Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2011, 10:57
Verwijderd
Ik vind het een raar verschijnsel dat school je mobiel in mag nemen.
ik weet dat je een contract heb ondertekend,maar ik vind het nogal extreem.
dat is net als een contract ondertekenen dat ze je been af mogen hakken als je iets steelt,ze kunnen toch niet zomaar iets afpakken?

ik heb voor het weekend m'n mobiel teruggekregen ivm werkverplichtingen en ben verplicht maandagochtend mijn mobiel weer in te leveren,wat kan ik hier tegen doen,een andere mobiel inleveren of het gewoon niet doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2011, 11:03
Balance
Balance is offline
Welk contract heb jij ondertekend dan?
Als iemand je een contract voorhoudt waarin wordt gesteld dat ze je been mogen afhakken, dan teken je dat dus niet.
Oud 26-03-2011, 11:23
ganralph
ganralph is offline
Beetje vreemd dat je school je vraagt om maandagochtend je mobiel weer in te leveren. Laat hem gewoon thuis maandag, dan heeft de school daar echt niets over te zeggen. Ze kunnen hem volgens mij wel innemen tijdens lesuren (om te voorkomen dat jij ermee gaat spelen oid), maar ik geloof dat ze hem dan na school weer terug moeten geven. En niet alleen "ivm werkverplichtingen", de school heeft normaal gesproken niets over jou en je spullen te vertellen buiten schooltijd. (Maar ik kan je bovenstaande niet 100% garanderen. Het lijkt mij echter onredelijk.)

Ik weet niet wat voor een contract je ondertekend hebt, maar als ik je nu een contract laat tekenen dat ik je been mag afhakken, dan is dat nog niet rechtsgeldig. Een (getekend) contract staat niet boven de Nederlandse wet.

EDIT: wij weten dus niet precies wat er in dat contract en in het schoolregelement staat. Scholen hebben wel een redelijke vrijheid in het opstellen van hun eigen regels, dus hou daar wel rekening mee. Maar zoals gezegd mogen ze niet zo maar alles eisen.

Laatst gewijzigd op 26-03-2011 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 11:51
ganralph
ganralph is offline
Hoe is de inbeslagname eigenlijk verlopen?

Heeft een leraar hem echt gevorderd? ("Hier met je telefoon!")
Of heb je hem "vrijwillig" afgegeven om sancties te voorkomen? ("Lever je telefoon in of je wordt geschorst.")
Oud 26-03-2011, 13:15
Verwijderd
Je zal inderdaad op basis van een overeenkomst/de schoolregels verplicht zijn je mobiel in te leveren. Dit moet je dan ook doen. Doe je dat niet, dan pleeg je wanprestatie.

Dit moet je echter onderscheiden van het goedenrechterlijke deel van het gebeuren. Het is jouw telefoon en die kunnen ze inderdaad niet zomaar, tegen jouw wil, van je afpakken. Dat kan alleen na een gerechterlijke procedure.

Je kan dus in principe weigeren je mobiel in te leveren (en in principe kan je telefoon indien je hem wel afgegeven hebt ook weer terugvorderen op basis van je eigendomsrecht). Maar nogmaals, je pleegt dan wel wanprestatie, en dat kan ook weer gevolgen hebben.

Wat betreft de geldigheid van de regel: ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen. Je vergelijking met het afhakken van een been is appels met peren vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Beetje vreemd dat je school je vraagt om maandagochtend je mobiel weer in te leveren. Laat hem gewoon thuis maandag, dan heeft de school daar echt niets over te zeggen. Ze kunnen hem volgens mij wel innemen tijdens lesuren (om te voorkomen dat jij ermee gaat spelen oid), maar ik geloof dat ze hem dan na school weer terug moeten geven. En niet alleen "ivm werkverplichtingen", de school heeft normaal gesproken niets over jou en je spullen te vertellen buiten schooltijd. (Maar ik kan je bovenstaande niet 100% garanderen. Het lijkt mij echter onredelijk.)
De school heeft inderdaad niets over je spullen te vertellen (ook niet binnen schooltijd), maar van belang is dat er hier sprake is van een overeenkomst. Door je in te schrijven bij die school geef je aan akkoord te zijn met de inhoud van die overeenkomst. Als in die overeenkomst staat dat ze je mobiel mogen afnemen als je deze in de les gebruikt, dan is dat een gevolg van die overeenkomst. Uiteraard heb jij de keuze om je mobiel niet in te leveren, maar dan pleeg je zoals Mar_TFD al zei wanprestatie.
Citaat:

Ik weet niet wat voor een contract je ondertekend hebt, maar als ik je nu een contract laat tekenen dat ik je been mag afhakken, dan is dat nog niet rechtsgeldig. Een (getekend) contract staat niet boven de Nederlandse wet.
Dat klopt weliswaar, maar ik zou geen bepaling weten die deze overeenkomst ongeldig maakt. Het afhakken van een been is strafbaar en dus geen geldige overeenkomst. Het tijdelijk in bewaring nemen van een mobiele telefoon is niet strafbaar, mits dit met goedkeuring van de eigenaar gebeurd. Zoals ik hierboven al zei hoeft de eigenaar dus geen goedkeuring te geven, maar is er dan wel sprake van wanprestatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten