Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2010, 15:17
gsloser
Hallo,

Ik moet vragen maken voor geschiedenis over het onderwerp jagers en boeren! helaas kom ik er niet helemaal uit. Het zijn telkens 4woorden en moet je zeggen waarom die er niet bij hoort en de andere 3 wel.

de eerste:
grotten-huizen-tempels-paleis

de 2de:
sedentair-egalitair-gecentraliseerd-complex

de 3de:
echnaton-natuurgodsdienst-polytheisme-monotheisme.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2010, 15:37
Verwijderd

Tempels werden niet gebruikt om in te wonen. De andere drie wel.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 15:52
Em.
Em. is offline
Citaat:

Tempels werden niet gebruikt om in te wonen. De andere drie wel.
Maarrrr misschien woonden de jagers en boeren wel in grotten en huizen én hadden ze tempels, maar bouwden ze geen paleizen. Ik zie eerder een jager voor me met een tempeltje, dan een jager in een paleis. Maar ik weet niet of het dan ook meteen klopt, natuurlijk.

Edit:

Sedentair
Gevestigd, zich nederzetten op een vaste verblijflaats. Staat in tegenstelling tot een nomadenbestaan.

egalitair
1) Gelijkheid nastrevend 2) Op voet van gelijkheid '

In mijn ogen bevonden boeren zich toch wel op één plek, gelijkheid nastreven zou ook kunnen. Gecentraliseerd ook, denk ik, dus dat boeren zo'n beetje bij elkaar gingen wonen, maar erg complex zal het niet geweest zijn? Volgens mij was het een vrij primitieve vorm van bestaan, niet waar?

En wat/wie is echnaton? Natuurgodsdienst lijk me sowieso wel van toepassing.

Maar goed, lang geleden dat ik geschiedenis had.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Maarrrr misschien woonden de jagers en boeren wel in grotten en huizen én hadden ze tempels, maar bouwden ze geen paleizen. Ik zie eerder een jager voor me met een tempeltje, dan een jager in een paleis. Maar ik weet niet of het dan ook meteen klopt, natuurlijk.
Maarrrr misschien waren grotten, tempels, en paleizen wel van steen, en waren de huizen gemaakt van hout.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 15:58
Em.
Em. is offline
Klinkt niet als de meest logische redenering. :') Ik vind gewoon dat paleis er niet bijpast, puh.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 16:00
Verwijderd
Huizen, tempels, en paleizen werden door mensen gemaakt, maar grotten werden natuurlijk gevormd.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 16:02
Verwijderd
Echnaton was een farao.

http://www.encyclo.nl/begrip/Achnaton

Die hoort er vast niet bij.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 16:03
Em.
Em. is offline
Citaat:
Huizen, tempels, en paleizen werden door mensen gemaakt, maar grotten werden natuurlijk gevormd.
Dat klinkt wel logisch.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Dat klinkt wel logisch.
Jippie, nu horen drie van de vier woorden er niet bij.
Dan zijn het dus tóch de huizen. Want dat is het enige woord dat er altijd bij hoort.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 19:50
Verwijderd
Aan de ene kant wil ik grotten zeggen, inderdaad omdat deze natuurlijk gevormd zijn, en niet door mensen gemaakt.
Aan de andere kant is het natuurlijk dat je niet in de tempel woont, dus deze er niet bijhoort.
Huizen, tempels en grotten waren vrij toegankelijk voor alle mensen in principe, en paleizen lang niet altijd . Maar dat vind ik wel een beetje héél ver gaan...
Met citaat reageren
Oud 23-09-2010, 21:05
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
In mijn ogen bevonden boeren zich toch wel op één plek, gelijkheid nastreven zou ook kunnen. Gecentraliseerd ook, denk ik, dus dat boeren zo'n beetje bij elkaar gingen wonen, maar erg complex zal het niet geweest zijn? Volgens mij was het een vrij primitieve vorm van bestaan, niet waar?
Boeren leefden zeker niet altijd op een plek, slash and burn landbouw kwam veel voor tot systemen van bemesting onder de knie waren gekregen.
Oud 25-11-2010, 22:37
Scholiertje92
Scholiertje92 is offline
Paleis, omdat dit enkelvoud is en de andere drie zijn meervoud ghehe
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten