Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2011, 20:01
bambilover
bambilover is offline
hoihoi allemaal,,
mijn beste vriendin slikt sinds kort laxeermiddelen (en nee, niet omdat haar darmen verstopt zijn).
ik maak me erg zorgen, maar omdat ze er pas net mee is begonnen, wil ik nog niet aan de bel trekken. wel hou ik het heel goed in de gaten en als ze doorslaat dan roep ik sowieso hulp.
maar nu is mijn vraag: als je laxeerpillen gebruikt (zij gebruikt bisacodyl), hoe snel val je dan af? ze neemt 's middags 1 pil en 's avonds 1 pil, dus ik vraag me af hoeveel ze dan per week ongeveer zal afvallen.
help me, want ik moet dit weten om haar in de gaten te kunnen houden!!!
thnx alvast.
xxxdesperategirlyy<3
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 06:05
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
hoihoi allemaal,,
maar nu is mijn vraag: als je laxeerpillen gebruikt (zij gebruikt bisacodyl), hoe snel val je dan af?
Kun je niets over zeggen. Is ook afhankelijk van aanleg, dieet, lichaamsbeweging etc.
Oud 08-04-2011, 07:56
Verwijderd
Van laxeerpillen val je niet af. Misschien een paar kilo omdat je darminhoud kwijtraakt en wat vocht omdat je uitdroogt, maar je raakt er geen vet van kwijt en wordt er dus niet slanker van.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 08:59
Lente
Lente is offline
als je om die reden laxeerpillen slikt, ben je in mijn ogen al aardig doorgeslagen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 10:23
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Van laxeerpillen val je niet af. Misschien een paar kilo omdat je darminhoud kwijtraakt en wat vocht omdat je uitdroogt, maar je raakt er geen vet van kwijt en wordt er dus niet slanker van.
Het ligt iets genuanceerder dan dat. Laxantia doen de facto niets op het vetmetabolisme echter kunnen ze indirect wel leiden tot gewichtsverlies buiten het verlies van feces en vocht om:

1) Via versnelde passage in het colon een inhibitie van de coloileale reflex waardoor lediging uit het ileum en jejunum ook bevorderd wordt. Dit leidt tot minder opname van voedingsstoffen als vet.
2) Via discrete directe beinvloeding van het dunnedarmslijmvlies waardoor de passagetijd nog korter wordt. Het meeste effect is nochtans op het colon te verwachten.
Oud 08-04-2011, 11:30
Volk
Volk is offline
Citaat:
ik maak me erg zorgen, maar omdat ze er pas net mee is begonnen, wil ik nog niet aan de bel trekken.
Dit is juist het moment waarop je aan de bel moet trekken. Tot wanneer wilde je anders wachten? Ze is nu schadelijk/destructief bezig, het lijkt me echt niet te vroeg om in te grijpen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 12:24
Catch
Catch is offline
Je moet inderdaad nu aan de bel trekken. Ga naar een vertrouwenspersoon of iemand anders die er raad mee zou weten. Je hebt nu iets concreets om dit gedrag een halt toe te roepen. Doet ze ook andere eetgestoorde dingen?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 12:35
Rivka
Rivka is offline
Ik heb dit ook gedaan en in heel grote mate (op het laatst zo'n 7-8 pillen per dag, heb er GELUKKIG geen blijvende schade aan overgehouden) en je moet nú met haar praten en hulp inschakelen. Je hebt heus wel iemand waar je naartoe kan en doe dit ook. Misschien zegt ze wel dat ze 2 pillen slikt, maar het zijn er vast meer. En het worden er ook meer als je niks doet.
Oud 08-04-2011, 13:08
Verwijderd
Offtopic:
Citaat:
Het ligt iets genuanceerder dan dat. Laxantia doen de facto niets op het vetmetabolisme echter kunnen ze indirect wel leiden tot gewichtsverlies buiten het verlies van feces en vocht om:

1) Via versnelde passage in het colon een inhibitie van de coloileale reflex waardoor lediging uit het ileum en jejunum ook bevorderd wordt. Dit leidt tot minder opname van voedingsstoffen als vet.
2) Via discrete directe beinvloeding van het dunnedarmslijmvlies waardoor de passagetijd nog korter wordt. Het meeste effect is nochtans op het colon te verwachten.
Het is hier een scholierenforum, geen wetenschappelijk tijdschrift. Je verliest geen relevante hoeveelheid vet door het gebruik van laxantia. Ik hoop echt dat jij later niet met patiënten wil gaan werken, want je reacties zijn dan misschien doorgaans feitelijk correct, maar sociaal slaan ze totaal de plank mis.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 16:33
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Offtopic:
Het is hier een scholierenforum, geen wetenschappelijk tijdschrift. Je verliest geen relevante hoeveelheid vet door het gebruik van laxantia. Ik hoop echt dat jij later niet met patiënten wil gaan werken, want je reacties zijn dan misschien doorgaans feitelijk correct, maar sociaal slaan ze totaal de plank mis.
Wat een misplaatste reactie. TS vraagt over hoeveel iemand kan afvallen middels laxantia, niet hoe ze haar vriendin psychologisch moet begeleiden. Jouw eerste reactie trachtte ook op de eerste vraag antwoord te geven, net zoals de mijne. Iets met een pot en een ketel enzo.
Oud 08-04-2011, 16:40
Verwijderd
Ik ben met Sarah. Je hebt niet het inzicht het antwoord te geven dat hier nodig is.

Laxeerpillen blijven gevaarlijk en richten snel schade aan. Luister maar naar ex-gebruikers. Het zal niet werken zoals ze wil en ze zal het nooit genoeg vinden.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 16:48
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Laxeerpillen blijven gevaarlijk en richten snel schade aan. Luister maar naar ex-gebruikers. Het zal niet werken zoals ze wil en ze zal het nooit genoeg vinden.
Maar ik zeg toch nergens dat ze niet gevaarlijk kunnen zijn? Met name contactlaxantia zoals Bisacodyl moet je zeker niet op langere termijn gebruiken omdat ze beschadigend kunnen zijn voor de darmwand.

Ik ageerde echter tegen het standpunt dat je er niet van af kan vallen. That's all.
Oud 08-04-2011, 17:15
Verwijderd
Je knipt in de quote, ik zeg ook niet dat jij zegt dat ze niet gevaarlijk kunnen zijn, ik zeg dat je niet het inzicht hebt het antwoord te geven dat hier nodig is. Alleen al je taalgebruik is niet handig voor de ts of diens vriendin.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 17:29
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
ik zeg dat je niet het inzicht hebt het antwoord te geven dat hier nodig is.
Mijn frontaalkwabben zijn nog in ontwikkeling, ik ben 18. Excuses voor het gemis. Ik zal me terugtrekken uit dit topic. Nu weer ontopic, wat in het belang is van TS' vriendin?
Oud 08-04-2011, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
je moet nú met haar praten en hulp inschakelen. Je hebt heus wel iemand waar je naartoe kan en doe dit ook. Misschien zegt ze wel dat ze 2 pillen slikt, maar het zijn er vast meer. En het worden er ook meer als je niks doet.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 20:13
Verwijderd
Als ze een stoma wil moet ze het vooral blijven gebruiken
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 21:44
Pluis
Pluis is offline
als ik dit zo lees, zeker met de specifieke vraag hoeveel ze er per week mee af zal vallen, heb ik eerder het vermoeden dat je ze zelf gebruikt, of op zn minst aantrekkelijk vindt.
Die pillen zijn hoe dan ook een slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 10:51
Verwijderd
Citaat:
als ik dit zo lees, zeker met de specifieke vraag hoeveel ze er per week mee af zal vallen, heb ik eerder het vermoeden dat je ze zelf gebruikt, of op zn minst aantrekkelijk vindt.
Dit idee had ik dus ook al.

Ik wil nog veel meer typen, maar volgens mij kan ik toch niet helpen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 12:10
bambilover
bambilover is offline
Citaat:
Thnx voor jullie reacties.
En nee, ik gebruik ze echt niet zelf.
Ik heb mijn nichtje eraan onderdoor zien gaan.
Zij overleed op haar zestiende en ik mis haar nog elke dag.
Daarom zal ik hier zelf nooit aan beginnen.

Jullie hebben gelijk: wat ben ik voor een vriendin als ik niet nu actie onderneem? :$
Ik ben vandaag ziek thuis, maar morgen stap ik direct naar een vertrouwenspersoon op school.

En nogmaals: ik gebruik ze echt niet zelf en zou dat ook nooit doen.
Ik heb een BMI van 19 en dat vind ik (en is ook) prima.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 16:07
Pluis
Pluis is offline
Heel moedig van je bambilover dat je dat doet! je vriendin heeft echt hulp nodig, en of zij die nou wil of niet, het is heel goed dat je erachteraan gaat. succes!

Regels voor berichten