Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2011 / VMBO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2011, 12:50
JamieL94
JamieL94 is offline
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb een vraag.

ik sta tot nu toe 1x een 5 en 3x een 7 en de rest allemaal magere 6jes
(dit zijn afgeronde cijfers)
maar toch zeggen zijn ouders dat ik meer moet leren enzo
en dat ze twijfelen of ik het wel ga halen.
zelf ben ik daar ook bang voor.

heeft iemand daar ook last van en hoe kan ik dat gevoel laten verdwijnen?
Advertentie
Oud 29-03-2011, 13:04
Em.
Em. is offline
Voor vmbo geldt:

Citaat:
Je bent geslaagd als:
- al je eindcijfers 6 of hoger zijn
- je ten hoogste één 5 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn
- je ten hoogste één 4 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger en ten minste één 7 of hoger
- je voor twee vakken een 5 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger en ten minste één 7 of hoger.
èn
- je voor de vakken lichamelijke opvoeding en het kunstvak uit het gemeenschappelijke deel en in de gemengde en de theoretische leerweg voor het sectorwerkstuk de kwalificatie 'voldoende' of 'goed' hebt behaald.
(Bron: www.examen.nl)

Oftewel, met deze cijfers zou je slagen. Sterker nog: je kan zelfs van je vijf zelfs tot vier verpesten, en dan slaag je nog. Of als je twee vijven haalt. Of als je één van beiden doet en ook nog eens twee zevens verpest. In dat geval ga je dus bij drie vakken één punt omlaag, en bij géén vak een punt omhoog. Wat niet erg waarschijnlijk is, maar in jouw geval nog steeds geslaagd!

En misschien kun je je ouders vragen of ze zich er iets minder druk om willen maken, omdat je het a. op deze manier (en zelfs met minder goede cijfers) gewoon haalt en b. je erdoor gestrest raakt en dát is nu juist niet goed. Een beetje stress wel, dat heeft iedereen sowieso, maar vooral niet te veel.

Wat ik zelf altijd doe in zulke situaties is me voorstellen wat nu het állerergste is wat er kan gebeuren. Dat je ineens véél lager haalt, en dan sta je twee vijven (dan haal je het nog) of misschien wel drie (dan kun je herkansen) of je verpest de herkansing enzovoort. Ook hier weet ik niet precies hoe het zit, maar als je nog niet bent blijven zitten kun je volgend jaar wéér en anders zijn er ook nog wel allemaal mogelijkheden. En zelfs als je het dán, dán nog niet haalt, dan ga je nog niet dood. En dan moet je het dus niet alleen dit jaar verpesten/veel slechter doen dan je nu staat, maar ook nog vele malen vaker.

En misschien een andere optie (wel een gemene, huhu) opzoeken hoeveel mensen vorig jaar op jouw school niet geslaagd zijn, en stel dat zijn er 3, dan bedenk je 'Pietje, Jantje en Truus uit mijn klas zijn slechter dan ik, dus als er van alle leerlingen ongeveer 3 niet slagen, dan zijn zij dat en niet ik'.
Oud 29-03-2011, 19:11
JamieL94
JamieL94 is offline
woooo lang bericht, maar je hebt gelijk, het nu verkloten is niet zo'n heel erge grote kan dan ik dus eerst dacht, dank je voor je reactie
Oud 01-04-2011, 13:44
wildsnake
wildsnake is offline
En op sommige scholen heb je een 7de vak(IPV 6 Vakken) die je dan bijvoorbeeld kan laten vallen

Regels voor berichten