Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2010, 22:12
Verwijderd
Hee,

Ik heb onlangs een vriendin, nou hebben wij het probleem dat haar ouders van een ander geloof zijn en onze relatie niet goedkeuren.
Hierdoor wilt zij het uitmaken, maar eerst wilde we kijken of er heel misschien nog oplossingen te overwegen zijn.

Iemand ?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2010, 23:40
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Informatie over welke 2 geloven jullie aanhangen is misschien handig.
Oud 05-12-2010, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Informatie over welke 2 geloven jullie aanhangen is misschien handig.
Ik ben ongelovig, zij is van Turkse afkomst ( Islam ofzo ? I dont know, haar ouders zijn gelovig maar zijzelf niet echt. Maar daardoor verbieden haar ouders onze relatie )
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 12:38
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Je laten bekeren tot de islam? Nee slecht plan. Draagt zij een hoofddoek? Aangezien je niet zeker weet of ze wel moslim is, lijkt het me niet dat ze dat heeft, dat betekent dat ze niet heel streng is opgevoed.

Je kunt naar haar ouders toegaan en laten zien dat je echt geen slechte jongen bent. Laat zien dat je respect hebt voor hun geloof, zonder er zelf aan mee te doen als je niet wil, en bewijs dat je als niet-moslim ook goed genoeg kunt zijn voor hun dochter.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 12:47
Verwijderd
Wat Phoebe zegt.
Verder denk ik dat het belangrijk is dat jij haar duidelijk maakt dat, wat haar keuze ook is (uit of aan), jij het respecteert. Als je van haar houdt, doe je dat ook. Je kan haar niet dwingen voor jou te kiezen en haar ouders maar te passeren, zelfs al is het in jouw ogen absurd om in zoiets onvoorwaardelijk naar je ouders te luisteren.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 15:45
Verwijderd
Nee ze draagt geen hoofddoek
Ze wilt niet dat ik met haar ouders praat omdat ze dan in de problemen komt zegt ze omdat ze dan nog bozer gaan worden dan dat ze al zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 20:16
arPos
arPos is offline
als ze je daarvoor wilt dumpen zou ik haar sneller aan de kant werpen dan een gebruikte kleenex.

Citaat:
aangezien je niet zeker weet of ze wel moslim is, lijkt het me niet dat ze dat heeft
Bij turken is het dragen van een niqaab niet zo'n strakke gewoonte, gaat op eigen wil vooral door de scheiding van kerk en staat sinds ottoman.
Oud 06-12-2010, 11:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Sinds Atatürk, bedoel je (of: sinds de val van het Ottomaanse Rijk). In Turkije is het dragen van een hoofddoek op school bijvoorbeeld verboden. Veel Turkse moslima's dragen dan ook geen hoofddoek. Tegelijkertijd zijn ook veel Nederlanders die van Turkse afkomst zijn afkomstig van het platteland met een erg traditionele cultuur, waarbij het belangrijk is dat de dochters geen relaties hebben voordat ze trouwen, en al helemaal geen relatie met een niet-moslim.

Als jij dit meisje alleen maar problemen bezorgt als je naar haar ouders gaat, dan moet je dat maar niet doen. Luister naar haar, zij weet het beste hoe ze dit kan aanpakken, of er mogelijkheden zijn om toch een relatie te hebben, want zij kent haar ouders het beste en kan beter inschatten hoe ze reageren dan jij dat kan.
Oud 06-12-2010, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Je kunt naar haar ouders toegaan en laten zien dat je echt geen slechte jongen bent. Laat zien dat je respect hebt voor hun geloof, zonder er zelf aan mee te doen als je niet wil, en bewijs dat je als niet-moslim ook goed genoeg kunt zijn voor hun dochter.
Dat moet je dus absoluut niet doen, tenzij dat meisje zelf aangeeft dat dat een goed idee is. (Wat ik me niet kan voorstellen)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Nee ze draagt geen hoofddoek
Ze wilt niet dat ik met haar ouders praat omdat ze dan in de problemen komt zegt ze omdat ze dan nog bozer gaan worden dan dat ze al zijn.
Dan kun je dat maar beter ook niet doen als zij dat zegt.
Misschien dat zij eens met haar ouders kan praten.

Wil jij moslim worden trouwens voor haar? Zodat je evt. wel bij haar kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 12:43
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zou niet zomaar een geloof aannemen. Als je later met een Katholiek wil trouwen, zit je met je islam. (Daarom ben ik niet gedoopt, alle opties open.)

Bepaal voor jezelf hoe belangrijk ze voor je is en hoelang je bij haar wil blijven. Realistisch.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Wil jij moslim worden trouwens voor haar? Zodat je evt. wel bij haar kan zijn?
Zo werkt geloof niet, je kiest niet een geloof omdat je een relatie met iemand wilt maar omdat je gelooft.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 14:53
Verwijderd
Ja maar als jij van iemand houdt en alleen bij diegene kan zijn als je voor dat geloof gaat.
Plus dat als je nooit met geloof bent opgevoed je helemaal niet weet wat het précies is en kun je alsnog gaan geloven als je daar wat voor voelt.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 15:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Zo werkt geloof niet, je kiest niet een geloof omdat je een relatie met iemand wilt maar omdat je gelooft.
Niet dat ik vind dat de ts direct moslim moet worden hoor, maar... een religie gaat lang niet altijd over geloof, veel meer over ergens bij horen, je ergens thuis voelen. (edit: immers, verreweg de meeste mensen kiezen helemaal geen geloof, zij hebben gewoon het geloof dat hun ouders hebben.) Als jij smoorverliefd bent op een moslimmeisje en haar familie vindt jou fantastisch en de rituelen spreken je erg aan en je vindt het Arabisch een mooie taal, dan is dat voor sommige mensen voldoende reden om zich te bekeren. Het gaat hen niet om wat er precies geloofd wordt, hooguit de allerbelangrijkste dingen als: ik geloof in God, Mohammed is Zijn profeet, het is goed om met de ramadan te vasten en varkensvlees is smerig. De rest neem je voor lief.
Oud 06-12-2010, 16:38
Verwijderd
Je gaat niet plotseling in God geloven als je vriend(in) dat doet Je gaat geloven omdat je ervan bent overtuigd, niet omdat het moet.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 17:13
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Je gaat niet plotseling in God geloven als je vriend(in) dat doet Je gaat geloven omdat je ervan bent overtuigd, niet omdat het moet.
Waarom zou het geloven in de christelijke God of Allah of wie dan ook per se van belang moeten zijn?
Oud 06-12-2010, 18:16
hookee
hookee is offline
Als je een vriendin hebt zal één van de eerste dingen die je van elkaar weet toch wel "het geloof" zijn... toch?
Nu ga jij ervan uit dat haar ouders jullie relatie afkeuren vanwege jouw ongeloof. Is dat wel zo? Vinden ze haar niet gewoon te jong?
Wat ook kan, ze is uitgehuwelijkt, haar ouders hebben al een partner voor haar die in Istanbul voor een enkeltje Nederland aan het sparen is...
Of, ze hebben je gezien (foto in telefoon?) en ze vonden je "te Westers".?
Vraag het je vriendin eens.
Als het inderdaad om het geloof gaat mag je haar vragen of ZIJ dat geloof zo belangrijk vindt, anders zal ze nog meer dingen tegen haar wil moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 21:13
Verwijderd
Je hebt twee opties, doen alsof je moslim bent, of stiekem een relatie onderhouden met dat meisje. Ik zou zelf voor de tweede optie gaan, tenzij zij dat niet ziet zitten.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 07:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Nee, dat is waar. Maar genoeg christenen en moslims die niet in God geloven, hoor. En genoeg mensen die niet religieus zijn maar wél in God geloven. Maar dat is verder hier allemaal niet zo van belang, de ts zal zich waarschijnlijk niet willen bekeren en zelfs als hij dat zou doen, is het nog maar de vraag of de ouders dan de relatie wel goed zouden keuren.

@Kazet: Volgens mij is het punt nu precies dat ze dat niet ziet zitten, omdat ze het al uit wilde maken..
Reageren

Regels voor berichten