![]() |
|
![]() |
Vorige week kwam de Amsterdamse onderwijswethouder met het plan, en minister Van Bijsterveldt heeft inmiddels positief gereageerd: kinderen met een taalachterstand kunnen in de zomer in twee weken bijgespijkerd worden in de Nederlandse taal.
Hier een artikel uit het Parool Een precieze uitwerking van het plan is er nog niet, maar (een deel van) de kosten zou(den) voor rekening van de ouders kunnen komen. Ook zouden kinderen via hun ouders verplicht kunnen worden om de cursus echt af te maken. Vinden jullie dit een goed middel om het probleem van de taalachterstand aan te pakken? En hoe zou het in de praktijk verder ingevuld moeten worden? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ja, maar als de praktijk zo is dat dat niet in de reguliere lesuren lukt zonder de rest van een klas daarbij achter te stellen, dan zou dit een prima oplossing kunnen zijn, niet?
Daarnaast: het is een taak van scholen en ouders om kinderen te helpen met dit soort zaken. Sommige ouders zijn niet in staat om "hun deel" van de taalopvoeding te doen en dat moet op enige manier opgevangen worden. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Maar kinderen zitten maar een beperkte tijd op school. Ga na: op maandagen, dinsdagen en donderdagen komen kinderen vijf à vijfeneenhalf uur per dag, op woensdagen en op veel scholen ook vrijdagen komen de jongere kinderen alleen 's morgens. Kinderen zouden het grootste gedeelte van de dag de schooltaal moeten spreken, en op deze manier red je het niet. En dan komen ze op school: wat dan? Laat je de kinderen zonder taalachterstand een kleurplaat maken totdat de kinderen met taalachterstand bij zijn en de verhaaltjessommen fatsoenlijk kunnen begrijpen? Lekker praktisch.
Nee, scholen zijn niet dé oplossing voor een taalachterstand. Kinderen moeten een basis hebben om hun kennis uit te kunnen breiden, en als een kind een taal niet goed begrijpt zal hij ook de lesjes die niet over taal gaan minder goed meekrijgen. Zo krijg je dus een veel algemenere leerachterstand. Ik denk dat zo'n kamp in de basis een goed idee is, al zou het niet bij een kamp moeten blijven (in de eerste plaats moeten ouders een taal goed leren, en de isolatie die allochtone kinderen vaak ervaren is ook allesbehalve voordelig: als je vriendjes Turks spreken hoef je immers niet echt). Eigenlijk zou de hele sociale omgeving zich in moeten kunnen zetten om een kind de schooltaal goed te leren. Maar aangezien dat veel moeilijker is, is zo'n kamp in ieder geval een zet in de goede richting.
__________________
I like my new bunny suit
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je zult toch les moeten geven aan alle twintig tegelijk, terwijl het verschil al in taalontwikkeling enorm is. Het resultaat is dat de juf met de tien slechtste leerlingen in de weer moet om hun niveau op te krikken, waardoor de hele klas niet aan de volledige stof van groep 1 toekomt. Dit probleem verschuif je met ieder jaar, zodat je uiteindelijk in de normale hoeveelheid lesuren kinderen van school stuurt (groep 8) die op het niveau van groep 6 zitten. Meer middelen heeft de school niet. |
![]() |
|
Op zich is het een goed plan, maar ik mis het onderscheid. Stel dat een kind doof is geboren, maar dat dat later verholpen kon worden. Instant taalachterstand. Oneerlijk om de ouders ervoor te laten opdraaien.
Daar tegenover, mensen die niet integreren, en te lamlendig zijn om voor het belang van hun kinderen Nederlands te spreken, daarvan is het weer oneerlijk dat de belastingbetaler er deels voor opdraait. Het zal dus wel nodig zijn om de oorzaak per geval te bekijken, en als er sprake is van medische omstandigheden de ouders vrij te stellen van eigen bijdrage, en de andere gevallen juist 100% van de kosten te geven waar dat maar mogelijk is. Wel meen ik dat de peuterspeelzaal verplicht gesteld moet worden. Dat geeft je de kans om probleemgevallen op de radar te krijgen voordat de lagere school begint, en bovendien is de peuterspeelzaal an sich weer goed voor de taalontwikkeling. Dat geeft als extra bonus dat moeders uit archaïsche culturen min of meer gedwongen de handen vrij hebben van het constante zorgen voor kinderen, en dat wellicht een klein positief effect op het bestrijden van het rollenpatroon zal hebben.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ken scholen waar een kind uit een volledig Nederlandse familiecultuur in groep 4 zijn eigen naam nog niet kon schrijven, omdat de leraren te druk waren om de 90% van de klas met een taalachterstand nog op het niveau van onze groep 1 te krijgen. Om dit te voorkomen mag m.i. wel wat onderwijsbudget ingezet worden. Daarnaast komt taalachterstand voornamelijk voor in mindere wijken (vandaar dat 90% in één klas achter kan lopen). Een beetje taalontwikkeling kan ook die wijken omhoog helpen. |
![]() |
||
Citaat:
Als ouders een zwakke opleiding hebben genoten (analfabetisme etc) erft het kind dat dus. Vaak is die opleidingsgraad van de ouders niet aan hun zelf te wijten. Het zou dus een beetje vreemd zijn om die voor de kosten van zo een kamp op te laten draaien.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik weet nog niet helemaal wat ik van dat kamp vind. Ik vind het zowel voor de kinderen met de taalachterstand als de omgeving een goed idee als er iets aan gedaan wordt. Een kamp is op zich geen slecht idee maar het moet niet een soort strafkamp worden. Dan zou ik het prima vinden.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Bron |
![]() |
||
Citaat:
Het lijkt me onmogelijk om na te gaan waar per geval de de oorzaak ligt. Ouders horen echter wèl het beste voor te hebben voor hun kinderen, en daar hoort inmenging in de maatschappij bij. Niet het afzonderen door dag in- dag uit in de ouder's moedertaal te blijven praten. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
|
![]() |
||
Citaat:
Datzelfde zei je eigenlijk in je eigen post ook al in andere woorden: falen wordt doorgegeven door de generaties heen als er niets aan wordt gedaan. Misschien is het geen natuurwet dat thuis een andere taal spreken leidt tot mislukken op school, maar voor de Nederlandse context en de groep die op de korrel wordt genomen met dit beleid werkt dat wel zo. Isolatie binnen de eigen groep en taal kan zelfs integratie die al heeft plaatsgevonden weer terugdraaien. Ik had ooit een keer een studie daarover gelezen over Turkse vrouwen, en daar kwamen serieus gevallen voor die eerst integreerden, maar daarna terugvielen in de traditionele rollenverdeling, en dus alleen maar omgingen met Turkse vrouwen, en al gauw ging hun Nederlands achteruit, en hun participatie. Het lijkt me dus zaak dat te voorkomen, niet in de laatste plaats voor het belang van die kinderen zelf. We hebben gezien in de tweede generatie van de originele groep gastarbeiders wat er anders gebeurd. Nogmaals uit naam van politieke correctheid en overdreven cultuurrelativisme tienduizenden mensen stukken van hun potentiële toekomst afnemen lijkt me gewoon laakbaar. En als daarvoor een beetje high and mighty gedaan moet worden richting de thuissituatie waar archaïsche culturen worden voortgezet, dan moet dat maar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
Het idee is leuk en aardig. Maar 2 weken op een jaar is veel te weinig. Een dergelijke opzet is ook te vinden bij ontspoorde jongeren die naar een soort 'bootcamp' gaan om daar wat discipline bij te leren of om af te vallen.
Het probleem is dat binnen korte tijd het effect van een dergelijk kamp weer nihil is omdat mensen terugvallen in oude leefpatronen. Dezelfde foute vriendjes, hetzelfde ongezonde eten, geen Nederlandse taal meer thuis. Pas wanneer dit soort structuren op een dagelijkse basis worden veranderd is dit een nuttig plan. Tot die tijd is het geldverspilling. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hoewel er altijd uitzonderingen zijn zal je taal verleren wanneer je het vrijwel nooit gebruikt. Bijvoorbeeld Nederlanders die in het buitenland zijn gaan wonen, enige basis blijft wel maar het gaat wel te ver achteruit om op hoger niveau in de samenleving te kunnen participeren. Zelfs je moedertaal kan verloren gaan. Rekenen hetzelfde, ik denk dat ik in groep 8 sneller was in hoofdrekenen dan dat ik nu ben. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
![]() |
Niet helemaal vergelijkbaar met Friesland, maar ik ben opgegroeid in Limburg. Thuis spraken we altijd dialect, maar school, boeken en tv-programma's waren gewoon in het Nederlands en zodoende leer je "tweetaligheid"; je switch als kind makkelijk om tussen de twee. Daarnaast kun je vaak prima boodschappen doen en zaken op het gemeentehuis regelen in het dialect.
Friesland, Limburg, etc. hebben zo een complete "anderstalige" samenleving die erg nauw verwant is aan het Nederlands. Als niet-westers allochtoon is je bereik veel kleiner als je geen Nederlands spreekt (familie, vrienden, buren spreken misschien ook jouw taal, maar ambtenaren, nieuwslezers enz. meestal niet). Maar goed, dit gaat dus over het meekunnen in de maatschappij. Het effect van een andere moedertaal op het leren van het Nederlands zit blijkbaar toch iets anders in elkaar, zoals Joostje hierboven (04-01-2011, 15:52) al aangaf. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
|
![]() |
|||
Citaat:
Zover ik weet spreken analfabeten net zo goed/bijna zo goed Nederlands/Turks/Grieks/Amerikaans/Pools, als niet-analfabeten. Mag ik dan concluderen dat de beheersing van een taal afhankelijk is van bijvoorbeeld de aandacht (voorlezen/praten) die een kind krijgt? (kinderen met stomme ouders nagelaten). In dat geval ligt de verantwoordelijkheid óók bij de ouders, niet bij de overheid. Citaat:
![]() Maar, omgekeerd, hoe zouden Nederlanders dat in het buitenland doen? Handje ophouden en eisen van de overheid hun kinderen Thais te leren? Ze zien je aankomen ! |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, dat kan ook nen boerken van 75 jaar aut zien. Dat hoeft helemaal niet te zijn hoe de vork voor iedereen in de steel zit. Bovendien is het Friese dialect (ik heb geen boodschap aan het kunstmatig uitvinden van een identiteit die niet bestaat, bite me) natuurlijk zo dicht bij het Nederlands dat het makkelijk leren is. Sowieso in geschreven vorm. In deze context spreken we echter vooral over Marokkaans of Turks, talen die weinig op Nederlands lijken. De barrière wordt dan opeens stukken groter.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
Zo'n kamp is niet de oplossing, denk ik. Om een kind bijvoorbeeld een nieuw woord aan te leren, moet het woord op 7 (liefst verschillende) manieren aangeleerd worden. Om het woord ook daadwerkelijk aan de woordenschat van het kind toe te voegen, moet het kind het woord zo'n 256 x horen (bij lezende kinderen is de woordenschat daarom vaak beduidend groter: zij komen veel woorden heel veel tegen). Dat krijg je niet in 2 weken aangeleerd.
2 weken kamp is goed voor het korte termijn geheugen, maar daar heb je op de lange termijn dus niks aan...
__________________
I'll be your fantasy friend forever
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
Onzichtbaar en idioot.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|