Ik zit in VWO 4 en met scheikunde hebben we het over dipoolmoleculen en polaire/apolaire stoffen, en ik vroeg me af wat het verschil is tussen een dipoolmoment en een polaire stof. Want in het boek wordt het als 1 behandeld terwijl ik van mijn docent een tetraeder (spelling?) moet maken.
Stel je hebt bijvoorbeeld een (neutrale) molecule H2O. Als je naar de ENW (=Elektronegatieve waarde) van de atomen kijkt dan zie je dat zuurstof (=O) een grotere ENW heeft dan H dus dat betekent dat het zuurstofatoom harder aan de bindingselektronen gaat trekken dan de 2 waterstofatomen waardoor deze een partieel negatieve lading zal krijgen en de H een partieel positieve lading (immers trekt zuurstof harder aan de bindingselektronen). Op dat moment vormt zich een dipoolmoment zodat je een dipool verkrijgt waaruit we kunnen concluderen dat water polair. Er zal dus ook een resulterende kracht op de molecule werken.
Bij een apolaire stof (bijvoorbeeld Br2) worden er geen polen gevormd, immers is het verschil in ENW = 0. Dus deze stof heeft geen dipoolmoment.
Overigens kan je het dipoolmoment ook berekenen van een bepaalde molecule.