Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2003, 16:20
crosskabouter
crosskabouter is offline
bij ons op school is t zo dat als onder de les je gsm afgaat je dat ding moet inleveren, en een maand kwijt bent. Nu is mijn vraag: Mag de school dit eigenlijk wel doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2003, 16:34
Verwijderd
vast niet
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 16:36
bokky
bokky is offline
Vast wel, anders waren er allang leerlingen naar de een of andere raad toegegaan. En wat zou je er dan tegen willen doen?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 16:39
Verwijderd
Ik geef ze groot gelijk, weet je hoe irritant als die krengen tijdens de les af gaan.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 16:46
crosskabouter
crosskabouter is offline
maar hebben ze juridisch een poot om op te staan? weet iemand dat? want het is toch jou eigendom wat ze afpakken he.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 17:38
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
crosskabouter schreef:
maar hebben ze juridisch een poot om op te staan? weet iemand dat? want het is toch jou eigendom wat ze afpakken he.
Waarom wil je dat weten? Zet em gewoon uit, scheelt je een hoop gezeik. Regels op school heb je gewoon te accepteren, helemaal als het van die normale regels als deze zijn.

Maar een maand is wel erg lang.
Oud 25-02-2003, 18:02
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
ik vergeet m ook wel eens af te zetten en alstie dan af gaat moet je gewoon de klas uit lopen en als je terug komt een beetje zielig kijken / huilen en dan gewoon zeggen dat er iets ergs was enz enz enz gewoon een verhaaltje erom heen lullen , werk wel
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 18:14
Verwijderd
bij ons ben je em dan een dag of 2 kwijt
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 18:17
DarkRaven
DarkRaven is offline
Als je gsm bij ons afgaat....dan gebeurt er niks

Sommige leraren hebben van die buien en dan pakken ze hem af, maar dan heb je hem aan het einde van de les weer terug
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 18:19
lukas15
lukas15 is offline
De regel is dat dat niet mag en dat 't mobieltje wordt afgenomen, maar in de praktijk blijken leraren het niet erg te vinden. Bij ons ging er zelfs een keer een mobiel van een docente af, het was d'r man om te vragen of zij de autosleutels had en bij het examen ging het mobieltje van een leerling af, dat was overigens ook geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 18:33
lucy48
lucy48 is offline
Zet dat ding gewoon op de geluid-uit-stand, dan heeft niemand er last van toch?
Bij mij op school is ook de regel dat je ze niet aan hebt tijdens de les, maar een beetje leraar maakt er geen probleem van als er toch eentje af gaat, of maakt er een grapje van door op te nemen of zo.
Bij ons lag er eens eentje en een kast die steeds een smsje ontving. De leraar maar vragen van wie die was en zo, bleek hij van hemzelf te zijn.
was wel grappig.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 19:00
Miracle
Miracle is offline
bij ons wordt daar echt niet op gelet... wel willen ze liever niet dat je opneemt, maar niet bij elke leraar is dat zo
Oud 25-02-2003, 19:19
Suqeunse
Suqeunse is offline
Ze hebben gelijk die leraren, als je geeneens controle over je gsm kan hebben. Uitzetten dat ding. Bij ons als het toch afgaat begint iedereen meteen expres te hoesten , het werkt ook nog
Oud 25-02-2003, 20:18
Balance
Balance is offline
moeilijk hè, heel de ochtend zonder mobiel. Kheb echt een hekel aan van die mensen die nog te lui (of vergeetachtig) zijn om het geluid uit te zetten; neem hem dan gewoon niet mee.
Overigens; wat wou je doen als ze niet in hun gelijk staan? Een procedure starten ofzo?
Oud 25-02-2003, 20:26
Thomas
Thomas is offline
Men mag dat zeker niet afpakken. Het is immers jouw eigendom. Wel kan ik je adviseren om hem gewoon af te zetten; zo moeilijk is dat toch niet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 20:29
GoddeS
GoddeS is offline
Ze denken dat ze het mogen maken..
maar eindelijk zijn ze gewoon hetzelfde omdat vorige week de telefoon van m'n mentor afging en hij hem niet wou inleveren bij mij dus die leraren moet niet zeuren

~ GoddeS ~
Oud 25-02-2003, 21:46
crosskabouter
crosskabouter is offline
ja het zit dus zo, normaal heb ik altijd geluid uitstaan maar vandaag ben ik dat dus per ongeluk vergeten ofzo.
dus hij ging ff af en meteen voor maand kwijt

dus ook in de carnavalsvakantie, gelukkig heb ik nog wel een andere maarja toch is het lullig
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 22:03
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Men mag dat zeker niet afpakken. Het is immers jouw eigendom. Wel kan ik je adviseren om hem gewoon af te zetten; zo moeilijk is dat toch niet.

volgens mij mag dat wel, het zijn namelijk huisregels en die mogen ze zelf bepalen.
Oud 25-02-2003, 22:19
Balance
Balance is offline
niet lullig bedoeld ofzo hoor, maar waarom neemt iedereen altijd z'n mobiel mee naar school? je mag hem niet opnemen, niet af laten gaan en bovendien hebben zo goed als al je vrienden ook school, dus zul je ook al niet zo veel smsjes ontvangen... Waarom dan zo'n duur ding mee naar school nemen?
Oud 25-02-2003, 22:26
DarkRaven
DarkRaven is offline
NOu, vrienden die niet op je school zitten, je bent bereikbaar voor je ouders en andere mensen, je vriend/vriendin die niet op je school zit enz.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 23:38
crosskabouter
crosskabouter is offline
Citaat:
linda85 schreef:
niet lullig bedoeld ofzo hoor, maar waarom neemt iedereen altijd z'n mobiel mee naar school? je mag hem niet opnemen, niet af laten gaan en bovendien hebben zo goed als al je vrienden ook school, dus zul je ook al niet zo veel smsjes ontvangen... Waarom dan zo'n duur ding mee naar school nemen?
als je onderweg pech krijgt met fiets of brommer, als je veel later komt en zo'n dingen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 00:50
jelle1979
jelle1979 is offline
Citaat:
crosskabouter schreef:
bij ons op school is t zo dat als onder de les je gsm afgaat je dat ding moet inleveren, en een maand kwijt bent. Nu is mijn vraag: Mag de school dit eigenlijk wel doen?
inorincipe mag het niet omdat de wet daar ook (nog) niet in voorziet .

wat wel door de vingers gezien word is het in de beslag nemen voor de rest van de dag.

leraren kunnen opzich een hoop machtsvertoon opvoeren met zon maatregel omdat je tot je 16e zelf nog geen aangifte mag doen.

ben je ouders als 16 jaar ?
dan mag je zelf naarde politie gaan om aangifte te doen.

oom agent zal dan uitleggen op school wat wel en wat niet kan .. en de leraren mogen eigenlijk maar heel weinig .

maar er worden wel eens zaken aan gespannen door ouders die ook nog eens verbijsterend vaak gewonnen worden.

de school zou overigens wel een klacht bij je telecom aanbieder lunnen aanbieden.

maar het afsluiten van je tlefoon is erg verweg omdat je inprincipe niks illegaals doet met je telefoon.
MAAAR EEN TIP :

voorkom gezeik en wees tijdens de ls zo sociaal omje mobiel uit te zetten.

groetjes
jelle
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 00:55
jelle1979
jelle1979 is offline
Citaat:
linda85 schreef:
moeilijk hè, heel de ochtend zonder mobiel. Kheb echt een hekel aan van die mensen die nog te lui (of vergeetachtig) zijn om het geluid uit te zetten; neem hem dan gewoon niet mee.
Overigens; wat wou je doen als ze niet in hun gelijk staan? Een procedure starten ofzo?
nou dat zou je weleens en leuk zak centje kunnn opleveren hoor!!

zeker als je een dergelijke zaak lang weet te rekken ..

er zijn namelijk mensen die daar schatrijk zijn geworden ..

terwijl ze inmiddels rustig doorbelden ..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 08:57
Ieke
Ieke is offline
Bij ons gebeurt er meestal niets. Soms mag de gene hem nog aannemen ook. 1 keer moest iemand hem aan de leraar geven en die nam hem toen op
Oud 26-02-2003, 10:06
Verwijderd
Las laatst ergens dat een school het niet meer deed, omdat het officieel onder diefstal viel.
Maar tja, in plaats van een advocaat huren kan je 'm gewoon beter uitzetten (of er niet 1 hebben ).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2003, 10:35
sasje GuRl
sasje GuRl is offline
Citaat:
crosskabouter schreef:
euh...bij ons op school mogen de leraren je gsm max 5 dagen innemen.....MAXIMAAL.
maar als je nou gewoon zegt dat het heel erg belangrijk is ofzo, dan mogen wij altijd gewoon de telefoon opnemen, dus je kunt als het ware ook gewoon een btje begrip van je leraar vragen...
Oud 26-02-2003, 15:16
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Ehhm, sommige mensen hebben GEEN vrienden op school? Ik neem hem mee omdat ik...tja, weet niet waarom eigenlijk. Uit gewoonte denk ik. Wat ik wel (een beetje) onzinnig vind, is een mobiel zonder beltegoed. Oké, je kan gebeld worden, maar als er iets is en jij moet bellen, heeft die mobiel nog geen zin... Dit was behoorlijk offtopic.
Ontopic: bij ons zeggen de leraren dat je je mobiel kwijt bent voor de rest van het schooljaar, maar dat is natuurlijk in pratijk nooit zo. Ik weet niet, mijn mobiel staat sowieso (bijna) altijd op stil, dus ook als ik op school ben...
Oud 26-02-2003, 15:33
jelle1979
jelle1979 is offline
Citaat:
sasje GuRl schreef:
euh...bij ons op school mogen de leraren je gsm max 5 dagen innemen.....MAXIMAAL.
maar als je nou gewoon zegt dat het heel erg belangrijk is ofzo, dan mogen wij altijd gewoon de telefoon opnemen, dus je kunt als het ware ook gewoon een btje begrip van je leraar vragen...
1 dag niet meer.

enofficieel moeten ze van je spullen afblijven ..
maar ja doofpot cultuur he .

de meeste leraren hebben niet door dat ze en strafbaar feit begaan als ze zoiets doen ...

als er een aangifte van komt dan komt de politie naar school toe en heb je zo je telefoon terug ..

sja helaas moeten de 16 minners op de blauwe ogen van hun ouders vertrouwen ..

als je al 16 of 17 bent kun je zelf aangifte doen.

maar uhh gewoon lekker je gsm uitzetten .. dan heb je dat gelul allemaal niet ..

ik zou er maar aan wennen want als je tel op een hogeschool in de college zaal af gaat zou je weleens je studie kunnen verpesten.. zou zonde zijn !
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 17:07
Verwijderd
Geen flauw idee. Volgens mij plegen ze op die manier niet een strafbaar feit: ze nemen immers die GSM wel onder zich, maar niet met het oogmerk zich dat wederrechtelijk toe te eigenen. Diefstal of verduistering is dus niet te bewijzen.

Ik ben bang dat er weinig aan te doen is...of zou één van de juridisch geschoolden hier mij een plezier willen doen en een bepaling noemen op grond waarvan we uitsluitsel kunnen krijgen? Want iedereen hier gokt maar wat...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 17:12
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef:
Geen flauw idee. Volgens mij plegen ze op die manier niet een strafbaar feit: ze nemen immers die GSM wel onder zich, maar niet met het oogmerk zich dat wederrechtelijk toe te eigenen. Diefstal of verduistering is dus niet te bewijzen.

Ik ben bang dat er weinig aan te doen is...of zou één van de juridisch geschoolden hier mij een plezier willen doen en een bepaling noemen op grond waarvan we uitsluitsel kunnen krijgen? Want iedereen hier gokt maar wat...
Ik las in een artikel in de VPRO-gids van vorige week wat ging over een school in Amsterdam dat het in sommige gevallen wel een strafbaar feit oplevert. Veel van die mobieltjes staan namelijk op naam van de ouders aangezien de meeste leerlingen geen 18 waren. Een ouder van een leerling wiens mobiel in beslag was genomen was een procedure begonnen tegen de school en had (geloof ik) gelijk gekregen.

De richtlijn was nu in ieder geval zo dat mobieltjes niet meer in beslag werden genomen maar dat leerlingen die hun mobieltje meenamen de klas uit werden gestuurd.
Oud 26-02-2003, 17:38
M@rco
M@rco is offline
Van mij zouden ze 'm i.i.g. niet krijgen... dat is mijn mobiel en daar blijven zij met hun poten vanaf.

Maar ik zet sowieso altijd het geluid af
Oud 26-02-2003, 18:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
DarkRaven schreef:
NOu, vrienden die niet op je school zitten, je bent bereikbaar voor je ouders en andere mensen, je vriend/vriendin die niet op je school zit enz.
nou ja, de meeste vrienden doen toch wel iets van een opleiding of werken neem ik aan (das wel de gewoonte voor onze leeftijd ) en ouders of andere mensen bellen je toch niet als je op school zit? Alleen als er echt iets ergs aan de hand is ofzo kunnen ze altijd naar de school zelf bellen, maar tijdens schooltijd voor zomaar iets
Oud 26-02-2003, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Ik las in een artikel in de VPRO-gids van vorige week wat ging over een school in Amsterdam dat het in sommige gevallen wel een strafbaar feit oplevert. Veel van die mobieltjes staan namelijk op naam van de ouders aangezien de meeste leerlingen geen 18 waren. Een ouder van een leerling wiens mobiel in beslag was genomen was een procedure begonnen tegen de school en had (geloof ik) gelijk gekregen.
Hoe kan een mobieltje nu op iemands naam staan? Ik kan me voorstellen dat het abonnement op naam van de ouders staat (hoewel trouwens ook het abonnement op naam van het kind zou staan. Zoals je weet kan iemand van 14 best rechtshandelingen verrichten, alleen aangezien iemand onder de 18 op grond van art. 1:234 BW onbekwaam is, is die rechtshandeling vernietigbaar). Het mobieltje zelf kan ook best van het kind zijn, volgens bovenstaade redenatie. Ik denk zelfs dat het aanschaffen van een, toch wel redelijk prijzige, GSM in de loop der tijd tot een in het maatschappelijk verkeer gangbare rechtshandeling is geworden (en dat is van belang voor 1:234, waaruit volgt dat iemand die handelingsonbekwaam is en een rechtshandeling verricht, deze onaantastbaar kan verrichten als het gaat om een handeling die vermoed wordt met toestemming van de ouders verricht te zijn).

Wat ik niet inzie is waarom het in beslag nemen van een mobieltje door een leraar wél een strafbaar feit oplevert wanneer het op naam staat van de ouders, en níet wanneer het op naam staat van de tiener. Dat causale verband stel jij hier, maar ik denk niet dat dat juist is.

Maar goed, het privaatrechtelijk gedeelte terzijde. Ik vraag me af welk strafbaar feit het dan oplevert. Ik denk persoonlijk geen. Immers, zoals ik al zei vallen diefstal en verduistering niet te bewijzen. De strafrechtelijke weg is dientengevolge dan ook afgesloten (nog los van het feit dat het hier ging om een procedure die gestart was door de ouders zelf, wat in een strafproces niet mogelijk is, tenzij het gaat om een procedure op grond van artikel 12 Sr maar dat lijkt me voor een mobieltje erg onwaarschijnlijk).

Een burgerlijke vordering dus. Wat ik me zou kunnen indenken is de revindicatie (art. 5:2 BW). Immers, het mobieltje is en blijft eigendom van de tiener of, zo je wil, de ouders. Een zaak die zich onder iemand bevindt die haar zonder recht houdt, is verplicht haar op de eerste vordering van de rechtmatige eigenaar terug in zijn macht te brengen. Waarschijnlijk is dat gebeurd en dat is denk ik wel een bevredigende oplossing van het probleem.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 18:34
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef:
[B]knip
Dit is gewoon wat in dat artikel stond, ik heb het niet zelf bedacht. Het zou ook goed kunnen dat die scholen alleen door een beetje gedreig al overstag zijn gegaan.

Mijn privaatrechtelijk kennis is nog bijzonder pril dus als ik toch iets ga fabriceren zit ik er waarschijnlijk naast.

Ojah, en er is natuurlijk een verschil tussen het mobieltje en het abonnement. Maar gezien het feit dat je vaak een mobieltje koopt in combinatie met een abonnement denk ik dat in het maatschappelijke taalgebruik die dingen als één ding worden gezien. Daarom zal de VPRO-gids het onderscheid niet hebben gemaakt.

Laatst gewijzigd op 26-02-2003 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 18:40
Verwijderd
Oke.

Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 19:54
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef:
Oke.

Ik vind privaatrecht sowieso al een kutvak
Oud 26-02-2003, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Ik vind privaatrecht sowieso al een kutvak
Dan zou ik er maar voor zorgen dat je een vrijstelling krijgt voor het hele derde jaar.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 23:55
Verwijderd
trilfunctie....
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 08:41
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef:
trilfunctie....
Idd. Ik heb hem ook altijd op trilfunctie staan.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:31
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
dat deden ze bij mij op de mavo ook altijd. Maar nu niet doen ze nie tmoeilijk over maar we hebben veel practijk lessen dus. En nu loop ik stage en mag ik ook gewoon aanstaan. maar mocht het niet dan zet ik gewoon me geluid uit.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 21:00
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
gewoon niet inleveren er is geen leraar die je dat kan dwingen, Ze sturen je de klas uit, en als je op gesprek moet komen zeg je dat het een speelgoed ding was dat afging en dat je niet eens een telefoon hebt oid. Je levert gewoon da nep ding in, ze kunnen doen wat ze willen maar als je zegt dat je het nie hebt en als je ouders eenbeetje meerwerken werkt het
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 12:05
Alpha #1
Alpha #1 is offline
asosiaal

Ik kan me niet indenken dat dit mag, ik had het nooit van mijn leven niet ingeleverd! Wat een stomme regeling zeg!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 13:33
The Senna Fan
The Senna Fan is offline
Geen idee of het mag maar mijn lerares geschiedenis die pakt je gsm als hij afgaat en dan neemt ze op hahaha!!! Opzich heel grappig, denk je je makker te bellen krijg je een lerares.. Ze geeft hem dan wel terug...

Maar op mijn vorige school, ik zat in de eerste en had zo'n leuke laserpointer ding. Een makker van me schijnt er heel de tijd mee op de lerares haar kont. Redelijk lachen tot ze hem afpakte... Ga ik na 2 weken verhuizen en vraag hem dus terug. Geeft ze hem niet.. Ik weg, zonder laserpointer, das toch gewoon stelen????
Oud 02-03-2003, 14:44
sexylexy
sexylexy is offline
ik zou em niet inleveren, het is MIJN eigendom, en als ie 1x afgaat kan de leraar er maar 20 sec. last van hebben (ookal zal ie eigenlijk helemaal geen last hebben)

ze doen het gewoon om je te treiteren.

ik weet mijn regeling niet, nooit uitgeprobeerd
Oud 02-03-2003, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Alpha #1 schreef:
asosiaal

Ik kan me niet indenken dat dit mag!
Lees de stukjes van Vincent Vega en mijn persoontje dan nog maar eens door.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 18:15
sexylexy
sexylexy is offline
ik vind dat ze hem wle mogen innemen, maar niet loanger dan 1 lesuur..

pratne werkt denk ik beter
Oud 02-03-2003, 18:19
sportbabe
sportbabe is offline
Hmm... bij ons op school geldt die regel ook, maar ze zien heel wat door de vingers . En als je een sms hebt: eerst rondkijken, vervolgens anderen elkaar de schud laten geven, en pas na 5-10 minuten je mobiel pakken. Succes gegarandeerd, zelfs onder uitleg.
Maar goed, ik was mn mobiel wel 2 dagen kwijt toen ik zat te snaken en te smsen (dus niet eens te bellen) in de mediatheek. Dus bij ons ligt t een btje aan de docent.. En of het mag? Vast wel, anders was er allang bezwaar tegen gemaakt, toch?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 19:17
The Senna Fan
The Senna Fan is offline
Citaat:
sportbabe schreef:
mediatheek.
What the hell is dit????
Oud 02-03-2003, 19:41
Roos
Roos is offline
Mijn vader zat vroeger in het onderwijs. Hij zegt: het mag maar 1 werkdag, dus je moet hem diezelfde dag om 17u weer terug krijgen.

(ja sorry heb ff geen zin om alles te lezen )
Oud 02-03-2003, 20:27
feline
feline is offline
Citaat:
The Senna Fan schreef:
What the hell is dit????
(Een bibliotheek met computers.)

Ik denk niet dat de school diefstal pleegt, wanneer ze een telefoon tijdelijk innemen. Wel vind ik het jammer dat een school zoiets doet.
Zelf zet ik het geluid van mijn telefoon altijd uit, maar ik kan me voorstellen dat ik dat een keer vergeet. Voor mij zou dat echt heel vervelend zijn om mijn mobiel een week/maand te moeten missen. Bovendien zijn er zelfs leraren van wie de telefoon weleens afgaat, ik denk niet dat het dan eerlijk is om dan met andere maten te meten. Ik begrijp ook niet waarom ze leerlingen perse op deze manier willen straffen, je kan ze toch bijvoorbeeld na laten blijven.

Citaat:
linda85 schreef:
Niet lullig bedoeld ofzo hoor, maar waarom neemt iedereen altijd z'n mobiel mee naar school?
Omdat ik uit school vaak gelijk doorga naar bijvoorbeeld oppassen. Als die moeder van mijn oppaskindjes mij dan iets belangrijks moet zeggen of vragen, moet ik dus gewoon mijn mobiel hebben.

Laatst gewijzigd op 02-03-2003 om 20:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten