Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat het afhangt van de situatie: wat is er aan de hand, dat die persoon mijn hulp nodig heeft? Het is wel handig als minder-zelfredzame autisten zo'n autipas bij zich hebben (zie het voorbeeld op wikipedia). Dan kun je je als omstander misschien wat beter inleven (bijv. bij het opzoeken van vertrektijden van OV, normaal zou ik zeggen "dat kunt u op dat bord opzoeken", maar als ik weet dat iemand dat soort dingen moeilijk vindt, zou ik het opzoeken en laten zien. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb precies dezelfde gedachten als Em. Ik zou niet eens weten hoé ik dan zou kunnen helpen. Hoe moet ik iemand helpen, die in paniek naar mij toe komt, en een pas onder mijn neus duwt dat hij/zij autist is?
Ik vind het wel goed dat het bestaat voor áls er hulp nodig is. Bij iemand met een rolstoel/die blind is zie je duidelijk dat er wat is, maar bij een autist niet. Dat kan soms misschien lastig zijn. Maar niet iedereen kan ermee om gaan als iemand in paniek is. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb denk ik liever dat iemand gewoon een vraag formuleert, dan dat hij met zo'n pasje gaat wapperen. Als iemand op het station vraagt of ik wil helpen met opzoeken hoe laat en vanaf welk perron zijn trein vertrekt, dan zal ik daar mee helpen (of ik breng die persoon naar een loket of informatiepunt), maar zo'n pasje vind ik een beetje afschrikkend werken.
|
![]() |
|
Ik denk dat ik me zou afvragen wat ermee bedoeld wordt. Ik heb namelijk nog nooit eerder van een autipas gehoord. Het is soms gewoon lastig inschatten wat iemand nou precies van je wil als de communicatie niet zo goed verloopt en ik ben nou juist iemand die graag duidelijke communicatie wil. Is natuurlijk erg vervelend, beide partijen kunnen er weinig aan doen, maar ik weet niet of zo'n pasje dat probleem goed kan oplossen. Wat dat betreft sluit ik me bij balance aan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
daar hoef je niet eens een autipas voor te hebben, bewijs dat je autistisch bent is al ruim voldoende. dat is zo omdat vele autisten niet tegen de rijen kunnen, de adhd'ers niet omdat ze te lang moeten wachten en dus ontzettend druk worden, dat kan dan ook weer lastig zijn voor de andere mensen in de rij, en andere vormen van autisme niet omdat er teveel drukte om ze heen is en teveel mensen die ze niet kennen je mag dan meestal 1 begeleider meenemen, al wordt daar wel veel misbruik van gemaakt |
![]() |
|
Moet ik maar net een goede bui hebben, ik help natuurlijk altijd wel, maar als iemand nou net zo'n pas laat zien kan ik wel heel erg reageren als ik 2 nachten niet heb geslapen.
Maarja, natuurlijk kan ik wel helpen over het algemeen, ik kan ook alles uitleggen wat nodig is, autisme of niet. Als ik net zelf mijn trein moet halen, roep ik iemand anders wel om het over te nemen. Dusja, ik heb gewoon liever niet dat mensen zo'n ding laten zien, alsof ik ze anders niet zou helpen.. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En ik zou zo iemand niet helpen, puur omdat ik niet zou weten waarmee. Zolang iemand mijn duidelijk kan maken waar hij/zij hulp bij nodig heeft, doe ik dat eigenlijk altijd wel, en ik wil ook best extra moeite voor iemand doen (een oud dametje helemaal naar de taxiplaats brengen omdat ze bang is voor op- en afstapjes die ze niet alleen kan nemen, ondanks dat ik daardoor mijn trein mis), maar dan moet ik wel weten wát ik moet doen. Dus zolang diegene met of zonder autipas kan duidelijk maken wat hij/zij wil, prima.
||
Citaat:
![]() En voor op normaal niveau functionerende autisten kan een rij inderdaad ook nog erg afschrikwekkend zijn. Mensen staan relatief dicht op elkaar, je wordt vaak ook zomaar (per ongeluk) aangeraakt, wat voor iemand met autisme heel naar kan zijn. Je moet lang wachten, zonder een idee te hebben hóe lang dan, wat voor de structuurbehoefte ook niet heel prettig werkt. En het is een heksenketel van prikkels, met name auditief. Daar kan een autist gek van worden. En natuurlijk zijn er autisten die prima tegen een rij kunnen en die gebruik maken van hun diagnose door alsnog de rij over te slaan. Maar ach, ze hebben ook vaak zat last van hun beperkingen, dus laat ze in een pretpark dan even een mazzeltje hebben.
||
Citaat:
Ik zou nooit een rij overslaan, gewoon omdat ik het altijd dubbel zo leuk vind in de attractie te zitten als die rij eindelijk voorbij is. Bovendien is het altijd weer een overwinning en dat voelt ook lekker. Maar ik kan het me heel goed voorstellen dat anderen juist alleen naar een pretpark willen als ze niet in de rij hoeven te staan. Ik hoorde laatst ook dat pretpark Hellendoorn binnenkort weer een Autidag wil organiseren, dan is het pretpark alleen open voor kinderen met een ASS en begeleiders.
||
![]() |
Citaat:
![]() OT: Als iemand alleen maar een autipas onder m'n neus houdt en zegt 'help me' dan zou ik denk ik niet helpen. Niet omdat ik niet wil, maar omdat er duizend dingen zouden kunnen zijn waarmee ik diegene zou moeten helpen, en ik niet weet wat. Net als al eerder is gezegd, bij een blinde weet je dat diegene niet kan zien (duh) en dat je dáár dus iets mee moet, helpen oversteken, de brief in de brievenbus doen omdat hij/zij die niet op de tast kan vinden etc. Een oud vrouwtje bij een zebrapad die wil waarschijnlijk oversteken. Een man in een scootmobiel in een supermarkt wil waarschijnlijk dat je iets voor hem pakt waar hij net niet bij kan. Maar dat is allemaal niet het geval bij een autist, het is minder zichtbaar wát er nu precies nodig is. Daarnaast werkt de communicatie ook gewoon minder. Ook helpt het niet mee dat veel mensen een vertekend beeld hebben van wat autisme inhoudt, en ook iedere autist is weer verschillend, dus wat voor de een handig is hoeft bij de ander helemaal niet nodig te zijn.
Laatst gewijzigd op 07-11-2010 om 00:11. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Ben laatst nog naar Wallibi geweest met een vriend die een vorm van autisme had en bij Wallibi mag je 3 begeleiders mee nemen als je een auti pas hebt. Voor mensen met autisme kan dat een uitkomst zijn, hoewel de urenlange rij je dan wel woedend aankijkt (maar die hebben pech).
Wat betreft de vraag van TS. Als iemand in paniek is, probeer ik degene te kalmeren (mits diegene geen gevaar vormt) en zo goed mogelijk te helpen ongeacht of die persoon een stoornis heeft of niet.
|
Het zwaaien van zo'n autipas onder mijn neus zal ik waarschijnlijk heel vervelend vinden. Doet me een beetje denken aan verkopers. Zonder zo'n opdringerige zwaai onder mijn neus maakt elk persoon dus meer kans op hulp. Zolang mij word uitgelegd wat voor hulp er nodig is. Met alleen 'help' en een pas onder mijn neus kan ik niks. Dan bel ik wel de politie ofzo, die is er om mensen te helpen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() niet alle autisten zijn contact gestoord |
![]() |
||
Citaat:
Gelukkig ga ik niet zo graag naar pretparken, te druk. Mag ik nu trouwens ook een autipas? Kan ik ook voordringen^^ Sorry, iets te overdreven, maar ik weet zeker dat dat bad karma is, man. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Autisten hebben wat mij betreft ook recht om naar het pretpark te gaan en lol te hebben. Daarvoor zal wel een kleine aanpassing gemaakt moeten worden, dat houdt het voor iedereen wel zo gezellig, want met een paniekende autist achter je wordt het wachten voor de achtbaan écht niet leuker. En het is niet alsof er duizenden autisten tegelijk het pretpark komen bestormen en voordringen hoor... Die 2 à 4 plaatsjes die door de autist en z'n posse in beslag worden genomen zorgen hooguit dat je een ritje extra moet wachten... Boehoe... ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
daarmee kun je ook meteen doorlopen op een afgesproken tijd. en ja het is wel zo dat mensen je boos aankijken, maar hoeveel mensen in de wachtrij zul je na die 3 minuten nog eens zien? maar goed, ik zal ff niet meer teveel offtopic gaan |
![]() |
|
Waarom een pas speciaal voor autisten. Wie wil je dan nog meer zo'n pas gaan geven? Dan bedoel ik natuurlijk wel specifiek voor de hulpvraag op straat.
Daarbij vraag ik me af of echt iedereen wel behoefte heeft aan zo'n pas. Wat betreft die fastpassen in het pretpark: Ja daar zou ik er ook wel een van willen hebben. Maar ik denk niet alleen ik, maar meer mensen met verscheidene problematieken.
||
![]() |
Citaat:
ik bedoel soms kun je niet ander zo imand heefd t nodig ! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Daarbij wou degene met de pas er nadrukelijk geen misbruik van maken. Daardoor hebben we er geen gebruik van gemaakt bij attracties met een wachtrij onder de 15 minuten en niet vaker dan 1x per uur per attractie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik probeer gewoon een zo normaal mogelijk behandeld te worden, mensen kijken vaak nogal raar als je zegt dat je autisme hebt en denken dat het iets is waardoor je gehandicapt bent en niet normaal kunt doen ofzo. heb ik natuurlijk wel weer geluk dat ik in zuidoosbrabant woon, daar schijnt het hoogste percentage autisten te zijn van nederland, dus hier kijken ze er niet meer van op, in iedere klas zitten er wel 1 of 2 |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Bovendien, zie mijn eerdere post. Het is ook voornamelijk voor mensen die bepaalde andere mensen niet durven/kunnen aanspreken.
||
Citaat:
En ik kan me best voorstellen dat er redenen zijn dat het bij sommige mensen best werkt. Maar als iedereen wat meer inzicht krijgt in wat ASS is |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |