Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2004, 18:21
halilo
halilo is offline
hai,

er word me gevraagd zet de volgende stoffen van lage naar hoge kookpunten. in het antwoordboekje, hebben ze daarvoor molecuulmassa's/dippol/h-brug enz gezocht en daarmee het antwoord gegeven. maar hoe weet je nou dat een stof di-pools heeft. er staat bij een stof dat die twee dipools heeft.

wat ik weet is dit:

voorbeeld:

H3C-CH2-N-H
|
H

dat er bij die N een min S is en bij twee H +S is en wat dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2004, 18:53
Verwijderd
dipool zegt iets over de sterkte van de atoombinding in dit geval. Een groot dipoolmolecuul heeft een sterkere atoombinding.

Je kan berekenen of een molecuul een dipoolverbinding heeft door de elektronegativiteit van 2 atomen op te zoeken die met elkaar binden. Als dit verschil tussen 0,4 en 2,1 inzit kan er een dipoolbinding zijn. Je moet nu kijken of het dipoolmoment niet nul is. Dit houdt in dat de hoek tussen de verschillende atomen er voor zorgt dat er links even hard als rechts getrokken wordt. Je kan dit zien aan de ruimtelijke bouw of voor enkele opzoeken in binas 56 (eennalaatste druk) meende ik.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 19:48
halilo
halilo is offline
dankuwel
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 20:28
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 15-09-2004 @ 19:53 :
dipool zegt iets over de sterkte van de atoombinding in dit geval. Een groot dipoolmolecuul heeft een sterkere atoombinding.

Je kan berekenen of een molecuul een dipoolverbinding heeft door de elektronegativiteit van 2 atomen op te zoeken die met elkaar binden. Als dit verschil tussen 0,4 en 2,1 inzit kan er een dipoolbinding zijn. Je moet nu kijken of het dipoolmoment niet nul is. Dit houdt in dat de hoek tussen de verschillende atomen er voor zorgt dat er links even hard als rechts getrokken wordt. Je kan dit zien aan de ruimtelijke bouw of voor enkele opzoeken in binas 56 (eennalaatste druk) meende ik.
een dipool is een molecuul met 2 pooltjes, waarvan de elektronenverdeling (van de bindingselektronen) onregelmatig is verdeeld (idd door elektronegativiteit). Maar als je het over een dipool hebt, dan heb je het over een stof met 2 polen, een + en een minkant.
Een dipoolbinding is echter een intERmoleculaire binding en wat jij hierboven beschrijft is de polaire binding, de intRAmoleculaire binding.

Een dipool-dipoolbinding is dan ook de binding tussen 2 (+ en - trekken elkaar aan) polen van een dipoolmolecuul.

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 20:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten