerwolven, die overdag veranderen in onschuldig uitziende dorpsbewoners. Er moet iets aan gedaan worden. Er moet iets veranderen! De dorpelingen nemen het heft in eigen hand.
Elke deelnemer stuurt een persoonlijk bericht aan de Spelleider met daarin de naam van degene die volgens hem moet worden opgehangen. De user met de meeste stemmen wordt gelyncht, sterft, en ligt dan helaas uit het spel. De Spelleider maakt bekend wie welk lot is toegevallen door middel van een verslag van de gebeurtenis en vertelt ook welke rol de overledene vervulde.
‘s Nachts is de tijd van de weerwolven. In het licht van de maan veranderen zij van gedaante en sluipen zij door het dorp, waar zij samen een slachtoffer maken. In overleg kiezen de weerwolven hun menselijke maaltijd en dit melden zij in een gezamenlijk bericht aan de Spelleider. Deze maakt vervolgens weer bekend wat voor tragedie er s nachts heeft plaatsgevonden
Als de avond valt komen de dorpelingen weer bij elkaar met een kroes bier in de herberg, om de verschrikkelijke voorvallen van voorgaande nacht te bespreken. Natuurlijk is er dan weer een stemronde, een nacht waarin de weerwolven toeslaan, et cetera.
De gang van zaken:
In het speltopic kunnen de dorpelingen overleggen over wie er wordt opgehangen en kan gediscussieerd worden aan de hand van de stemmen en uitslag wie er verdacht is. Uiteraard mengen de wolven, heks, verrader en geliefden zich ook in dit gesprek, dus verwacht misleiding en blijf alert. Ook kan de ziener hints geven over functies van bepaalde spelers.
Na het beginverhaal, begint het spel met een hangronde, waarna de eerste eetronde volgt. In een hangronde stemmen de dorpelingen ieder op een andere speler, deze stem moeten ze via privébericht voor de deadline naar de spelleider sturen (dit is de enige manier om te stemmen). Bij gelijkspel stemmen de weerwolven ook en hebben zij dus de beslissende stem. Zij horen tussen wie het gelijkspel is, en kiezen uit de twee ongelukkigen.
Na de hangronde volgt de eetronde. Hierin proberen de wolven een dorpeling op te eten. Dit doen ze door na gezamenlijk overleg één naam door te geven aan de Spelleider via privébericht. Tijdens deze ronde geven de Tovenaar, Heks en Ziener ook de naam door van de spelers die zij respectievelijk willen beschermen, beheksen of opvragen.
Het spel heeft dus elke keer twee stemrondes. Per ronde is er een deadline waarvoor gestemd moet worden welke duidelijk door de Spelleider genoemd wordt, dit is meestal 20.30 uur. Als je niet vóór de deadline hebt gestemd is je stem ongeldig en vervalt deze.
Alle functies naast de gewone wolven en dorpelingen op een rijtje:
Verrader
De Verrader weet wie de wolven zijn (deze worden met de bekendmaking van de functie naar de verrader opgestuurd) en probeert ze tijdens het spel te helpen door verwarring te zaaien en onschuldige dorpelingen op te hangen. Helaas voor hem weten de wolven niet wie hij is. Hij loopt dus net als alle andere spelers het risico om te worden opgegeten. De Verrader mag zich niet bekend maken aan de wolven.
Functie tijdens hangrondes: De Verrader stemt als gewone dorpeling, maar zal proberen in het voordeel van de wolven te stemmen. Hij probeert andere dorpelingen verdacht te maken en gelijkspel uit te lokken.
Functie tijdens eetrondes: geen
Positie: wolven
Kennis: de verrader weet wie de wolven zijn.
Heks
De Heks is een oude toverkol, die niets liever ziet dan de overwinning van de wolven. Ze probeert de wolven te helpen door met haar toverkracht de functies van andere spelers tijdens eetrondes te blokkeren. Ze weet echter niet wie welke functie heeft.
Functie tijdens hangrondes: De heks stemt als gewone dorpeling, maar probeert net zoals de verrader in het voordeel van de wolven te spelen door andere dorpelingen weg te stemmen of gelijkspel uit te lokken. Dit kan mislukken omdat de heks de identiteit van de wolven niet kent.
Functie tijdens eetrondes: De heks blokkeert de gave van een andere speler tijdens de eetronde. Dit doet zij door één naam naar de spelleider te sturen. Deze persoon wordt tijdens die eetronde behekst.
Beheksingen en hun effect:
- Kiest de heks de leerling, de verrader, een geliefde of een dorpeling dan is er geen effect (want die doen niks tijdens eetrondes).
- Kiest de heks een weerwolf dan is er geen effect want deze zijn immuun tegen de heks haar krachten.
- Kiest de heks de jager (indien deze tijdens een eetronde is vermoord) dan is er geen effect, de heks kan alleen magische functies blokkeren en de kracht van de jager zit in zijn geweer.
- Kiest de heks de tovenaar, ziener of wolfsbane dan wordt deze persoons speciale functie tijdens deze eetronde geblokkeerd. De bescherming van tovenaar vervalt, de wolfsbane kan die ronde gewoon worden opgegeten, en de ziener krijgt bericht dat de opgevraagde functie niet kan worden gegeven vanwege beheksing. De heks krijgt niet te horen wat voor effect haar beheksing heeft gehad.
Positie: wolven
Kennis: alleen de eigen functie.
Leerling
Deze begint het spel als een gewone dorpeling, maar zodra de Tovenaar, Ziener, Heks of Verrader wordt gedood, zal de speciale functie van de Leerling in werking treden. De Leerling wordt gepromoveerd naar Tovenaarsleerling, Leerling-ziener, Leerling-heks of Leerling-verrader (afhankelijk van wie er als eerste sterft). De leerling krijgt dan dezelfde gave en functie.
Er is maar één leerling, dus alleen de persoon die als eerste dood gaat kan worden vervangen. Als de leerling eerder dood gaat dan bovenstaande vier dan is er uiteraard geen vervanging. Een leerling-verrader krijgt de functies van de wolven te horen. Een leerling-ziener begint 'blanco', hij krijgt niks van de info van de oude ziener te horen.
Het leuke van de leerling is dat hij in het begin niet weet waar zijn loyaliteit ligt: als hij leerling-heks wordt gaat hij bijvoorbeeld voor de wolven werken.
Functie tijdens hangronde: geen, de leerling staat zolang de Heks en de Verrader in leven zijn aan de kant van de dorpelingen en speelt normaal mee. Zodra de leerling leerling-verrader of leerling-heks staat hij aan de kant van de wolven en probeert net zoals de verrader en heks in het voordeel van de wolven te spelen door andere dorpelingen weg te stemmen of gelijkspel uit te lokken. Indien de leerling leerling-tovenaar of ziener wordt blijft hij aan de kant van de dorpelingen staan.
Functies tijdens eetronde: aanvankelijk geen, mocht de leerling de leerling-heks, leerling-ziener of leerling-tovenaar worden, dan moet hij hun functie tijdens de eetrondes overnemen.
Positie: dorpelingen (aanvankelijk, dit kan veranderen mocht de Leerling Leerling-heks of Leerling-verrader worden)
Kennis: alleen de eigen functie. Een leerling-verrader krijgt de functies van de wolven te horen.
Tovenaar
De Tovenaar staat aan de kant van de dorpelingen en heeft de kracht om een andere speler te beschermen tegen de wolven. Hij heeft echter geen kennis over wie de wolven gaan eten en wie welke functie heeft.
Functie tijdens hangronde: geen, de Tovenaar stemt mee als een gewone dorpeling tijdens de hangrondes.
Functie tijdens eetronde: de tovenaar stuurt een bericht naar de spelleider met de naam van de dorpeling die hij beschermt. Als deze persoon wordt uitgekozen om te worden gegeten, is deze beschermd en wordt niet opgegeten..
Positie: dorpelingen
Kennis: alleen de eigen functie.
Wolfsbane
De Wolfsbane heeft een aangeboren bescherming tegen weerwolven, indien ze hem proberen op te eten, zal dat niet lukken. Helaas is hij hierna wel vatbaar voor de wolven. Ook kan de Wolfsbane worden opgehangen of neergeschoten.
Functie tijdens hangronde: geen, de Wolfsbane speelt mee als gewone dorpeling
Functie tijdens eetronde: geen, de eerste eetpoging zal echter mislukken
Positie: dorpelingen
Kennis: alleen de eigen functie.
Ziener
De Ziener heeft een speciale kracht waarbij hij in iedere eetronde de functie van een medespeler kan zien. Deze kennis mag de Ziener gebruiken om te stemmen, maar moet de kennis voor zichzelf houden! De Ziener mag zich uiteraard wel gedragen naar zijn kennis zonder dit expliciet te zeggen.
Functie tijdens hangronde: geen, als een gewone dorpeling stemt de Ziener mee, uiteraard wel met extra kennis
Functie tijdens eetronde: de Ziener kan van één speler per ronde de functie opvragen door de naam van de speler naar de spelleider te sturen
Positie: dorpelingen
Kennis: de eigen functie en de functie van de gevraagde persoon/personen
De evilziener
Er kan worden gekozen om de Heks te vervangen of het spel uit te breiden met de evilziener. De evilziener werkt precies zoals de ziener, maar staat aan de kant van de wolven, dus hij gebruikt zijn kennis om de wolven te helpen en de dorpelingen te misleiden.
De Geliefden
De geliefden zijn, zoals de naam het al zegt, geliefden. Hun doel is om samen het spel te overleven. Zodra een partij in de meerderheid is en de geliefden zijn nog in het spel, winnen de geliefden. Maar als één van de twee sterft, sterft de ander van verdriet ook.
De geliefden mogen met elkaar overleggen en al hun kennis delen. Geliefden kunnen een dubbelfunctie hebben omdat ze blind gekozen worden door de cupido, informatie die ze krijgen uit andere functies mogen ze uiteraard ook delen.
Functie tijdens hangronde: geen
Functie tijdens eetronde: geen
Positie: ze gaan altijd voor elkaar, ongeacht aan welke kant ze staan
Kennis: de eigen functies en alle overige beschikbare kennis.
Cupido
Deze koppelaar moet bij het begin van het spel twee namen opgeven en dit worden dan de geliefden. Op die manier kan de spelleider niet expres een wolf en een dorpeling samen zetten (of juist niet), maar hangt het echt af van het toeval, want de cupido weet dus niet de functies. Er kan voor worden gekozen de eerste dode in het spel de cupido te laten zijn.
Functie tijdens hangronde: geen
Functie tijdens eetronde: geen
Positie: geliefden, als de geliefden dood zijn, staat de cupido aan de kant van de dorpelingen.
Kennis: de eigen functie en de namen van de geliefden
De Jager
De Jager is vooral een doorn in het oog van de wolven. Hij mag iemand afschieten zodra hij dood gaat, of dat nou in de eet of hangronde is. Zolang de jager erin zit loop je het risico om te worden neergeschoten als je iemand te verdacht maakt of jezelf verdacht maakt. Hij weet alleen zijn eigen functie. Hij kan dus per ongeluk in het voordeel van de wolven schieten. Als de jager wordt opgehangen of opgegeten dient hij voor de volgende ronde een bericht te hebben gestuurd naar de spelleider met de naam van degene die hij wil neerschieten. Degene die wordt neergeschoten kan de kogel niet ontlopen.
Functie tijdens hangronde: geen, tenzij hij wordt opgehangen
Functie tijdens eetronde: geen, tenzij hij wordt opgegeten
Positie: dorpelingen
Kennis: alleen de eigen functie
De Stille Aanbidder
De Stille Aanbidder lijkt op de Jager, maar werkt iets anders. De persoon met deze functie kiest aan het begin van het spel iemand die hij of zij aanbidt. Als die dan sterft, mag de aanbidder willekeurig iemand doden uit wraak. Beheksing heeft geen zin tegen de wraak van de aanbidder. Indien de aanbidder eerder sterft als de aanbedene, gebeurt er niks.
Functie tijdens hangronde: geen, tenzij de aanbedene wordt opgehangen
Functie tijdens eetronde: geen, tenzij de aanbedene wordt opgegeten
Positie: dorpelingen
Kennis: alleen de eigen functie en de naam van degene die hij of zij in stilte aanbidt.
Een paar regels om goed spelverloop te bevorderen
- Onderling overleg (buiten het speltopic) is niet toegestaan! Uitzondering hierop zijn de weerwolven en geliefden, zij kunnen via privebericht communiceren.
- De Spelleider mag en zal niks loslaten over het verloop van het stemmen (wie en wie wat heeft gestemd moet maar achteraf blijken).
- Er mag géén informatie worden uitgewisseld met andere spelers buiten het weerwolfspel topic. Dit geldt voor pm's, msn, IRL, in andere topics, en elke andere plek die je je maar kunt bedenken die niet in dit topic is.
- De weerwolven moeten elke nacht in overleg met elkaar proberen een dorpeling op te eten. De wolven zijn zelf verantwoordelijk voor hun keuze, indien zij er na overleg niet uit komen dienen ze tijdig de spelleider op de hoogte te stellen.
- Let op, Tovenaar, Heks en Ziener, jullie moeten iedere stemronde een naam doorgeven (dus niet om-en-om zoals de andere spelers)!
- Stemmen is verplicht! Onder stemmen valt ook het eten/beheksen/opvragen. Weerwolven zijn samen verantwoordelijk voor het stemmen, als de wolf die de stem moet doorgeven dit vergeet, telt dit voor alle wolven mee als niet stemmen.
- Als je twee keer niet hebt gestemd (en/of je functie niet hebt gebruikt) worden we boos, na drie keer niet stemmen/functie gebruiken krijg je een rode kaart en mag je het volgende spel niet meedoen.
- Als je niet kan stemmen, moet je tijdig de spelleider pm-en waarom je niet kan stemmen of niet hebt gestemd.
- Laat je fantasie de vrije loop, post je weerwolftheorieën, complottheorieën en bluf waar je wilt in deze spuisels. Maak het spannend en interessant. Je mag echter geen vals bewijs fabriceren, dus truukjes met photoshop, paint en pm's en alles wat op vervalsing neerkomt zijn dus niet toegestaan.
- Je moet je functie geheim houden en mag deze (of informatie die uit je functie voortvloeit) nooit aan andere spelers bekend maken (op welke wijze dan ook). Tovenaars, Heksen en Zieners mogen tijdens het spel dus ook niet bekend maken wie zij hebben opgevraagd, behekst of beschermd. Wolven en geliefden mogen wel overleg plegen en informatie delen. Zieners mogen wel hinten naar hun medespelers welke spelers zij in de gaten moeten houden. Om een leuk spelverloop te garanderen, houd je hier alsjeblieft aan. Niks is zo frustrerend als halverwege ineens het spel te kunnen stoppen omdat cruciale functies bekend zijn geworden.
- Als je dood bent mag je niet meer posten. Een korte afscheidspost als reactie op je overlijden mag uiteraard wel, maar verder mag er tijdens het spelverloop geen inhoudelijke informatie over het spel worden besproken met nog levende spelers, ook niet via pm, msn, in het echte leven of in andere topics enzovoorts. Met toch praten riskeer je een rode kaart en als je het volhoudt langdurige uitsluiting van het weerwolfspel. Samengevat: dood is dood.
- Het proberen te beïnvloeden van de Jager nadat deze is opgehangen of opgegeten is niet toegestaan, de Jager moet zelfstandig de keuze maken wie hij neerschiet.
- Hou het aantal offtopic posts tot een minimum, dit is storend voor andere spelers. Ook mensen die niet meespelen: niet posten aub (een tvp is wel toegestaan). Zo houden we het topic schoon en praat er niemand zijn mond voorbij.
- Er wordt van je verwacht dat je meespeelt zo lang je in het spel zit. Bedenk dus goed dat dit ook een paar weken kan zijn! Als je niet meer mee kan spelen, meld dit dan tijdig. Het aanvragen van maandbans of langdurige afwezigheid zonder bericht wordt niet op prijs gesteld.
Wincondities weerwolfspel
Alle niet-wolven aan de kant van de dorpelingen (bijv de ziener, tovenaar, etc) worden als dorpeling beschouwd, tenzij anders vermeld. De geliefden en de cupido worden niet als dorpeling en niet als wolf beschouwd, ongeacht de functie die ze hadden voordat ze geliefde werden.
De dorpelingen winnen:
Het doel van de dorpelingen is om alle wolven op te hangen. Alle andere slechteriken worden niet gezien als wolf. Ze hebben gewonnen wanneer alle wolven en de geliefden zijn opgehangen.
De wolven winnen:
Het doel van de wolven is te overleven en te moorden, zonder dat de anderen in de gaten hebben wat hun identiteit is. Zij winnen als ze in de meerderheid zijn en de geliefden dood zijn. Dat kan tijdens een eetronde zijn, maar het kan ook tijdens een hangronde zijn. De verrader, evilziener, heks of leerling-heks/verrader worden niet in de telling als dorpeling meegenomen, maar ook niet als wolf en overgeslagen in de telling.
De geliefden winnen:
Het doel van de geliefden is om te overleven. De geliefden winnen als één van de andere partijen eerder uitgeschakeld wordt. Geliefde-wolven tellen niet mee als wolf, geliefde-dorpelingen tellen ook niet mee als dorpeling. Dus als er bijvoorbeeld 2 geliefden, 1 normale dorpeling en 2 wolven zijn, zijn de wolven in de meerderheid. Dan zijn de dorpelingen uitgeschakeld, waardoor de geliefden winnen.
Let op: Wanneer dit reglement geen uitsluiting geeft over de wincondities, dient de spelleider een beslissing te nemen. Voor een goed spelverloop dient deze beslissing geaccepteerd te worden.
Voor de nieuwkomers: Als je mee wilt doen lees dan eerst de spelregels aandachtig door en post dan 'Ik doe mee!' in het topic.
Verder nog een toevoeging; houd het alsjeblieft gezellig en houd je functie voor je. Er is in een eerder spel een behoorlijke discussie geweest over wat wel en niet mag, maar feit blijft dat het spel behoorlijk verpest wordt als mensen met hun functies gaan strooien.
Hetzelfde geldt voor het gebruiken van andere spelers / mensen die niet meedoen / de spelleiders als excuus of argument. Opmerkingen als 'ja maar ik had geen internet, vraag persoon x maar' of 'ja maar de spelleiders stuurden me er nog een pm over' zijn behoorlijk zwakke tactieken die niet te controleren zijn. Hoewel niet strikt verboden op dit moment, zou ik toch iedereen willen vragen om voor jezelf te spelen, zoals het spel in mijn ogen bedoeld is. Manipuleer mensen dus liever op andere manieren.
Oja, het delen van informatie met anderen buiten het weerwolfspeltopic met mensen (dus via pm, of irl - ook voor forumstelletjes ) is verboden omdat dat ronduit oneerlijk is voor de rest. Het valt niet te controleren, maar ik hoop dat mensen winnen niet serieus zó belangrijk vinden dat ze het voor de rest moeten verpesten.
Ik wil wel meedoen, maar ik moet dan wel een eventuele vervanger hebben. Afhankelijk van wanneer we beginnen en hoe lang het duurt kan ik zomaar ineens gaan bevallen, haha! Hmmm... Misschien is t sowieso niet zo handig eigenlijk. Beetje stom als ik m'n vervanger moet gaan pmen als ik weeen heb.
Het hangt dus nog even af van wanneer we beginnen. Als dat snel is doe ik nog mee.
Als snoopy meedoet zijn er inderdaad 14 deelnemers. Maar we kunnen toch moeilijk beginnen zonder spelleider?
Als er niemand anders wil dan wil ik wel spelleiden, maar dan zonder verhalen te schrijven. Dat ik dus alleen maar de uitslagen post. Maar dat lijkt me ook zo ongezellig...
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Ja, eh. Mr Mark, de pm lijst is bedoel om mensen te laten weten wanneer er een nieuw wwspel begonnen is. Je kunt je inschrijven voor de pm lijst na het wwspel.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Waarom altijd meteen beginnen en niet wat geduld hebben met het weerwolfspel. Het moet daags na opening meteen beginnen met het spel, rustig aan. Zo druk is DK de laatste tijd ook niet meer.
Daarnaast wil ik nog wel een aantal dingen duidelijk hebben.
- De wolven zijn spel na spel een zwakke partij geworden door het wegvallen van de evilziener en terughalen van de nutteloze heks.
Waarom dit niet terughalen? Ik hoor van meerdere mensen dat ze de laatste spellen weinig aan vonden.
- de ziener en evilziener onbeperkte ''zienkrachten''? Of een limiet hieraan stellen. Dit is de vorige spellen als vraag naar boven gekomen en hierover is nog geen consensus.
- Ik zou graag zien dat de ziener niet de rol van de geliefden kan zien. De geliefden hebben naar mijn weten nnog nooit enige kans gehad in het winnen van een spel aangezien ze binnen no-time ''gezien'' worden. (door de ziener). Dus de ziener kan wel de rol zien die ze als beginfunctie hebben gekregen maar niet de rol die als geliefde.
Nog meer mensen die met vragen/opmerkingen/besprekingen zitten?
02-11-2010, 20:45
Verwijderd
Een nieuw spel betekent nieuwe keuzes maken over functies en voorwaarden In principe door spelleider, liefst met steun van zoveel mogelijk spelers.
De ziener heeft bijvoorbeeld in een ander spel ook de geliefden niet kunnen zien.
Het kan worden wat men maar wil, zolang de regels van tevoren maar duidelijk zijn. Een ordelijke spelleider is dus gewenst
Ook al speel ik nog maar twee spellen mee, toch heb ik het idee dat een evilziener in het spel het toch leuker zal maken. 3 wolven en een evilziener aan de 'slechte' kant. Daartegenover dan een tovenaar, ziener, jager, wolfsbane en de leerling.
Wordt er trouwens nooit meer gespeeld met een stille aanbidder? Dat lijkt me namelijk best wel lollig eigenlijk.
Maar ik opper wat ideeën door de post van Solero. Nu zal ik er over ophouden en laat ik de spelleider(s) beslissen.
Misschien een leuke: geef de ziener maar een beperkt aantal kansen om iemand op te vragen. Dan moet hij de afweging maken of hij vroeg in het spel mensen opvraagt (en dus grote kans heeft er naast te zitten), of wacht tot hij iemand voldoende verdenkt (met als risico voortijdig te overlijden).
Je geeft wolven daarmee ook meer kans om zich te verdedigen mocht de ziener dood gaan: de kans dat de ziener iemand niet opgevraagd heeft, is een stuk kleiner.
Aantal kansen kun je aanpassen aan de hoeveelheid spelers. En alleen niet-gebruikte kansen worden doorgegeven aan de leerling.
*vlucht weer uit topic weg*
Eerlijk gezegd lijkt me dit best wel een strak plan. Is er iemand die hier iets op tegen heeft?
Ook lijkt het me prima om de heks te vervangen met de evilziener.
Maar (en vooral als de krachten van de zieners beperkt worden) het lijk met onnodig om de zieners blind te maken voor de geliefdes.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Ook al speel ik nog maar twee spellen mee, toch heb ik het idee dat een evilziener in het spel het toch leuker zal maken. 3 wolven en een evilziener aan de 'slechte' kant. Daartegenover dan een tovenaar, ziener, jager, wolfsbane en de leerling.
Wordt er trouwens nooit meer gespeeld met een stille aanbidder? Dat lijkt me namelijk best wel lollig eigenlijk.
Maar ik opper wat ideeën door de post van Solero. Nu zal ik er over ophouden en laat ik de spelleider(s) beslissen.
Functies als de jager en stille aanbidder worden er meestal alleen in gedaan als er genoeg spelers zijn. Met 14 spelers wil je niet al die functies erin gooien.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Als morgen niemand heeft aangeboden om te spelleiden, dan ga ik wel spelleiden, zonder verhalen.
Dan kunnen we beslissingen maken betreft het komende spel.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Mij lijkt het alsnog te veel om én de zieners blind te maken voor de geliefden én de zieners hun krachten te beperken.
Dan liever een extra wolf ofzo.
Hoe zijn de verdelingen van de wolven eigenlijk?
Er bestaan niet echt verdelingen van wolven die heb ik ook net verzonnen.
Maar we kunnen ook bv tot de 18 spelers gaan en ongeveer deze verdeling aanhouden.
Wat je wel krijgt, de ziener is al zo'n belangrijke functie in het spel, doordat je ze iets minder ''macht'' geeft krijgen de dorpelingen meer kans om hun zegje te doen en wordt het spel naar mijn mening actiever voor iedereen. (uiteraard dit ligt ook aan de spelers an sich)
Maar als jij als Spelleider vindt dat de zieners dan teveel in hun macht worden beperkt kan jij de kansen om te ''zien'' voor de zieners ook omhoog gooien naar 50%. (dus 12 spelers = 6x, 18= 9 maal etc..).
Ik ben voor het voorstel de (evil)ziener blind te maken voor de geliefden, maar tegen het beperkte opvragen van functies. Dat is het benadelen van 1 functie en dat is niet echt eerlijk.
Dorpelingen hebben altijd tijd om hun zegje te doen, want de ziener kan toch moeilijk onverwachte theorieën gaan lopen spuien over wie hij/zij heeft opgevraagd die avond ervoor. Dat mensen niet actief genoeg meespelen, ligt aan de spelers in kwestie zelf.
Heks mag eruit, ik zou niet eens weten wat dat voor een functie is, om eerlijk te zijn en ik heb geloof ik maar 1 spel meegemaakt met heks. Edit: Ik lees het net, wat mij betreft mag deze functie nog steeds geschrapt worden.
Cupido ken ik alleen maar als de eerste dode die de geliefden aanwijst. Edit: Ook net gelezen. Prima als deze erin blijft, het is niet echt een grote rol, behalve dat hij/zij de enige is die weet wie de geliefden zijn (buiten de geliefden zelf, natuurlijk).
Ik ben voor het voorstel de (evil)ziener blind te maken voor de geliefden, maar tegen het beperkte opvragen van functies. Dat is het benadelen van 1 functie en dat is niet echt eerlijk.
Dorpelingen hebben altijd tijd om hun zegje te doen, want de ziener kan toch moeilijk onverwachte theorieën gaan lopen spuien over wie hij/zij heeft opgevraagd die avond ervoor. Dat mensen niet actief genoeg meespelen, ligt aan de spelers in kwestie zelf.
Heks mag eruit, ik zou niet eens weten wat dat voor een functie is, om eerlijk te zijn en ik heb geloof ik maar 1 spel meegemaakt met heks. Edit: Ik lees het net, wat mij betreft mag deze functie nog steeds geschrapt worden.
Cupido ken ik alleen maar als de eerste dode die de geliefden aanwijst. Edit: Ook net gelezen. Prima als deze erin blijft, het is niet echt een grote rol, behalve dat hij/zij de enige is die weet wie de geliefden zijn (buiten de geliefden zelf, natuurlijk).
Aha, nouja ik heb op dat vlak een ander standpunt, bijvoorbeeld 30 procent of 50 procent in het spel te kunnen opvragen. Enkel misschien kunnen we kijken wat het merendeel van de spelers hiervan vindt en dat de spelleider voor dit spel dit dan veranderd.
Cupido kan ook als worden gebruikt functie die dan de geliefden ondersteunt, in dit team zit en pas wanneer de geliefden dood is de dorpeling wordt.
Ik zette mijn voorgaande post hier neer zodat wij als spelers weten waar we aan toe zijn, een stem hebben in de verdeling van de functies, de grootte van de spelerslijst én de inhoud van de functies.
Maar we kunnen dus beter even afwachten wat de rest van de spelers hiervan vindt. Ik vind een spelersaantal van minimaal 16 toch wel fijn voor het spel.
Ik wil mij bij deze ook aanmelden voor het spel: ik doe mee
Is er ook een spelerslijst?
03-11-2010, 07:51
Verwijderd
Wachten tot meer spelers vind ik oke.
maar dat een ziener maar beperkt kan opvragen vind ik geen goed idee.
Wachten tot meer spelers vind ik oke.
maar dat een ziener maar beperkt kan opvragen vind ik geen goed idee.
En Ziener geen geliefden? Of vindt iedereen dit wel oké?
Ik vond enkel, met wat andere spelers, de Ziener een té sterke functie in vergelijking met de andere functies. En je hierbij als de Ziener beperkt is er een mooie twist aan het spel komt met bluffen en ''bedrog'' doordat je dan nog kan zeggen.