Citaat:
Beetje vreemd dat je school je vraagt om maandagochtend je mobiel weer in te leveren. Laat hem gewoon thuis maandag, dan heeft de school daar echt niets over te zeggen. Ze kunnen hem volgens mij wel innemen tijdens lesuren (om te voorkomen dat jij ermee gaat spelen oid), maar ik geloof dat ze hem dan na school weer terug moeten geven. En niet alleen "ivm werkverplichtingen", de school heeft normaal gesproken niets over jou en je spullen te vertellen buiten schooltijd. (Maar ik kan je bovenstaande niet 100% garanderen. Het lijkt mij echter onredelijk.)
|
De school heeft inderdaad niets over je spullen te vertellen (ook niet binnen schooltijd), maar van belang is dat er hier sprake is van een overeenkomst. Door je in te schrijven bij die school geef je aan akkoord te zijn met de inhoud van die overeenkomst. Als in die overeenkomst staat dat ze je mobiel mogen afnemen als je deze in de les gebruikt, dan is dat een gevolg van die overeenkomst. Uiteraard heb jij de keuze om je mobiel niet in te leveren, maar dan pleeg je zoals Mar_TFD al zei wanprestatie.
Citaat:
Ik weet niet wat voor een contract je ondertekend hebt, maar als ik je nu een contract laat tekenen dat ik je been mag afhakken, dan is dat nog niet rechtsgeldig. Een (getekend) contract staat niet boven de Nederlandse wet.
|
Dat klopt weliswaar, maar ik zou geen bepaling weten die deze overeenkomst ongeldig maakt. Het afhakken van een been is strafbaar en dus geen geldige overeenkomst. Het tijdelijk in bewaring nemen van een mobiele telefoon is niet strafbaar, mits dit met goedkeuring van de eigenaar gebeurd. Zoals ik hierboven al zei hoeft de eigenaar dus geen goedkeuring te geven, maar is er dan wel sprake van wanprestatie.