Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2011, 16:14
LW
LW is offline
Laatst was ik iets aan het typen tot ik uit het niets jufvrouw schreef ipv juffrouw. Natuurlijk weet ik wel dat het woord juffrouw met 2 f'en is. Maar toch gebeurde het. Het is namelijk een juf en een vrouw. Wat ik me nu duidelijk afvraag is waarom we toch juffrouw schrijven, terwijl jufvrouw eigenlijk veel meer voor de hand ligt. Misschien een beetje apart maar ik ben zeer benieuwd naar een duidelijke verklaring.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2011, 16:40
Diamera
Diamera is offline
Ik weet het niet dus het is maar een gok, maar misschien komt het uit het Duits, van frau of een nog vroegere vorm, en is eigenlijk de hele schrijfwijze behalve de f veranderd in -frouw?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 16:48
Em.
Em. is offline
Google zegt dat 'juffrouw' van jonkvrouw komt.

Citaat:
Het oude joncvrouwe, joncvrouw, als joncfrouw uitgesproken, verliep allengs tot jonfrouw, joffrouw, juffrouw. De f ontstond derhalve uit de v door den verscherpenden invloed der keelletter c of k, en vervolgens werd het woord zoodanig ingekort, dat zoowel de c of k als de n wegvielen, waardoor nu de f verdubbeld moest worden.
Hele oorspronkelijke tekst.

En andere sites zeggen ook zoiets, maar dit is de meest uitgebreide uitleg. Hoewel ik niet alles heb gelezen ~ in de link staat het nog veel uitgebreider.
Oud 09-03-2011, 16:55
LW
LW is offline
Wow oke dat is duidelijk. En toch ben ik benieuwd of het woord misschien toch nog een keer oud Nederlands gaat worden. En dat het dus in de toekomst jufvrouw word.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 18:55
Em.
Em. is offline
Vast wel. Dat oud-Nederlands gedeelte tenminste. Of het ook precies jufvrouw wordt valt niet met zekerheid te zeggen, maar dat zou best kunnen. Het kan ook dat het hele 'frouw' gedeelte gewoon wegvalt en het gewoon 'juf' wordt. Ik gebruikt het woord juffrouw zelf namelijk praktisch nooit, omdat ik altijd wel 'juf' zei (en de betekenis van ongetrouwde vrouw verouderd is).
Oud 09-03-2011, 19:34
LW
LW is offline
Naja juffrouw/juf vind ik eigenlijk een beetje basisschool idee, zelf zeg ik dan ook meestal mevrouw.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 20:03
Em.
Em. is offline
Voor mij is een juffrouw dan ook een juf, en een juf is een docente op de basisschool.
Oud 09-03-2011, 20:16
LW
LW is offline
Nouja mijn basisschool kindertjes noemen bij dus altijd juf Lola, vandaar haha!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2011, 09:16
Verwijderd
En dan hanteren sommige bedrijven nog 'mejuffrouw' voor ongetrouwde vrouwen. Dat vond ik altijd een heel gek woord vroeger

Maar of die spelling ooit gaat veranderen ligt helemaal aan de Taalunie. Je spreekt het in ieder geval uit als 'juffvrouw', met een stemloze 'f' dus, maar qua spelling is 'jufvrouw' inderdaad misschien logischer. (Je spreekt 'tandpasta' vaak ook uit als 'tampasta' en toch schrijven we braaf 'tandpasta', dus waarom niet 'jufvrouw'?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten