Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2011, 14:34
Caviamax
Caviamax is offline
Het

Voor een onderzoek moet ik uitleggen wat de Europese Raad doet (hun taak). Ik vond deze website maar ik kan er geen chocola van maken.

Kan iemand helpen?

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2011, 12:40
the economist
the economist is offline
De ER is een soort top-overleg, alle regeringsleiders (Mark Rutte als premier, Verhagen als vice-premier )en al hun buitenlandse EU-collega's (Merkel, Sarkozy etc) komen bijeen om te praten. Tegenwoordig kent dit top-overleg meestal één specifiek onderwerp, zoals over de kwestie in Zuid-Soedan. Beleid over het standpunt dat Europa in gaat nemen, of er geld gestuurd gaat worden, hoe ieder hun beleid als 'huiswerk' mee naar huis neemt, om het daar in te passen in het landelijke regeringsbeleid. Want de ER heeft zelfs niks te beslissen, het is een overleg. De echte landelijke besluiten worden in de afzonderlijke landen genomen (2e kamer), de sommige echte europese in de Europ comissie(=het dagelijks bestuur)

Tot voor kort was er ieder half jaar een andere top-leider, maar nu is er voor continuiet gekozen, en is de Belg van Rompuy tot voorzitter gekozen. En als zijn termijn erop zitten kiezen ze weer een ander.
Wat doen ze dan nog preciezer ? Maar even wat voorbeelden

Citaat:
Op 28-29 januari 2011 is de voorzitter van de Europese Raad, Herman Van Rompuy, één van de belangrijkste sprekers tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het Economisch Wereldforum in Davos, Zwitserland. Hier komen vooraanstaande personen uit de politiek, de academische wereld en het bedrijfsleven uit de hele wereld bijeen om de meest dringende economische en politieke vraagstukken te bespreken in een informele omgeving.
Citaat:
Het thema van de bijeenkomst van dit jaar is "Gemeenschappelijke normen voor een nieuwe werkelijkheid(bedoeld wordt de financiele wereld en hun regelgeving - tekst toegevoegd)". Herman Van Rompuy zal een aantal toespraken houden over de situatie in Europa en over gemeenschappelijke waarden, en zal tevens de afsluitende opmerkingen over de hervorming van het internationaal monetair stelsel formuleren.
ik zou me nu kunnen voorstellen dat de ER bijeenkomt om hun beleid te bepalen ten aanzien van de ontwikkelingen in de arabische wereld (m.n. egypte).
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 20:20
Caviamax
Caviamax is offline
Duidelijk. Dank u!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten